Jump to content
IGNORERAD

Bästa bostadsort för farang?


Guest Fredman

Recommended Posts

Nu är det rätt många år kvar för mig att jobba här i Sverige innan någon långvarig flytt är aktuell.

Men som det känns nu så är kombination risbyn och någonstans på Phuket den perfekta lösningen för oss.

Vi, nåja frun har sitt hus och marker hon ärvt efter sin moder uppe i Udon Thani trakterna och leva ett månskensbonde liv är för mig inte helt bortdömt!

Kanske inte under en längre tidsperiod men för kortare/lagom doser helt ok för oss men då med ett boende vid havet som bryter av bondelivet och ger oss livskvalitet!

 

Är tveksam om vi kommer köpa någon condo eller hus på Phuket men vem vet hur framtiden ser ut?

Tror också att vi kommer dela upp tiden 50/50 mellan Thailand och Sverige men som sagt vad många år kvar att jobba här i Sverige så nu är det väl mest drömmar och önskningar för frun o mig.

Tiden får visa vad som kommer att hända....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 215
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • LTD

    31

  • Esspe

    26

  • rolba

    15

  • Wanchai

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Väljer du Pattaya rekommenderar jag absolut att du hyr din bostad. Dels för att det är billigt men kanske mest för att det är stor omsättning på bostadsmarknaden och får du plötsligt en knäppgök som granne så är det ju bara att flytta, det är liksom inga problem att hitta nåt annat boende i stan.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago, spooncreek said:

Inte jag. Jag tycker ärligt att svensk sommar är rätt kass.

 

9 hours ago, LTD said:

Nä fy fn för å sitta i Sverige å se sommaren regna bort, det har man gjort alldeles för många gånger. 

Visst om man vet att vädret kommer vara på topp men det vet man ju inte och oddsen är dåliga, en av 7 sommrar typ blir bra. 

 

Däremot funderar jag på södra Europa på sommaren, eller USA, kommer testa framöver om karantäner mm försvinner. 

Skulle kunna tänka mig att hyra en husbil i Tyskland och åka runt där nere, alperna, Italien, Kroatien mm. 

Sommaren som gick var den första någonsin jag inte varit åtminstone ett par dagar i Sverige och det kändes trist att missa. Visst kan det vara trist väder ibland men det finns ju ändå saker man kan göra. Just sommarmånaderna är oftast de allra sämsta här då man knappt kan vara ute dagtid men ändå hittar man aktiviteter att göra; inte svårare än så i Sverige heller när vädret är dåligt.

 

Att vara i Sverige på sommaren innebär ju inte att man inte kan göra lite utflykter ned till kontinenten; bor man inte mitt ute på den norrländska prärien så är man ju trots allt i Berlin, Paris eller Amsterdam på ett par timmar. De senaste 10 årens resor till Sverige har vi alltid kombinerat med nedslag någonstans på kontinenten men fördelen med Sverige är ju om man vill ha något mer permanent, då är det ju smidigare att köpa en liten stuga där man har släkt och/eller kompisar än att köpa något i Kroatien.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Atom said:

 

Sommaren som gick var den första någonsin jag inte varit åtminstone ett par dagar i Sverige och det kändes trist att missa. Visst kan det vara trist väder ibland men det finns ju ändå saker man kan göra. Just sommarmånaderna är oftast de allra sämsta här då man knappt kan vara ute dagtid men ändå hittar man aktiviteter att göra; inte svårare än så i Sverige heller när vädret är dåligt.

 

Att vara i Sverige på sommaren innebär ju inte att man inte kan göra lite utflykter ned till kontinenten; bor man inte mitt ute på den norrländska prärien så är man ju trots allt i Berlin, Paris eller Amsterdam på ett par timmar. De senaste 10 årens resor till Sverige har vi alltid kombinerat med nedslag någonstans på kontinenten men fördelen med Sverige är ju om man vill ha något mer permanent, då är det ju smidigare att köpa en liten stuga där man har släkt och/eller kompisar än att köpa något i Kroatien.

Jag har spenderat så lite ledig tid som möjligt i Sverige under sommaren, även när jag bodde i Sverige. Beroende på ledig tid och budget så maxade jag utlandssemestern under de så kallade sommarmånaderna så mycket det bara gick. Då blev det ofta söderut, i Europa är ju länder som Portugal, Spanien, Grekland alldeles fantastiska på sommaren till skillnad från Sverige.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag har spenderat så lite ledig tid som möjligt i Sverige under sommaren, även när jag bodde i Sverige. Beroende på ledig tid och budget så maxade jag utlandssemestern under de så kallade sommarmånaderna så mycket det bara gick. Då blev det ofta söderut, i Europa är ju länder som Portugal, Spanien, Grekland alldeles fantastiska på sommaren till skillnad från Sverige.

Jag fick själv lite panik när det länge såg ut som om man inte skulle kunna resa utomlands alls sommaren 2020 så jag drog på roadtrip till norrland för att stilla resenerven en aning, hämtade upp distansförhållandet i Gävle sen blev det en tripp runt i norrland med både inlandet och holmöarna på rutten innan vi vänder söderut igen. Visst, inte stekhett någonstans men kul, intressant och väldigt avkopplande och något jag planerar att göra igen i sommar.

 

IMG_6132.thumb.JPG.71b1676f66432dab739b071e57f992ff.JPG

 

Lite Thailand i Norrland - svalt och regnigt den dagen

 

IMG_6099.thumb.JPG.b95b0221112cd42f69ecff6fbc02b061.JPG

 

utanför Ö-vik

 

IMG_6111.thumb.JPG.5cf229fba2e041c4dd570f2c44f44d60.JPG

 

En vacker liten fiskehamn

 

IMG_6125.thumb.JPG.fad88304f75a616fe3b629c44ff0b6c2.JPG

 

Surströmming...

 

IMG_6170.thumb.JPG.f6ddf0b476a47b3e8e11767fc1b11eea.JPG

 

precis som nisse hellberg tar vi den blå vägen hem!

 

IMG_6192.thumb.JPG.0faf3001248511275fb5bf7c705c42f2.JPG

 

Hotel Laponia, här har man inte varit sen man levde på statens lön - legendarisk nattklubb på det stället...

 

IMG_6189.thumb.JPG.1d2207682168148ce7089c58bb1093b2.JPG

 

Givetvis en Norrland i Norrland!

 

IMG_6190.thumb.JPG.eab7bc6cd0a5c048a439cbb028ad3f00.JPG

 

intressant förrätt

 

IMG_6191.thumb.JPG.a32f8620a601f0a5f4a53e4b81fffb22.JPG

 

Än mer spännande huvudrätt.

 

IMG_6219.thumb.JPG.7ac5b97d3d660a23a74db247c4d55765.JPG

 

Vidare ut til kusten och vägfärjan över till Holmön

 

IMG_6200.thumb.JPG.4533fffa0766b0f90b2864d8681998a4.JPG

 

300 spänn för båtbyggarens stuga - klart rimligt!

 

IMG_6226.thumb.JPG.39c6658d96b54090d7685adc78c7710d.JPG

 

Ett sverige som det såg ut förr i tiden

 

IMG_6252.thumb.JPG.da24f9c9c3a833824ed508466b8a05db.JPG

 

Man undrar ju vad som döljs i detta museum - det var låst...

 

IMG_6254.thumb.JPG.d030f7368c2f4ab16ac844587be3cc26.JPG

 

Härliga avkopplande Holmön...

 

IMG_6286.thumb.JPG.83e26d8f497e48410b1bbadf68fa6d48.JPG

 

På fastlandet på väg söderut blev det ett stopp vid Lunde

 

IMG_6292.thumb.JPG.e5bfac77c2c3182b960ec8c6e218bf69.JPG

 

Passade bra med fika på ett legendariskt fik

 

IMG_6315.thumb.JPG.7c6047efa90c66d7c47c2f7843d52ab6.JPG

 

Ligger ett bilmuseum bredvid

 

IMG_6332.thumb.JPG.b92be8a7c92c47deeb22fb0a94328a52.JPG

 

Tjorven kommer man ju ihåg!

IMG_6369.thumb.JPG.bd5fec755f25148ff59cc4b6ac111966.JPG

 

Avslutade med en helg i Tjockhult på Sjöfartshotellet - vin, ost och lite kallskuret satt fint med ett dominikanskt rökverk...

 

UVWK4688.thumb.JPG.3bff56fb3d3610023adbee6fc90bce2e.JPG

 

...under tiden som solen gick ner.

 

Sverige har faktiskt en hel del att bjuda på under sommaren. Jag var tveksam först men jag får tacka distansförhållandet för att hon övertalade mig.

 

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar alltid försöka spendera sommarmånaderna i Sverige, för egen del vet jag inget bättre. Är uppväxt på ostkusten och har tillbringat i stort sett varje sommar i skärgården (eller kustnära). Vet att det kan regna en del i landet, men i kustbandet och längre ut är det väldigt få regntimmar. Ni som klagar på detta kanske håller till på västkusten?

 

Vantrivs inte i Thailand heller på sommaren, fisket är ju sjukt bra i värmen. Men den optimala uppdelningen för mig är sommar i Sverige och vinter i Thailand. Sen trivs frun i svenska skärgården sommartid, hon tycker nästan det är roligare än vad jag tycker med natur, fiske och ljusa nätter.

 

När det gäller var man ska slå ner sina rötter i Thailand är det ju individuellt. Jag trivs i frugans trakter runt Buriram, men vi gör en hel del utflykter mot kusten öster om fiskebyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen till topic, bästa bostadsort för farang?

 

Jag trivs ju enormt bra i Bangkok, dels för att det är smidigt för arbetets skull men också för att det mest finns här till klart rimliga priser, shopping, mat, nöjen. You name it!

 

Viss, det finns ingen strand men jag har pool vid min lägenhet och den pittoreska fiskebyn eller rullatorstaden är bara 30-40 battingar med tåget bort ifall jag söker det. Spelar inte moderatbandy så närheten till sådana gräsmattor är inte viktigt för mig.

 

Tror inte jag lämnar Bangkok frivilligt, har sett alltför många som känt sig "tvingade" att skaffa farangkåk i Nakhorn Nowhere för husfridens skull och sen vantrivs enormt när de måste upp där och glo på buffelrövar. 

 

Hatar egentligen turiststäder men jag skulle nog kunna tänka mig att skaffa något boende längs kusten på sträckan mellan Hua Hin och Chumpon - inte i något faranghetto utan bland vanligt folk.

 

Alla har vi olika förutsättningar och önskemål, vad jag vill ha behöver ju inte passa alla men jag skulle råda alla att hyra först innan man slår till ock köper. Bo in sig lite först innan man bestämmer sig.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man ska "provbo" först är ett måste. Inte samma sak att tillbringa några veckor eller nån månads semester hör som att bo hel/halvår.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Esspe:

Att man ska "provbo" först är ett måste. Inte samma sak att tillbringa några veckor eller nån månads semester hör som att bo hel/halvår.

Just det där med att "provbo" under iallafall ett år innan man bestämmer sig är oerhört viktigt, bodde på  3 olika ställen i Bangkok innan jag hittade" hem" på Ratchada där jag fortfarande har min lägenhet.

 

Folk hemma i Sverige inser oftast inte att det finns en vardag i Thailand också som man måste hantera här och som man slipper på en 2-4 veckors semester resa.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir väl en mängd protester om jag säger att jag gillar Nong Kai väldigt mycket och att det kan vara ett bra ställe för blekansikten. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-14 at 11:05, skrev Fritz:

och får du plötsligt en knäppgök som granne

Som du då, eller?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Bibben:

Som du då, eller?

Ja, inte lär man få veta hur Thailand är att leva i om man bor hos mamma i Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Wanchai:

Ja, inte lär man få veta hur Thailand är att leva i om man bor hos mamma i Sverige!

Du har kanske mer info om det, eller?

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Bibben:

Du har kanske mer info om det, eller?

 

 

Nää. Bor inte hos mamma, hon är död sen länge men jag bor i Thailand sen ett och ett halvt år sen och har iaf försökt att bo här och är här fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wanchai:

Nää. Bor inte hos mamma, hon är död sen länge men jag bor i Thailand sen ett och ett halvt år sen och har iaf försökt att bo här och är här fortfarande.

Spännande, har mer detaljerad info, ska vi dela den eller hålla den hemlig?

 

 

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Bibben:

Spännande, har mer detaljerad info, ska vi dela den eller hålla den hemlig?

 

 

 

 

Vad vill du veta?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Wanchai:

Vad vill du veta?

Jag vet allt, frågan var hur mycket du vill dela med dig av?

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Bibben:

Jag vet allt, frågan var hur mycket du vill dela med dig av?

 

 

Är du full eller drogad?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wanchai:

Är du full eller drogad?

Vad är skillnaden? 

 

Allvarligt, ska jag säga vem du är? 
Jag har en bra skärmdump om dig, är det OK om jag lägger upp den nu och här?

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fem minuter....

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Bibben:

Vad är skillnaden? 

 

Allvarligt, ska jag säga vem du är? 
Jag har en bra skärmdump om dig, är det OK om jag lägger upp den nu och här?

 

 

Saida 2?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Wanchai:

Saida 2?

55555, jättekul

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar egentligen mindre roll var du bor, du kan i vilket fall som helst få lappsjukan.

Man måste ha någon sorts sysselsättning, någon/några att umgås med. 

Ett vettigt umgänge utan alkohol.

Tänker man stanna så pass länge att man behöver vård/hjälp med olika saker, kanske med transport bör man helst bo centralt och närma vården.

Man kanske får svårt att gå och måste undvika höjdskillnader.

Det är mycket att tänka på ifall man tänker bo tills dödagar.

Helt annorlunda om man bara ska bo tills man inte längre klarar att förflytta sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev MaiChai:

Sen till topic, bästa bostadsort för farang?

 

Jag trivs ju enormt bra i Bangkok, dels för att det är smidigt för arbetets skull men också för att det mest finns här till klart rimliga priser, shopping, mat, nöjen. You name it!

 

Viss, det finns ingen strand men jag har pool vid min lägenhet och den pittoreska fiskebyn eller rullatorstaden är bara 30-40 battingar med tåget bort ifall jag söker det. Spelar inte moderatbandy så närheten till sådana gräsmattor är inte viktigt för mig.

 

Tror inte jag lämnar Bangkok frivilligt, har sett alltför många som känt sig "tvingade" att skaffa farangkåk i Nakhorn Nowhere för husfridens skull och sen vantrivs enormt när de måste upp där och glo på buffelrövar. 

 

Hatar egentligen turiststäder men jag skulle nog kunna tänka mig att skaffa något boende längs kusten på sträckan mellan Hua Hin och Chumpon - inte i något faranghetto utan bland vanligt folk.

 

Alla har vi olika förutsättningar och önskemål, vad jag vill ha behöver ju inte passa alla men jag skulle råda alla att hyra först innan man slår till ock köper. Bo in sig lite först innan man bestämmer sig.

Tittade på hus i Pattaya för knappt 20 år sedan men är jäkligt glad att jag blev "tvingad" att bygga hus på landsbygden bland var många tror bara buffelrövar att glo på. Det enda som är bra med Pattaya är kompisar jag har där, affärer och konsulatet, vill jag festa till det ha det trevligare än där jag bor åker jag hellre till Udon Thani 3 timmar bort som är lika minst trevligt som Pattaya, nä det är mycket bättre i Udon.

Var i Bangkok och ordnade pass nyligen, hur tusan kan någon bo där, där är ju värre än Pattaya.

Jag är glad att jag bor bland vanligt folk vad det nu är och inte i något faranghetto i Nakorn Nowhere vad det stället nu ligger för där måste det bo en jäkla massa faranger.

Förövrigt ska jag ta en liten nätt semestertripp på drygt 80 mil enkel resa med bilen till konsulatet Chiang Mai för att hämta mitt nya pass och träffa en gammal klasskamrat som bor där, det ska bli trevligt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev MaiChai:

Just det där med att "provbo" under iallafall ett år innan man bestämmer sig är oerhört viktigt, bodde på  3 olika ställen i Bangkok innan jag hittade" hem" på Ratchada där jag fortfarande har min lägenhet.

 

Folk hemma i Sverige inser oftast inte att det finns en vardag i Thailand också som man måste hantera här och som man slipper på en 2-4 veckors semester resa.

Problemet är ju dock om man hyr möblerat. Det ger inte samma "hemma" känsla  som om man fixat till det själv. 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...