Jump to content
IGNORERAD

Pension till den thailändska frun


Advokat i Bangkok

Recommended Posts

Advokat i Bangkok

Många undrar om den thailändska frun får pension om hon jobbar i Sverige och sedan flyttar tillbaks till Thailand.

Jodå, det får hon! Pensionen beräknas på den totala inkomsten man tjänat, för varje år den del som understiger 7,5 inkomstbasbelopp, d v s 381 750 kr för år 2009. Ytterligare krav är att årliga inkomster måste uppgå till minst 42,3 procent av prisbasbeloppet, d v s 18 104 kronor för år 2009. Den sammanlagda pensionsrätten är 18,5 procent av den pensionsgrundande inkomsten, 16 procent av dessa går till inkomstpensionen och 2,5 procent till premiepensionen. Man kan välja att ta ut pensionen från det man fyller 61 år fram till det man fyller 67 år. Det uträknade pensionsrättsbeloppet ska sedan delas upp i antalet tänkta kvarvarande levnadsår. Det finns schabloner för detta. För närvarande ska beloppet delas med 16,7 år om man tar ut pensionen vid 65 år. Tar man ut den vid 61 år så delas beloppet istället med 20,7.

Förenklat exempel: Frun jobbar 5 år i Sverige och tjänar totalt 1.000.000 kr. 185.000 kr blir den intjänade pensionsrätten. Tar man ut den vid 61 år blir det årliga beloppet (185.000 / 20,7=) 8.937 kr, d v s 744 kr per månad (eller ca 3700 baht/månad).

Om man får barn i Sverige får den som tjänar minst (oftast frun, men inte alltid) tillgodoräkna sig pensionsgrundade inkomst som uppgår till ett belopp som beräknas enligt en av tre olika alternativregler. Om frun inte haft inkomst kan man använda alternativregel 2 som innebär att hon får tillgodoräkna sig 75 procent av den genomsnittliga pensionsgrundande inkomsten för hela Sverige för samma år (år 2007 uppgick den till 218 473 kr).

Om frun inte alls haft inkomst i Sverige får hon ändå rätt till garantipension som beräknas på bosättningens längd. Garantipensionen kan dock inte medtas till Thailand.

Advokat med intresse och erfarenhet av Thailand!

Fri rådgivning utan kommersiellt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Advokat i Bangkok

Har man rätt till garanti pension om man har varit bosatt i Sverige mindre än 40 år?

Erkki

Ja den beräknas utifrån hur länge man bott här. Om man bott här i fem år får man 5/40-delar av garantipensionen.

Advokat med intresse och erfarenhet av Thailand!

Fri rådgivning utan kommersiellt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Advokat Vad utgår till Svensk medborgare. Jobbat i Sverige i 15 år ( pröjsat skatt )och flyttat med sin trevliga man till Thailand.

Pröjsa skatt är det många här på Forumet som har svårt för, tror Jag med en viss rätt...

anders, så klart. Någon måste vara ärlig, Eller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många undrar om den thailändska frun får pension om hon jobbar i Sverige och sedan flyttar tillbaks till Thailand.

Om man får barn i Sverige får den som tjänar minst (oftast frun, men inte alltid) tillgodoräkna sig pensionsgrundade inkomst som uppgår till ett belopp som beräknas enligt en av tre olika alternativregler. Om frun inte haft inkomst kan man använda alternativregel 2 som innebär att hon får tillgodoräkna sig 75 procent av den genomsnittliga pensionsgrundande inkomsten för hela Sverige för samma år (år 2007 uppgick den till 218 473 kr).

Tack för ett mycket informativt och pedagogiskt inlägg.

Nu förstår jag även vad det innebär att man kan räkna med åren med barn.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Advokat i Bangkok

Till Advokat Vad utgår till Svensk medborgare. Jobbat i Sverige i 15 år ( pröjsat skatt )och flyttat med sin trevliga man till Thailand.

Pröjsa skatt är det många här på Forumet som har svårt för, tror Jag med en viss rätt...

anders, så klart. Någon måste vara ärlig, Eller.

Samma sak faktiskt. Det är bara den som betalar skatt som får pension med undantag för den som får p g a "barninnehav".

Per

Advokat med intresse och erfarenhet av Thailand!

Fri rådgivning utan kommersiellt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Förenklat exempel: Frun jobbar 5 år i Sverige och tjänar totalt 1.000.000 kr. 185.000 kr blir den intjänade pensionsrätten. Tar man ut den vid 61 år blir det årliga beloppet (185.000 / 20,7=) 8.937 kr, d v s 744 kr per månad (eller ca 3700 baht/månad).

Man bör dock inte glömma att det finns en del till i pensionen. Och det är den sk. avtalspensionen som arbetsgivare med kollektivavtal betalar. Detta kan öka på pensionen en hel del. Och då dessa pengar dessutom kan tas ut mer fritt (ex 5 år) så kan åren 65-70 bli ganska mycket bättre.

Och är man egenföretagare (enskild firma) så kan man ju sätta av 35% av vinsten till en privat pensionsförsäkring för att matcha avtalspensionen. På denna summa slipper man a-skatt och viss del av egenavgiften.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Jag tycker också man kan överväga möjligheten att ge bort sin PPM-pension till sin partner.

Många av oss lever med en kvinna som är 10 år eller mer yngre än oss, samtidigt som vi vet att att kvinnor har lite fler levnadsår än oss.

Rent ekonomskt kan det vara ett bra drag att göra, samt en fin kärleksgest. :)

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej.

Jag tycker också man kan överväga möjligheten att ge bort sin PPM-pension till sin partner.

Många av oss lever med en kvinna som är 10 år eller mer yngre än oss, samtidigt som vi vet att att kvinnor har lite fler levnadsår än oss.

Rent ekonomskt kan det vara ett bra drag att göra, samt en fin kärleksgest. :)

/mvh

mycket bra tips mamma :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...