Jump to content
IGNORERAD

underhåll av lapptopen


Avregistrerad clion

Recommended Posts

Avregistrerad clion

Hej på er.har en fråga tycker fläkten i lappen har börjat gå igång lite väl snabbt+att datan blir väldigt varm.så min undran

är om det finns nåt ställe i Pattaya som jag skulle kunna få hjälp med å byta fläkten.HP pavillion dv2000 4år

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    6

  • Kim

    4

  • Tallviking

    3

  • Pingislover

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej på er.har en fråga tycker fläkten i lappen har börjat gå igång lite väl snabbt+att datan blir väldigt varm.så min undran

är om det finns nåt ställe i Pattaya som jag skulle kunna få hjälp med å byta fläkten.HP pavillion dv2000 4år

Det räcker förmodligen med en rengörning av fläktkanalerna för att det ska bli bättre, brukar samlas mycket damm där luften ska passera.

Finns två bra dator/laptop reparationsbutiker på tredje våningen IT Complex, South Pattaya rd. Gå höger efter att du stigit av rulltrappan. Dom kan garanterat hjälpa dig.

Ps Och Ja, jag har anlitat deras tjänster vid ett par tillfällen. En gång "råkade" dom bränna mitt moderkort av misstag, i övrigt har dom varit bra.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker förmodligen med en rengörning av fläktkanalerna för att det ska bli bättre, brukar samlas mycket damm där luften ska passera.

Finns två bra dator/laptop reparationsbutiker på tredje våningen IT Complex, South Pattaya rd. Gå höger efter att du stigit av rulltrappan. Dom kan garanterat hjälpa dig.

Ps Och Ja, jag har anlitat deras tjänster vid ett par tillfällen. En gång "råkade" dom bränna mitt moderkort av misstag, i övrigt har dom varit bra.

Eller killen på hörnet

vänster direkt efter rulltrappan

han har ca 5 kvm, men har fixat

alla problem jag haft med laptoppen

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

tackar för snabba svar :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för snabba svar :great:

Bara för att förtydliga

så heter stället TUTCOM

och på våning 3 finns det

säkert 30-40 ställen som

kan hjälpa dig, bara att ta

med lappen och kolla runt

ta nått ställe där DU känner

att du får "en bra känsla"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att förtydliga

så heter stället TUTCOM

och på våning 3 finns det

säkert 30-40 ställen som

kan hjälpa dig, bara att ta

med lappen och kolla runt

ta nått ställe där DU känner

att du får "en bra känsla"

Om man nu vill ha lite damm removed från fläktkanalerna så finns det säkert 30-40 ställen på IT Complex som kan hjälpa som du säger. Men gäller det mer avancerade rep så är det ställe jag skriver om ett rent dator/laptopserviceaffär (dom säljer inget annat än datareparationer). Går man till t ex datorsäljare på första eller andra våningen med en trasig laptop så kommer dom att be en söka upp stället jag menar på tredje våningen, som vad jag vet, är det enda rena laptopreparatören i hela komplexet. Det var för övrigt genom att fråga på andra ställen jag hittade dit själv första ggn.

Får man inte hjälp i en affär så brukar man ofta kunna bli hänvisad rätt, sist jag gick in på IT Complex så sökte jag upp den största sonyhandlaren för att kunna repa en sonyprodukt. Då blev jag hänvisad till den jättestora "Authorized Sony Service dealer store" uppe vid motorvägen mitt emot Big C. Och väl där blev jag hänvisad till samma Sonyserviceställe i Bangkok, alternativt väntan i tre veckor när dom skickade dit och tillbaka. Suck!

Men hänvisad blev jag.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag är nästan lur på att stället jag menar heter tukcom... jag och namn, men pingis namnuppgift gav en liten känsla av att vi kanske menar samma ställe.

Tänker jag efter riktigt ordentligt så kommer ju rulltrappan upp på motstående sida jämfört med den som går neråt och då blir ju även vägen till stället närmast om man svänger vänster direkt som pingis skriver.

Då blir det vänster, vänster, rakt fram (förbi nedgående rulltrappa).

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

jag tänkte om jag skulle byta fläkt (lite bättre)den har ju ändå fyra år på nacken

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag är nästan lur på att stället jag menar heter tukcom... jag och namn, men pingis namnuppgift gav en liten känsla av att vi kanske menar samma ställe.

Tänker jag efter riktigt ordentligt så kommer ju rulltrappan upp på motstående sida jämfört med den som går neråt och då blir ju även vägen till stället närmast om man svänger vänster direkt som pingis skriver.

Då blir det vänster, vänster, rakt fram (förbi nedgående rulltrappa).

Jag är helt säker på att det är TukCom du menar. En stor röd bygnad på höger sida en bit upp från Second road.

Lätt att bli yr i bollen där med alla rulltrappor, in- och utgångar blink.gif

Mvh Fritz...

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt säker på att det är TukCom du menar. En stor röd bygnad på höger sida en bit upp från Second road.

Lätt att bli yr i bollen där med alla rulltrappor, in- och utgångar blink.gif

Mvh Fritz...

He he... ja är det hela IT komplexet som heter TukCom kanske? Ja jag och namn.. hmm. Tredje våningen i alla fall, fråga dig fram Clion, där finns en utmärkt laptopreparationsaffär som klarar det mesta.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

tack igen kim du ska ju ev till Pattaya skulle va kul å träffa dig å familj ska ju upp till udon 26 men åker tillbaka den 27

den 5 e ju det möte i bkk men nån dag kanske schemat stämmer.så om tiden passar kan du pma mig :drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite större stationär burk har man ju skruvat isär ett antal gånger och städat med dammsugaren. Men en laptop har jag aldrig skruvat med. Men det måste ju gå att lätta på höljet med några skruvar och städa lite själv runt fläktpaketet. Är det nån som har erfarenheter? unsure.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite större stationär burk har man ju skruvat isär ett antal gånger och städat med dammsugaren. Men en laptop har jag aldrig skruvat med. Men det måste ju gå att lätta på höljet med några skruvar och städa lite själv runt fläktpaketet. Är det nån som har erfarenheter? unsure.gif

Här finns en ganska bra info om man "törs" ge sig på det själv

http://tech.icrontic.com/articles/clean_laptop_heatsink

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök upp din laptop-leverantörs hemsida och se om du under "support" hittar din modell och en servicemanual

Där finns isåfall beskrivning på hur du skruvar isär just din modell (alla är olika) för att komma åt luftkanaler och fläkten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

He he... ja är det hela IT komplexet som heter TukCom kanske? Ja jag och namn.. hmm. Tredje våningen i alla fall, fråga dig fram Clion, där finns en utmärkt laptopreparationsaffär som klarar det mesta.

Hehe..om vi ska vara riktigt noga så godkänner jag inte att du kallar byggnaden för ett IT komplexdance1.gif

Datorer och experter på dessa är ju bara en del av allt som finns i denna stora byggnad som heter TukCom. Sex våningar om man räknar med källarplanet om jag inte minns fel.

Hur många små telefonbutiker det finns på andra våningen vågar jag inte gissa men många är det.

Vad man nog kan säga är att dom flesta affärerna säljer elprylar av olika slag.

Men vill man ha en manuell skiftnyckel eller skruvmejsel så finns det att köpa i källarvåningen.great.gif

Mvh Fritz.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Följde rådet å drog upp till tredje våningen vänster 20meter längre bort på höger sida en herre med ett stort födelsemärke på kinden? 500 bath tog två timmar.herregud han plockade ner den totalt för å komma åt fläkten + kanalerna.tänkte fan han får aldrig i hop den igen.men nu sitter jag här å fläkten låter inget.kan verkligen rekommenderas :great:

sen e det ju en godisbutik för oss som gillar teknikprylar :preved:

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Hej jag lånar clions gamla tråd för en liknande fråga till forumets experter.Är det att

rekommendera att en gång per år lämna in sin laptop för rengöring om man inte törs göra

det själv.Det är ju väldigt dammigt här på landsbygden i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag lånar clions gamla tråd för en liknande fråga till forumets experter.Är det att

rekommendera att en gång per år lämna in sin laptop för rengöring om man inte törs göra

det själv.Det är ju väldigt dammigt här på landsbygden i Thailand.

Ja, det är dammet på och runt kylanläggningen som kan medföra att processorn blir överhettad så att den minskar effekt eller rentav går sönder. Även om du har inbyggda skyddsmekanismer så drar det ändå ned på prestandan genom att det inte går att gasa på för fullt i väntan på att processorn skall kyla ner. Även luftcirkulationen påverkas av dammbildning med samma effekt.

Jag skulle inte tro att det kostar så mycket i Thailand för det tar inte mer än fem minuter att ta bort tangentbordet (ett par tre skruvar i botten) och blåsa rent.

Nästa gång du går till en PC-verkstad be om att personalen visar dig hur man gör (skitenkelt) och efter det kan du göra det själv.

M.v.h.

//SIngha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket det var vad jag trodde.För mig som bara har en hand och arm brukbar är det nog

bäst att låta proffsen sköta detta.Min erfarenhet säger mig att datorkillarna i Petchaburi

brukar vara mycket måttliga när de tar betalt för liknande tjänster. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

nja fem minuter tog det inte han plocka i sär hela datan och hregud så mycket smågrejer.kylslingan satt tydligen djupt nere i datan.trodde alldrig han skulle få i hop den igen

men bra blev det.kan rekomendera den killen :great: skrolla tillbaka så ser ni adressen

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

nja fem minuter tog det inte han plocka i sär hela datan och hregud så mycket smågrejer.kylslingan satt tydligen djupt nere i datan.trodde alldrig han skulle få i hop den igen

men bra blev det.kan rekomendera den killen :great: skrolla tillbaka så ser ni adressen

I Thailand är det varmt, skaffa en "KYLPLATTA" ( 300Tbh på YUK COM Pattaya) att ställa din dator på.

Den kopplar du till din USB så får den ström. Många laptop är så känsliga att dom släpper i lödningarna bl.a Fuji-Seamens som jag hade tidigare,

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med

En kylplatta förlänger livet och sparar era knän rejält

Och eftersom arbete är så billigt i Thailand, se till att lämna in er laptop då och då och få den rengjord

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...