Jump to content
IGNORERAD

DHL Thai-Sve


UglyFarang

Recommended Posts

Sambon befinner sej i Hua Hin och börjar att förbereda sej för hemresan och har då kommit på att den tama talande farangen och hans väska inte finns på plats vilket betyder att man inte kan få med sej ett par affärer med mat hem till Sverige och jag har då påpekat strulet med Postmord och deras totala brist på servicemindness och menar på att hon bör skicka med DHL istället.

Jag har kontaktat DHL här hemma och det verkar vettigt att skicka med dessa.

Jag har nu sökt efter DHL office i Hua Hin med omnejd på denna siten: 

 

https://mydhl.express.dhl/th/en/locator.html#/locator-map?countryCode=TH&addrLine1=PHETCHABURI 76120&postalCode=76120  

 

Men här lyckas jag inte hitta något inlämningsställe på nämnda ort.

Finns det eller måste man fixa det i Bkk?

Det hade känts bra om hon kunde dels fått fram ett fraktpris och gärna skickat från H-H innan hon kör till Bkk.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade tjejen då hon skickat från Samui, Finns säkert återförsäljare reseller som fixar ,, Ska fråga henne

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev falukorven:

Lär inte bli billig mat ifall ni skickar med DHL.... 

Har du ett tips på någon som fraktar mellan Th-Sv för en billig peng så tar jag mycket tacksamt emot det.

Nu är det nog en hel del som inte är mat som hon kommer att skicka hem men garanterat kappi, kunghäng och dylika delikatesser....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Tullen har blivit hårdare på sistone. Sist beslagtog dom chili frukt mm när vi anlände till Sverige 28e November. 

Så mat kan vara svårt att skicka

. Då EU tydligen infört en rad restriktioner på området. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Har du ett tips på någon som fraktar mellan Th-Sv för en billig peng så tar jag mycket tacksamt emot det.

Nu är det nog en hel del som inte är mat som hon kommer att skicka hem men garanterat kappi, kunghäng och dylika delikatesser....

Tyvärr vet jag inte det.. Men men be henne packa ordentligt så DHL-budet slipper ha gasmask. 😆

 

Förresten, klassas räkor som kött? Tullen verkar blivit tuffare med köttprodukter..

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev falukorven:

Tyvärr vet jag inte det.. Men men be henne packa ordentligt så DHL-budet slipper ha gasmask. 😆

 

Förresten, klassas räkor som kött? Tullen verkar blivit tuffare med köttprodukter..

När jag kollade med DHL i Sverige så var det kött och mjölkprodukter som var stopp men tydligen inte räkor, om detta är fel det vet jag inte.

Har du koll på något kilopris hos DHL för ett paket till Sverige?

Det borde nog bli en 10-20Kg.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev UglyFarang:

När jag kollade med DHL i Sverige så var det kött och mjölkprodukter som var stopp men tydligen inte räkor, om detta är fel det vet jag inte.

Har du koll på något kilopris hos DHL för ett paket till Sverige?

Det borde nog bli en 10-20Kg.

När vi skickar dokument med jobbet som väger 100 gram typ så ligger dom på 500 kr till de flesta asiatiska lönderna. Så skicka 10 kg kostar säkert 5000+ tror jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev wavis:

20210205_135105.thumb.jpg.4945c87b3cef3d6f8a29b5499117af27.jpg

Denna adressen hittar jag varken med Pyttemjuks karta i datorn eller med HereWeGo i min mobil.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev falukorven:

När vi skickar dokument med jobbet som väger 100 gram typ så ligger dom på 500 kr till de flesta asiatiska lönderna. Så skicka 10 kg kostar säkert 5000+ tror jag..

Får ta tillbaka det. Motsatt riktning har de dessa priser. Så borde vara liknande till Sverige.

Screenshot_20210206-115026_Chrome.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Denna adressen hittar jag varken med Pyttemjuks karta i datorn eller med HereWeGo i min mobil.

Be tjejen ringa dit.....

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev wavis:

Be tjejen ringa dit.....

Ska göra det, pratar med henne nu.

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-06 at 10:39, skrev falukorven:

Tyvärr vet jag inte det.. Men men be henne packa ordentligt så DHL-budet slipper ha gasmask. 😆

 

Förresten, klassas räkor som kött? Tullen verkar blivit tuffare med köttprodukter..

Jag förutsätter att räkor inte klassas som kött. Det verkar vara ok att ta in för privat bruk i begränsad mängd. (20 kilo känns ändå som en ansenligt mängd för privat bruk) ;)

 

 

https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/export-import-och-handel-inom-eu/import-utanfor-eu-animaliska-livsmedel

Import av livsmedel för privat bruk

Det är tillåtet att ta in animaliska livsmedel, förutom produkter innehållande kött och mjölk, i begränsad mängd för personligt bruk i det egna bagaget eller via postförsändelser. EU har regler för detta. Anledningen till de stränga reglerna är bland annat att medlemsländerna vill minska risken för att olika typer av smittor kommer in till EU. Vilka produkter det rör sig om och vilka restriktioner som finns kan du se på Jordbruksverkets webbplats.
Jordbruksverket om import för privat bruk

 

 

https://jordbruksverket.se/mat-och-drycker/ta-med-eller-bestalla-mat-och-drycker-till-sverige-som-privatperson

Livsmedel av animaliskt ursprung som du får ta in i Sverige

En del livsmedel av animaliskt ursprung ses som mindre riskfyllda att ta in i EU. Sådana livsmedel får du ta in i Sverige för personligt bruk.

För flera av produkterna finns det särskilda regler att ta hänsyn till. I de utfällbara styckena står det vad som gäller för varje produktgrupp.

1. Bröd, kakor, kex, våfflor och rån (wafers), skorpor, rostat bröd och liknande rostade produkter

2. Choklad och konfektyrer, inklusive sötsaker

3. Kosttillskott

4. Oliver fyllda med fisk

5. Pastaprodukter och nudlar

6. Fiskbuljong och fiskaromer

7. Urtagna färska, beredda eller bearbetade fiskeri­produkter

Du får ta in urtagna färska, beredda eller bearbetade fiskeri­produkter.

Produkterna får väga antingen högst 20 kilo sammanlagt eller vikten av en fisk, beroende på vilken vikt som är högst. Här inkluderas till exempel färsk, torkad, tillagad, saltad eller rökt fisk samt vissa skaldjur, som till exempel räkor eller kokta musslor.

 

Färska grönsaker och frukt verkar det ha blivit lite kinkigt med. Jag misstänker att färsk chili då egentligen kräver sundhetscertifikat.

https://jordbruksverket.se/mat-och-drycker/ta-med-eller-bestalla-mat-och-drycker-till-sverige-som-privatperson

Livsmedel av vegetabiliskt ursprung kan behöva sundhets­certifikat

Huvudregeln är att alla färska frukter, grönsaker, örter och andra färska växtdelar ska ha ett så kallat sundhets­certifikat när de kommer från ett land utanför EU (med undantag för Nordirland, Schweiz och Lichtenstein).

Ett sundhets­certifikat är ett dokument som växtskyddsmyndigheten i ursprungslandet utfärdar. Certifikatet intygar att växterna och växtdelarna uppfyller EU:s krav på att vara fria från växt­skadegörare. Du får antagligen betala en avgift för certifikatet.

Du måste ha sundhetscertifikat för att få ta in

  • levande växtdelar utom fröer, det vill säga färska frukter, grönsaker, örter och andra levande växtdelar (med några undantag)
  • spannmål av vete, råg och rågvete från vissa länder.

Du behöver däremot inte ha sundhetscertifikat för att få ta in

  • färska frukter av ananas, banan, dadlar, durian och kokosnöt
  • torkade fröer som inte ska användas för sådd, som till exempel popcorn, bönor och ris
  • andra torkade produkter, som torkad frukt, kaffe, te, kryddor och liknande
  • frysta frukter, grönsaker och andra växtdelar
  • bearbetade produkter som juice, sylt, konserver, kex, mjöl och liknand

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...