Jump to content
IGNORED

Ev kupp i Burma

hasseryd

Recommended Posts

Alarik
2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Då ska dom hit, alla 2.3%

Tillsammans med IS krigarna. 

Varje muslim räknas. 

Inget annat.

Presumtiva väljare till nuvarande styrets fortsatta existens?

Edited by Alarik
  • Fint 1
  • Tråkigt 1

• Replies 46
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Mr  atm

5

• Esspe

5

• Swift 4X4

4

• Nicholas

4

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan rekommendera dessa böcker ifall ni är intresserade av Myanmar/Burma.    Vart i Yangon några gånger och träffat kunder, blivit frälst i staden. Skulle gärna åka dit igen och se andra stäl

År 2012 reste jag runt i Burma under 3 veckor. Kunskap i engelska bland folket var liten, men det fanns alltid någon som trädde fram och hjälpte till på matställen när man skulle beställa. Dom ma

Hur fan kan man bli så bitter att man skriver ett inlägg om en statskupp i Myanmar och drar till med en jämförelse med svensk flyktingpolitik?   Vilket lågvattenmärke...

Posted Images

Esspe
1 timme sedan, skrev falukorven:

Kan rekommendera dessa böcker ifall ni är intresserade av Myanmar/Burma. 

Vart i Yangon några gånger och träffat kunder, blivit frälst i staden. Skulle gärna åka dit igen och se andra ställen än bara Yangon...Problemet är bara att när man åker till ett grannland till Thailand med en thaikärring så får man bara höra hur jävla dålig mat de har i det landet.. 

20210202_094040 (002).jpg

Det är ju bara tantens egenlagade som duger egentligen. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

ArneMorales
24 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Da far du be karringfan att halla kaften ..

Eller ta med Mia Noi till Myanmar nästa resa dit

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 2
Mr  atm
25 minutes ago, Scandinaviancorner said:

Da far du be karringfan att halla kaften ..

Är det med betoning på ordet "be"?

• Ge karma 1
  • Haha 1

Pattaya - SKAPARENS SÄTT ATT SÄGA FÖRLÅT FÖR DEN VÄSTERLÄNDSKA KVINNAN

Swift 4X4
5 timmar sedan, skrev Esspe:

Så du menar att det aldrig hänt? Trumpsyndromet inte gått över än?

Är du på riktigt.?

Klart det har hänt. Men det är RT Rusia Today som jag citerar. De som bla. Du kallar för fake news.

Du fattade inte ironi. Du bara vill gnälla.

Esspe
2 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Är du på riktigt.?

Klart det har hänt. Men det är RT Rusia Today som jag citerar. De som bla. Du kallar för fake news.

Du fattade inte ironi. Du bara vill gnälla.

Den ironin var i klass med Trumps.

• Ge karma 1
  • Pannslag 1
  • Fint 1

falukorven
38 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Eller ta med Mia Noi till Myanmar nästa resa dit

Finns rätt stort utbud på sånt där. Så man behöver nog inte ha med sig mia noi ifall det bara är göka och ha en som inte klagar på maten under middagen... 

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 4
born41
2 timmar sedan, skrev falukorven:

Finns rätt stort utbud på sånt där. Så man behöver nog inte ha med sig mia noi ifall det bara är göka och ha en som inte klagar på maten under middagen... 

Jag var i Rangon 3 dar och jag såg inga ( jag hade kvinnligt sällskap med mig)

Boirn41

falukorven
34 minuter sedan, skrev born41:

Jag var i Rangon 3 dar och jag såg inga ( jag hade kvinnligt sällskap med mig)

Boirn41

OK, varenda disco och nattklubb jag vart på så har det vart proppfullt.. 

• Ge karma 2
  • Skål 2
Nicholas
7 hours ago, Alarik said:

Presumtiva väljare till nuvarande styrets fortsatta existens?

Till 90%

Klanröster. 

Organized voting. 

Power. 

• Ge karma 3
Atom
On 2/2/2021 at 1:35 AM, evert 1 said:

Thailand = Myanmar

Är egentligen ingen större skillnad mellan dessa båda MILITÄRDIKTATURER

Dock något som ni thaivänner aldrig offentligt kommer att erkänna.

Visst finns det många likheter; det är nog snarare vi som bor här som är de första att erkänna det medans det är 2-veckorsturisterna som helst inte vill se likheterna.

Samtidigt finns det givetvis många skillnader. Thailand ligger minst en, kanske två, generationer före i ekonomisk och social utveckling. Det finns inte heller samma etniska motsättningar som i Burma. Thailand har en betydligt kortare väg till riktig demokrati men den ligger ändå minst 20, förmodligen 50, år bort.

On 2/2/2021 at 3:56 AM, Swift 4X4 said:

Prova och diskutera lägget i Thailand med thailändare.

De flesta jag känner bryr sig inte om vem som styr.

De vill ha mat på bordet, de vill att barn kan få gå i skolan, de vill vara friska.

Tror mest att det är bara de jätte rika som bryr sig.

Åsiktsfrihet i Thailand klart är begränsad men mat på bordet är viktigare.

Håller inte alls med. Många äldre är likgiltiga men de flesta yngre är hyfsat engagerade, även om de "bara" är fabriksarbetare. 

Om det är någon grupp som inte bryr sig, så är det de du kallar "jätte rika"; de vet at de vinner oavsett vem som styr. De som bryr sig mest är nog medelklassen då de har råd att inte enbart se till nästa dags matinköp.

• Ge karma 4
  • Fint 1

When I'm good, I'm good, but when I'm bad I'm better

Nicholas
4 minutes ago, Atom said:

Visst finns det många likheter; det är nog snarare vi som bor här som är de första att erkänna det medans det är 2-veckorsturisterna som helst inte vill se likheterna.

Samtidigt finns det givetvis många skillnader. Thailand ligger minst en, kanske två, generationer före i ekonomisk och social utveckling. Det finns inte heller samma etniska motsättningar som i Burma. Thailand har en betydligt kortare väg till riktig demokrati men den ligger ändå minst 20, förmodligen 50, år bort.

Håller inte alls med. Många äldre är likgiltiga men de flesta yngre är hyfsat engagerade, även om de "bara" är fabriksarbetare. 

Om det är någon grupp som inte bryr sig, så är det de du kallar "jätte rika"; de vet at de vinner oavsett vem som styr. De som bryr sig mest är nog medelklassen då de har råd att inte enbart se till nästa dags matinköp.

Dom motsättningar mellan buddhister och muslimer som finns i södra Thailand ligger inte i paritet med Myanmar? 

Nu har det väl varit relativt lugnt där en tid, men jag minns att det för inte så länge sedan var väldigt hemskt i södra Thailand. 

Ungefär hur är skillnaden av motsättningar Myanmar versus Thailand? 

Motsättningarna hanteras olika, men jag är lite osäker på om det i grund och botten skiljer jättemycket. 

Atom
3 minutes ago, Nicholas said:

Dom motsättningar mellan buddhister och muslimer som finns i södra Thailand ligger inte i paritet med Myanmar? 

Nu har det väl varit relativt lugnt där en tid, men jag minns att det för inte så länge sedan var väldigt hemskt i södra Thailand. 

Ungefär hur är skillnaden av motsättningar Myanmar versus Thailand? 

Motsättningarna hanteras olika, men jag är lite osäker på om det i grund och botten skiljer jättemycket. 

Skillnaden är att det bara är en singulär motsättning i Thailand. I Burma har du motsättningar mellan Buddhister och Muslimer, Buddhister och Kristna (Karen) samt ett tiotal motsättningar mellan Buddhister och Buddhister (Shan, Lisu, Kokang, Chin etc). Jag skulle nog påstå att det är minst en tiopotens fler motsättningar i Burma än i Thailand.

• Ge karma 6

When I'm good, I'm good, but when I'm bad I'm better

MaiChai
49 minuter sedan, skrev Esspe:

Kanske dom skitit i det blå skåpet nu? Man kan ju alltid hoppas.

https://www.bangkokpost.com/world/2064563/massive-crowds-protest-again-in-myanmar-against-coup

Förhoppningsvis finns det de på högre poster inom militären - precis som i Thailand som inte är helt nöjda med utvecklingen och NLD  har förhoppningsvis under åren byggt relationer till dessa so kanske kan ställa sig emot juntan inom militären?

Problemet är att big brother Kina naturligtvis redan sanktionerat kuppen och de vill ju inte ha demokrati i ett grannland. 

Kommer Kina "hjälpa till" att återställa ordningen - den ordning Kina vill ha - ifall det blossar upp interna strider? Kina har ju en gemensam gräns med Myanmar och det kan de kanske använda som motivation för att gå in för att "hjälpa till" i landet...

• Ge karma 2

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

• 2 weeks later...
Esspe

Dom börjar nog känna trycket nu.

https://www.bangkokpost.com/world/2072439/myanmar-gripped-by-strike-as-anti-coup-protests-build

SIDA ställde in 10% av underhållet men hur kanaliserar man dom övriga 90% till arbete för frihet och demokrati som man sa, till ett så slutet land? Via regimen? Eller enbart organisationer utanför Myanmar?

• Ge karma 1

Captain Morgan
29 minutes ago, Esspe said:

Dom börjar nog känna trycket nu.

https://www.bangkokpost.com/world/2072439/myanmar-gripped-by-strike-as-anti-coup-protests-build

SIDA ställde in 10% av underhållet men hur kanaliserar man dom övriga 90% till arbete för frihet och demokrati som man sa, till ett så slutet land? Via regimen? Eller enbart organisationer utanför Myanmar?

Svårt att få klarhet i, SIDA hemligstämplar väl det mesta.

• Ge karma 1
Captain Morgan
On 2/8/2021 at 3:54 PM, MaiChai said:

Förhoppningsvis finns det de på högre poster inom militären - precis som i Thailand som inte är helt nöjda med utvecklingen och NLD  har förhoppningsvis under åren byggt relationer till dessa so kanske kan ställa sig emot juntan inom militären?

Problemet är att big brother Kina naturligtvis redan sanktionerat kuppen och de vill ju inte ha demokrati i ett grannland. 

Kommer Kina "hjälpa till" att återställa ordningen - den ordning Kina vill ha - ifall det blossar upp interna strider? Kina har ju en gemensam gräns med Myanmar och det kan de kanske använda som motivation för att gå in för att "hjälpa till" i landet...

Kina vill kunna nå ut till havet genom Burma som därav är ytterst viktigt för dem. De vill också "hjälpa till" att bygga upp deras infrastruktur genom att de skuldsätter sig kraftigt i kinesiska banker och hamnar i kinesiskt järngrepp precis som Sri Lanka och många afrikanska länder. En demokrati i Burma vore en katastrof för kineserna som naturligtvis ser till att allt lugnar ner sig och militärstyret består.

• Ge karma 7
spooncreek
11 minutes ago, Captain Morgan said:

Kina vill kunna nå ut till havet genom Burma som därav är ytterst viktigt för dem. De vill också "hjälpa till" att bygga upp deras infrastruktur genom att de skuldsätter sig kraftigt i kinesiska banker och hamnar i kinesiskt järngrepp precis som Sri Lanka och många afrikanska länder. En demokrati i Burma vore en katastrof för kineserna som naturligtvis ser till att allt lugnar ner sig och militärstyret består.

Medhåll, men å andra sidan består ingen diktatur för evigt. Folkets protester i Burma förefaller vara mer omfattande än någonsin förut.  Att protesterna slås ned är den troligaste utgången, men den är inte helt given.

• Ge karma 2