Jump to content
IGNORERAD

Släkting fick avslag på hindersprövning


swedenfarang

Recommended Posts

Har en nära familjemedlem som ska gifta sig med en thailändska här i Sverige. Jag vet inte vilken typ av dokument hon har haft med sig från Amphur men tydligen så ogillades detta då de inte fick hindersprövningen godkänd här i Sverige. Vad är det för papper hon behöver från Amphur? Kan hon få tag på dessa utan att bege sig tillbaka till Thailand?

Detta är all info jag har och vet inte hur jag ska hjälpa dem...

Marcus

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det anda papper jag vet som behövs från amphur är ett sk singelintyg, dvs ett papper som intygar att kvinnan/flickan inte är gift. Översatt till engelska hette detta papper för mig "Letter of Marital Status Certification"

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillmässopapper från Thailand är vad som behövs och har man missat detta så luktar det katt. :unsure:

Har en nära vän som jobbar på skatteverket-folkbokföring, har flertalet gånger fått höra om Thailändska kvinnor på turistvisa som försökt gifta sig här i Sverige med bristfällig dokumentation.

Det behövs alltså ett enda papper och är man det minsta seriös så tar det typ 7 minuter att ta reda på samt få detta papper på Amphur.

När det så småningom visar sig vara omöjligt att gifta sig utan singel/skillsmässointyg så kommer kommentarerna ofta om att de trodde de kunde vara gift med en man i Thailand och en man i Sverige.

Olika världsdelar och vem bryr sig om detta tycker dessa damer. :crazy:

Ja så kan tänket vara, går det så går det, och går det inte så får man försöka igen.

Tyvärr sant, i en hel del fall.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

I min frus "Letter of Marital Status Certification" står både datum för tidigare giftemål och skilsmässa, så dessa uppgifter ingår i denna handling.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

"Letter of Marital Status Certification"

Hallåj!

Giltighetstid på detta papper är 3 månader!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare påpekats är det ett singelintyg från den thailändska hemkommunen som ska bifogas en ansökan om hindersprövning. Intyget får inte vara äldre än 3 månader. Intyget kan flickvännen införskaffa via släktingar eller föräldrar hos sin hemkommun i Thailand om hon befinner sig i Sverige. Skulle kommunen vägra att lämna ut intyget till släktingen eller föräldern krävs en officiell fullmakt från Thaiambassaden i Sverige. En fullmakt som ger en släkting eller förälder rätt att hämta ut ett singelintyg för flickvännens räkning.

Har flickvännen varit gift tidigare ska även ett skilsmässointyg bifogas en ansökan om hindersprövning. Numera brukar de thailändska kommunerna föra in uppgifter om tidigare äktenskap och skilsmässa i singelintyget och då behövs inget separat skilsmässointyg.

Är flickvännen nyligen skild måste hon vänta i 310 dagar efter det den tidigare skilsmässan vunnit laga kraft, före hon får gifta sig igen. Så säger den thailändska äktenskapslagen. Det för att förhindra oönskade graviditeter. Regel kan man då kringgå genom att skaffa ett intyg från ett sjukhus att flickvännen inte är gravid.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett annat problem. Jag får inte tillbaka ifyllda pappret om hindersprövningen. Hade glömt att fylla i att vi inte var släkt eller syskon.Men skickat det åter med vändande post. Har en handläggare som jag glömt namnet på. man börjar bli lite orolig

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...