Jump to content
IGNORERAD

Thai banken stjäl dina pengar!


sarne

Recommended Posts

Jag hade urspringligen tänkt mig ett positivt inlägg om hur enkelt det är att få bankkonto med visakort här i Thailand.

Men, tyvärr får jag utfärda VARNING FÖR Bangkok BANK!

Jag öppnade ett konto i Bangkok bank för fyra år sedan, satte in en symbolisk summa av 1000 bht. Tanken var (och är) att kontot

kan vara "bra att ha" vid kommande pensionärsflytt till Thailand. Har tittat in på ett av bankkontoren vid våra julbesök i landet,fått årets ränta införd. Idag visade det sig att med början 28/2 iår har man TAGIT 50 bht per månad från mitt konto. Alltså fram till idag totalt 500 bht! Sades bero på att kontot varit inaktivt. I min värld meddelar man sådana radikala förändringar i ett avtal, jag har inte hört något från Bangkok bank om detta. OK, de har mitt namn plus kopia pass, inte min svenska adress (eller någon thaiadress

heller för den delen). Är förmodligen så att man bryr sig inte att meddela kunderna om man får anstränga sig lite för att "hitta

dom.

Jag svalde förtretet, satte in ytterligare 100bht så finns det 600 efter fyra år och insatta 1.100. :-)

Om någon av er är i motsvarande situation är det lämpligt att kolla med banken. Gissar att det inte bara är Bangkok bank som uppför sig såhär. Nu i kristider skall vi "klämmas åt", kostar ju numera 150 bht att använda utländska kort i alla bankers ATM.

Hur det gick med visakortet? Alldeles utmärkt, inga problem bara skriva under ett antal papper. Kostade engångssumma 300 plus

100 förts året, sedan 200 per år.Fick bestämma min kod själv.

/SvenA

Så här ser min bankbok ut:

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    4

  • Vaxet

    4

  • Stickan

    4

  • ban99arne

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nytt försök ladda upp bilden..

post-4094-126079486842_thumb.jpg

post-4094-126079486842_thumb.jpg

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du läst igenom avtalet du skrivit under? Nä jag trodde väl det.

BKK gör så därför att annars skulle banken snart ha mångamiljoner konton med runt 100 Baht på.

På detta sätt förvinner sakta pengarna på inaktiva konton utan nämnvärd behållning.

När kontot sedan är tomt så tas även det bort efter ett tag.

Vi fick själva öppna ett nytt åt tanten efter att hon varit i Sverige några år utan att nyttjat sitt konto som jag faktist tror redan var tömt då.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

råkade ut for att kontot hadde dot p.g.a att jag inte rorde det på 3 år

det var c;a 500-1000b på det

frugan rorde inte sin bok på många år då satte jag in pengar på kontot utan att kolla kontot å

det tog ett tag innan datorn hittade kontot sedan fukade kontot

dom tog aldrig någon årsavg på den tiden -90-talet

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du läst igenom avtalet du skrivit under? Nä jag trodde väl det.

BKK gör så därför att annars skulle banken snart ha mångamiljoner konton med runt 100 Baht på.

Jaha, och från vilken källa har du fått veta detta? :unsure:

Detta är nämligen inte alls hur det ligger till enligt min källa, men jag vill gärna veta var du fått din information?

Ser fram emot svaret och lovar att ge min källas svar när ditt finns läsbart här på MPR.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, och från vilken källa har du fått veta detta? :unsure:

Detta är nämligen inte alls hur det ligger till enligt min källa, men jag vill gärna veta var du fått din information?

Ser fram emot svaret och lovar att ge min källas svar när ditt finns läsbart här på MPR.

Vad intressant! Kanske är det inte så då.

Men varför vill du att jag skall ange min källa medan din tydligen skall vara hemlig.

Varför kan du inte bara berätta hur din källa anser att det ligger till?

Kanske även ange vilken källa det rör sig om?

Det vore ju bra att bringa klarhet i hur det förhåller sig om jag nu skulle ha fel. Eller hur?

Har du läst igenom vilkoren för kontot?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta du hur du fått din info så skall jag imorgon bitti väcka min granne, bankdirektör i Bangkok bank (Sai 2 Branch3)och fråga om hans svar till mig ikväll var rätt eller bara ett resultat av en god whisky given av en annan MPR gubbe, nämligen Joints.

Eftersom min bankdiriktörgranne nu sover så är det ju lämpligt att du svarar först, så att ingen får fel info medan någon sover.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har hort fran en osakrad och diffus kalla att om kalla saknas sa blir det val da en kalla utan tackning dvs s:k kallforteckning, vilket i sin tur kan vara en kalla till bade sorg och gladje - positiv i stil med en s:k Operakalla och negativ i form av kallkritk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte behöver du väcka din granne nu inte.

Berätta i stället hans förklaring så kan du ju bara dubbelkolla med honom i morgon och ev. dementera om Joints nu skulle bjudit på för mycket whisky i kväll.

Min info kommer oxå från en bankdirektör i BKK bank i Korat.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår bankdirektör sover aldrig... :whistle:

Här kommer hennes svar:

Om man har under 2.000 THB på banken, så tas denna SerViCe-avgift ut om inga transaktioner gjorts under minst ett år.

Bara så att man ska få behålla sitt konto på banken.

Man får alltså istället för ett avslutat konto efter ett år, tack vare dessa småstölder, behålla sitt konto lite längre och har chansen att använda det även efter över ett års "icke användning".

Men när pengarna är slut - avslutas kontot.

Så för att slippa detta, ha över 2.000 THB på Bangkok Bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin,

Tack för konkret svar. Jag gissar att denna avgift är ny för iår eftersom jag tidigare kunnat få mina 1000 bht från 2005 ränteförda varje år fram till februari iår. Då började nedräkningen med 50 baht/mån.

Bra att veta att gränsen för inaktivt konto alltså går vid 2000 baht.Tjejen på banken igår sade/visste inte det.

Om jag inte hade upptäckt det här innan mina pengar tog slut, hade jag då sedan blivit skyldig 50 baht/mån.? TIT <_<

Stickan,

Tyvärr räcker mina (obefintliga) kunskaper i thailändska inte till för att läsa avtalstext. Gäller troligen flera av oss här på forumet. Jag vet alltså till exempel inte exakt vad jag skrev på igår för att få mitt visakort. Jag utgår från att en välrenommerad bank inte bedrar sina kunder.

/SvenA

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin,

Tack för konkret svar. Jag gissar att denna avgift är ny för iår eftersom jag tidigare kunnat få mina 1000 bht från 2005 ränteförda varje år fram till februari iår. Då började nedräkningen med 50 baht/mån.

Bra att veta att gränsen för inaktivt konto alltså går vid 2000 baht.Tjejen på banken igår sade/visste inte det.

Om jag inte hade upptäckt det här innan mina pengar tog slut, hade jag då sedan blivit skyldig 50 baht/mån.? TIT <_<

Stickan,

Tyvärr räcker mina (obefintliga) kunskaper i thailändska inte till för att läsa avtalstext. Gäller troligen flera av oss här på forumet. Jag vet alltså till exempel inte exakt vad jag skrev på igår för att få mitt visakort. Jag utgår från att en välrenommerad bank inte bedrar sina kunder.

/SvenA

Man skall aldrig skriva på nåt om man inte vet vad som står.

Då får man förstås ta konsekvenserna, kanske inte så dyrt denna gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har min bakdirektör vaknat, så här kommer hans sanning. :yes:

Alla konton (fast inte alla :mellow: )med mindre än 2000 baht som inte rörts på minst ett år, kommer börja debiteras en serviceavgift.

Denna kan vara max 50 Baht per månad, men denna kostnad skiljer sig från distrikt till distrikt inom Bangkok bank och det är distriktsledningen som beslutar nivån.

Denna information återfinns inte på något avtal man skriver med banken, näpp detta får man upptäcka själv.

På de turisttäta orterna som Pattaya, Phuket etc. tillämpas detta regelmässigt på alla konton emedan det på landsbygden används i mindre omfattning.

Och avslutningsvis, anledningen till denna lilla stöld är att banken anser att det kostar dem ca 5-600 baht per år att sköta ett konto, inte alls att man annars skulle få för många konto med lite pengar på, som nån annan i denna tråd påstod.

Japp så är det, så dä så!

Ehh ...jag delta i sandlådefighting? :unsure:

Whisky gör en så himla smart, typ som jag i denna tråd, men jag har sista ordet just nu i alla fall.

Kom igen nu Stickan! :rtfm:

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla konton (fast inte alla :mellow: )med mindre än 2000 baht som inte rörts på minst ett år, kommer börja debiteras en serviceavgift.

Denna kan vara max 50 Baht per månad, men denna kostnad skiljer sig från distrikt till distrikt inom Bangkok bank och det är distriktsledningen som beslutar nivån.

Denna information återfinns inte på något avtal man skriver med banken, näpp detta får man upptäcka själv.

Här kom ju en klockren bekräftelse på att jag har bott länge i Thailand - jag blev nämligen inte ett dugg förvånad.

Skulle vara kul att göra en inventering av hur mycket man , mer eller mindre medvetet, har accepterat av "the thai way".

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror även att vi inom en snar framtid kan få se hur beloppen 2.000 Baht och 50 Baht höjs, utan att många av oss höjer på ögonbrynen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror även att vi inom en snar framtid kan få se hur beloppen 2.000 Baht och 50 Baht höjs, utan att många av oss höjer på ögonbrynen. :)

Mycket möjligt, men nu har jag sista ordet igen. :preved:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet!

Du säger ju i princip precis samma sak som jag. Banken vill bli av med inaktiva konton med lite behållning på och därför gör dom på detta vis. Avgiften drar dom för att saldot skall försvinna och sedan avslutas kontot som dom inte tjänar pengar på.

Tänk dig själv hur många sådana konton det finns i Thailand.

Om det låg i bankens intresse att ha dessa småkonton skulle dom ju inte dra denna avgift.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller inte samma överallt?

Minns att jag betalade 200kr(?) per år för mitt konto i SEB.

Vad kostar ICA bankens?

I min bank i Singapore måste jag ha minst 7000 SEK på kontot annars drar de avgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min stiftelse i Lichtenstein var bra tills de goolade

Förvirringen är total. :)

Goolade på vem? Och varför blev de dåliga då? Började de dra årsavgifter? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvirringen är total. :)

Goolade på vem? Och varför blev de dåliga då? Började de dra årsavgifter? :)

Ja skatteverket måste ju också få in lite julpengar :whistle:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, kreti & pleti förstår inte att det kostar banken stora summor att lagerhålla alla pengar som sätts in.

Bara den årliga inventeringen är ju ett hästjobb i sig.

Bankir Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, kreti & pleti förstår inte att det kostar banken stora summor att lagerhålla alla pengar som sätts in.

Bara den årliga inventeringen är ju ett hästjobb i sig.

Bankir Arne

Inte så konstigt eftersom de måste ta ut pengarna från varje konto för att förvissa sig om att de verkligen finns där.

Fatta hur många kölappar som går åt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur det är i Thailand, men i Sverige har jag för mig att banken har en kostnad för konton på grund av insättningsgarantin. Därför är ofta banker även i Sverige måna om att avsluta konton som inte används. Dock får dom inte införa månatliga hokus-pokus avgifter som Thailändska bankerna tydligen får göra.

Ändrades av noobiefarang

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...