Jump to content
IGNORERAD

Starta en fartygsmotor


ReKa

Recommended Posts

Efter en hård arbetsvecka och en skvätt spånk så dyker de djupa funderingarna upp.

Det finns ju ett gäng sjöbusar här så jag är säker jag strax får ett svar på min fundering.

 

Hur startar man en fartygsmotor (tänk: stor oljetanker, containerfartyg)?
Det är väl knappast en elektrisk startmotor som på en bilmotor.

Min teori, som säkert är fel, är att man spränger igång dom med en sprängladdning i en cylinder...

 

Så... hur startar man en fartygsmotor?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    5

  • Mr Ning Ning

    5

  • rolba

    4

  • ReKa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

18 minuter sedan, skrev Stoneys:

Med hjälp av tryckluft. 

Tryckluft? Då låter nästan min sprängningsteori mer verklighetsförankrad. :-) Men hur många bar krävs det då för att få fart på maskineriet?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev ReKa:

Tryckluft? Då låter nästan min sprängningsteori mer verklighetsförankrad. :-) Men hur många bar krävs det då för att få fart på maskineriet?

som däckare var jag tvungen att fuska med google... annars så tror jag navion hispania är maskinare och kan detta .

 

                                              https://www.marineinsight.com/tech/air-compressor/compressed-air-line-on-ships/

Link to comment
Dela på andra sajter

Traditionellt sett har lastfartyg antingen mindre fyrtaktade motorer med en slaglängd på en knapp meter eller så kallade tvärstyckare, fyra våningar höga tvåtaktsmotorer med en slaglängd på 2–3 meter. Dessa motorer är så oerhört tunga att en elektrisk startmotor knappast är praktiskt, och den är dessutom osäker ur driftsynpunkt om elsystemet ombord av någon anledning slås ut. I stället används tryckluft. Trycktankar kopplas till en av cylindrarna och trycker i gång motorn, enligt samma princip som man förut vevade i gång motorer. Kompressorer levererar startluft på runt 30 bars tryck till startluftstankarna. Kompressorerna är oftast eldrivna. För att få ström till dessa används nödgeneratorn. Det är en mindre dieselmotor som kan startas med en elmotor eller hydraultryck. Med startluften från kompressorn kan man sedan dra i gång en eller fler dieselgeneratorer. Dessa startas oftast med en tryckluftsdriven startmotor som roterar svänghjulet eller om de är större dieselgeneratorer genom att tryckluft blåses in direkt i varje cylinder. När dieselgeneratorerna är i gång har man försörjning till samtliga system ombord och kan starta samtliga startluftskompressorer. När man uppnått rätt tryck i tankarna kan man starta upp huvudmaskinen. Detta sker genom att tryckluft via startluftsventiler går direkt in i varje cylinder. Startluftsventilerna öppnas och stängs genom rörelsen från kamaxeln (eller elektroniska styrsystemet vid kamaxellös motor) och luften sprutas bara in i cylindern då kolven befinner sig i övre dödläge. När motorn är satt i rörelse sprutas bränsle in, i princip alltid tjockolja i dagens motorer (billigare än diesel) vilket antänds av kompressionen. Startluftsventilerna stänger och motorn har startat.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev evert 1:

Traditionellt sett har lastfartyg antingen mindre fyrtaktade motorer med en slaglängd på en knapp meter eller så kallade tvärstyckare, fyra våningar höga tvåtaktsmotorer med en slaglängd på 2–3 meter. Dessa motorer är så oerhört tunga att en elektrisk startmotor knappast är praktiskt, och den är dessutom osäker ur driftsynpunkt om elsystemet ombord av någon anledning slås ut. I stället används tryckluft. Trycktankar kopplas till en av cylindrarna och trycker i gång motorn, enligt samma princip som man förut vevade i gång motorer. Kompressorer levererar startluft på runt 30 bars tryck till startluftstankarna. Kompressorerna är oftast eldrivna. För att få ström till dessa används nödgeneratorn. Det är en mindre dieselmotor som kan startas med en elmotor eller hydraultryck. Med startluften från kompressorn kan man sedan dra i gång en eller fler dieselgeneratorer. Dessa startas oftast med en tryckluftsdriven startmotor som roterar svänghjulet eller om de är större dieselgeneratorer genom att tryckluft blåses in direkt i varje cylinder. När dieselgeneratorerna är i gång har man försörjning till samtliga system ombord och kan starta samtliga startluftskompressorer. När man uppnått rätt tryck i tankarna kan man starta upp huvudmaskinen. Detta sker genom att tryckluft via startluftsventiler går direkt in i varje cylinder. Startluftsventilerna öppnas och stängs genom rörelsen från kamaxeln (eller elektroniska styrsystemet vid kamaxellös motor) och luften sprutas bara in i cylindern då kolven befinner sig i övre dödläge. När motorn är satt i rörelse sprutas bränsle in, i princip alltid tjockolja i dagens motorer (billigare än diesel) vilket antänds av kompressionen. Startluftsventilerna stänger och motorn har startat.

Samma som när man startar en jetmotor fast utan cylinders då!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev evert 1:

Traditionellt sett har lastfartyg antingen mindre fyrtaktade motorer med en slaglängd på en knapp meter eller så kallade tvärstyckare, fyra våningar höga tvåtaktsmotorer med en slaglängd på 2–3 meter. Dessa motorer är så oerhört tunga att en elektrisk startmotor knappast är praktiskt, och den är dessutom osäker ur driftsynpunkt om elsystemet ombord av någon anledning slås ut. I stället används tryckluft. Trycktankar kopplas till en av cylindrarna och trycker i gång motorn, enligt samma princip som man förut vevade i gång motorer. Kompressorer levererar startluft på runt 30 bars tryck till startluftstankarna. Kompressorerna är oftast eldrivna. För att få ström till dessa används nödgeneratorn. Det är en mindre dieselmotor som kan startas med en elmotor eller hydraultryck. Med startluften från kompressorn kan man sedan dra i gång en eller fler dieselgeneratorer. Dessa startas oftast med en tryckluftsdriven startmotor som roterar svänghjulet eller om de är större dieselgeneratorer genom att tryckluft blåses in direkt i varje cylinder. När dieselgeneratorerna är i gång har man försörjning till samtliga system ombord och kan starta samtliga startluftskompressorer. När man uppnått rätt tryck i tankarna kan man starta upp huvudmaskinen. Detta sker genom att tryckluft via startluftsventiler går direkt in i varje cylinder. Startluftsventilerna öppnas och stängs genom rörelsen från kamaxeln (eller elektroniska styrsystemet vid kamaxellös motor) och luften sprutas bara in i cylindern då kolven befinner sig i övre dödläge. När motorn är satt i rörelse sprutas bränsle in, i princip alltid tjockolja i dagens motorer (billigare än diesel) vilket antänds av kompressionen. Startluftsventilerna stänger och motorn har startat.

Jävlar gosse! Här har vi en som kan sin sak =) Men rätt komplext att få igång en motor. Antar att man inte gärna stänger av utan att de får stå på tomgång så länge som möjligt.


Jag frågade ju om stora fartyg som tankers och conatinerskepp. 
Är det samma procedur på "små" fartyg såsom finlandsfärjor (gissar att de har mindre motorer)?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev audirs2:

Samma som när man startar en jetmotor fast utan cylinders då!

Hm, intressant fråga. Har aldrig tänkt på hur man startar en flygplansmotor, tänker på större motorer som i B747 o dyl. Kanske ocksp m.ha tryckluft.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev evert 1:

Traditionellt sett har lastfartyg antingen mindre fyrtaktade motorer med en slaglängd på en knapp meter eller så kallade tvärstyckare, fyra våningar höga tvåtaktsmotorer med en slaglängd på 2–3 meter. Dessa motorer är så oerhört tunga att en elektrisk startmotor knappast är praktiskt, och den är dessutom osäker ur driftsynpunkt om elsystemet ombord av någon anledning slås ut. I stället används tryckluft. Trycktankar kopplas till en av cylindrarna och trycker i gång motorn, enligt samma princip som man förut vevade i gång motorer. Kompressorer levererar startluft på runt 30 bars tryck till startluftstankarna. Kompressorerna är oftast eldrivna. För att få ström till dessa används nödgeneratorn. Det är en mindre dieselmotor som kan startas med en elmotor eller hydraultryck. Med startluften från kompressorn kan man sedan dra i gång en eller fler dieselgeneratorer. Dessa startas oftast med en tryckluftsdriven startmotor som roterar svänghjulet eller om de är större dieselgeneratorer genom att tryckluft blåses in direkt i varje cylinder. När dieselgeneratorerna är i gång har man försörjning till samtliga system ombord och kan starta samtliga startluftskompressorer. När man uppnått rätt tryck i tankarna kan man starta upp huvudmaskinen. Detta sker genom att tryckluft via startluftsventiler går direkt in i varje cylinder. Startluftsventilerna öppnas och stängs genom rörelsen från kamaxeln (eller elektroniska styrsystemet vid kamaxellös motor) och luften sprutas bara in i cylindern då kolven befinner sig i övre dödläge. När motorn är satt i rörelse sprutas bränsle in, i princip alltid tjockolja i dagens motorer (billigare än diesel) vilket antänds av kompressionen. Startluftsventilerna stänger och motorn har startat.

Respect!

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryckluftsstart kom redan på dom gamla tändkulemotorerna så det är inget nytt.

Även glödspiral kom på dessa motorer.

 

Det fanns även såna med s.k patronstart som gav en explosion.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
5 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Tryckluftsstart kom redan på dom gamla tändkulemotorerna så det är inget nytt.

Även glödspiral kom på dessa motorer.

 

Det fanns även såna med s.k patronstart som gav en explosion.

Patronstart och startluft svanghjulet i ratt position och sen ett javla pumpande sen var den igang min gamla tralare Tequila Sunrise med en june munktell 185 hastar

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag låg i lumpen som värnpliktig motorinstruktör på Motorskolan/Monitor. På patrullbåtarna satt två Mercedes v 20 motorer. De fick man först öppna alla ventilerna på och luftbaxa dem. Sedan skruvade man in dem och startade.

På Spikabåtarna satt det ju turbiner men de fick jag inte röra. Höll på att springa upp i skogen när jag skulle kasta loss aktertampen. Det kom ut eld ur luckorna men det var som det skulle. Fantastiskt roliga båtar, gjorde 40 knop och då var de strypta i fredstid.

Min vilda 7 hk BMW-motor i snipan startar man med att vrida på nyckeln och be till högre makter! 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Det förklarar ju att Vikingline kör upp på land titt som tätt......

Nej. Dom har inte fasta blad på propellrarna och kan reversera dom......
På Amorella var det styrningen till propellern som gick sönder så den slog om till full back helt plötsligt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Minnet sviker lite som vanligt.

En kompis till mig var på en bogserare tror jag. Den hade startmotor. Startmotorn var en Caterpiller diesel som de alltid fick varmköra en stund innan de kunde koppla in den mot huvudmotorn. Jag tror att den samtidigt förvärmde bränslet.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Fredman:

Jag låg i lumpen som värnpliktig motorinstruktör på Motorskolan/Monitor. På patrullbåtarna satt två Mercedes v 20 motorer. De fick man först öppna alla ventilerna på och luftbaxa dem. Sedan skruvade man in dem och startade.

På Spikabåtarna satt det ju turbiner men de fick jag inte röra. Höll på att springa upp i skogen när jag skulle kasta loss aktertampen. Det kom ut eld ur luckorna men det var som det skulle. Fantastiskt roliga båtar, gjorde 40 knop och då var de strypta i fredstid.

Min vilda 7 hk BMW-motor i snipan startar man med att vrida på nyckeln och be till högre makter! 

 

 

Patrullbåtarnas motorer var MTU MB 518 D och inte Mercedes men flera maskinchefer fick tag på gamla ventilkåpor med Mercedes-stjärna på som var samma och skrivade dit. Originalkåporna stod det MTU på.

 

Även dessa stoppades, kamaxlarna försköts och man startade dom sedan med hjälp av tryckluft baklänges

 

De första båtarna hade ganska små tryckluftstankar så man hade bara ett par backmanövrar på sig vid förtöjning, sedan var startluften slut, blev en del incidenter där. Flera med s.k concorde-nos när dom körde in i kajen p.g.a att startluften var slut. Det monterades större tankar sedan på båtarna

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Här startar vi upp för lite isbryttning idag. 20 kg brukar räcka för att blåsa gång skiten. En el  kompressor och en påhängs kompressor. För att ladda luft. Allt state of the art.  Men gammla  livbåtar motorer hade  man patroner som man "sprängde" igång

20210130_094254.jpg

20210130_094321.jpg

20210130_094338.jpg

20210130_094350.jpg

20210130_094413.jpg

20210130_102032.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

MTB-båtarna (motortorpedbåtar) vi hade på 50/60-talet hade 3 st Isotta-Frashini W-motorer

 

De två yttre hade en Ford V8-motor monterad på axeln som dels användes som startmotor till huvudmotorerna och dels användes som "hamnmotorer" när man skulle in och ur hamn. Båtarna hade fasta blad på sina propellrar och med huvudmotorerna på tomgång var lägsta fart 18 knop !

 

Den mittre huvudmotorn startades under fart genom att koppla in propellern som då drog runt motorn p.g.a framfarten i vattnet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Den mittre huvudmotorn startades under fart genom att koppla in propellern som då drog runt motorn p.g.a framfarten i vattnet

Fan, nästan som springstart då.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev rolba:

Fan, nästan som springstart då.

Ja. Gäller bara att hitta en nedförsbacke ! :-)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev evert 1:

Traditionellt sett har lastfartyg antingen mindre fyrtaktade motorer med en slaglängd på en knapp meter eller så kallade tvärstyckare, fyra våningar höga tvåtaktsmotorer med en slaglängd på 2–3 meter. Dessa motorer är så oerhört tunga att en elektrisk startmotor knappast är praktiskt, och den är dessutom osäker ur driftsynpunkt om elsystemet ombord av någon anledning slås ut. I stället används tryckluft. Trycktankar kopplas till en av cylindrarna och trycker i gång motorn, enligt samma princip som man förut vevade i gång motorer. Kompressorer levererar startluft på runt 30 bars tryck till startluftstankarna. Kompressorerna är oftast eldrivna. För att få ström till dessa används nödgeneratorn. Det är en mindre dieselmotor som kan startas med en elmotor eller hydraultryck. Med startluften från kompressorn kan man sedan dra i gång en eller fler dieselgeneratorer. Dessa startas oftast med en tryckluftsdriven startmotor som roterar svänghjulet eller om de är större dieselgeneratorer genom att tryckluft blåses in direkt i varje cylinder. När dieselgeneratorerna är i gång har man försörjning till samtliga system ombord och kan starta samtliga startluftskompressorer. När man uppnått rätt tryck i tankarna kan man starta upp huvudmaskinen. Detta sker genom att tryckluft via startluftsventiler går direkt in i varje cylinder. Startluftsventilerna öppnas och stängs genom rörelsen från kamaxeln (eller elektroniska styrsystemet vid kamaxellös motor) och luften sprutas bara in i cylindern då kolven befinner sig i övre dödläge. När motorn är satt i rörelse sprutas bränsle in, i princip alltid tjockolja i dagens motorer (billigare än diesel) vilket antänds av kompressionen. Startluftsventilerna stänger och motorn har startat.

Helvete dom har tydligen plagierat din eminente beskrivning på Ny Teknik.🤣

 

https://www.nyteknik.se/nyheter/hur-startar-motorn-pa-en-oljetanker-6395453

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Tallviking:

Ja. Gäller bara att hitta en nedförsbacke ! :-)

Eller förtöja motströms

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det intressanta är att skall man backa får man stoppa motorn, slå om matningen och sedan starta den igen baklänges

 

https://www.nyteknik.se/popularteknik/stora-fartygsdieslar-startas-med-tryckluft-6456784

 

3 timmar sedan, skrev apknug:

Det förklarar ju att Vikingline kör upp på land titt som tätt......

 

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Nej. Dom har inte fasta blad på propellrarna och kan reversera dom......
På Amorella var det styrningen till propellern som gick sönder så den slog om till full back helt plötsligt

Jaha, ja jag trodde ju att Vikinglines moderna båtar hade samma teknik som det skrivs om i tidningen Ångbåten.

 

Fasen vad dum man kan vara......

 

Fast jag har ju reverserbar propeller på min Albin Vega från 1972 så hur tänkte jag nu egentligen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...