Jump to content
IGNORERAD

Käka ägg.


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Någon som vet vad delikatessen till vänster heter?

Man käkar äggen-rommen innuti denna varelse.

Men vad heter den på Thai eller engelska eller svenska?

Har hört namnet både på Thai och engelska med glömt det.

/mvh

post-5592-12607466574_thumb.jpg

post-5592-12607466574_thumb.jpg

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har hört den kallas för hästskokrabba men om det är helt korrekt vet jag inte

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför man bildera på nätet så är nog hästskokrabban mer lik ursprungsbilden är triopsen :)

Hästskokrabba / Horseshoe Crab

noun

  • แมงดาทะเล

Ändrades av honken

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

jag har hört den kallas för hästskokrabba men om det är helt korrekt vet jag inte

Jo det är nog det jag har hört också: Horseshoecrab.

http://www.00ff00.com/wp-content/photos/grilled-horseshoe-crab.jpg

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Krabban ser så vidrig ut... skulle nog aldrig i mitt liv ens vilja testa peta på den ens. :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

nu blir man lite nyfiken...någon här kanske har provsmakat..en recension hade uppskattats

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

nu blir man lite nyfiken...någon här kanske har provsmakat..en recension hade uppskattats

Hej.

Äggen/rommen smakar helt OK. lite som rökt kaviar. Är mycket kolestorolrika vilket man känner om man käkar för mycket. Så lagom mycket med lite kall öl blir perfekt. /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nar jag bodde och jobbade pa Key Largo i Florida sa lag de pa rad uppe pa stranden vid huset varje morgon och kvall.De korde som sagt skoldpaddsvarianten nar de var lite sugna och man kunde se atminstaende 3-4 hanar hanga pa varandras ryggar for att fa komma till. Da jag hyrde rum hos en marinbiolog sa berattade hon andligt massa om dessa kraldjur men det anda jag riktigt kommer ihag ar att de skulle vara en av varldens alsta arter - redan fran juraperioden eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, det blir inte nåt med att ens provsmaka denna sak.

Enl. wikipedia är den närmare besläktad med spindlar, skorpioner och fästingar än med krabbor.

Fast å andra sidan så blev jag matad med 21 skorpioner en kväll för några år sedan... :) Det skulle vara bra för potensen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Den heter tydligen Maeng daa och har ätits av damen ok.fins tydligen en liknade som man kan dö av ungefär som suchi

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Maeng Da är en mindre variant av kryp.

IMG_7147.JPG

Jättegott i naam-chim till fisk.

Men hittade även ett par bilder på detta större Hästskokrabban, som också kallas för Maeng Da, konstigt nog, eftersom det inte alls är ett likadant kryp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den känns lixom bara sååå... gott!! Not!

T.o.m osminkade platsar de i Aliens-filmerna. Mardrömsvarelser rätt av.

Skulle inte våga sätta min mun i närheten av en sån, även om den var död 2 gånger om. :)

Att äta den är lika hungerframkallande som att äta levande aphjärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den heter tydligen Maeng daa och har ätits av damen ok.fins tydligen en liknade som man kan dö av ungefär som suchi

Clion

Fråga tanten om det inte heter " Aj Maeng daa"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Poo maa (krabba häst) får jag som förslag från familjens Thaiexpert.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Off topic. Maeng daa är inte bara en insekt utan även hallickar kallas så i folkmun.

Har sett varelsen i sea food restaurangernas akvarium då och då och alltid tänkt att det måste vara djur av samma art som dom "skräbbickar" (förmodligen en lokal, norrbottnisk benämning) som fiskar som sitter döda i fisknät på havsbotten ibland brukar ha myllrande på sig när man drar upp nätet.

Ser ungefär likadana ut i bottenhavet fast är mycket mindre. Känns ungefär som ett slags havets kackerlackor.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu mera off topic då, Maeng Daa är också när en man bara ligger och latar sig och låter sin fru göra allt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Lite upplysning. Man käkar inte hästskokrabban utan rommen.

Riktigt gott faktiskt.

Smakar som caviar.

Prova ! /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...