Jump to content
IGNORERAD

Chiang Mai


MIWA

Recommended Posts

Har inte lyckats söka fram några trådar eller fakta om de som kallas "long necks" i Chang Mai.på detta forum. Googla vet jag hur man gör men vill se o höra från forumet vad de kan säga o rekommendera om man vill komma dessa nära.

Hade vart tacksamm om Ni som vet kan bombardera mej med länkar om dessa spännande människor..

Mvh

miwa

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands svar pa apor i bur som stoltseras framfor turister och ibland ar mer eller mindre livegna - tragiskt och mkt ovardigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej MIWA,

För det första finns dessa människor oftast inte i Chiang Mai, snarare i bergen norrut.

Som wille antyder blir det nog svårt att som turist få en genuin kontakt med detta folk.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej MIWA,

För det första finns dessa människor oftast inte i Chiang Mai, snarare i bergen norrut.

Som wille antyder blir det nog svårt att som turist få en genuin kontakt med detta folk.

Herr Chang har talat.

Hur kommer man då i kontakt med dem

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer man då i kontakt med dem

Som farang antagligen lättast om det finns personliga förbindelser. Till exempel så är fru Changs son (från tidigare äktenskap) tillsammans med en bergsdam (dock ej longneck), och då ges det en del tillfällen att lära känna detta folk. Fru Chang har tyvärr förbjudit mig att beskriva detta mer än jag redan gjort i en bildtråd på detta forum.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som farang antagligen lättast om det finns personliga förbindelser. Till exempel så är fru Changs son (från tidigare äktenskap) tillsammans med en bergsdam (dock ej longneck), och då ges det en del tillfällen att lära känna detta folk. Fru Chang har tyvärr förbjudit mig att beskriva detta mer än jag redan gjort i en bildtråd på detta forum.

Herr Chang har talat.

Är det nått mystiskt med detta folk, bad tjejen o hennes farsa följa med dit men de ville inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller Med WILLE!!! Har aldrig sett någon Longneck i Chiangmai. Men ca 27 mil nordväst om Chiang mai ligger staden Mae Hong Son å där finns dom för den som vill se dylikt. Skulle själv aldrig komma på tanken att åka dit för att titta. De räcker med Zoo i C-M.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag vill kalla det för Zoo, eller folket för apor, snarare är det vä så att om nån vill betala för att skåda dessa "människor" så varför inte ta emot bathingarna.

Ser hellre på dem än djur inträngda i så små burar att dom knappt kan vända sig om.

post-3426-12606233614_thumb.jpg

post-3426-12606233614_thumb.jpg

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör väl inte vara så himla svårt att komma dem nära om man nu har ett genuint intresse för detta, borde gå även på egen hand!

Det ger sig efter ett tag, tid är nog det enda som behövs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 2 byar med Karen Long Necks utanför Mae Hong Son. Man kan besöka byn och betala inträde B 250. Då kan man strosa runt i byn som man vill. Människorna gör sina normala dagliga sysslor. Några sk Long Necks säljer vävnader av olika slag.

Men det som gjorde mig mest sorgsen var det faktum att inget synligt i byn hade förändrats på 12 år.

Jag var i samma by 1997 och nu i Februari 2009 och kunde inte se någon förbättring av levnadsvillkoren; Skolan, husen vägarna, alla var precis som för 12 år sedan. Inträdet 1997 var samma, B 250. Så vart har alla dessa pengar tagit vägen..?

Här är foton från 1997 och 2009.

post-3139-126062601597_thumb.jpg

post-3139-126062602906_thumb.jpg

post-3139-126062601597_thumb.jpg

post-3139-126062602906_thumb.jpg

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att se/höra att byn inte verkar ha fått en Baht.annars så är det ju ett måste att turisterna kommer

om inte många kulturer ska gå i "graven"...samma överallt inte fan skulle det dansas hula hula i bastkjol på

Hawaii om inte turisterna betalar jippot.blir lite pest eller kolera av det hela :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 2 byar med Karen Long Necks utanför Mae Hong Son. Man kan besöka byn och betala inträde B 250. Då kan man strosa runt i byn som man vill. Människorna gör sina normala dagliga sysslor. Några sk Long Necks säljer vävnader av olika slag.

Men det som gjorde mig mest sorgsen var det faktum att inget synligt i byn hade förändrats på 12 år.

Jag var i samma by 1997 och nu i Februari 2009 och kunde inte se någon förbättring av levnadsvillkoren; Skolan, husen vägarna, alla var precis som för 12 år sedan. Inträdet 1997 var samma, B 250. Så vart har alla dessa pengar tagit vägen..?

Här är foton från 1997 och 2009.

Till och borja med sa finns det enligt manga inga s:k Padaung (Karen) som lever fritt - dvs. inte lever i byar som av antingen den Burmesiska eller Thailandska regeringen ar hart reglerade eller i flyktinglager. De far tex. inte flytta osv. dessutom gar en enormt liten del av turistinkomsterna till byarna. Dessutom sa havdar manga att manga forbattringar av levnadssituationen inte gjorts for att turisterna skall fa se en "genuin" by. Det ar inga vardagssysslor de pysslar med utan ett ganska taskigt regiserat skadespel. I MHS sa finns det flera byar dar flera av invanarna i nte ans ar Padaung utan kommer fran andra grupper men tar pa sig halsringarna for att fa bo i byn. Vidare sa satt ringarna i vissa fall pa i dubbel hastighet (2 istallet 1 per ar) med tillhorande extra smarta och problem.

Den brannande fragan ar medborgarskap - de har inte medborgarskap och darmed inget Thai - id. Ingen ratt att fritt rora sig i landet, ta andra jobb, fa halsovar, utbildning, osv. Manga havdar att det finns en hog grad av cynsim bakom det faktum att deras medborgarskapssituation inte blivit lost pa flera deciennier. De har flyktingstatus och trots att saval Sverige, Finland, Canada som Nya Zeeland erbjudit sig att ta emot de thailandska sa nekas de utresevisum - nagot som kritiserats mkt hart av UNHCR m.fl eftersom det handlar om att behalla sin turistmagnet.

Jag tycker man skall tanka sig for bade en och tva ggr innan man besoker dessa byar och darmed villigt stodjer denna foreteelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till och borja med sa finns det enligt manga inga s:k Padaung (Karen) som lever fritt - dvs. inte lever i byar som av antingen den Burmesiska eller Thailandska regeringen ar hart reglerade eller i flyktinglager. De far tex. inte flytta osv. dessutom gar en enormt liten del av turistinkomsterna till byarna. Dessutom sa havdar manga att manga forbattringar av levnadssituationen inte gjorts for att turisterna skall fa se en "genuin" by. Det ar inga vardagssysslor de pysslar med utan ett ganska taskigt regiserat skadespel. I MHS sa finns det flera byar dar flera av invanarna i nte ans ar Padaung utan kommer fran andra grupper men tar pa sig halsringarna for att fa bo i byn. Vidare sa satt ringarna i vissa fall pa i dubbel hastighet (2 istallet 1 per ar) med tillhorande extra smarta och problem.

Den brannande fragan ar medborgarskap - de har inte medborgarskap och darmed inget Thai - id. Ingen ratt att fritt rora sig i landet, ta andra jobb, fa halsovar, utbildning, osv. Manga havdar att det finns en hog grad av cynsim bakom det faktum att deras medborgarskapssituation inte blivit lost pa flera deciennier. De har flyktingstatus och trots att saval Sverige, Finland, Canada som Nya Zeeland erbjudit sig att ta emot de thailandska sa nekas de utresevisum - nagot som kritiserats mkt hart av UNHCR m.fl eftersom det handlar om att behalla sin turistmagnet.

Jag tycker man skall tanka sig for bade en och tva ggr innan man besoker dessa byar och darmed villigt stodjer denna foreteelse.

Ja, det är jävligt beklagligt att det är på det viset! Hittade en artikel om detta på Expressen LongNeck

Link to comment
Dela på andra sajter

Stannade till i en sådan där liten artificiell by för ett par år sedan någonstans på vägen mitt

emellan Chiang Rai och Mae Sai. Inget jag varken kommer göra igen eller rekommenderar någon annan

att göra heller. Fick väl ungefär samma känsla av zoo som många andra vittnat om. Enda orsaken till att

besöka byn igen skulle väll i så fall va att slå in flabben på utsugargubben som beklagade sig

över hur dyrt det var att driva stället som svar på min undran över inträdesavgiften vilken jag har

för mig var 500 baht. Misstänker att den summa pengar som skulle komma invånarna till del var försumlig.

MaeSaiChiangRai080208232.jpg

MaeSaiChiangRai080208242.jpg

MaeSaiChiangRai080208207.jpg

MaeSaiChiangRai080208223.jpg

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...