Jump to content
IGNORERAD

Hinner jag få ett STV+COE på 15 dagar?


LikvidThai

Recommended Posts

7 minutes ago, MaiChai said:

Med reservationen att jag inte sökte ett STV visum utan ett TR visum i november så gjorde jag så här och det funkade.

 

Ifall du bara saka vara bort 3 månader som din flygbiljett säger, varför krångla med att STV visum - ta ett TR istället då det är mindre krav runt det.

 

Försäkring köpte jag av Gouda reseförsäkring och där ingår Coronabiten och kan förlängas på plats om man vill. De ställer ut all nödvändig dokumentation på rätt språk och mailar den till dig efter du betalat försäkringen.

 

Flygbiljett köpte jag med Qatar Airways och de erbjuder gratis ombokningar/refunds oavsett klass man flyger. Gällde initialt till årsskiftet men har förlängts till att gälla en bit in på 2021 har jag för mig

 

ASQ hotellet bokade jag direkt med dem efter lite mailkontakt eftersom det först verkade fullbokat.

 

Covidtest och Fit to Fly gjorde jag på Medicinska intyg på Sveavägen i Stockholm, gör man testet innan 12.00 på dagen har man resultatet på mail samma kväll. Skrev ut dokumenten på hotellet. Covid test och fit to fly hos dem kostade 2000 kronor.

Tack! 

Mina ambitioner är att stanna 9 månader via 2 extensions, men jag lägger upp samtliga dokument på 3 månader tillsvidare. 

"Mindoktor" är dom enda som utfärdar C19 i min stad. Dom gör detta med tillhörande "Reseintyg" men skriver samtidigt att det "Ej är ett Fit to Fly". Förbaskat...

Men jag tror jag löser det via ett separat dokument via en annan läkare (som bifogat ovan). 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • LikvidThai

    18

  • MaiChai

    8

  • UglyFarang

    5

  • lasseiudon

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

20 timmar sedan, skrev LikvidThai:

Tänkte också tillägga: jag har helt släppt tanken på att fixa detta på 15 dagar. Hade missat att polisutdraget tar 2 veckor. 

 

Noterar nu, som någon tidigare nämnde, att flygbolagen till synes verkar infört ganska schyssta ombokningsvillkor. Jag kommer kontrolläsa villkoren ikväll, men, är allt OK så bokar jag ett flyg + asq för 24 februari. Då har jag 1 månad att fixa resterande docs. 

25 eller 26 blir mer optimalt för Covid-test och FTF, Åker du den 24 får du bara 48 timmar på dig eftersom det antagligen är stängt på söndagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LikvidThai:

Tack! 

Mina ambitioner är att stanna 9 månader via 2 extensions, men jag lägger upp samtliga dokument på 3 månader tillsvidare. 

"Mindoktor" är dom enda som utfärdar C19 i min stad. Dom gör detta med tillhörande "Reseintyg" men skriver samtidigt att det "Ej är ett Fit to Fly". Förbaskat...

Men jag tror jag löser det via ett separat dokument via en annan läkare (som bifogat ovan). 

Kollade du länken jag lade in tidigare?

De har ett paketpris på PCR+FTF och har kliniker runt Gbg, du får intygen via mail dagen efter och kan hämta original hos kliniken om det känns tryggare.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minutes ago, UglyFarang said:

Kollade du länken jag lade in tidigare?

De har ett paketpris på PCR+FTF och har kliniker runt Gbg, du får intygen via mail dagen efter och kan hämta original hos kliniken om det känns tryggare.

Uppskattat! Kanske värt att dra en resa dit trots allt. Jag har ~1.5h till GBG men får väl vara värt det i dessa sammanhang. Tack! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev LikvidThai:

Uppskattat! Kanske värt att dra en resa dit trots allt. Jag har ~1.5h till GBG men får väl vara värt det i dessa sammanhang. Tack! 

De har i Borås också om det är närmare.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 1/20/2021 at 10:23 AM, UglyFarang said:

Dessa:   https://idr-medical.se/     lämnade ut Fit To Fly i original när sambon skulle åka ner, detta gäller deras klinik i Malmö och de har kliniker på många platser.

Bra tips. 

När jag navigerar på sidan och ska lägga en ev. beställning på C19 PCR-test så framgår det att det bifogas ett "Reseintyg". Stod det "Fit to fly" på din sambos intyg? Har nämligen hört att det finns en viss känslighet i språkbruket här (dokumentet ska granskas på många ställen...) 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev LikvidThai:

Bra tips. 

När jag navigerar på sidan och ska lägga en ev. beställning på C19 PCR-test så framgår det att det bifogas ett "Reseintyg". Stod det "Fit to fly" på din sambos intyg? Har nämligen hört att det finns en viss känslighet i språkbruket här (dokumentet ska granskas på många ställen...) 

Om du klickar på: "Boka tid", välj ort(jag klickade på Gbg) så scrollar du ner och på höger sida så finns det en ruta: "PCR + FIT TO FLY - Friskhetsintyg" där klickar du på boka tid så får du det du ska ha.

Det var så jag gjorde åt sambon i november, visserligen i Malmö.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, UglyFarang said:

Om du klickar på: "Boka tid", välj ort(jag klickade på Gbg) så scrollar du ner och på höger sida så finns det en ruta: "PCR + FIT TO FLY - Friskhetsintyg" där klickar du på boka tid så får du det du ska ha.

Det var så jag gjorde åt sambon i november, visserligen i Malmö.

Tack! Tydligen bara i GBG eller Malmö (se bifogat svar). 

 

Men, jag tror det löser sig ändå. 

En läkare som är vän till familjen ska skriva ett Fit For Fly och sedan fixar ju MinDoktor (Borås) ett PCR-Test som är utfärdat på Engelska, med svar inom 48h. 

 

Det blir två separata papper från två olika läkare, men det ska ju inte vara några bekymmer. 

 

2021-01-21 15_49_58-Sv_ New message from _iDr Medical.se_ - eliasson.alexander@gmail.com - Gmail.png

Ändrades av LikvidThai
maskering
Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev LikvidThai:

Tack! Tydligen bara i GBG eller Malmö (se bifogat svar). 

 

Men, jag tror det löser sig ändå. 

En läkare som är vän till familjen ska skriva ett Fit For Fly och sedan fixar ju MinDoktor (Borås) ett PCR-Test som är utfärdat på Engelska, med svar inom 48h. 

 

Det blir två separata papper från två olika läkare, men det ska ju inte vara några bekymmer. 

 

2021-01-21 15_49_58-Sv_ New message from _iDr Medical.se_ - eliasson.alexander@gmail.com - Gmail.png

Då hade vi tydligen tur när sambon skulle iväg att vi bara behövde åka till en klinik för hela paketet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

All right, en fråga till er som vet: 

Jag har nu mailat ambassaden i Stockholm i 8 dagar (från olika mailadresser) utan svar. 

- Kan jag använda en vän som kurir för att lämna in min ansökan för STV? (detta har alltid gått bra via konsulatet i GBG, men då vid vanligt turistvisum). 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev LikvidThai:

All right, en fråga till er som vet: 

Jag har nu mailat ambassaden i Stockholm i 8 dagar (från olika mailadresser) utan svar. 

- Kan jag använda en vän som kurir för att lämna in min ansökan för STV? (detta har alltid gått bra via konsulatet i GBG, men då vid vanligt turistvisum). 

 

Dom brukar svara ganska snabbt om man frågar på Facebook.   https://www.facebook.com/RoyalThaiEmbassyStockholm/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev LikvidThai:

All right, en fråga till er som vet: 

Jag har nu mailat ambassaden i Stockholm i 8 dagar (från olika mailadresser) utan svar. 

- Kan jag använda en vän som kurir för att lämna in min ansökan för STV? (detta har alltid gått bra via konsulatet i GBG, men då vid vanligt turistvisum). 

 

Är du fortfarande säker på att du kan söka ett STV visum med svenskt pass, den möjligheten drogs in i början på november på grund av hög smittspridning i Sverige - vi blev rödlistade av Thailand - och jag kan inte se att STV visum har återkommit på ambassadens sida.

 

Men normalt går det att använda sig av en kurir för ansökan

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev MaiChai:

Är du fortfarande säker på att du kan söka ett STV visum med svenskt pass, den möjligheten drogs in i början på november på grund av hög smittspridning i Sverige - vi blev rödlistade av Thailand - och jag kan inte se att STV visum har återkommit på ambassadens sida.

 

Men normalt går det att använda sig av en kurir för ansökan

STV finns kvar på ambassadens hemsida, det ligger lite "dolt" så man får leta lite. Det står inget om rödlistning av Sverige längre och även att det tar 7 arbetsdagar samt att ombud går bra.

 

http://thaiembassy.se/en/4027-2/

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev LikvidThai:

Bra tips. 

När jag navigerar på sidan och ska lägga en ev. beställning på C19 PCR-test så framgår det att det bifogas ett "Reseintyg". Stod det "Fit to fly" på din sambos intyg? Har nämligen hört att det finns en viss känslighet i språkbruket här (dokumentet ska granskas på många ställen...) 

Skall inte alla intyg vara på engelska eller thai?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Skall inte alla intyg vara på engelska eller thai?

Korrekt, engelska eller thai är det som gäller. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering: 

- Konsulatet i GBG uppger att STV fortfarande går att söka, men via Sthlm endast. 

- Tack till den som gav tips om Facebook. Thailändska ambassaden svarade idag att kurir var helt OK för STV. 

- PCR-testet från MinDoktor fås digitalt max senast 48h från provtillfället. Hon på supporten sa att hennes erfarenhet är att "genomsnittet" är 30-35h. 

 

- PCR-testet från MinDoktor är på Engelska

I princip har allting fallit på plats nu. Tar foton på måndag och på tisdag skickar jag allt till ambassaden. Wish me luck! 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, LikvidThai said:

Uppdatering: 

- Konsulatet i GBG uppger att STV fortfarande går att söka, men via Sthlm endast. 

- Tack till den som gav tips om Facebook. Thailändska ambassaden svarade idag att kurir var helt OK för STV. 

- PCR-testet från MinDoktor fås digitalt max senast 48h från provtillfället. Hon på supporten sa att hennes erfarenhet är att "genomsnittet" är 30-35h. 

 

- PCR-testet från MinDoktor är på Engelska

I princip har allting fallit på plats nu. Tar foton på måndag och på tisdag skickar jag allt till ambassaden. Wish me luck! 

 

Lycka till, nöjesresa?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LikvidThai:

Uppdatering: 

- Konsulatet i GBG uppger att STV fortfarande går att söka, men via Sthlm endast. 

- Tack till den som gav tips om Facebook. Thailändska ambassaden svarade idag att kurir var helt OK för STV. 

- PCR-testet från MinDoktor fås digitalt max senast 48h från provtillfället. Hon på supporten sa att hennes erfarenhet är att "genomsnittet" är 30-35h. 

 

- PCR-testet från MinDoktor är på Engelska

I princip har allting fallit på plats nu. Tar foton på måndag och på tisdag skickar jag allt till ambassaden. Wish me luck! 

Lycka till!

 

Hoppas att jag slipper allt detta krångel till hösten när jag planerar att resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-01-22 at 14:20, skrev SatanG:

 

Lycka till, nöjesresa?

 

/ SatanG

Alla resor till Thailand oavsett syfte är nöjesresor... har du missat den biten under alla dina år? 

Link to comment
Dela på andra sajter

All right, en kort uppdatering: 

 

Allt har gått över förväntan och jag fick inget "inledande bakslag" vid min ansökan av STV. 

 

Fick däremot en sättning idag då jag fick mail av Safetywing att deras försäkring inte täcker sjukhusinläggning vid asymptomatiska fall. Är jag sjuk så täcker dom upp till $250 000. Detta är en smula delikat då Thailand tvångsinlägger "friska" utlänningar i minst 10 dagar vid positivt svarstest. Vilket blir rätt dyrt...

 

Jag har nu strax under 10 dagar på mig att göra research att hitta en försäkring som är lika OK som SW (mopedolycka osv, bra nivåer, osv.) men samtidigt tar asymptomatisk C19. Några idéer? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sådär! 

Då var inte bara STV-visumet i min famn utan också ett godkänt COE. Om det är någon mer som är intresserad över samma process så kan jag underlätta med att säga att allting har varit avboknings/ombokningsbart: 
- Flyg

- ASQ
- Försäkring

 

Jag har via Svenska vårdsystem nu gjort ett negativt C19 test som förberedelse för det sista testet som jag gör vid avresa. Pjuh! 

 

Jag har två rörliga variabler kvar: Flygbolaget kan ställa in flyget på morgonen/dagen om bokningarna inte varit tillfredsställande. Ser tyvärr detta oftare och oftare på de Thailand-sidorna jag är med på. Det andra är att jag får ett positivt C19-test vid avresa. 

Nåväl - vill rikta ett tack för alla som har hjälpt till! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LikvidThai:

Sådär! 

Då var inte bara STV-visumet i min famn utan också ett godkänt COE. Om det är någon mer som är intresserad över samma process så kan jag underlätta med att säga att allting har varit avboknings/ombokningsbart: 
- Flyg

- ASQ
- Försäkring

 

Jag har via Svenska vårdsystem nu gjort ett negativt C19 test som förberedelse för det sista testet som jag gör vid avresa. Pjuh! 

 

Jag har två rörliga variabler kvar: Flygbolaget kan ställa in flyget på morgonen/dagen om bokningarna inte varit tillfredsställande. Ser tyvärr detta oftare och oftare på de Thailand-sidorna jag är med på. Det andra är att jag får ett positivt C19-test vid avresa. 

Nåväl - vill rikta ett tack för alla som har hjälpt till! :)

”Jag har via Svenska vårdsystem nu gjort ett negativt C19 test som förberedelse för det sista testet som jag gör vid avresa. Pjuh! 

 

Jag har två rörliga variabler kvar: Flygbolaget kan ställa in flyget på morgonen/dagen om bokningarna inte varit tillfredsställande. Ser tyvärr detta oftare och oftare på de Thailand-sidorna jag är med på. Det andra är att jag får ett positivt C19-test vid avresa.”

 

hur många c19 test har du gjort före din avresa från Sverige?

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minutes ago, matz said:

”Jag har via Svenska vårdsystem nu gjort ett negativt C19 test som förberedelse för det sista testet som jag gör vid avresa. Pjuh! 

 

Jag har två rörliga variabler kvar: Flygbolaget kan ställa in flyget på morgonen/dagen om bokningarna inte varit tillfredsställande. Ser tyvärr detta oftare och oftare på de Thailand-sidorna jag är med på. Det andra är att jag får ett positivt C19-test vid avresa.”

 

hur många c19 test har du gjort före din avresa från Sverige?

 

//matz

Ett

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vilka PCR-test kliniker känner ni till i Göteborg som framkallar test inom 24h? 

Mitt test väntar imorgon på en drop-in klinik i Borås (den enda i staden). Var där för att "reka" idag och 1) kan ej boka tid (drop-in för alla) och 2) fick ett super-olustigt svar att "vi får se om vi har tid, det är alltid mycket pensionärer på tisdagar då vi kör rabatt". 

Vore en parodi utan dess like ifall allting klaffar förutom PCR-testet p.g.a. pensionärer ska in till "MinDoktor". (Nej, dem delar inte på typ av ärenden - det är rak kö). 

 

Bring it, friends! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så hur gick det, kom du iväg?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...