Jump to content
IGNORERAD

Alkoholförsäljning i Phuket skall begränsas


Tallviking

Recommended Posts

”Lagen är lika för alla – även turister”

Myndigheterna på Phuket i Thailand tar i med hårdhandskarna mot alkoholförsäljningen.

Detta efter att butiker brutit mot nya regler från 2008, som bland annat förbjuder försäljning till ungdomar under 20 är.

http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/asien/Thailand/phuket/article6271482.ab

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska ihåliga regler, vad är allmän plats?

På alla stränder jag besökt går det att få en bärs i solstolen, allmän plats? Dessautom när som helst på dagen.

Brudarna som förväntar sig bli bjudna på "ladydrinks", skall dom också ålderskollas? Skulle inte tro det!

Drabbar bara den olycklige turisten på väg till sitt hotell och får nobben i BTT:s favvohak så han blir tvungem att hamstra nätkommande dag.

Men jag inser att det skall göras något åt alkoholismen i LOS, tror dock att den är värre utanför turistområdena.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

20-årsgränsen kan jag väl tycka är bra. Men tycker det här med tiderna är oerhört tramsigt. Hade 7-Eleven efterlevt dessa regler hade dom säkert gått i konkurs ganska snart...

Man får handla mellan kl 11-14 och 17-24. Om man ska titta på det här ur Thailands synvinkel som en åtgärd för att minska supandet bland thailändarna så är det ju inte särskilt genomtänkt. Varför får man handla till lunch, men inte på eftermiddagen? Borde det inte vara bättre att folk är packade på eftermiddagen och kvällen, än från lunch och framåt(dvs i princip hela dagen)? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Motivet till försäljningsförbudet på eftermiddagarna är att ungdomarna då har slutat skolan medans föräldrarna fortfarande jobbar och inte har någon möjlighet att kontrollera sina barn.

Tanken är kanske god men eftersom det enbart är ett fåtal större butiker som bryr sig om förbudet blir det lite löjligt.

Dessutom har de flesta butiker som bryr sig(t.ex Big C, Lotus) ändå "grossisttillstånd" och får sälja öl/sprit i "storförpackning".

7-Eleven brukar stänga på eftermiddagarna men hittills har jag inte stött på en 7-Eleven som inte säljer efter 24 !

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser det mest som en ny inkomstmöjlighet för lokala poliser genom att kunna ta emot mutor vid anklagelser om brott mot reglerna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant detta att det skulle vara förbjudet att dricka alkohol på allmän plats i Thailand. Det har jag gjort många gånger, även i polisens åsyn utan åtgärd.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Patong finns det många som säljer bl.a. öl ur fregolitlådor sent på nätterna. Ibland har det hänt att man stannat och tagit en dricka medan man väntar på grillspetten men det kanske är slut på det nu då? Fast det tror jag nog inte på förr än jag ser det själv. Det är väl försäljning som vanligt efter ca en vecka..

Link to comment
Dela på andra sajter

...och poliserna som kollade på dig hade möjligtvis också tagit sig ett par glas!!

Det går nog inte att ta ifrån Thaigubbarnas käraste ägodel!

Link to comment
Dela på andra sajter

...och poliserna som kollade på dig hade möjligtvis också tagit sig ett par glas!!

Det går nog inte att ta ifrån Thaigubbarnas käraste ägodel!

Ja, ibland undrar man ju om de är i tjänst eller inte... beväpnade och i uniform går det tydligen alldeles utmärkt att sitta och supa på en karaoke...

Ska man kanske utgå från att de super på sin ledighet men ej orkat byta kläder? Ack, om man vågat ta fram kameran och ta några bilder ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

20-årsgränsen kan jag väl tycka är bra. Men tycker det här med tiderna är oerhört tramsigt. Hade 7-Eleven efterlevt dessa regler hade dom säkert gått i konkurs ganska snart...

Man får handla mellan kl 11-14 och 17-24. Om man ska titta på det här ur Thailands synvinkel som en åtgärd för att minska supandet bland thailändarna så är det ju inte särskilt genomtänkt. Varför får man handla till lunch, men inte på eftermiddagen? Borde det inte vara bättre att folk är packade på eftermiddagen och kvällen, än från lunch och framåt(dvs i princip hela dagen)? :)

Senast jag var på phuket (ett år sen) så följdes lagen till min stora förvåning (fick bla lämna öl i kassan på lotus som jag köpt vid fel tidpunkt)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...