Jump to content
IGNORERAD

Smuggla sedlar


lasseiudon

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

En annan anledning till att ha kontanter i fickan.

Läs noga villkoren som bankerna inför den 1 april.

 

EsXP6a4XYAAyHuN.thumb.jpeg.6e3dfa1211916878490188faa2ca63cf.jpeg

Vad är det du ser du som ett problem?  Det är väl rimligt att missbruk kan leda till att man blir blockerad? 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swippe

    16

  • Swift 4X4

    12

  • Krille

    7

  • Amigo

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev Krille:

Vad är det du ser du som ett problem?  Det är väl rimligt att missbruk kan leda till att man blir blockerad? 

 

/Krille

 

Fundera lite över hur en privat bank utan domstolens beslut spärra dina bankkonto och begränsa tillgång till dina pengar?

Även om det handlar om missbruk så kan inte banker spela domstolar. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

 

Fundera lite över hur en privat bank utan domstolens beslut spärra dina bankkonto och begränsa tillgång till dina pengar?

Även om det handlar om missbruk så kan inte banker spela domstolar. 

 

Bankerna kan redan idag spärra dina konton och dina kort utan något domstolsbeslut.

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Krille:

Bankerna kan redan idag spärra dina konton och dina kort utan något domstolsbeslut.

 

/Krille

Vist är det rätt eller hur?

Sverige är ju rättssamhället.

Bankerna utövar rättvisan.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Swippe:

Färre och färre som går med på kontant betalning när de säljer något eftersom fler insett att det blir problem om du ska sätta in kontanter på banken. Men problemet är ju att om du ska sälja något så vill du ju ha pengarna på kontot innan du säger adjö till saken du sålt, en båt t ex. Och alla köpare har inte SWISH eller har kanske uppnått sin limit där, då kan de göra en överföring till ditt bankkonto från sitt bankkonto men har ni olika banker så dröjer det ju minst en bankdag innan du kan bekräfta att pengarna verkligen finns på ditt konto, ofta gör man ju den typ av affärer på helgen och då hinner det gå många dagar innan du vet att du har cash på kontot. Får du kontanter i handen så har du ju fått betalt och slipper oroa dig över att bli blåst. Lätt att säga att köparen inte får ta med sig t ex båten hem innan du ser pengarna på kontot, men köparen kanske åkt långt och du vill inte förstöra affären så du litar på köparen och får gå runt lite småorolig tills du kan se cashen på kontot.

 

Den som köper saker med kontanter kanske inte vill visa frugan att hon köpt en dyr båt, eftersom hon håller koll på deras bankkonton, då kan han säga att han köpte den betydligt billigare än vad priset egentligen var. Köparen kanske har kronofogden på sig och kan inte ha massa cash på kontot. Eller så kan det ju vara så enkelt som att köparen som vill betala med kontanter själv har fått dom kontanterna när hen själv sålde något och nu vill bli av med dessa kontanter.

 

Det kan ju även vara så att den som säljer något av nån anledning inte vill ha in pengar på sitt bankkonto, personen kanske vill dölja dess pengar ifrån sin partner, från Kronofogden mm.

 

Kommer en köpare och säger att han köper din pryl för priset du begär utan att pruta och tjöta men bara kan betala kontant så går du kanske med på det för att få affären överstökad snabbt och smidigt.

Jag hörde för 2-3 år sedan att det funkar fint att betala med svenska sedlar hos tyska bilhandlare, och att det skulle vara en stor orsak till att många kriminella kör privatimporterat.

 

OBS, jag har INTE forskat i ämnet, men det lät trovärdigt när det sades.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag hörde för 2-3 år sedan att det funkar fint att betala med svenska sedlar hos tyska bilhandlare, och att det skulle vara en stor orsak till att många kriminella kör privatimporterat.

 

OBS, jag har INTE forskat i ämnet, men det lät trovärdigt när det sades.

 

 

MVH

Även icke kriminella svenskar tvättar sina pengar hos tyska bilhandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Vist är det rätt eller hur?

Sverige är ju rättssamhället.

Bankerna utövar rättvisan.

Ja - köper man en tjänst och bryter mot villkoren (t e x genom missbruk) känns det fullt rimligt att tjänsten spärras och att man kanske också inte är välkommen åter som kund.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Även icke kriminella svenskar tvättar sina pengar hos tyska bilhandlare.

Är man inte per automatik kriminell i ditt exempel ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Swift 4X4:

Det handlar inte enbart om att undkomma skatt. Det handlar om sådana enkla saker som att köpa en limpa bröd vid strömavbrott eller systemkrasch. 

 

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja det är väl en poäng i och för sig men jag kan inte påminna mig så länge jag kommer ihåg att det har hänt mig en enda gång.

Jag höll på att bli utan kaffe och bulle på Arlanda när systemet slocknat. De vägrade ta kontanter men fick igång skiten efter ett par omstarter.

Det kan både den allsmäktige och @Fritz vittna på.😉

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev rolba:

 

Jag höll på att bli utan kaffe och bulle på Arlanda när systemet slocknat. De vägrade ta kontanter men fick igång skiten efter ett par omstarter.

Det kan både den allsmäktige och @Fritz vittna på.😉

Storyn stämmer det intygar jag men att din polare som du hade med dig skulle vara "den allsmäktige" är jag dock lite tveksam till. ;) 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Fritz:

Storyn stämmer det intygar jag men att din polare som du hade med dig skulle vara "den allsmäktige" är jag dock lite tveksam till. ;) 

Vid närmare eftertanke så var nog den allsmäktige inte närvarande för då skulle ju systemet inte ha havererat.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Swift 4X4 said:

Även icke kriminella svenskar tvättar sina pengar hos tyska bilhandlare.

Tvättar är statens uttryck.

Jag tycker inte att det är fel.
Men att staten stjäl från oss är fel.

Eller att dom förfalskar pengar. Dvs. trycker mer och samtidigt sänker värdet på våra pengar.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev rolba:

 

Jag höll på att bli utan kaffe och bulle på Arlanda när systemet slocknat. De vägrade ta kontanter men fick igång skiten efter ett par omstarter.

Det kan både den allsmäktige och @Fritz vittna på.😉

Jag har skrivit det förut, för några år sedan (3-4?) så var vi på IKEA strax Norr om Göteborgs centrum i Bäckebol.

Nån grävmaskinist hade grävt av deras fiberkabel, och de var i princip utan nätuppkoppling hela dagen...

 

Det var ingen kö till Restaurangen som bara kunde ta kontanter, lite dåligt tycker jag, tom lilla Thai house i Partille tar Swish, om det behövs (det har hjälpt till ordentligt när vi haft internetstrul mitt under lunchrusningen, det hjälper även gäster som glömt plånboken hemma men har mobilen i handen).

Jag betalade kontant för oss och för en familj som bara hade kort, efter att jag fått en Swish från Farsan i familjen.

 

Det riktigt roliga var att de endast hade 2 kassor som var uppkopplade med mobilt internet, som dessutom var lååååångsamt, men kassorna som tog kontanter var i princip tomma på folk, det var en underbar dag på IKEA!

 

Jag har nästan alltid 3-4000 kronor i Plånboken, frugan likaledes.

Cash is King!

 

Jag har vid ett par tillfällen vägrat betala i butiker som inte tar kontanter och sagt att jag väljer er granne istället, det är mest en principsak, fler av er borde göra likadant...

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Krille said:

Vad är det du ser du som ett problem?  Det är väl rimligt att missbruk kan leda till att man blir blockerad? 

 

/Krille

Exempelvis att man tex driver swebbtv eller på annat sätt är oliktänkande.

 

Spännande liv i det kontantlösa samhället med e-kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tommy:

Jag hörde för 2-3 år sedan att det funkar fint att betala med svenska sedlar hos tyska bilhandlare, och att det skulle vara en stor orsak till att många kriminella kör privatimporterat.

 

OBS, jag har INTE forskat i ämnet, men det lät trovärdigt när det sades.

 

 

MVH

Det kan säkert stämma, åtminstone så är det ju inte ovanligt att man köper dyra saker kontant där så skulle det inte funka med Svenska sedlar så lär det ju inte vara några problem att växla in sina Svenska pengar mot EURO nere i Tyskland och sen köpa bil i så fall.

 

Men varför gå över ån efter vatten? Kriminella som vill köpa fina bilar har massor av bilhandlare här i Sverige att välja på som de kan köpa sin bil av med kontanter av utan problem 😛 

 

Samma med klockhandlare, guldhandlare osv 😛 

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang att krypto skulle vara bättre så när jag skulle betala mitt iptv abb senast så stoppades betalningen för manuell granskning innan den till slut godkändes.. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fritz:

Är man inte per automatik kriminell i ditt exempel ?

Nej. Mycket i Tyskland betalas med kontanter. 

Lika i många andra länder. Man behöver inte vara kriminellt för det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Nej. Mycket i Tyskland betalas med kontanter. 

Lika i många andra länder. Man behöver inte vara kriminellt för det.

 

Jo, om pengarna tvättas som du skrev så är det ju kriminellt.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Fritz said:

Jo, om pengarna tvättas som du skrev så är det ju kriminellt.

Dom största kriminella skriver ofta lagarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Swift 4X4 said:

Nej. Mycket i Tyskland betalas med kontanter. 

Lika i många andra länder. Man behöver inte vara kriminellt för det.

 

Lika i Österrike, har för mig att de får betala ganska höga avgifter för att ha kortterminalerna

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Krille:

Ja - köper man en tjänst och bryter mot villkoren (t e x genom missbruk) känns det fullt rimligt att tjänsten spärras och att man kanske också inte är välkommen åter som kund.

 

/Krille

Problemet är att det är bankernas sätt att tolka villkoren som gäller när de fattar sina beslut om du får vara kvar som kund eller ej och det beslutet kan sen inte överklagas. 

 

Om vi tar ett exempel, du har ett garage fyllt med bildelar, verktyg mm,saker du samlat på dig under lång tid för du gillade att greja med gamla bilar mm. Sen ska du sälja ditt hus så du bestämmer dig för att sälja av alla prylar du samlat på dit för du har ingenstans att förvara dom sen. Du har en "loppmarknad" i ditt garage varje helg under kanske 6 månaders tid och kunderna swishar dig för sakerna som köpts, hundratals transaktioner, inte ett enda kvitto skrivs för varför skulle varken du eller köparen behöva ett kvitto på ett baksäte till en gammal Amazon osv.

 

Sen plötsligt så får du ett brev i från banken, de noterar att du haft många transaktioner på ditt bankkonto och enligt lagen om Kundkännedom och lagen om Penningtvätt så måste de veta vad dessa transaktioner gäller och har valt ut 15 transaktioner de senaste 6 månaderna som du ska redovisa med dokumentation (kvitton t ex).

 

Du skriver kort och gott att du sålt verktyg och bildelar som du samlat på dig under kanske 20-30 år eftersom du ska sälja ditt hus och inte har någonstans att förvara alla dessa delar. Några kvitton har du inte för varför skulle du som säljare behöva ett kvitto på att du sålt saker till nån för max några tusenlappar?

 

Svaret från banken kanske blir nåt i stil med att de anser att du sysslat med näringsverksamhet och det bryter mot de regler du godkände när du öppnade ditt bankkonto hos dom. Därför så måste de säga upp ditt bankkonto och innestående medel kommer att betalas ut på en utbetalningsavi. Beslutet kan ej överklagas.

 

Så här funkar det tyvärr, många blir drabbade av detta dagligen. 😕 

 

 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Swippe:

Problemet är att det är bankernas sätt att tolka villkoren som gäller när de fattar sina beslut om du får vara kvar som kund eller ej och det beslutet kan sen inte överklagas. 

 

Om vi tar ett exempel, du har ett garage fyllt med bildelar, verktyg mm,saker du samlat på dig under lång tid för du gillade att greja med gamla bilar mm. Sen ska du sälja ditt hus så du bestämmer dig för att sälja av alla prylar du samlat på dit för du har ingenstans att förvara dom sen. Du har en "loppmarknad" i ditt garage varje helg under kanske 6 månaders tid och kunderna swishar dig för sakerna som köpts, hundratals transaktioner, inte ett enda kvitto skrivs för varför skulle varken du eller köparen behöva ett kvitto på ett baksäte till en gammal Amazon osv.

 

Sen plötsligt så får du ett brev i från banken, de noterar att du haft många transaktioner på ditt bankkonto och enligt lagen om Kundkännedom och lagen om Penningtvätt så måste de veta vad dessa transaktioner gäller och har valt ut 15 transaktioner de senaste 6 månaderna som du ska redovisa med dokumentation (kvitton t ex).

 

Du skriver kort och gott att du sålt verktyg och bildelar som du samlat på dig under kanske 20-30 år eftersom du ska sälja ditt hus och inte har någonstans att förvara alla dessa delar. Några kvitton har du inte för varför skulle du som säljare behöva ett kvitto på att du sålt saker till nån för max några tusenlappar?

 

Svaret från banken kanske blir nåt i stil med att de anser att du sysslat med näringsverksamhet och det bryter mot de regler du godkände när du öppnade ditt bankkonto hos dom. Därför så måste de säga upp ditt bankkonto och innestående medel kommer att betalas ut på en utbetalningsavi. Beslutet kan ej överklagas.

 

Så här funkar det tyvärr, många blir drabbade av detta dagligen. 😕 

 

 

 

 

Jag förstår inte ens problemet? Öppnar du ett privatkonto och sedan använder det för hundratals försäljningar så bedriver du per definition näringsverksamhet.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fritz:

Jo, om pengarna tvättas som du skrev så är det ju kriminellt.

Jag skrev fel. Såg det.

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...