Jump to content
IGNORERAD

Smuggla sedlar


lasseiudon

Recommended Posts

3 minutes ago, Risifrutti said:

Läste du inte mitt tidigare inlägg?

 

Har man thai fru i Sverige finns det alltid guld att köpa.  Dela upp det och köp hälften guld och resten i cash.  Du förlorar knappast något på det., och vi snackar inte om ett smycke här. Har köpt mycket guld av speltorskar och sålt för dubbla/trippla pengarna så visst fan funkar det med lite planering.  Det finns alltid thaidamer som vill sälja så det är nog det minsta problemet.

 

Cyniskt - ja visst, men inget som jag har satt i system. Vet bara att marknaden finns där om man vill gå på djupet med det. Vi båda har jobb så inget jag lever på, men vet att det funkar då "kompisar" har tvingat oss att köpa, likaså med mobiler, dock helt andra pengar.

Nej, sorry missade det. Men när jag läste om 23k osv. så började en lampa att lysa.

Har en bekant som lånar ut till tjejerna mot guld hela tiden. Dom är ju alltid i behov av pengar som du också har märkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swippe

    16

  • Swift 4X4

    12

  • Krille

    7

  • Amigo

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev Mr atm:

Nej, sorry missade det. Men när jag läste om 23k osv. så började en lampa att lysa.

Har en bekant som lånar ut till tjejerna mot guld hela tiden. Dom är ju alltid i behov av pengar som du också har märkt.

Jag fattar. Vi pratar omvänd psykologi här. Det går att tjäna pengar åt andra hållet också😃

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Swippe:

Ha ha ha,  det där har jag faktist sagt när jag satte in pengar på ett Swedbankkontor för typ 10 år sen. De frågade vart pengarna kom ifrån och då svarade jag "jag har sålt sex till rika kvinnor, ja det är helt lagligt så se inte så förvånad ut!". Hörde hur folk bakom mig fnissade och hon i kassan sa bara "Ehhh, jag skriver att du har sparat ihop dom då" Och då sa jag "ja skriv vad du vill så de där EU-gubbarna som bestämt att du ska ställa dumma frågor blir nöjda bara" 😛

 

Men det var som sagt 10 år sen, idag så skulle det inte funkat att vara så kaxig inne på bankkontoret, man skulle inte ha fått sätta in pengarna med en sån förklaring. För typ 15 år sen så hade en kompis till min dåvarande Thaitjej sparat undan 120 000 kr (svarta från restaurang) och hon kände sig obekväm med bankens frågor så jag sa att jag löser det inga problem, sa att jag ville sätta in pengarna på mitt konto och när de frågade vart jag fått pengarna ifrån så sa jag att jag sålt en båt, hon bakom luckan ställde lite följdfrågor om vad det var för båt och jag kan inte ett dugg om båtar men jag märkte ju att hon knappast kunde mer hon heller så jag sa sa nåt märke på båten jag kunde och att det var en V8 osv. Inget svårt att hitta på lite saker och sen var pengarna inne på mitt konto och dagen efter så förde jag över dom till min tjejs kompis konto och blev aldrig några frågor på detta så klart.

 

Idag finns det inte en chans i hellskotta att det skulle gå att göra så, det var andra tider då. Nu är kontanter paria många gånger tyvärr, förstår att man vill stoppa illegala verksamheter men de ska ju på och tjöta om ALLT man gör och de fäller hellre än friar. 

 

Så jag förstår verkligen att man hellre tar med cash till Thailand istället för att bråka med banker i Sverige, även om cashen inte är svarta. Säljer du en båt eller nåt och får kontant betalning så är det inte bara att knalla in på banken och tro att du kan sätta in dom, ett kvitto och Blocket annons är inte alls nån garanti eftersom det egentligen inte bevisar ett smack ens att en affär genomförts överhuvudtaget. Bankerna är så rädda så mycket lättare för dom att neka dig att sätta in cashen så slipper de riskera problem. En arg och irriterad kund kan de leva med. 😮 

Varför säljer man nåt mot kontant betalning om det nu är så här? 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev LTD:

Varför säljer man nåt mot kontant betalning om det nu är så här? 

Därför att man antagligen är kriminell. 

 

Många seriösa som slutar säljer kontant nuförtiden. Fler och fler butiker blir cashless och tar t.ex. swish istället. Men än så länge kan man betala med kontanter i matbutiker, systemet och diverse andra ställen. 

 

Men kommer du med en tusenlapp, då kollar de snett på dig. För då är du garanterat kriminell. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev LTD:

Varför säljer man nåt mot kontant betalning om det nu är så här? 

För att man kan.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

 

 

Men kommer du med en tusenlapp, då kollar de snett på dig. För då är du garanterat kriminell. 

Stämmer fint, och kommer du med en femhundring så är du svartarbetare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, samet said:

Därför att man antagligen är kriminell. 

 

Många seriösa som slutar säljer kontant nuförtiden. Fler och fler butiker blir cashless och tar t.ex. swish istället. Men än så länge kan man betala med kontanter i matbutiker, systemet och diverse andra ställen. 

 

Men kommer du med en tusenlapp, då kollar de snett på dig. För då är du garanterat kriminell. 

Dom flesta borde offra 9 minuter av sitt liv.

 

https://m.youtube.com/watch?v=ZTrETLzdDTM

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
51 minutes ago, Mr atm said:

Dom flesta borde offra 9 minuter av sitt liv.

 

https://m.youtube.com/watch?v=ZTrETLzdDTM

Bra video, den har jag missat men är väl ungefär så som jag tänker.

 

Det tråkiga är att Blockchain kommer att hjälpa gov. att snabbare nå sina mål att slå oss i handklovar.

Såg en annan video där allas våra personnummer kommer att bytas ut mot en blockchain kod med digital ID.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev LTD:

Varför säljer man nåt mot kontant betalning om det nu är så här? 

Färre och färre som går med på kontant betalning när de säljer något eftersom fler insett att det blir problem om du ska sätta in kontanter på banken. Men problemet är ju att om du ska sälja något så vill du ju ha pengarna på kontot innan du säger adjö till saken du sålt, en båt t ex. Och alla köpare har inte SWISH eller har kanske uppnått sin limit där, då kan de göra en överföring till ditt bankkonto från sitt bankkonto men har ni olika banker så dröjer det ju minst en bankdag innan du kan bekräfta att pengarna verkligen finns på ditt konto, ofta gör man ju den typ av affärer på helgen och då hinner det gå många dagar innan du vet att du har cash på kontot. Får du kontanter i handen så har du ju fått betalt och slipper oroa dig över att bli blåst. Lätt att säga att köparen inte får ta med sig t ex båten hem innan du ser pengarna på kontot, men köparen kanske åkt långt och du vill inte förstöra affären så du litar på köparen och får gå runt lite småorolig tills du kan se cashen på kontot.

 

Den som köper saker med kontanter kanske inte vill visa frugan att hon köpt en dyr båt, eftersom hon håller koll på deras bankkonton, då kan han säga att han köpte den betydligt billigare än vad priset egentligen var. Köparen kanske har kronofogden på sig och kan inte ha massa cash på kontot. Eller så kan det ju vara så enkelt som att köparen som vill betala med kontanter själv har fått dom kontanterna när hen själv sålde något och nu vill bli av med dessa kontanter.

 

Det kan ju även vara så att den som säljer något av nån anledning inte vill ha in pengar på sitt bankkonto, personen kanske vill dölja dess pengar ifrån sin partner, från Kronofogden mm.

 

Kommer en köpare och säger att han köper din pryl för priset du begär utan att pruta och tjöta men bara kan betala kontant så går du kanske med på det för att få affären överstökad snabbt och smidigt.

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev samet:

Därför att man antagligen är kriminell. 

 

Många seriösa som slutar säljer kontant nuförtiden. Fler och fler butiker blir cashless och tar t.ex. swish istället. Men än så länge kan man betala med kontanter i matbutiker, systemet och diverse andra ställen. 

 

Men kommer du med en tusenlapp, då kollar de snett på dig. För då är du garanterat kriminell. 

Genom sig själv känner man andra? 😉

 

Jag har nog köpt minst 10 husvagnar kontant, den dyraste för 65 000 kr av en tidigare bankchef, har alla dessa säljare varit kriminella menar du? 😛

 

Man tar betalt i kontanter av främst två skäl, för det första så inser man inte hur svårt det verkligen är att sätta in dessa kontanter sen, för det andra så är man orolig att bli blåst om nån ska föra över pengar till ens bankkonto men man inte kan se dom förräns nästa dag t ex.

 

Ett tredje skäl är att har man kontanter som man vill bli av med så är man kanske en bättre köpare på så sätt att man inte håller på och försöker pruta ner priset eftersom man är glad över att bli av med sina kontanter= en bra kund för säljaren.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har hamnat ganska långt ifrån vad tråden handlar redan länge sedan. Men det finns ju andra sätt att betala än kontant eller SWISH. När jag hade företag handlade jag oftast med bankväxel, öppet eller riktat till visst företag eller person. Nemas problemas. Visserligen kan man makulera den innan utlösen men man kan väl bli bedragen även med kontanter, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Amigo:

Vi har hamnat ganska långt ifrån vad tråden handlar redan länge sedan. Men det finns ju andra sätt att betala än kontant eller SWISH. När jag hade företag handlade jag oftast med bankväxel, öppet eller riktat till visst företag eller person. Nemas problemas. Visserligen kan man makulera den innan utlösen men man kan väl bli bedragen även med kontanter, eller hur?

"Visserligen kan man makulera den innan utlösen" Där har du väl en väldigt bra anledning till att en säljare aldrig skulle acceptera en sån som betalning? 😮 

 

Enda sättet man kan bli bedragen med kontanter är ju om de skulle vara falska, vilket man bör upptäcka tämligen lätt. Jag har då åtminstone aldrig läst om nån som blivit blåst här i Sverige för att hen sålt nytt dyrt och fått betalt med pengar som varit förfalskade. Är nog lättare att blåsa en expedit i en kiosk i så fall genom att betala med en femhundring och få tillbaka äkta pengar i växel 😛 

 

Bankväxel är nog extremt ovanligt nu för tiden.

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Snar kommer folk ångra sig om att kontantbetalningar försvinner.

Vänta bara. Precis vad stater behöver ta bort kontanter.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Snar kommer folk ångra sig om att kontantbetalningar försvinner.

Vänta bara. Precis vad stater behöver ta bort kontanter.

Ja det är ju onekligen så att det försvåra för de som vill hantera svarta pengar. Personligen har jag nästan aldrig kontanter så mig och det blir oftast bara bökigt att skaffa fram när man ibland behöver av någon anledning.

 

Vad finns det för annan anledning än att komma undan skatt?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Vi har hamnat ganska långt ifrån vad tråden handlar redan länge sedan. Men det finns ju andra sätt att betala än kontant eller SWISH. När jag hade företag handlade jag oftast med bankväxel, öppet eller riktat till visst företag eller person. Nemas problemas. Visserligen kan man makulera den innan utlösen men man kan väl bli bedragen även med kontanter, eller hur?

När Kenta sålde diverse saker så fick han ibland betalt i hasch.. Hade han ingen våg med sig när han fick betalningen så kunde Kenta lätt bli bedragen även med det betalmedlet...  Vanskligt, verkligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Ja det är ju onekligen så att det försvåra för de som vill hantera svarta pengar. Personligen har jag nästan aldrig kontanter så mig och det blir oftast bara bökigt att skaffa fram när man ibland behöver av någon anledning.

 

Vad finns det för annan anledning än att komma undan skatt?

Det handlar inte enbart om att undkomma skatt. Det handlar om sådana enkla saker som att köpa en limpa bröd vid strömavbrott eller systemkrasch. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Det handlar inte enbart om att undkomma skatt. Det handlar om sådana enkla saker som att köpa en limpa bröd vid strömavbrott eller systemkrasch. 

Ja det är väl en poäng i och för sig men jag kan inte påminna mig så länge jag kommer ihåg att det har hänt mig en enda gång.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Swift 4X4:

Har du aldrig provat att ta ut maxbelopp?

Eller saknar du så mycket pengar?

På mitt privatkonto 15000 veckan.

på mitt företagskonto obegränsat.

Du tycker att 15000 är mycket pengar?
Tja kanske, kan ju bero på levnadsförhållanden och så.
Hur har du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Batting:

Du tycker att 15000 är mycket pengar?
Tja kanske, kan ju bero på levnadsförhållanden och så.
Hur har du det?

Jag klagar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja det är väl en poäng i och för sig men jag kan inte påminna mig så länge jag kommer ihåg att det har hänt mig en enda gång.

Senast måndags morgon, var det små strömavbrott några gånger. När jag bodde på Gotland var de problem mycket oftare. Det kunde vara strömavbrott upp till ett par timmar. 

Miniräknare och kontanter som gällde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta resonemang! Hade för ett par år sedan frugans släktingar på besök som plockade bär och sålde direkt till uppköpare fick sedan betalt i kontant.

Dem frågade om jag kunde skicka dessa till deras bank i Thailand.

 

Snäll som jag var gick jag med på det och prånglade in dem på diverse insättningsautomater.

 

Det var ju förståss insättningsgräns så jag löste det med den geniala idén med att öppna fler bankkonton.

 

Allt frid och fröjd tills ifjol....

 

Ett kärleksbrev från skatteverket som ville att jag skulle berätta syfte med varenda insättning på mina konton i två års tid!

 

Detta tog mig en vecka semester att reda ut så aldrig mera....

 

Sedan så är det ingen tillfällighet att mynt och sedelutbytet ägde rum.

 

På så vis har staten koll på vartenda öre som går ut och in i systemet!

 

 

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev samet:

Därför att man antagligen är kriminell. 

 

Många seriösa som slutar säljer kontant nuförtiden. Fler och fler butiker blir cashless och tar t.ex. swish istället. Men än så länge kan man betala med kontanter i matbutiker, systemet och diverse andra ställen. 

 

Men kommer du med en tusenlapp, då kollar de snett på dig. För då är du garanterat kriminell. 

Jag för min del har aldrig sett en tusenlapp i verkligheten. Ja jag menar den nya tusenlappen

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev LTD:

Får man mer betalt då? 

Ja, det händer men framför allt att vi får ha kvar kontanterna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan anledning till att ha kontanter i fickan.

Läs noga villkoren som bankerna inför den 1 april.

 

EsXP6a4XYAAyHuN.thumb.jpeg.6e3dfa1211916878490188faa2ca63cf.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...