Jump to content
IGNORERAD

Smuggla sedlar


lasseiudon

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Amigo:

Flyger jag ut från Finland som sista EU land på en lördag eller söndag och gör anmälan samma dag till Finland, lär risken vara minimal att Finska tullverket får reda på mina skulder i Sverige. Visar jag blanketten görs nog inga noggrannare undersökningar på platsen. Svenska o Finska databas är inte sammankörda eller kopplade ihop och det finns ingen centralt system i EU heller om skulder. Blanda inte interpols eller efterlysnings databas i detta.

Nej så jäkla noga lär de ju inte kolla, jag syftade mest på när du reser ut ifrån Sverige, t ex om du flyger från Sverige till Finland med massa kontanter på dig och blir kollad i säkerhetskontrollen i Sverige och de ser att du har skulder hos Kronofogden så kommer ju dom pengarna att beslagtas. 

 

Menar att Fogden bryr sig inte det minsta om varför du har kontanter på dig, de beslagtar dom oavsett om du har tillstånd för dom eller ej. 

 

Sen är det säkert så att Tullen kollar nog inte upp vem som helst i Kronofogdens register på måfå, lyser det kriminell om dig med "ACAB" tattuerat i pannan så är nog risken större t ex 😉 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swippe

    16

  • Swift 4X4

    12

  • Krille

    7

  • Amigo

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

16 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Svaret är att man i detta fall "råkar" ha kontanter och på vilken planet bor du, som inte känner till hur svårt det är att sätta in kontanter på en bank eller att använda dom på ett växlingskontor.

Varför "råkar" man ha en stor bunt kontanter? 

Anledningen till det är ju bara att berätta för banken när man sätter in dom.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev LTD:

Varför "råkar" man ha en stor bunt kontanter? 

Anledningen till det är ju bara att berätta för banken när man sätter in dom.. 

Låter som en strålande ide!

 

-Hej. Jag har jobbat svart och sålt sprit till minderåriga. Nu vill jag sätta in dessa pengar på mitt konto... 🤪

 

Att det skall vara så svårt att förstå frågeställningen...

 

Du har varit ifrån Sverige för länge. Nya direktiv om penningtvätt och antiterror. Så går fan knappt att sätta in 5kkr utan en ordentligt redogörelse om pengarnas ursprung. 

 

 

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev samet:

Låter som en strålande ide!

 

-Hej. Jag har jobbat svart och sålt sprit till minderåriga. Nu vill jag sätta in dessa pengar på mitt konto... 🤪

 

Att det skall vara så svårt att förstå frågeställningen...

 

Du har varit ifrån Sverige för länge. Nya direktiv om penningtvätt och antiterror. Så går fan knappt att sätta in 5kkr utan en ordentligt redogörelse om pengarnas ursprung. 

 

 

Du förstår inte min poäng. 

Har man tjänat pengarna genom att sälja fulsprit till ungar så ska det fn va svårt att föra ut dom å inte fn tänker jag tipsa nån om hur man ev gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-01-18 at 11:50, skrev samet:

Låter som en strålande ide!

 

-Hej. Jag har jobbat svart och sålt sprit till minderåriga. Nu vill jag sätta in dessa pengar på mitt konto... 🤪

 

Att det skall vara så svårt att förstå frågeställningen...

 

Du har varit ifrån Sverige för länge. Nya direktiv om penningtvätt och antiterror. Så går fan knappt att sätta in 5kkr utan en ordentligt redogörelse om pengarnas ursprung. 

 

 

Ville sätta in 10k på min frus SEB konto för ett antal år sen. Fick jag inte, inte i automaten avsedd för det heller.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Esspe:

Ville sätta in 10k på min frus SEB konto för ett antal år sen. Fick jag inte, inte i automaten avsedd för det heller.

15 000 SEK på en månad till eget konto. Då ska man använda bankkortet. Du får be låna frugans bankkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Ville sätta in 10k på min frus SEB konto för ett antal år sen. Fick jag inte, inte i automaten avsedd för det heller.

I Insättnings automaterna stoppade de för insättning till annat än eget konto för massor av år sedan. Som sagts ovan ovan låna kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev apknug:

I Insättnings automaterna stoppade de för insättning till annat än eget konto för massor av år sedan. Som sagts ovan ovan låna kortet.

Det var som sagt för ett antal år sen :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-01-18 at 06:53, skrev LTD:

Du förstår inte min poäng. 

Har man tjänat pengarna genom att sälja fulsprit till ungar så ska det fn va svårt att föra ut dom å inte fn tänker jag tipsa nån om hur man ev gör.

Problemet är ju att det spelar ingen roll vad man säger att man fått pengarna ifrån, risken är stor att man inte kan sätta in pengarna på sitt bankkonto även om man fått pengarna på helt lagligt vis och kan bevisa det genom att visa upp ett kvitto på att man sålt något eller att man fått pengarna i arv t ex. Ja att man hittat kontanter hemma hos nån släkting som dött t ex, går ju  aldrig att bevisa det och det är du som ska bevisa att du verkligen ärvt just dessa pengar.

 

Så istället för att utgå ifrån att nån sålt fulsprit till ungar, varför inte utgå ifrån att pengarna är intjänade på ärligt vis och ge lite tips till trådskaparen istället 😉 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl växla in kontanter på Forex, max 10 k per gång utan frågor eller önskemål om id. 

 

Gör det 10 gånger och växla till euro i 500 sedlar så går pengarna ner i en vanlig plånbok.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Esspe:

Det var som sagt för ett antal år sen :)

Fan tiden går snabbt för oss Gubb jävlar......

 

Hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Amigo:

Nån som vet hur mycke tar ICA emot på kassan? Ifall man vill sätta in på kontot

8000 kr, 1 gång i månaden.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minutes ago, Risifrutti said:

Köp lite guldsmycken som du säljer mot cash i Thailand.

Köp bara rätt guld, jag försökte kränga lite gammalt 18k som jag ville bli av med. Guldbutiken bara fnös åt det :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev SatanG:

Köp bara rätt guld, jag försökte kränga lite gammalt 18k som jag ville bli av med. Guldbutiken bara fnös åt det :-)

 

/ SatanG

Haha så sant. Har man thai fru i Sverige så är marknaden enorm. Många speltorskar som vill sälja (på gott och ont) så garanterat att det blir rätt guld. Mobiler är också en stor handelsvara som dom vill ge vidare till sina släktingar. Dock inga stora pengar som kan hjälpa TS helt ut i detta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Swippe:

Problemet är ju att det spelar ingen roll vad man säger att man fått pengarna ifrån, risken är stor att man inte kan sätta in pengarna på sitt bankkonto även om man fått pengarna på helt lagligt vis och kan bevisa det genom att visa upp ett kvitto på att man sålt något eller att man fått pengarna i arv t ex. Ja att man hittat kontanter hemma hos nån släkting som dött t ex, går ju  aldrig att bevisa det och det är du som ska bevisa att du verkligen ärvt just dessa pengar.

 

Så istället för att utgå ifrån att nån sålt fulsprit till ungar, varför inte utgå ifrån att pengarna är intjänade på ärligt vis och ge lite tips till trådskaparen istället 😉 

Fan jag brukar säga att jag sålt min kropp😂🤗🤣👌

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-01-17 at 12:28, skrev lasseiudon:

Svaret är att man i detta fall "råkar" ha kontanter och på vilken planet bor du, som inte känner till hur svårt det är att sätta in kontanter på en bank eller att använda dom på ett växlingskontor.

Ja det där har jag funderat på.
Om en hantverkare erbjuder sig att göra något "Svart" nu för tiden så vill dom ju gärna ha kontanter.
Överför man pengar så skulle det ju gå att spåra.
Måste man stå vid en bankomat och ta ut pengar i omgångar.
Det kan ju ta veckor.
Hur mycket får man ta ut från en bankomat i veckan?
Det finns väl en begränsning där?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Batting:

Ja det där har jag funderat på.
Om en hantverkare erbjuder sig att göra något "Svart" nu för tiden så vill dom ju gärna ha kontanter.
Överför man pengar så skulle det ju gå att spåra.
Måste man stå vid en bankomat och ta ut pengar i omgångar.
Det kan ju ta veckor.
Hur mycket får man ta ut från en bankomat i veckan?
Det finns väl en begränsning där?

Har du aldrig provat att ta ut maxbelopp?

Eller saknar du så mycket pengar?

På mitt privatkonto 15000 veckan.

på mitt företagskonto obegränsat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ni smuggla kärringarnas massagepengar till Thailand eller är ni hantverkare? 

Ändrades av falukorven
Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Risifrutti said:

Köp lite guldsmycken som du säljer mot cash i Thailand.

Det blir dyrt så in i helskotta. Först som Satang sa att 18k ska man inte röra med tång ens.

På smyckena så får man betala extra för arbetet, plus moms på allt.

Men skulle kunna köpa 24k utan moms, men ändå förlorar man onödigt många procent.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Issanbonde:

Fan jag brukar säga att jag sålt min kropp😂🤗🤣👌

Ha ha ha,  det där har jag faktist sagt när jag satte in pengar på ett Swedbankkontor för typ 10 år sen. De frågade vart pengarna kom ifrån och då svarade jag "jag har sålt sex till rika kvinnor, ja det är helt lagligt så se inte så förvånad ut!". Hörde hur folk bakom mig fnissade och hon i kassan sa bara "Ehhh, jag skriver att du har sparat ihop dom då" Och då sa jag "ja skriv vad du vill så de där EU-gubbarna som bestämt att du ska ställa dumma frågor blir nöjda bara" 😛

 

Men det var som sagt 10 år sen, idag så skulle det inte funkat att vara så kaxig inne på bankkontoret, man skulle inte ha fått sätta in pengarna med en sån förklaring. För typ 15 år sen så hade en kompis till min dåvarande Thaitjej sparat undan 120 000 kr (svarta från restaurang) och hon kände sig obekväm med bankens frågor så jag sa att jag löser det inga problem, sa att jag ville sätta in pengarna på mitt konto och när de frågade vart jag fått pengarna ifrån så sa jag att jag sålt en båt, hon bakom luckan ställde lite följdfrågor om vad det var för båt och jag kan inte ett dugg om båtar men jag märkte ju att hon knappast kunde mer hon heller så jag sa sa nåt märke på båten jag kunde och att det var en V8 osv. Inget svårt att hitta på lite saker och sen var pengarna inne på mitt konto och dagen efter så förde jag över dom till min tjejs kompis konto och blev aldrig några frågor på detta så klart.

 

Idag finns det inte en chans i hellskotta att det skulle gå att göra så, det var andra tider då. Nu är kontanter paria många gånger tyvärr, förstår att man vill stoppa illegala verksamheter men de ska ju på och tjöta om ALLT man gör och de fäller hellre än friar. 

 

Så jag förstår verkligen att man hellre tar med cash till Thailand istället för att bråka med banker i Sverige, även om cashen inte är svarta. Säljer du en båt eller nåt och får kontant betalning så är det inte bara att knalla in på banken och tro att du kan sätta in dom, ett kvitto och Blocket annons är inte alls nån garanti eftersom det egentligen inte bevisar ett smack ens att en affär genomförts överhuvudtaget. Bankerna är så rädda så mycket lättare för dom att neka dig att sätta in cashen så slipper de riskera problem. En arg och irriterad kund kan de leva med. 😮 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Mr atm:

Det blir dyrt så in i helskotta. Först som Satang sa att 18k ska man inte röra med tång ens.

På smyckena så får man betala extra för arbetet, plus moms på allt.

Men skulle kunna köpa 24k utan moms, men ändå förlorar man onödigt många procent.

Sålde en gammal vigselring i december för 23K bath och köpte den för 3,000 kr så fattar inte vad du snackar om. Direkt till "marknaden" och cash i handen. Säkert 15 år gammal.

 

Har sålt bra mycket mer genom åren och tripplat vinsten så klart ett alternativ mot Forex dåliga kurs om man vill växla mot euro.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Risifrutti said:

Sålde en gammal vigselring i december för 23K bath och köpte den för 3,000 kr så fattar inte vad du snackar om. Direkt till "marknaden" och cash i handen. Säkert 15 år gammal.

 

Har sålt bra mycket mer genom åren och tripplat vinsten så klart ett alternativ mot Forex dåliga kurs om man vill växla mot euro.

Jodå. Men gå in med låt säga 100k och köp ett smycke i Sverige.

Ta med det och sälj det i Thailand.

Hur mycket pengar tror du att du har kvar från dom 100k du hade i Sverige?

För frågan från början var väl hur man kunde överföra/smuggla utomlands och utan att förlora så mycket i värde.

P.S Var köper man en gammal vigselring för 3000 kr som man kan sälja för 23k baht???

23k det låter som om du hade köpt det av någon thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jodå. Men gå in med låt säga 100k och köp ett smycke i Sverige.

Ta med det och sälj det i Thailand.

Hur mycket pengar tror du att du har kvar från dom 100k du hade i Sverige?

För frågan från början var väl hur man kunde överföra/smuggla utomlands och utan att förlora så mycket i värde.

P.S Var köper man en gammal vigselring för 3000 kr som man kan sälja för 23k baht???

23k det låter som om du hade köpt det av någon thai.

Läste du inte mitt tidigare inlägg?

 

Har man thai fru i Sverige finns det alltid guld att köpa.  Dela upp det och köp hälften guld och resten i cash.  Du förlorar knappast något på det., och vi snackar inte om ett smycke här. Har köpt mycket guld av speltorskar och sålt för dubbla/trippla pengarna så visst fan funkar det med lite planering.  Det finns alltid thaidamer som vill sälja så det är nog det minsta problemet.

 

Cyniskt - ja visst, men inget som jag har satt i system. Vet bara att marknaden finns där om man vill gå på djupet med det. Vi båda har jobb så inget jag lever på, men vet att det funkar då "kompisar" har tvingat oss att köpa, likaså med mobiler, dock helt andra pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...