Jump to content
IGNORERAD

Smuggla sedlar


lasseiudon

Recommended Posts

Om man tänker ta med sig en större sedelbunt i handbagaget och vill undvika frågor i säkerhetskontrollen, då undrar jag om det hjälper med att linda aluminiumfolie om sedlarna? Eller något annat tips i denna fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swippe

    16

  • Swift 4X4

    12

  • Amigo

    7

  • LTD

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Om man tänker ta med sig en större sedelbunt i handbagaget och vill undvika frågor i säkerhetskontrollen, då undrar jag om det hjälper med att linda aluminiumfolie om sedlarna? Eller något annat tips i denna fråga.

Lindar du in något i folie så är det nog garanti på att det blir kollat efter röntgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Om man tänker ta med sig en större sedelbunt i handbagaget och vill undvika frågor i säkerhetskontrollen, då undrar jag om det hjälper med att linda aluminiumfolie om sedlarna? Eller något annat tips i denna fråga.

Om du lindar aluminiumfolie runt sedlarna, blir det en stor klump på röntgen, den kommer nog väcka en del frågor.

Jag hade med mig en enkilos anchovisburk, och kontrollanten gick i taket när han fick syn på den.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Om man tänker ta med sig en större sedelbunt i handbagaget och vill undvika frågor i säkerhetskontrollen, då undrar jag om det hjälper med att linda aluminiumfolie om sedlarna? Eller något annat tips i denna fråga.

Du kan ta med dig lagligt upp till motsvarande 20 tusen US dollar till Thailand per person.

Vill du ta mera så delar du det med frugan så kan du ha upp till 40 tusen dollar. på 2 personer.

Stoppa pengarna i ett vanligt kuvert, ju mera du försöker dölja pengarna även en lagligt summa desto mer misstänksamma kommer tullare att bli.

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Du kan ta med dig lagligt upp till motsvarande 20 tusen US dollar till Thailand per person.

Vill du ta mera så delar du det med frugan så kan du ha upp till 40 tusen dollar. på 2 personer.

Jag tänkte i första hand på säkerhetskontrollen på Arlanda. En vän som hade 100.000 i sedlar med sig fick en drös med frågor om var pengarna kom ifrån och vad de skulle användas till, hon fick behålla pengarna och åka vidare men tyckte att det var obehagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ta med dig motsvarande 10 000 euro eller mer i kontanta medel när du reser över EU:s gräns behöver du anmäla det till Tullverket.

 

mvh

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

I tex Englands har man hundar som snusar fram stora stålar på flygplatser och liknande! Har man det på Arlanda åxå kanske?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev audirs2:

I tex Englands har man hundar som snusar fram stora stålar på flygplatser och liknande! Har man det på Arlanda åxå kanske?

Jag har då aldrig sett hundar vid säkerhetskontrollen vid avgångshallarna

En gång när jag kom tillbaka från Thailand (googlat troligen 2010), då vimlade det av hundpatruller före och efter utgången på Arlandas tullen, var säker 15-20st hundförare där då, själv hade man massa Thai mat med sig.

Men troligen var inte hundarna intresserad av det.

Dom hade då tagit en Svensk i Thailand som höll på med något skumt,grep troligen klappträdet Kim Eriksson Sirawan i sin verkstad i Thailand då.

 

Mvh. Dolemon

 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev LTD:

Varför vill man ta med sig en stor bunt sedlar? 

Va e det för fel på mastercard och transferwise?

Behöver man inte ha ett bankkonto då men vad vet jag.

Såg någonstans att de använde tomma knäckebrödsförpackningar😃.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 hours ago, lasseiudon said:

Om man tänker ta med sig en större sedelbunt i handbagaget och vill undvika frågor i säkerhetskontrollen, då undrar jag om det hjälper med att linda aluminiumfolie om sedlarna? Eller något annat tips i denna fråga.

Ingen aning om varför man ska ta med sig stora buntar sedlar men skulle jag tvingas göra det hade jag nog växlat dem först till GBP, Euro, USD, samt Sek beroende av hur stor summa det var. "Jag tänker resa runt hade svaret varit på ev. frågor"

Jag utgår alltså ifrån att det gäller att flyga ifrån Thailand till Sverige men är det en svensk eller Thai som vill föra ut?

 

Varför inte använda Visa/MC/uttagskort eller liknande?

 

Handlar det om större mängder pengar, som man absolut inte vill bli upptäckt med, skulle jag kollat upp någon offshorebank eller bank i Singapore/HongKong/eller öppna företag i t.ex. Gibraltar som mot avgift också fixar bankkonto/kreditkort i någon målvakts namn. Har dock aldrig varit aktuellt för mig men en kompis har konto i en singaporeansk bank då han tidigare inte ville ha någon inblandning från skattemyndigheten.

Har för mig, länge sedan, att svenskar som jobbade för malaysiska Star Cruise fick sina utbetalningar på kort som de kunde ta ut anonymt på över hela världen men kanske minns/hörde fel. 

Sedan kan man väl köra en krypto wallet men vet inte hur man kan få in pengarna där, men det finns säkert andra som gör.

Klart intressant men jag kan inte mycket om det, hade det varit lönande eller nödvändigt för mig hade jag kollat upp det noggrant.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Forex någon sorts kreditkort man "laddar" med pengar i Sverige som man sen kan ta ut i utlandet?

 

Är det 100 000 hade man kanske kunnat växla dem till 500€ sedlar, blir ju bara 20 sedlar att stoppa ner i fickan då, ju mer man försöker dölja det desto större chans att det upptäcks.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Såg någonstans att de använde tomma knäckebrödsförpackningar

Sällskapsresan :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg lite pengar i resväskan. Ha resten i datorväskan. Blev kollad på Landvetter. Noggrannt! Men de glömde kolla datorväskan 555

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju ta ut så mycket man vill eller har, bara man föranmäler det  är det riksbanken eller tullen.

 

Föŕesten en gång har hundar sökt i avgångshallen efter pengar. De sa det att de söker just pengar. Var på väg till BKK men de gick säkert i flera gate.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Amigo said:

Man får ju ta ut så mycket man vill eller har, bara man föranmäler det  är det riksbanken eller tullen.

 

Föŕesten en gång har hundar sökt i avgångshallen efter pengar. De sa det att de söker just pengar. Var på väg till BKK men de gick säkert i flera gate.

Ja det är fler och fler hundar som spårar cash hos resenärerna på flygplatserna.

Kryptovalutor kan man ha i minnet. Eller skicka via sms, Facebook, email, radiosignaler,satellit etc.

Var det inte i USA som poliserna tar (stjäl) mer pengar från medborgare än vad tjuvarna gör. 

 

IMG-20201119-WA0003.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev LTD:

Varför vill man ta med sig en stor bunt sedlar? 

Va e det för fel på mastercard och transferwise?

Svaret är att man i detta fall "råkar" ha kontanter och på vilken planet bor du, som inte känner till hur svårt det är att sätta in kontanter på en bank eller att använda dom på ett växlingskontor.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Svaret är att man i detta fall "råkar" ha kontanter och på vilken planet bor du, som inte känner till hur svårt det är att sätta in kontanter på en bank eller att använda dom på ett växlingskontor.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Svaret är att man i detta fall "råkar" ha kontanter och på vilken planet bor du, som inte känner till hur svårt det är att sätta in kontanter på en bank eller att använda dom på ett växlingskontor.

Jag förstår precis vad du menar, sen får man ju bäst växelkurs om man har med sig SEK och växlar i Thailand också. Men som svar på din ursprungsfråga, nu vet jag inte vad som är en "stor sedelbunt" för dig, men man får väl ha med sig upp till 50 000 SEK utan att tullen ska ställa frågor om jag inte minns fel. Och jag skulle tro att tullen inte bryr sig speciellt mycket även om det är t ex 100 000 SEK om du ger en vettig förklaring, t ex att du är rädd att ha dom på ett kort för du är rädd att nån ska kopiera kortuppgifterna i en ATM (hänt mig själv) eller att du helt enkelt får mycket bättre växlingskurs om du växlar på plats istället för i Sverige och du tänkt hjälpa din tjej med ett husbygge eller nåt. Har du med dig typ 500 000 kr så lär du dock inte komma undan, tror inte de släpper iväg dig utan att de dubbel och trippellollat med både polisen och Skatteverket 😛

 

Nu brukar jag förvisso aldrig ha med mig mer än 50 000 kr men då lägger jag dom i ett kuvert tillsammans med nån bok, anteckningsblock osv, så det inte ser skumt ut på röntgen och aldrig nån som frågat mig om detta, aldrig nån som ens tagit upp kuvertet och kollat vad det varit. Skulle jag haft med mig 100 000 kr t ex så hade jag delat upp dom med flickvännen på samma vis.

 

Man bör dock vara medveten om att om man mot förmodan skulle ha skulder till Kronofogden så kommer dom att beslagtas om tullen kollar upp detta, spelar ingen roll vad ens förklaring är. Kan ju vara bra att veta om man ber nån polare ta en del av cashen i sitt bagage för att komma runt maxgränsen på 50 000 kr (eller vad maxgränsen nu är). För då kan det bli dyrt 😮 

 

Det sista man ska göra är att lägga dom i folie eller nåt annat så att tullen verkligen ser att man försökt dölja dom, då lär man få massa frågor och de lär verkligen kolla upp dig.

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dessutom gör anmälan till sista EU land så reser man från CPH, HEL eller via Tyskland slipper man oroa sig för fogden. Nu orkar jag inte läsa hur tidigt före resan man ska göra anmälan men siktar man utresa på en lördag eller söndag och gör anmälan samma dag är risken minimal att åka dit (Skulder hos fogden )

 

OT: Fast en gång skulle jag betala en räkning till Tyskland, gjorde betalningsordern på en lördag så ringde tullen eller riksbanken samma dag att de stoppat utbetalningen. Konstigt tyckte jag, för summan var ca 1 000 SEK för en webbhotel. Så körde jag Transferwise och det var inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

19 minuter sedan, skrev Amigo:

Och dessutom gör anmälan till sista EU land så reser man från CPH, HEL eller via Tyskland slipper man oroa sig för fogden. Nu orkar jag inte läsa hur tidigt före resan man ska göra anmälan men siktar man utresa på en lördag eller söndag och gör anmälan samma dag är risken minimal att åka dit (Skulder hos fogden )

 

OT: Fast en gång skulle jag betala en räkning till Tyskland, gjorde betalningsordern på en lördag så ringde tullen eller riksbanken samma dag att de stoppat utbetalningen. Konstigt tyckte jag, för summan var ca 1 000 SEK för en webbhotel. Så körde jag Transferwise och det var inga problem.

Kronofogden bryr sig inte om du anmält nåt eller ej, blir du stoppad med kontanter i en tullkontroll och de slår på datorn att du har skulder hos Kronofogden så kommer de att beslagta de kontanterna. Spelar ingen roll om det är 10 000 kr, 100 000 kr eller en mille som du anmält i förväg. Ja kanske att Kronofogden själva står och väntar på dig vid säkerhetskontrollen om du anmält att du ska ha med dig en större summa 😉 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Swippe:

 

 

Kronofogden bryr sig inte om du anmält nåt eller ej, blir du stoppad med kontanter i en tullkontroll och de slår på datorn att du har skulder hos Kronofogden så kommer de att beslagta de kontanterna. Spelar ingen roll om det är 10 000 kr, 100 000 kr eller en mille som du anmält i förväg. Ja kanske att Kronofogden själva står och väntar på dig vid säkerhetskontrollen om du anmält att du ska ha med dig en större summa 😉 

Flyger jag ut från Finland som sista EU land på en lördag eller söndag och gör anmälan samma dag till Finland, lär risken vara minimal att Finska tullverket får reda på mina skulder i Sverige. Visar jag blanketten görs nog inga noggrannare undersökningar på platsen. Svenska o Finska databas är inte sammankörda eller kopplade ihop och det finns ingen centralt system i EU heller om skulder. Blanda inte interpols eller efterlysnings databas i detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...