Jump to content
IGNORERAD

Skillnad på Thaitjejer och svenska tjejer?


Atom

Recommended Posts

Jag läste någonstans tidigare i veckan, tror det var från @Enis, om någon FB-grupp där Thaitjejer hyllades och svenska tjejer sågades, eller något liknande. När jag var ny och grön i Thailand tyckte jag givetvis att thailändska tjejer var annorlunda, och huvudsakligen i positiv anda, men ju längre jag varit här ju mer övertygad blir jag att skillnaden gentemot svenska tjejer är minimal. Jag har absolut inget emot Thaitjejer, tvärtom, men har svårt att se att de på något annat sätt än utseendemässigt skulle skilja sig från svenska tjejer.

 

Jag läser ofta på forum att thailändska kvinnor är mer "kvinnliga", är gladare och allmänt enklare att leva med. Samtidigt har jag läst någon som gått på pumpen och då är de oftast beräknande, lömska och allmänt korkade. På forumen är det ju också vanligt att läsa om hur alla thailändska män är monster medans kvinnorna är helgon, men även där är min erfarenhet ganska annorlunda; framförallt i den yngre generationen. Här i byn går det åtminstone två "unga bruden lämnar ung man och unge för tätare snubbare" på varje "ung man lämnar ung fru och unge för snyggare brud" story.

 

Det ligger givetvis en hel del i att thailändska kvinnor, traditionellt sett, har varit väldigt uppoffrande och undfallande; inte helt olikt hur det såg ut i Sverige ett par generationer tillbaka. När jag ser mig omkring bland bekanta, släktingar och grannar så ser jag det dock bara bland de över 40-50 år och de från enkla uppväxtförhållanden; yngre tjejer och de från medelklass och uppåt verkat ha följt sina västerländska systrar i fotspåren. Vilket jag huvudsakligen tycker är positivt; är det enda jag tittar efter någon som är snäll och söt och service-minded så är det ju trots allt smidigare (och billigare) att köpa en cocker spaniel och anställa en maid. 

 

Min känsla är att Thailand går samma väg som sina rikare kusiner i Japan, Sydkorea, Taiwan och Singapore; dvs en framtid där kvinnors och (konservativa) mäns, samt samhällets, värderingar inte går ihop vilket resulterar i samhällen där en väldigt stor andel av befolkningen lever ensamma livet ut och befolkningen ganska snabbt minskar. 

 

Det här måste väl ändå vara något thairelaterat vi kan bråka lite om 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 150
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • born41

    14

  • Atom

    14

  • LTD

    13

  • SatanG

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Svenska tjejer luktar ibland skit därbak när man kör doggystyle så där ligger thai bättre till. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska kvinnor är bitchiga som grundinställning och blir vänliga först när du har förtjänat det. Thai är vänliga som grundinställning och blir bitchiga först när du har förtjänat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan Svenska o Thailändska kvinnor ligger nog till stor del på förväntningarna.

 

När jag var växte upp, så hade vi inget eget jordgubbsland. Jordgubbar blev något fantastiskt, och det var en stor grej, när man om natten smög in i någon grannes jordgubbsland och smorde kråset.

 

Om en kvinna växer upp under knappa ekonomiska förhållanden, så hägrar tillgång på pengar.

Man utnyttjar varje möjlighet att bli rikare.  Lotterier har strykande åtgång i Thailand.

 

När den rike mannen flörtar med den fattiga flickan, så blir hon upprymd o glad för den möjlighet som öppnar sig. Att få leva i ekonomiskt välstånd, o kunna slippa oroa sig för morgondagens ekonomi är dom flestas dröm. Varför skall man klandra en thaiflicka som ser sina drömmar gå i uppfyllelse.

När den första berusningen lagt, sig kommer flickans personlighet fram, och då kan det börja gnissla i relationen. Finns det stora skillnader i kulturell bakgrund blir det extra stora påfrestningar

 

Jag tror att skillnader på svenska o thaikvinnor ligger på individnivå.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, som har två svenska och två thailändska äktenskap I bagaget, borde kanske ha något att tillföra i den här tråden och då får det bli:

Man skall vara väldigt återhållsam med att generalisera utifrån sina egna erfarenheter.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minutes ago, Abercrombie said:

Svenska kvinnor är bitchiga som grundinställning och blir vänliga först när du har förtjänat det. Thai är vänliga som grundinställning och blir bitchiga först när du har förtjänat det.

Bra att du skrev det, så tror jag väldigt många upplever det. Jag tror dock, men kan givetvis ha fel, att du jämför äpplen med päron. De flesta thaitjejer du kommer i kontakt jobbar förmodligen i servicesektorn (hotell, restaurang, bar etc) i turiststäder så att de är trevliga är nog ganska ofta just för att det är det de är anställda för att vara. Jag tror inte många, utlänningar eller Thai, skulle klassa den genomsnittliga medelklasstjejen/kvinnan i Bangkok som särskilt "vänlig". Inte ens försäljartjejerna som står och leker med sina mobiler på Bangkoks varuhus är särskilt trevliga, då är Ulla i kassan på ICA i Tibro klart trevligare 😉

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, born41 said:

Skillnaden mellan Svenska o Thailändska kvinnor ligger nog till stor del på förväntningarna.

 

När jag var växte upp, så hade vi inget eget jordgubbsland. Jordgubbar blev något fantastiskt, och det var en stor grej, när man om natten smög in i någon grannes jordgubbsland och smorde kråset.

 

Om en kvinna växer upp under knappa ekonomiska förhållanden, så hägrar tillgång på pengar.

Man utnyttjar varje möjlighet att bli rikare.  Lotterier har strykande åtgång i Thailand.

 

När den rike mannen flörtar med den fattiga flickan, så blir hon upprymd o glad för den möjlighet som öppnar sig. Att få leva i ekonomiskt välstånd, o kunna slippa oroa sig för morgondagens ekonomi är dom flestas dröm. Varför skall man klandra en thaiflicka som ser sina drömmar gå i uppfyllelse.

När den första berusningen lagt, sig kommer flickans personlighet fram, och då kan det börja gnissla i relationen. Finns det stora skillnader i kulturell bakgrund blir det extra stora påfrestningar

 

Jag tror att skillnader på svenska o thaikvinnor ligger på individnivå.

 

Born41

Håller helt med. När förhållandevis rika västerlänningar (dit även långtidsarbetslösa postsorterare räknas) träffat en fattig thaitjej så är det givet att hon ger 150% för att serva honom 25 timmar om dygnet; det är ju hennes "ticket to heaven" trots allt. Ingen orkar dock låtsas alltför länge och det är nog ofta, som du skriver, då det börjar gnissla.

 

Pengar är så ofantligt viktigt här, så många stories jag hört om tjejer som lämnar man och barn för att hennes skiftchef har ett par tusen Baht mer i månaden och förhoppningen att det förhållandet ska kunna ge henne det livet den nuvarande killen aldrig kan ge. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, Jive said:

Jag, som har två svenska och två thailändska äktenskap I bagaget, borde kanske ha något att tillföra i den här tråden och då får det bli:

Man skall vara väldigt återhållsam med att generalisera utifrån sina egna erfarenheter.

Så är det absolut och det gäller givetvis alla frågor.

 

Sverige är, och kanske framförallt var, ett av världens mest jämlika länder medans Thailand är ett av världens mest ojämlika länder. Har man inte det faktumet i bakhuvudet så är det lätt att man helt missförstår, baserat på sin egen snäva erfarenhet, det thailändska samhället och varför personer i olika samhällsklasser, och geografiska områden, kan ge helt olika bilder av hur Thailand ser ut. Jag kan jämföra våra bekanta från dotterns skola i Bangkok och folket här i byn; de har absolut inte något gemensamt och deras syn på varandra är helt absurd, men så kommer de heller aldrig att träffas. Då är ändå vår by en minut från stadens centrum i en av Thailands rikaste provinser; kan inte ens föreställa mig hur folk resonerar i en by 10 mil från närmaste tätort i Nakorn Isaan.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Är i nivå med Jive vad det gäller förhållanden. Har dock bara varit gift en gång men jag har nu snart slut på ursäkter då jag har varit ihop med sambon i över 10 år nu.

Fördelningen av hushållsarbetet störde jag mig på i början då jag inte vill uppfattas som en mansgris. Jag får laga mat, vattna blommorna och sköta trädgården på landet. Hon har förbjudet mig att tvätta och städa. Hade lite långtråkigt förra söndagen så jag tänkte att jag skulle prova att baka. Sambon satte ned foten och sa att ”du lagar mat men jag bakar”. Då jag vet hur stolt hon blir när hon bakat något så lät jag det vara. 
I övrigt kan jag bara komma på hennes inställning till kvinnor som röker och dricker sig berusade. Där har hon inga höga tankar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja här kan vi dra igång en tävling om vilka nordiska länder som leder jämställds ligan! Norden består ju av 5 länder har jag för mig.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Fredman:

I övrigt kan jag bara komma på hennes inställning till kvinnor som röker och dricker sig berusade

Jävla tur för dig att det inte gäller gubbar🥃😉

 

OT.: Skillnader..inte så värst, men på rak arm. Mer bakåtmusade😱 o oftast barnsligare, speciellt när man är oense. 11-årig bröllopsdag idag så alltför illa är det inte ändå😉

 

Mina ”kärringar” lika envisa❤️

 

30FC62A2-51AE-4D81-9FA9-B7664E5F8E1F.thumb.jpeg.e54ce4d2eba00edbe2fe599974b3cbd5.jpeg

 

92834D87-C83F-4A51-8ABB-50A742F7B689.thumb.jpeg.057deb8968957a7d9f88710c3ad1918e.jpeg

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem som är projektledare hemma, beror för oss på var vi är. I Thailand bossar frun över de flesta hushållssysslorna, i Sverige blir det jag. Det har helt enkelt varit mer praktiskt så.

En sak dock som thaikvinnor och svenska dito har gemensamt, är att en svensk medelsnubbe (under 50 år) är betydligt bättre på hushållssysslor än dessa. Det är iaf min spaning🙉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går imot strömmen, träffade min Svennetjej 22/12 1973 första gången.

Flyttade ihop 1/12 1975, fick vårat första barn 2/5 1979, sen kom det 2 till.

Gifte oss 22/12 1979.

Nu mera lever vi ett gött pensionärsliv, fast lite isolerat lever nu, på grund av

 CW19.

 

 

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
12 minuter sedan, skrev hamnoi:

Jävla tur för dig att det inte gäller gubbar🥃😉

 

OT.: Skillnader..inte så värst, men på rak arm. Mer bakåtmusade😱 o oftast barnsligare, speciellt när man är oense. 11-årig bröllopsdag idag så alltför illa är det inte ändå😉

 

Mina ”kärringar” lika envisa❤️

 

30FC62A2-51AE-4D81-9FA9-B7664E5F8E1F.thumb.jpeg.e54ce4d2eba00edbe2fe599974b3cbd5.jpeg

 

92834D87-C83F-4A51-8ABB-50A742F7B689.thumb.jpeg.057deb8968957a7d9f88710c3ad1918e.jpeg

Ja där har jag frikort. Jag har sagt att så länge hon inte klagar över att jag dricker då ska jag inte klaga på att hon inte dricker. Jag skulle kunna starta dagen med en öl utan att hon skulle höja på ögonbrynen. Hon pikade mig lite för att min vita januari bara varade i 9 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fredman:

Ja där har jag frikort. Jag har sagt att så länge hon inte klagar över att jag dricker då ska jag inte klaga på att hon inte dricker. Jag skulle kunna starta dagen med en öl utan att hon skulle höja på ögonbrynen. Hon pikade mig lite för att min vita januari bara varade i 9 dagar.

Ytterst sällan frugan piper om spånken, men kände själv att under coronaåret så har det goda kommit fram lite väl ofta😂 Får se om en vit januari håller, funkat än så länge. Fredagarna är värst👎

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så mycket att tillägga mer än att jag än så länge är positivt överraskad över trådens seriösa innehåll - själv trodde jag att det skulle spåra ur helt redan när man läste andra inlägget🤣 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte varit lika fokuserad som @hamnoi här, men jag tror jag det är ganska lika utslaget över en större mängd.

Möjligen kanske 5-6 millimeter, men förmodligen är det nog bara röven som är mindre.

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag har inte varit lika fokuserad som @hamnoi här, men jag tror jag det är ganska lika utslaget över en större mängd.

Möjligen kanske 5-6 millimeter, men förmodligen är det nog bara röven som är mindre.

 

Har empiriska studier 2006-07 så😉

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Moipenyang said:

Svenska tjejer luktar ibland skit därbak när man kör doggystyle så där ligger thai bättre till. 

Ligger mycket sanning i det där. Thaitjejers hygien är ljusår bättre. Aldrig en svensk brud igen säger jag.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största skillnaden som jag upplever det är väl att en thaitjej skickar dig ut ur köket asap medans en svensk tjej skriker "Ska du inte hjälpa till!!!"

 

För ett par år sen var jah och min fru på 70 års fest och satt snett emot varandra. Jag bad min fru att skära till en melonbit, det gör hon ju på en sekund medan jag blir av med lillfingret om jag gör det själv. Värdens fru gillade inte det utan höjde rösten och svart i blicken halvskrek "KAN DU INTE GÖRA DET SJÄLV".

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev swedenfarang:

Ligger mycket sanning i det där. Thaitjejers hygien är ljusår bättre. Aldrig en svensk brud igen säger jag.

Låter som ni har konstiga erfarenheter. 😜

Visst fan har man sprungit på några som luktar ”gammal bandymössa”. Men dom jag har haft förhållanden med har det inte varit skillnad mot Thai. Men håller med generellt, thai är mer noggranna o hålla rent runt tutan.

 

Edit: Men fördelen man får av en väldoftande nederdel, tar dom igen med råge med en andedräkt som kan döda kackerlackor😉

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Esspe:

Den största skillnaden som jag upplever det är väl att en thaitjej skickar dig ut ur köket asap medans en svensk tjej skriker "Ska du inte hjälpa till!!!"

 

För ett par år sen var jah och min fru på 70 års fest och satt snett emot varandra. Jag bad min fru att skära till en melonbit, det gör hon ju på en sekund medan jag blir av med lillfingret om jag gör det själv. Värdens fru gillade inte det utan höjde rösten och svårt i blicken halvsekel "KAN DU INTE GÖRA DET SJÄLV".

Hehe. Den är inte ovanlig, bittra gamla kärringar (och gubbar) finns det gott om.

 

Har en liknande historia där jag, frugan och min gamla mor var på restaurang några mil öster om Fiskebyn. Där brukar finnas gott om svenskar, och även denna gång satt såna bredvid. Vi beställde ett fat med krabba, och min fru började skala dessa smådjur som bara hon kan (liksom många thaiare är hon vass på det). Mitt i allt detta kommer en dryg, och oombedd, kommentar från kärringen bredvid om att kan jag inte skala själv. Vi hade hälsat innan, så de visste att vi pratade svenska.

Jag visade då upp mitt fat med lite taffligt skalade klor och sa att jag klarar mig, frun hjälper min mor som har problem när det blir pilligt. Då blev det tyst. Och istället för att be om ursäkt betalade de och gick, och hälsade inte på resten av veckan (vi sågs dagligen i byn). Kärringen skämdes väl, men var för södermalmsmarinerad för att be om ursäkt, eller ens inse att hon gjort fel.

 

Har flera såna historier där svenska kärringar kommenterat min fru eller barnen. Tycker detta är ett j*vla sattyg, då frun blir ledsen och undrar varför de säger så. Svenska Karens är nog bland det otrevligaste som finns i Thailand, tråkigt att de inte förstår att de bör hålla sig hemma i radhuset....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att de som håller thaitjejer högt har haft "otur" i sitt förhållande med europeisk dito.

Men även tvärtom.

ALLT är upp till individen och sedan ligger det nog mycket i detta att kaka söker maka.

Finner du rätt partner, självklart så klagar du inte.

Men passar ni inte ihop - självklart är det då din motparts fel, för just Du är ju perfekt - ELLER?

DU som senare är missnöjd på din partner, betänk då att det egentligen är ditt personliga misslyckande du klandrar - du har nämligen gjort en felaktigt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...