Jump to content
IGNORERAD

Hur är det att vara gravid och föda i Sverige för en thailändska


Magrood

Recommended Posts

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    15

  • BanFang

    3

  • BaBoo

    3

  • mamma bäng fan pappa käng

    2

Mest aktiva i denna tråd

Tack Magrod för omtanken. Tack för att berättar om hur det var med förlossningen,

så att vi som inte var med kanske kan förstå lite. Min dotter och jag och hennes mamma

har ett härligt förhållande.

Du är GULD bäst i forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inte gravid

He he he...

Bra för dig det. :-)

---

Stugan5

Kul att du uppskattar det.

Det är rätt så intimt och känsligt/tabuaktigt att skriva om det på ett mansdomerat forum.

Men vissa saker tänker jag på svenska och vissa på thai. Så det blir det språket jag tänker på som jag skriver för det mesta.

---

För dem som behöver kontakt med vården har ni rätt att be om tolkhjälp.

Men oftast så hinner man inte få fram en tolk just då det händer.

Krysta = bäng เบ่ง

Epidural = block lang บล๊อคหลัง

Lite till = iig nidd nueng อีกนิดนึง

dropp = namn gluea น้ำเกลือ

lustgas = har jag sett många använda gaas hua roh ก็าซหัวเราะ

---

I Thailand är det lite klassfråga med att föda naturligt eller att ha råd med planerad kejsarsnitt.

Så har jag uppfattat i alla fall.

De som har råd de köper ett helt paket på sjukhuset som kan innebär olika tillval (och olika prisklasser).

Naturlig förlossning är på ett pris och kejsarsnitt kostar det mer.

Man tror också att om man föder med kejsarsnitt första gången så kan man inte föda naturligt nästa gång, vilken svenska vården oftast säger att det inte stämmer.

Många planerar födelsedagen noga efter horoskop och sånt ... starka och svaga dagar Turdagar, gynsamma dagar osv osv.

Jag undrar om hur mycket man kan påverka sitt öde med att välja tid att föda.

---

En del vill inte amma själva för de vill inte få fulla bröst sen.

En del tycker det är igen klassfråga om man har råd att köpa mjölkersättning till sitt barn eller ej.

Många mammor i Thailand frågade mig om varför jag ammade själv. (Läs - du är farang-fru har ni inte råd med mjölkpulver?)

Jag tror att jag fick sötad kondenserad mjölk blandad med varmvatten ibland när farmor inte hade råd till riktig mjölkersättning.

Så något som jag vill göra för mitt barn är nog att amma från mitt bröst - om jag kan.

---

Natti natti

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Det var mycket intressant att läsa om dina tankar angående graviditet och födsel. Jag tackar för att du tog dig tid att skriva! Några reflektioner:

Fru Chang har fått höra från ett antal thaivänninor i Göteborg att svensk sjukvård är mycket dålig på att snitta innan och sy ihop efter. För man gör inte som i Thailand. Intressant att läsa hur du ser på saken.

Det där med horoskop har jag också funderat på. Hur kan man anse att exakt tidpunkt för födelsen påverkar barnets liv? Även var man föds... Något mer skrattretande är ju svårt att föreställa sig. Ska man konsultera horoskopexpert och se till med diverse medel att man föder på exakt rätt tidpunkt? Och kanske till och med föda i till exempel Chicago, USA om horoskopet säger det är mycket gynnsamt där just den dagen? Håhåjaja...

Jag är också som lekman övertygad om att amning är bäst för barnet i den mån det är möjligt. Undantaget förstås om modern är tvingad av andra skäl att ta starka mediciner.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Fin berättelse.

Angående amning så tycker jag att det är en stark trend nu i Bangkok att amma och amma länge. Modersmjölksersättning är ute och amma är inne. Vilket jag tycker är sunt.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

HC

Det stämmer det Fru Chang säger. Men jag lyckades bli övertygad av min barnmorska och tror mer och mer på moder natur.

:mdr:

Hej.

Fin berättelse.

Angående amning så tycker jag att det är en stark trend nu i Bangkok att amma och amma länge. Modersmjölksersättning är ute och amma är inne. Vilket jag tycker är sunt.

/mvh

Det är bra. Vid vår sista resa såg jag många stora skyltar om en kampanj att få folk att amma. Kul att det ger resultat.

Sen tycker jag det är skönt med Sverige att de inte lägger värderingar i vad man gör.

De berättar om för- och nackdelar med olika saker sen får man bestämma själv utan att känna sig skuldbelagd. Det är skönt!

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

HC

Det stämmer det Fru Chang säger. Men jag lyckades bli övertygad av min barnmorska och tror mer och mer på moder natur.

mdr.gif

Det är bra. Vid vår sista resa såg jag många stora skyltar om en kampanj att få folk att amma. Kul att det ger resultat.

Sen tycker jag det är skönt med Sverige att de inte lägger värderingar i vad man gör.

De berättar om för- och nackdelar med olika saker sen får man bestämma själv utan att känna sig skuldbelagd. Det är skönt!

---

Mvh

Magrood

Du har rätt. Att bestämma själv utan pekpinnar och skuldkänslor är hur det ska vara.

Men det här med flaskfödning som ideal tror jag är svunnen tid här i BKK, amning verkar vara idealet. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt. Att bestämma själv utan pekpinnar och skuldkänslor är hur det ska vara.

Men det här med flaskfödning som ideal tror jag är svunnen tid här i BKK, amning verkar vara idealet. /mvh

Tack för uppdateringen!

Ibland börjar jag få lite 10-årskris...

Men sån tur var så lyckas vi knåda ihop lite pengar för att åka hem varje år - och bli lite uppdaterad. :-)

God fortsättning!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj!

Grattis Magrood & Svarten, har helt missat :) (Heter det inte BVC?)!

Tack.

Det finns både MVC och BVC.

MVC går man när barnet är i magen

och BVC när barnet är ute. :-)

Men båda är GRATIS - och gratis är gott! :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Själv hade jag inga problem när jag var gravid med vår dotter, Jennifer. Jag födde henne utan problem.

Hehe...hade varit snyggt om mannen skulle börja föda barn...det finns ju de som forskar i denna möjlighet...tja, man kan bara ta sig för pannan... :huh:

När jag och Chon upptäckte att hon var gravid så var hon här i Sverige på turistvisum. Detta var under sensommaren 2002, vi hade bott tillsammans i Thailand en tid och vi sökte och fick besöksvisum för henne till Sverige för att tillbringa sommaren där.

När apotekets test visade på positivt så började tankeverksamheten dra igång. Hur skulle vi tackla detta? Våra planer gick ut på att tillbringa 3 månader i Sverige och sedan återvända till Thailand. Men i och med detta så grusades planerna. Både jag och Chon ville att barnet skulle födas i Sverige. Hur skulle vi nu få till detta? Hon hade ju inget uppehållstillstånd och det skall som bekant sökas från hemlandet. På den tiden var det en seg hitsoria och om vi skulle återvända till Thailand för detta så skulle tiden med all sannolik gå över för hennes möjlighet att höggravid flyga tillbaka till Sverige.

Vi började med att besöka vårdcentralen. Det var inga problem alls där och vi gick på regelbundna kontorller, trots att hon alltså var här på besök. Vår barnmorska, en manlig sådan, var alldeles utomordentligt hjälpsam och förstående och jag kände att jag kunde lita på honom. Jag funderade på hur jag skulle lägga upp strategin.

Vi väntade in i det sista på att förlänga hennes visum ytterligare tre månader. När vi väl ingav ansökan så nämnde vi ingenting om att hon var gravid. Ansökan beviljades utan problem.

Veckorna gick och vi fortsatte att gå på kontorllerna på mödravårdscentralen. När det började att dra ihop sig för hemresa till Thailand så satte jag mig ner och formulerande en ansökan om UT för Chon, från Sverige. Som stöd fick jag ett intyg från vår utomordentliga barnmorska, som intygade att en flygresa för Chon var ytterst olämplig i hennes tillstånd, bland annat beroende på hennes dåliga värden, hon hade ingen aptit de första månaderna under graviditeten.

När det var endast få dagar kvar till hemresan till Thailand lämnade vi in ansäkan till Migrationsverket i Malmö. I och med att de tagit emot och acccepterat ansökan, så hade hon rätt att vistas i Sverige tills ärendet var avgjort. Och med de handläggningstiderna som då rådde, så var det ingen tvekan om utgången. De skulle inte hinna med att eventuellt neka henne UT förrän det var för nära inpå födseln.

Mycket riktigt, tiden gick och vi hörde ingenting från Migrationsverket. Det började bli tid för födsel och jag började bli orolig för att hon inte skulle få UT innan födseln ägt rum. Jag ringde till Migrationsverket och bad dem skynda på ärendet.

I grevens tid, ca en vecka innan förlossningen, så blev vi kallde till intervju. Det kunde bara bli en utgång, dvs beviljat UT.

Saken klar, trodde vi...MEN.det tog några dagar innan allt blev klart och hon skulle få sitt personnummer och så vidare...Och plötsligt blev det dags att föda. Precis på dagen innan födseln ägde rum blev beslutet datumstämplat och klart och vi undkom med blotta förskräckelsen från att betala förlossningen. Något som jag var fullt beredd att göra om det blev nödvändigt. Men som sagt, vi klarade oss.

Summan av kardeemumman...Chon som thailändska var mycket nöjd med förlossingen och den vård hon fick i samband med denna och hon tycke inte det kändes märkligt att föda i Sverige, trots att hon då hade ringa erfarenhet av landet. Allt gick bra och vår underbara dotter såg dagens ljus. Jag kan väl säga så mycket att denna händelse var den lyckligaste i hela mitt liv! Denna flicka skänker mig en sådan glädje som jag inte i min vildaste fantasi trodde kunde finnas här på jorden. Hon är ljuset i mitt liv!!

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Själv hade jag inga problem när jag var gravid med vår dotter, Jennifer. Jag födde henne utan problem.

Hehe...hade varit snyggt om mannen skulle börja föda barn...det finns ju de som forskar i denna möjlighet...tja, man kan bara ta sig för pannan... :huh:

När jag och Chon upptäckte att hon var gravid så var hon här i Sverige på turistvisum. Detta var under sensommaren 2002, vi hade bott tillsammans i Thailand en tid och vi sökte och fick besöksvisum för henne till Sverige för att tillbringa sommaren där.

När apotekets test visade på positivt så började tankeverksamheten dra igång. Hur skulle vi tackla detta? Våra planer gick ut på att tillbringa 3 månader i Sverige och sedan återvända till Thailand. Men i och med detta så grusades planerna. Både jag och Chon ville att barnet skulle födas i Sverige. Hur skulle vi nu få till detta? Hon hade ju inget uppehållstillstånd och det skall som bekant sökas från hemlandet. På den tiden var det en seg hitsoria och om vi skulle återvända till Thailand för detta så skulle tiden med all sannolik gå över för hennes möjlighet att höggravid flyga tillbaka till Sverige.

Vi började med att besöka vårdcentralen. Det var inga problem alls där och vi gick på regelbundna kontorller, trots att hon alltså var här på besök. Vår barnmorska, en manlig sådan, var alldeles utomordentligt hjälpsam och förstående och jag kände att jag kunde lita på honom. Jag funderade på hur jag skulle lägga upp strategin.

Vi väntade in i det sista på att förlänga hennes visum ytterligare tre månader. När vi väl ingav ansökan så nämnde vi ingenting om att hon var gravid. Ansökan beviljades utan problem.

Veckorna gick och vi fortsatte att gå på kontorllerna på mödravårdscentralen. När det började att dra ihop sig för hemresa till Thailand så satte jag mig ner och formulerande en ansökan om UT för Chon, från Sverige. Som stöd fick jag ett intyg från vår utomordentliga barnmorska, som intygade att en flygresa för Chon var ytterst olämplig i hennes tillstånd, bland annat beroende på hennes dåliga värden, hon hade ingen aptit de första månaderna under graviditeten.

När det var endast få dagar kvar till hemresan till Thailand lämnade vi in ansäkan till Migrationsverket i Malmö. I och med att de tagit emot och acccepterat ansökan, så hade hon rätt att vistas i Sverige tills ärendet var avgjort. Och med de handläggningstiderna som då rådde, så var det ingen tvekan om utgången. De skulle inte hinna med att eventuellt neka henne UT förrän det var för nära inpå födseln.

Mycket riktigt, tiden gick och vi hörde ingenting från Migrationsverket. Det började bli tid för födsel och jag började bli orolig för att hon inte skulle få UT innan födseln ägt rum. Jag ringde till Migrationsverket och bad dem skynda på ärendet.

I grevens tid, ca en vecka innan förlossningen, så blev vi kallde till intervju. Det kunde bara bli en utgång, dvs beviljat UT.

Saken klar, trodde vi...MEN.det tog några dagar innan allt blev klart och hon skulle få sitt personnummer och så vidare...Och plötsligt blev det dags att föda. Precis på dagen innan födseln ägde rum blev beslutet datumstämplat och klart och vi undkom med blotta förskräckelsen från att betala förlossningen. Något som jag var fullt beredd att göra om det blev nödvändigt. Men som sagt, vi klarade oss.

Summan av kardeemumman...Chon som thailändska var mycket nöjd med förlossingen och den vård hon fick i samband med denna och hon tycke inte det kändes märkligt att föda i Sverige, trots att hon då hade ringa erfarenhet av landet. Allt gick bra och vår underbara dotter såg dagens ljus. Jag kan väl säga så mycket att denna händelse var den lyckligaste i hela mitt liv! Denna flicka skänker mig en sådan glädje som jag inte i min vildaste fantasi trodde kunde finnas här på jorden. Hon är ljuset i mitt liv!!

MVH Nonki

Tack för att du delar med dig.

Intressant att läsa det från det manliga perspektiv.

Sen kan säker många dra nytta av dina tips angående uppethållstillstånd.

Det var smart!

Mvh

Magrood

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...