Jump to content
IGNORERAD

Strulig dator start


UglyFarang

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Amigo:

Ett bra sätt rensa minnesmodullen är med suddgummi. Dra några gånger över kontaktytan. De kan ju oxideras

Vågar man dra på lite elektronikspray typ LRB-100 eller liknande också?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    17

  • Nicholas

    3

  • Captain Morgan

    3

  • Amigo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Vågar man dra på lite elektronikspray typ LRB-100 eller liknande också?

Det skulle jag inte göra, det är elektronik och kan ju dra in fukt. Det bör räcka med suddgummi för att den ska få kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

När jag startar den och den inte går igång så kommer det ett par pipande ljud sedan är den nästan helt tyst, ingen bild alls och den stannar nästan omedelbart vid ett kort tryck på on/off knappen, den har gått igång vid upprepade försök och då susar fläkten men jag gissar att det kan bli ett ras ganska snart.

Inga uppdateringar alls de senaste veckorna.

Inget att oroa sig för, byt grafikkort så är problemet löst. 

Har haft samma fel ett par ggr och ett par pipande vid uppstart och svart skärm betyder kasst grafikkort. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gammal är datorn? Är den över 10 år har nog cmos batteriet gett upp. Det förser bios minnet med kraft, och har det gett upp får du problem med att starta datorn. Är ett kvicksilver batteri som sitter i en hållare mitt på moderkortet

Gå in i väggen, är en svaghet. Gå genom väggen, tyder på styrka...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, norris55 said:

Hur gammal är datorn? Är den över 10 år har nog cmos batteriet gett upp. Det förser bios minnet med kraft, och har det gett upp får du problem med att starta datorn. Är ett kvicksilver batteri som sitter i en hållare mitt på moderkortet

Skulle nog tro det är lithium. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev norris55:

Hur gammal är datorn? Är den över 10 år har nog cmos batteriet gett upp. Det förser bios minnet med kraft, och har det gett upp får du problem med att starta datorn. Är ett kvicksilver batteri som sitter i en hållare mitt på moderkortet

100% grafikkortet i det här fallet 

Link to comment
Dela på andra sajter

Installera programmet Syncbackfree V9 som är ett gratisprogram för automatisk backupp till externhårddisk den har jag använt i flera år så den gör en uppdatering varje dag då jag behöver aldrig vara orolig att jag förlorar något vid en krasch    https://www.2brightsparks.com/welcome/backup/freeware.html?gclid=CjwKCAiAl4WABhAJEiwATUnEFyYCofQZlcGqBE3UaWvzrWBn_K4nMI5UF-sqm0ph6A9gbKPRuClRrhoCbeoQAvD_BwE

Link to comment
Dela på andra sajter

För att lösa problemet just nu är säkert en extern HD vara en del av lösningen. Om du vill undvika att förlora data framöver skulle jag dock aldrig rekommendera en extern hårddisk framför någon molnlösning som t ex onedrive. Mycket enklare och säkrare att säkerhetskopiera på det sättet från alla enheter automatiskt.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland så går saker lätt och smidigt och ibland så jävlas både livet och tekniken, idag så verkar Mr Murphy vara på min sida.🤓

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag startade kopieringen av hårddisken igår kväll, partition D gick snabbt utan problem men partition C med betydligt mera innehåll har "fastnat" vid kopiering av en mapp som heter: Dell, sorlek 251MB jag fick ett par stopp igår med felkoder:

#1 Fel 0x80004005: Odefinierat fel.  Söker jag på detta fel så ska det vara i Windows XP och detta är W10

#2 Fel 0x80070780: Systemet kan inte komma åt filen.  Söker jag på detta fel så får jag dessa förklaringar:

"

Har du problem med felet 0x80070780? Lös det med dessa lösningar

1. Konvertera användarkonto till ett administratörskonto

2. Skanna systemfiler

3. Rengör Boot Windows

4. Kör en Chkdsk Scan

5. Kontrollera att volymskuggkopieringstjänsten är aktiverad

6. Välj Rensa alternativet för systemåterställning och skuggkopior"

 

 

Den har stått på 99% klart sedan igår kväll och om jag klickar på "Ytterligare information" så vill den ha en dag till på sej och hastigheten är 0 byte/s

Vad gör jag?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Jag startade kopieringen av hårddisken igår kväll, partition D gick snabbt utan problem men partition C med betydligt mera innehåll har "fastnat" vid kopiering av en mapp som heter: Dell, sorlek 251MB jag fick ett par stopp igår med felkoder:

#1 Fel 0x80004005: Odefinierat fel.  Söker jag på detta fel så ska det vara i Windows XP och detta är W10

#2 Fel 0x80070780: Systemet kan inte komma åt filen.  Söker jag på detta fel så får jag dessa förklaringar:

"

Har du problem med felet 0x80070780? Lös det med dessa lösningar

1. Konvertera användarkonto till ett administratörskonto

2. Skanna systemfiler

3. Rengör Boot Windows

4. Kör en Chkdsk Scan

5. Kontrollera att volymskuggkopieringstjänsten är aktiverad

6. Välj Rensa alternativet för systemåterställning och skuggkopior"

 

 

Den har stått på 99% klart sedan igår kväll och om jag klickar på "Ytterligare information" så vill den ha en dag till på sej och hastigheten är 0 byte/s

Vad gör jag?

Plocka ur hårddisken och gör den till en externdisk. 
Sedan så tar du tillvara på de viktiga grejerna på disken och kopierar dom till något annat lagringsmedia. 
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Plocka ur hårddisken och gör den till en externdisk. 
Sedan så tar du tillvara på de viktiga grejerna på disken och kopierar dom till något annat lagringsmedia. 
 

 

Du mena köpa ett sk hårddiskkabinett?

Det kan ju vara en god idé kanske.

 

EDIT: Problemet med detta är ju om det är hårddisken som är på G....

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...