Jump to content
IGNORERAD

Strulig dator start


UglyFarang

Recommended Posts

Jag har en stationär dator som har strulat vid uppstart så jag har inte vågat starta den senaste tiden pga rädsla för totalras.

Kan man på något sätt avgöra om det är HD eller processor som håller på att packa ihop?

Om jag får igång den igen, hur kopierar jag den kompletta HD´n?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    17

  • Nicholas

    3

  • Captain Morgan

    3

  • Amigo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Jag har en stationär dator som har strulat vid uppstart så jag har inte vågat starta den senaste tiden pga rädsla för totalras.

Kan man på något sätt avgöra om det är HD eller processor som håller på att packa ihop?

Om jag får igång den igen, hur kopierar jag den kompletta HD´n?

HD kan du plocka ut, koppla till en annan dator som slav och kopiera över.

Prova starta dator samtidigt trycka på F12. Se vilka alternativ får du där. F tangenten kan skilja sig lite från produkt till produkt. 

Asus använder ESC eller F8

Dell använder F12

eMachines använder F12

Fujitsu använder F12

Gigabyte använder ESC, F9 eller F12

HP använder ESC eller F9

IBM använder F12

Lenovo använder F10, F12 eller Fn+F11, Fn+F12

MSI använder F11

Samsung använder ESC, F2 eller F12

Sony använder ESC, F10 eller F11

Toshiba använder F12

 

Annars lite hjälp hittar du här, det kan vara svårt att ge råd på avstånd utan att se vad händer på skärmen.

https://datorsidan.se/hur-du-aktiverar-felsakert-lage-i-windows-10/

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, UglyFarang said:

Jag har en stationär dator som har strulat vid uppstart så jag har inte vågat starta den senaste tiden pga rädsla för totalras.

Kan man på något sätt avgöra om det är HD eller processor som håller på att packa ihop?

Om jag får igång den igen, hur kopierar jag den kompletta HD´n?

Det kanske ligger en svartbränd gecko under huven, det hade jag i min desktop en gång.

Numera kör jag endast laptop men en kullvält Singh över tangentbordet kan vara lika illa som en svartbränd gecko.
 

Hursomhelst, jag använde tidigare ett program (Acronis) för att klona hela hårddisken till en extern disk men det är lite knöligt.

Nu har jag istället allt viktigt under en katalog i datorn och kopierar endast den katalogen till en extern SSD disk varannan vecka.

 

Ett förslag:

1. Köp en SanDisk portable SSD 500GB  eller liknande.

2. Starta datorn (någon gång måste du ju starta den).
3. Plugga in SSD disken i USB porten.

4. Kopiera över alla kataloger och filer du  absolut vill ha kvar till SSD disken.

5. Nu har du i alla fall räddat vad du absolut vill ha kvar och kan lyfta på huven och kika.

6. Vill du klona disken så gör det nu, en komplett image tar med operativsystem, alla program och rubbet men klarar nog inte krypterade filer.

7. I framtiden kan du göra som jag gör, enkelt och smidigt, utan oro att bli av med allt personligt i en krasch.

 

Scandisk1.thumb.jpg.76257752ae0e4c30da6af7882a4954d3.jpg

 

Scandisk2.thumb.jpg.fe91b2be661a75d5368b4f715a3b9cb1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

HD kan du plocka ut, koppla till en annan dator som slav och kopiera över.

Prova starta dator samtidigt trycka på F12. Se vilka alternativ får du där. F tangenten kan skilja sig lite från produkt till produkt. 

Asus använder ESC eller F8

Dell använder F12

eMachines använder F12

Fujitsu använder F12

Gigabyte använder ESC, F9 eller F12

HP använder ESC eller F9

IBM använder F12

Lenovo använder F10, F12 eller Fn+F11, Fn+F12

MSI använder F11

Samsung använder ESC, F2 eller F12

Sony använder ESC, F10 eller F11

Toshiba använder F12

 

Annars lite hjälp hittar du här, det kan vara svårt att ge råd på avstånd utan att se vad händer på skärmen.

https://datorsidan.se/hur-du-aktiverar-felsakert-lage-i-windows-10/

Stort tack!

Då blir det att köpa en extern disk innan ny provstart.

Det är en Dell som har en del år på nacken, inte snabb men funkar som icke forumdator, jag har en hel del bilder på den.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Det kanske ligger en svartbränd gecko under huven, det hade jag i min desktop en gång.

Numera kör jag endast laptop men en kullvält Singh över tangentbordet kan vara lika illa som en svartbränd gecko.
 

Hursomhelst, jag använde tidigare ett program (Acronis) för att klona hela hårddisken till en extern disk men det är lite knöligt.

Nu har jag istället allt viktigt under en katalog i datorn och kopierar endast den katalogen till en extern SSD disk varannan vecka.

 

Ett förslag:

1. Köp en SanDisk portable SSD 500GB  eller liknande.

2. Starta datorn (någon gång måste du ju starta den).
3. Plugga in SSD disken i USB porten.

4. Kopiera över alla kataloger och filer du  absolut vill ha kvar till SSD disken.

5. Nu har du i alla fall räddat vad du absolut vill ha kvar och kan lyfta på huven och kika.

6. Vill du klona disken så gör det nu, en komplett image tar med operativsystem, alla program och rubbet men klarar nog inte krypterade filer.

7. I framtiden kan du göra som jag gör, enkelt och smidigt, utan oro att bli av med allt personligt i en krasch.

 

Scandisk1.thumb.jpg.76257752ae0e4c30da6af7882a4954d3.jpg

 

Scandisk2.thumb.jpg.fe91b2be661a75d5368b4f715a3b9cb1.jpg

Stort tack!

Ingen gecko, de är ganska sällsynta i vilt tillstånd i kylan...

Datorn som jag använder mest är en laptop med dockningsstation och används i princip som en stationär men plockas lätt loss när jag behöver ha den med mej.

#6 är mest intressant, det finns proffs program som jag gärna flyttar över till en annan dator om det är möjligt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
6 minutes ago, UglyFarang said:

Stort tack!

Ingen gecko, de är ganska sällsynta i vilt tillstånd i kylan...

Datorn som jag använder mest är en laptop med dockningsstation och används i princip som en stationär men plockas lätt loss när jag behöver ha den med mej.

#6 är mest intressant, det finns proffs program som jag gärna flyttar över till en annan dator om det är möjligt.


Jag skulle först starta laptoppen utan dockningsstation och kopiera de kataloger och filer  jag absolut vill ha till en extern SSD innan jag labbar med annat.
Googla på Full image backup software så finner du säkert kloning mjukvara. Möjligt att det finns gratisprogram som enkelt kan klona din hårddisk.

 

Lycka till.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Kan man på något sätt avgöra om det är HD eller processor som håller på att packa ihop?

Vad är det egentligen som händer?

 

Låter den konstigt? Hur?

Tar det ovanligt lång tid innan den har startat?

Kommer det upp något felmeddelande på skärmen? Vad?

Har du nyligen installerat något nytt program? Har du nyligen gjort någon uppdatering?

Är det ett mekaniskt fel så kan det vara hårddisken. (eller fläkten) Är det ett mjukvarufel så kan det vara massor av olika saker.

Berätta mer om vad som händer så är jag säker på att flera experter här kan hjälpa till!

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Captain Morgan:


Jag skulle först starta laptoppen utan dockningsstation och kopiera de kataloger och filer  jag absolut vill ha till en extern SSD innan jag labbar med annat.
Googla på Full image backup software så finner du säkert kloning mjukvara. Möjligt att det finns gratisprogram som enkelt kan klona din hårddisk.

 

Lycka till.

 

Det är den stationära som håller på att packa ihop, inte laptopen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan va för kort snöre åxå om den inte vill starta! :lipa: Känner på mig att detta blir en "fredgas" tråd!

image.png.6931145de66d1d7443c818dad8aca93c.png

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Vad är det egentligen som händer?

 

Låter den konstigt? Hur?

Tar det ovanligt lång tid innan den har startat?

Kommer det upp något felmeddelande på skärmen? Vad?

Har du nyligen installerat något nytt program? Har du nyligen gjort någon uppdatering?

Är det ett mekaniskt fel så kan det vara hårddisken. (eller fläkten) Är det ett mjukvarufel så kan det vara massor av olika saker.

Berätta mer om vad som händer så är jag säker på att flera experter här kan hjälpa till!

 

 

 

 

När jag startar den och den inte går igång så kommer det ett par pipande ljud sedan är den nästan helt tyst, ingen bild alls och den stannar nästan omedelbart vid ett kort tryck på on/off knappen, den har gått igång vid upprepade försök och då susar fläkten men jag gissar att det kan bli ett ras ganska snart.

Inga uppdateringar alls de senaste veckorna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev audirs2:

Kan va för kort snöre åxå om den inte vill starta! :lipa: Känner på mig att detta blir en "fredgas" tråd!

image.png.6931145de66d1d7443c818dad8aca93c.png

Just det, det är visst fredag idag.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
7 minutes ago, UglyFarang said:

Det är den stationära som håller på att packa ihop, inte laptopen.

Ok.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, UglyFarang said:

När jag startar den och den inte går igång så kommer det ett par pipande ljud sedan är den nästan helt tyst, ingen bild alls och den stannar nästan omedelbart vid ett kort tryck på on/off knappen, den har gått igång vid upprepade försök och då susar fläkten men jag gissar att det kan bli ett ras ganska snart.

Inga uppdateringar alls de senaste veckorna.

Låter som Power supply problem. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev UglyFarang:

När jag startar den och den inte går igång så kommer det ett par pipande ljud sedan är den nästan helt tyst, ingen bild alls och den stannar nästan omedelbart vid ett kort tryck på on/off knappen, den har gått igång vid upprepade försök och då susar fläkten men jag gissar att det kan bli ett ras ganska snart.

Inga uppdateringar alls de senaste veckorna.

Jag hade problem med denna för ett par år sedan, ett tag efter att den "uppgraderades" till W10, då gick den igång men visade ingen bild så jag tog med den till arbetet när vi hade IT-hjälpen på besök och då var det något med något bios(?) som inte stämde.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Låter som Power supply problem. 

 

Kollat alla kablar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev UglyFarang:

När jag startar den och den inte går igång så kommer det ett par pipande ljud sedan är den nästan helt tyst, ingen bild alls och den stannar nästan omedelbart vid ett kort tryck på on/off knappen, den har gått igång vid upprepade försök och då susar fläkten men jag gissar att det kan bli ett ras ganska snart.

Inga uppdateringar alls de senaste veckorna.

Pipande ljud brukar vara datorns sätt att tala om vad som är fel.

Om man googlar på datormodell och antal pip vid uppstart får du säkert svar på vad den har problem med.

Eller uppge märke och modell här så kan vi vara fler som söker.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle köra CCleaner o Malware program innan bestämma för nåt annat. Det bör man göra varje vecka. Sen kolla vilka program ät på auto start alltså startas när datorn slås på.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, UglyFarang said:

Kollat alla kablar.

Power supply består ju inte enbart av kablar. 

Ganska långt därifrån faktiskt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara CPU-fläkten som givit upp. Öppna locket å titta om alla fläktar snurrar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Pipande ljud brukar vara datorns sätt att tala om vad som är fel.

Om man googlar på datormodell och antal pip vid uppstart får du säkert svar på vad den har problem med.

Eller uppge märke och modell här så kan vi vara fler som söker.

 

 

Dell någonting och 2 pip, ska jag hitta mera namn så får jag plocka ur den ur hyllan.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Nicholas:

Power supply består ju inte enbart av kablar. 

Ganska långt därifrån faktiskt. 

 

Misstänkte det, har en digitalbox i hyllan som behöver ny högspänningsdel, gissar jag.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Beep codes can be used as diagnostic indicator.On your system model 2 beeps indicate the memory modules(RAM) is not getting detected.

If you have just replaced the memory module(with new ones) you may try removing and reseating the memory modules.It may just be a loose connection issue.

 

https://www.dell.com/community/Laptops-General-Read-Only/inspiron-1546-no-screen-2-beeps/td-p/4056541

 

På denna sida säger man att det kan vara minnesmodulerna.

Man kan då prova med att ta bort dem, blåsa rent, sätta tillbaka dem. 

Har man 4 ramminnen kan man ju prova att ta bort två. Funkar det ej sätt dit de andra två. På så sätt utesluta om någon av dem är trasig. 

 

Nu gällde länken en Dell laptop - men kanske är samma för stationär?

 

https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000124349/tolka-ljudsignalkoder-på-en-stationär-dell-dator#:~:text=Troubleshoot the memory modules and the memory slots.&text=Now only no memory failure,emit only memory failure symptoms.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Pipande ljud brukar vara datorns sätt att tala om vad som är fel.

Om man googlar på datormodell och antal pip vid uppstart får du säkert svar på vad den har problem med.

Eller uppge märke och modell här så kan vi vara fler som söker.

 

 

 

26 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Pipande ljud brukar vara datorns sätt att tala om vad som är fel.

Om man googlar på datormodell och antal pip vid uppstart får du säkert svar på vad den har problem med.

Eller uppge märke och modell här så kan vi vara fler som söker.

 

 

 

10 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Dell någonting och 2 pip, ska jag hitta mera namn så får jag plocka ur den ur hyllan.

Dell Optiplex 755 och 2 pip.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra sätt rensa minnesmodullen är med suddgummi. Dra några gånger över kontaktytan. De kan ju oxideras

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Beep codes can be used as diagnostic indicator.On your system model 2 beeps indicate the memory modules(RAM) is not getting detected.

If you have just replaced the memory module(with new ones) you may try removing and reseating the memory modules.It may just be a loose connection issue.

 

https://www.dell.com/community/Laptops-General-Read-Only/inspiron-1546-no-screen-2-beeps/td-p/4056541

 

På denna sida säger man att det kan vara minnesmodulerna.

Man kan då prova med att ta bort dem, blåsa rent, sätta tillbaka dem. 

Har man 4 ramminnen kan man ju prova att ta bort två. Funkar det ej sätt dit de andra två. På så sätt utesluta om någon av dem är trasig. 

 

Nu gällde länken en Dell laptop - men kanske är samma för stationär?

 

https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000124349/tolka-ljudsignalkoder-på-en-stationär-dell-dator#:~:text=Troubleshoot the memory modules and the memory slots.&text=Now only no memory failure,emit only memory failure symptoms.

 

 

 

 

 

 

Kanon, det får bli köp av en extern HD innan jag experimenterar något men detta ska definitivt kollas!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...