Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

dandy

Flytta till Thailand - behålla bidragen ?

emigrera och behålla bidragen  

132 members have voted

1. 1. är det Ok att behålla bidrag när man emigrerat

• JA - det är ok
      50
    • NEJ - det är oacceptabelt
      82

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Jag fick lasa mening tva ganger innan poletten ramlade ned.

Nu fattar jag också. Betalare / inbetalare.

Om jag har A-skatt så betalar arbetsgivaren in min preliminära skatt. Men det är forfarande jag som betalar skatten, mig veterligen?

Om jag betalar moms så är det näringsidkaren som betalar in skatten.

Men det är fortfarande jag som betalar skatten, mig veterligen?

Om jag betalar energiskatt så är det elleverantören som betalar in skatten. Men det är fortfarande jag som betalar skatten, mig veterligen?

smile.gif /mvh

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Keithan

Nu fattar jag också. Betalare / inbetalare.

Om jag har A-skatt så betalar arbetsgivaren in min preliminära skatt. Men det är forfarande jag som betalar skatten, mig veterligen?

Om jag betalar moms så är det näringsidkaren som betalar in skatten.

Men det är fortfarande jag som betalar skatten, mig veterligen?

Om jag betalar energiskatt så är det elleverantören som betalar in skatten. Men det är fortfarande jag som betalar skatten, mig veterligen?

smile.gif /mvh

Jag tycker nog att du "slagit huvudet på spiken" :great:

Guest Atom

Hej..Någon som har siffror på vad som Moder Svea beräknas gå miste om gällande

1. Bidragsfusk (privatpersoner)

2. Bidragsfusk (företag)

3. Skattefusk (privatpersoner)

4. Skattefusk (företag)

Mvh Fritz som tror att det även finns ganska många från grupperna 2,3 och 4 som flyttat till Thailand och har det gott.

Sverige forlorar säkert en hel del pengar pa bidrags- och skattefuskare som flyttar/gommer sig utomlands och det är givetvis trist for de som gor rätt for sig och/eller de som är i behov av den hjälp som inbetalda skatte medel kan bidra med. Jag tror dock inte att det utgor särskilt många promille av statens budget så det är mer ett moraliskt än praktiskt problem for ska man se krasst på det är det nog mestadels kriminella ärthjärnor och forsloade individer som formodligen skulle kostat än mer om de var kvar i Sverige som väljer denna väg.

Ett betydligt storre problem for Sveriges framtida välfärd och välstånd är alla duktiga entreprenorer, ingenjorer mm som av olika anledningar väljer att lämna Sverige och soka lyckan utomlands. Där forlorar Sverige inte bara inkomstskatten från personen som flyttade utan ofta är det spetskompetens som kunnat bidra till många fler arbeten och skatteinkomster i Sverige istället for i utlandet om de blivit kvar.

Vi får ju chansen att ersätta en del av denna brain-drain genom invandrade irakiska läkare och ingenjorer men på grund av diverse omständigheter blir de oftast taxichaffisar eller städare istället vilket är yrken vi inte ska forringa men som trots allt genererar väldigt lite forädlingsvärde.

Fritz

Sverige forlorar säkert en hel del pengar pa bidrags- och skattefuskare som flyttar/gommer sig utomlands och det är givetvis trist for de som gor rätt for sig och/eller de som är i behov av den hjälp som inbetalda skatte medel kan bidra med. Jag tror dock inte att det utgor särskilt många promille av statens budget så det är mer ett moraliskt än praktiskt problem for ska man se krasst på det är det nog mestadels kriminella ärthjärnor och forsloade individer som formodligen skulle kostat än mer om de var kvar i Sverige som väljer denna väg.

Ett betydligt storre problem for Sveriges framtida välfärd och välstånd är alla duktiga entreprenorer, ingenjorer mm som av olika anledningar väljer att lämna Sverige och soka lyckan utomlands. Där forlorar Sverige inte bara inkomstskatten från personen som flyttade utan ofta är det spetskompetens som kunnat bidra till många fler arbeten och skatteinkomster i Sverige istället for i utlandet om de blivit kvar.

Vi får ju chansen att ersätta en del av denna brain-drain genom invandrade irakiska läkare och ingenjorer men på grund av diverse omständigheter blir de oftast taxichaffisar eller städare istället vilket är yrken vi inte ska forringa men som trots allt genererar väldigt lite forädlingsvärde.

Hej på dig..Jag har någonstans i mitt bakhuvud att jag läst om en Gallup gjord bland företagare inom EU:s stater där Sverige hamnade om inte som nummer ett men i alla fall högt upp på en lista gällande möjligheter att starta och driva företag.

Men nu är det kalas här i huset då sambon fyller år så mitt minne är inte helt att lita på drinks.gif

Betträffande att invandrares kompetens inte tas tillvara på bättre sätt är jag den förste att beklaga.

Jag har själv haft nöjet att att göra med en invandrad polsk läkare i Piteåregionen. Att han på kort tid lärt sig behärska den för utomstående obegripliga dialekt som kan pratas där är för mig en gåta men jag blev klart imponerad.clapping.gif

Mvh Fritz..

Guest Atom

Hej på dig..Jag har någonstans i mitt bakhuvud att jag läst om en Gallup gjord bland företagare inom EU:s stater där Sverige hamnade om inte som nummer ett men i alla fall högt upp på en lista gällande möjligheter att starta och driva företag.

Men nu är det kalas här i huset då sambon fyller år så mitt minne är inte helt att lita på drinks.gif

Tjena,

Inte får man sämre minne av att det är kalas, jag är aldrig så skarp som efter lite kalasandedrinks.gif .

Jag har också sett listor som sätter Sverige som ett av de enklaste länderna i EU att starta och driva foretag i. Jag antar att detta beror på en relativt låg foretagsskatt och forhållandevis lite byråkrati (nu blir nog många skogstokiga). De flesta entreprenorer, ingenjorer mm som soker sig utomlands tänker nog dock inte forst och främst på EU, forutom mojligtvis UK, utan snarare USA och Asien. Jamfort med USA och Asien sa har givetvis hela EU en mycket tuffare skattepolitik och mindre loneskillnader. Jag säger inte att det ena sättet är bättre än det andra men jag tror att redan nu, och än mer i framtiden, så kommer de flesta regeringar att inse att det egentligen bara är brain power ett land kan konkurrera med. Andelen riktigt skarpa hjärnor är ju detsamma från fodseln så for ett land att bli konkurrentskraftigt så gäller det att attrahera så många brainies som mojligt utifrån.

Hoga loner och låga skatter är givetvis inte det enda som attraherar foretag och individer; Sverige står sig fortfarande väl i konkurransen pga billig el, bra infrastruktur, obefintlig korruption, oforstord natur mm. Inom en snar framtid kan vi formodligen dessutom tillägga subtropiskt klimat vilket kommer vara en klar fordel när Kalifornien, Singapore och Hong Kong snittar på 40C great.gif .

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Poffa

Ataom skev bl.a.

"Jag antar att detta beror på en relativt låg företagsskatt och förhållandevis lite byråkrati"

Kolla på t.ex den här länken om skattetryck

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Beskattning-av-foretagare-i-Sverige-och-EU/

Knappast smickrande för Sverige och det "förhållandevis lite byråkrati" antyder att Du aldrig har drivit företag i Sverige?

Hälsar f.d. företagaren

Poffa

Guest Atom

Mycket riktigt, jag har aldrig drivit ett foretag i Sverige. Jag tjänar alldeles for bra for att ens fundera på det tongue.gif .

Jag säger inte att undesokningen du länkade till har fel men du vet precis lika väl som jag att det finns lika många sätt att gora en sådan undersokning på som det finns undersokningsbeställare.

Ekonomifakta ägs av Svenskt Näringsliv och det vore ju tjänstefel om de kom fram till att det är gott foretagsklimat i Sverige, vem ska då betala medlemsavgift nästa år?

Vaxet

Den här tråden handlar egentligen inte om att vissa fuskar med bidrag och andra samhälls ersättningar.

Nä!!!!

Denna tråd handlar om att en hel generation, eller kanske två, vuxit upp med tron att oavsett hur och vad man presterar så kommer samhället att ta hand om oss.

Populistiska 50,60,70 och 80-talspolitiker har slagit i oss svenskar så mycket lögner om folkhemmet och den sociala säkerheten att det borde vara straffbart.

Redan på 60-talet visste Gunnar Sträng och Tage Erlander att pensionssystemet som då var nästan helt nytt aldrig skulle fungera, eller rättare sagt, pengarna skulle inte räcka till.

Men kortsiktigt regeringssugna politiker har övertrumfat varandra i att lova vad staten kan göra för just dig.

Och vad som är än värre, du skall inte behöva göra något själv, det fixar staten.

Nu sitter vi här med en jättemassa människor som bara förväntar sig att bli omhändertagna, men pengarna är redan BORTA.

Sorgligt men sant att dagens ungdom och arbetare måste dra ihop de stålar som tidigare politiker lovat skall finnas!

Pinsamt är i detta fall mycket passande. :bag:

Guest Siam-Nilsson

Jag håller med Vaxet.

Det är så det går till i Sverige när de ska köpa våra röster.

Inte är Sverige mycket bättre än Thailand i det avseendet.

Guest Atom

Forresten, vad dum jag är. Sedan 1.5 timme tillbaka så äger jag faktiskt ett foretag i Sverige, om än bara 2% av det. Om det blir några tangentfel inom de närmaste 2 timmarna så beror det just på att jag sitter och whiskyar i loungen på Taipei's flygplats och firar att jag numera är svensk foretagare.

Poffa

Atom skrev

"Ekonomifakta ägs av Svenskt Näringsliv och det vore ju tjänstefel om de kom fram till att det är gott företagsklimat i Sverige, vem ska då betala medlemsavgift nästa år?"

Så ditt påstående, utan egen erfarenhet som företagande, väger tyngre än Eknomifaktas undersökning ?

Poffa

Guest Atom

Jag håller med Vaxet såtillvida att politiker, formodligen framforallt på vänsterkanten, emellanåt lovar saker de vet inte är sustainable (långsiktigt hållbara?). Att det skulle leda till "en jättemassa människor som bara förväntar sig att bli omhändertagna" tror, och framforallt hoppas, jag är en kraftig overdrift.

Stickan

Vaxet!

Jag väntar fortfarande på att du skall redovisa källan i ditt tidigare inlägg som jag efterlyste.

Vaxet

Jag håller med Vaxet såtillvida att politiker, formodligen framforallt på vänsterkanten, emellanåt lovar saker de vet inte är sustainable (långsiktigt hållbara?). Att det skulle leda till "en jättemassa människor som bara förväntar sig att bli omhändertagna" tror, och framforallt hoppas, jag är en kraftig overdrift.

Sorry Atom, min erfarenhet av svedala de sista 10 åren är just det jag skriver.

Guest Atom

Så ditt påstående, utan egen erfarenhet som företagande, väger tyngre än Eknomifaktas undersökning ?

Jag tror säkert att Ekonomifakta har ett antal nationalekonomer och andra akademiker anställda som gor att deras undersokning får viss tyngd. Om jag tyckte att det var intressant och viktigt är jag dock 99% säker på att jag skulle kunna googla fram en undersokning som visar ganska exakt det motsatta från en lika "tung" organisation.

Min farsa och nästan alla mina släktingar har varit småforetagare och jag har själv fram tills idag jobbat i ett svenskt småforetag hela mitt yrkesverksamma liv. Det är klart att de gnäller, precis som bonder gnäller, fabriksarbetare och småskolelärare och till och med fotbollsproffs gnäller. Det är ett forhandlingssätt for framtida forbättringar som alla yrkesgrupper i alla länder alltid använt sig av.

Jag är själv väldigt pro-business och mitt forsta inlägg var just om faran av att entreprenorer och annan spetskompetens forsvinner från Sverige. Ska man se neutralt på frågan så tror dock jag att Sverige, med ett EU-perspektiv, inte har särskilt foretagarfientlig miljo.

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy