Jump to content
IGNORERAD

Flytta till Thailand - behålla bidragen ?


dandy

emigrera och behålla bidragen  

132 röster

  1. 1. är det Ok att behålla bidrag när man emigrerat

    • JA - det är ok
      50
    • NEJ - det är oacceptabelt
      82


Recommended Posts

Hej Vaxet,

jag får nog be om att korrigera dig lite.

Du skriver: "Det är ca 22% av Sveriges befolkning som arbetar i verksamheter som tillför sammhället nya pengar, alla andra lever av redan statligt ägda pengar."

Låt oss säga att en kassörska på ICA eller en Volvoförsäljare på Bilia tar betalt för varan av en kund.

Det är ju mycket möjligt att dessa pengar kommer ifrån ett barnbidrag eller ett socialbidrag, därför är det ju inte alls säkert att ICA's eller Bilia's vinst på sålda varor är "ny pengar". Det kan mycket väl vara "gamla" bidragspengar som bara tar ett nytt varv i den svenska ekonomin.

Nya fräscha pengar är väl bara de som kommer in till landet via vår exportindustri, och i viss mån även från Sedeltryckeriet och från ekonomiska lån utomlands.

Mycket rätt har du och nu kommer vi ju in på rena nationalekonomiska frågor.

Siam Nilsson, inte ikväll, har jobbat för länge, vet för lite, har tagit en drink och vet att diskussioner med dig kräver koncentration till skillnad emot "vissa andra".

Så låt mig tänka min käre Siam Nilsson, har jag ett bra svar så kommer det.

Har jag inget bra svar så tiger jag antagligen i vanlig forumanda ihjäl mina brister i nationalekonomi.

Är dock rätt säker på att Stickan vill fortsätta, men ... :crazy:

Men för tusan Siam Nilsson, en liten debatt då da. :yes:

En svensk man som arbetar i Tyskland för ett tyskt företag, men inte är utskriven från Sverige och därmed skattar här.

När han i Danmark köper en Volvo producerad i Sverige av en massa folk från Europa, som bor och jobbar i Göteborg.

Volvo producerar ju bilen i Sverige, men ägs av Ford, och de vill gärna sälja till Kina!

Pengar in eller ut för Sverige?

Fattar inte ens min egen fråga, så lycka till? :great:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 434
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    62

  • mamma bäng fan pappa käng

    33

  • svarten

    25

  • Stickan

    22

Mest aktiva i denna tråd

Ataom skev bl.a.

"Jag antar att detta beror på en relativt låg företagsskatt och förhållandevis lite byråkrati"

Kolla på t.ex den här länken om skattetryck

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Beskattning-av-foretagare-i-Sverige-och-EU/

Knappast smickrande för Sverige och det "förhållandevis lite byråkrati" antyder att Du aldrig har drivit företag i Sverige?

Hälsar f.d. företagaren

Poffa

Vad gäller byråkratin så beror det väl mycket på hur stort företaget är. För mycket små företag med bara ägarna anställda tycker jag inte det finns något att klaga på i Sverige. Jag sköter själv det mesta vad gäller bokföring, skattedeklaration, momsredovisning, löneutbetalningar, fakturor etc för både Herr Chang AB och Fru Chang AB. Det är ganska enkelt och tar max cirka två timmar per månad. Det är dessutom mycket smidigt att starta företag av denna typ.

Skattetrycket kan man dock ha åsikter om... men jag får medge att kontakter med Skatteverket flyter mycket bra och jag behandlas korrekt. Sveriges effektivaste myndighet kanske? Åtminstone bättre än Migrationsverket ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya fräscha pengar är väl bara de som kommer in till landet via vår exportindustri, och i viss mån även från Sedeltryckeriet och från ekonomiska lån utomlands.

Och för att krångla till det ytterligare så finns det även statligt ägd (och oerhört lönsam) exportindustri.

Allt som glimmar är långt ifrån privatägt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att krångla till det ytterligare så finns det även statligt ägd (och oerhört lönsam) exportindustri.

Allt som glimmar är långt ifrån privatägt.

Yapp, era kunder är till stor del de samma som våra och de håller mestadels till i länder där arbetare tjänar en bråkdel av vad ni gor så något gor ni allt rätt i Sverigegreat.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Och för att krångla till det ytterligare så finns det även statligt ägd (och oerhört lönsam) exportindustri.

Allt som glimmar är långt ifrån privatägt.

Och för att krångla till det ännu mer kan man fråga sig om en privat taxichaufför som bara kör färdtjänstkunder tillför systemet nya eller gamla pengar.

Jag tror det är så här:

/mvh Roddaren.

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Vaxet!

Om jag skall lära mig läsa så får du nog först lära dig skriva.

Först skriver du följande

En liten nätt reflektion är ju det faktum är att det bara är 20% av svenskarna som betalar mer i skatt än de får i bidrag.

Sedan när du skall skriva det igen blir det på detta sätt:

Jorå Stickan jag kan överdriva, fingra lite på sanningen och lite annat opålitligt i debattens hetta, erkänner gärna det.

Men snälla du lär dig läsa!

De som arbetar i offentlig sektor, har pension eller gör annat än jobbar i privat verksamhet är inte enligt mig bidragstagare, inte alls.

Men det är ju inte det vi talar om, utan det jag sagt är att det bara är 22% av sveriges befolkning som tillför systemet nya pengar.

Borde vara klart som korvspad och skitlätt att fatta ,men tydligen inte.

Så en gång till:

Det är ca 22% av Sveriges befolkning som arbetar i verksamheter som tillför sammhället nya pengar, alla andra lever av redan statligt ägda pengar.

Detta innebär alltså inte att jag tycker de som jobbar i offentlig förvaltning, har pension, är arbetslös o.s.v. gör något fel och för ett extra klargörande, utan dessa mäniskor så har vi inget samhälle, alla behövs.

Men nya pengar till systemet, eller plus i kassan står de 22% jag nämt tidigare för.

Förstår du inte nu, så får du leka med någon annan.

Jag får nog leka med någon annan därför att för mig är det två helt olika betydelser i vad du skriver.

Men det är ju bra att veta att man inte behöver tro på vad du säger eftersom du förutom att du inte kan formulera vad du menar även fingrar på sanningen.

Detta gör ju dina inlägg till rena fabuleringar.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att krångla till det ytterligare så finns det även statligt ägd (och oerhört lönsam) exportindustri.

Allt som glimmar är långt ifrån privatägt.

Jag gissar på LKAB ( som jag tror staten övertog av privata konkursmässiga intressen för länge sen) som ett exempel.

Sveaskog tror jag fortfarande genererar mycket exportinkomster till Moder Svea trots att jag inte jobbar där längre, eller kanske tack vare drinks.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En svensk man som arbetar i Tyskland för ett tyskt företag, men inte är utskriven från Sverige och därmed skattar här.

När han i Danmark köper en Volvo producerad i Sverige av en massa folk från Europa, som bor och jobbar i Göteborg.

Volvo producerar ju bilen i Sverige, men ägs av Ford, och de vill gärna sälja till Kina!

Pengar in eller ut för Sverige?

Elementärt.

Svensken i Tyskland tillför.

Likaså tillför hans exporterade volvo Sverige pengar såvida han inte betalar med pengar han tagit från konton i Sverige.

Kineserna bidrar eftersom de troligen kommer att komma hit för att åka på semester och hitta reservdelar billigt.

Dom där jävla Europeerna däremot är jag misstänksam mot. Skickar de hem pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv skulle t.ex kunna få 6400 kr per månad i barn och underhållsbidrag, plus föräldrapenning i 6 månader till om jag inte hade skrivit ut mig.

Sa nej till ca 130 000 i kommande bidrag.

Faaan. smile.gif

Så din före detta fru som är kvar får inte dom pengarna då ?

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben,det är väl tur att detta systemet finns då,för du har ju själv tillhört "de skitstövlar" som utnyttjat systemet eller...Mvh Måne

Jag vet inte vad som behövs för att inte alltid bli påmind om ens gamla liv. Jag har nog gjort rätt för mig efter det jag blev nykter, betalt in skatt för alla "bidrag" jag då hade.

Javisst, jag levde under mina sista 10-15 åren som aktiv missbrukare på socbidrag, sjukskriven. Jag hade det ekonomiskt bättre då när jag var sjukskriven än jag har idag. Skillnaden idag är att jag nu har ett liv värt att leva.

Det verkar vara lite si och så med vissa här att leva ett ärligt liv. Men jag kan bjuda på din besvikelse att det finns folk som kan ta sig ur helvetet och komma upp till vattenytan levande, och andas.

Måne, du vet väl om att Alkoholism och Narkomani är en sjukdom?

<_< gubben <_<

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad som behövs för att inte alltid bli påmind om ens gamla liv. Jag har nog gjort rätt för mig efter det jag blev nykter, betalt in skatt för alla "bidrag" jag då hade.

Javisst, jag levde under mina sista 10-15 åren som aktiv missbrukare på socbidrag, sjukskriven. Jag hade det ekonomiskt bättre då när jag var sjukskriven än jag har idag. Skillnaden idag är att jag nu har ett liv värt att leva.

Det verkar vara lite si och så med vissa här att leva ett ärligt liv. Men jag kan bjuda på din besvikelse att det finns folk som kan ta sig ur helvetet och komma upp till vattenytan levande, och andas.

Måne, du vet väl om att Alkoholism och Narkomani är en sjukdom?

<_< gubben <_<

Hej Gubben,

Tror inte att det är någon här som egentligen klandrar dig. Tvärtom! Du är ju ett utmärkt exempel på att man kan ha roligt i Thailand utan alkohol, och det är antagligen en nyttig tankeställare för många på detta forum. Mig själv inkluderad ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad som behövs för att inte alltid bli påmind om ens gamla liv. Jag har nog gjort rätt för mig efter det jag blev nykter, betalt in skatt för alla "bidrag" jag då hade.

Javisst, jag levde under mina sista 10-15 åren som aktiv missbrukare på socbidrag, sjukskriven. Jag hade det ekonomiskt bättre då när jag var sjukskriven än jag har idag. Skillnaden idag är att jag nu har ett liv värt att leva.

Det verkar vara lite si och så med vissa här att leva ett ärligt liv. Men jag kan bjuda på din besvikelse att det finns folk som kan ta sig ur helvetet och komma upp till vattenytan levande, och andas.

Att komma tillbaka i matchen efter att ha supit och knarkat är starkt och herdervärt.

Hatten av för dig great.gif

Kan knappast jämföras med dom bidragsfantomer som mer än gärna förvränger till reglerna till sin egna fördel och snikar (barn) bidrag och låter oss andra stå för notan.

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrivet av Stickan.

Ja du Vaxet!

Om jag skall lära mig läsa så får du nog först lära dig skriva.

Tack Stickan, tänk om jag kunde dig hundra plus.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrivet av Stickan.

Ja du Vaxet!

Om jag skall lära mig läsa så får du nog först lära dig skriva.

Tack Stickan, tänk om jag kunde dig hundra plus.

Ingen orsak!

Kul att man kan glädja någon.

Jag tycker inte han skall kasta sten i glashus.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gränser är till för att tänjas.

Lagar är till för att advokaterna inte ska svälta ihjäl

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu - exakt en tredjedel tycker "bidragsfusk" är OK. blink.gif

Ojdå..slängde snabbt in min röst på nejsidan blink.gif

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu - exakt en tredjedel tycker "bidragsfusk" är OK. :blink:

Nu exat 66% tycker inte det är ok inte jag heller men det är skrämmande

höga siffror på JA sidan?

Undrar hur en Sifo undersökning skulle te sej i denna fråga?

Försök få till en Surin?

MVH Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt är det ju fel att behålla bidrag om man emigrerar.

Men det finns ett bidrag som det ändå kanske är ok att behålla.

Nämligen underhållsbidraget. Om nu modern skulle ta med sig det gemensamma barnet till Thailand torde ju faders skylldigheter ändå kvarstå.

Så just i detta fallet kan det ju faktist vara ok.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt är det ju fel att behålla bidrag om man emigrerar.

Men det finns ett bidrag som det ändå kanske är ok att behålla.

Nämligen underhållsbidraget. Om nu modern skulle ta med sig det gemensamma barnet till Thailand torde ju faders skylldigheter ändå kvarstå.

Så just i detta fallet kan det ju faktist vara ok.

Men det är ju en sak mellan föräldrarna och normalt inget som skattebetalarna berörs av .

Men det finns säkert en del här på forumet som tycker det är OK att köra med "fader okänd" för att slippa göra rätt för sig.

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag skrev inlägget kontrollerade jag på försäkringskassans hemsida så det inte bara kallas underhållsstöd.

Men dom använder även underhållsbidrag så då är det ju faktist att betrakta som ett bidrag.

Ett bidrag som staten i många fall helt eller delvis finansierar i många fall.

Frågan blev i varje fall mer komplex tycker jag när man tänker på det.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju en sak mellan föräldrarna och normalt inget som skattebetalarna berörs av .

Men det finns säkert en del här på forumet som tycker det är OK att köra med "fader okänd" för att slippa göra rätt för sig.

dandy

Japp.

Testade "moder okänd" först. Men det funkade inte så vi fick byta till "fader okänd" när vi importerade mina ungar till Sverige.

Vilket är skitbra nu när jag har vårdnaden om barnen!

Nu får jag ju underhållsbidrag av staten bara för att de inte fattat att det är mina egna ungar. Sverige är fantastiskt!

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag skrev inlägget kontrollerade jag på försäkringskassans hemsida så det inte bara kallas underhållsstöd.

Men dom använder även underhållsbidrag så då är det ju faktist att betrakta som ett bidrag.

Ett bidrag som staten i många fall helt eller delvis finansierar i många fall.

Frågan blev i varje fall mer komplex tycker jag när man tänker på det.

Hej

Inte för att jag vill verka märkvärdig.

Men underhållsbidrag är det som den förälder som barnet inte bor hos betalar.

Underhållsstöd är den hjälp man får från Försäkringskassan i fall underhållsbidraget är för lågt eller uteblir av olika anledningar. Sen kan FK kräva tillbaks pengarna eller en del i alla fall, från den föräldern som är underhållsskyldig.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...