Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

dandy

Flytta till Thailand - behålla bidragen ?

emigrera och behålla bidragen  

132 members have voted

1. 1. är det Ok att behålla bidrag när man emigrerat

• JA - det är ok
      50
    • NEJ - det är oacceptabelt
      82

Recommended Posts

Guest Nobody

Baa du har så jäkla rätt.

Jag har inte haft en enda sjukdag på 10 år (som fk fått betala iaf.) jag betalar skatt som en idi*t.

Jag har producerat 3 st presumtiva skattebetalare.

Jag snusar och dricker öl (inköpt på systemet).

Jag har tre bilar som jag betalar skatt och försäkring på och som dricker Diesel(jätteskatt)som f-n

Jag har 2 anställda och betalar deras sociala avg. och skatter.

Jag betalar min Moms varje månad punktligt.

Jag reser till Thailand ca 3ggr/år och betalar därmed skatt även där

Va f-n händer om jag flyttar från Sverige, vem ska då betala all skatt? För det kan väl inte finnas en idi*t till??

Jo då, jag kan nog piska dig på skattebetalandet och övriga intäkter som jag indirekt genererar till staten (det vill säga vi), men jag gör det mer än gärna när jag vet att det går till behövande och till dem som inte har lyckan att klara allt själva just nu.

När människor börjar att utnyttja våra gemensamma system så känns det inte lika kul längre. Många gånger kan jag fundera över rimligheten i vissa bidrag men det är en helt annan sak och diskussion än att lura systemet för personlig vinning. Bidragsfusk är inget annat än simpel stöld i mina ögon.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Odin

Jo då, jag kan nog piska dig på skattebetalandet och övriga intäkter som jag indirekt genererar till staten (det vill säga vi), men jag gör det mer än gärna när jag vet att det går till behövande och till dem som inte har lyckan att klara allt själva just nu.

När människor börjar att utnyttja våra gemensamma system så känns det inte lika kul längre. Många gånger kan jag fundera över rimligheten i vissa bidrag men det är en helt annan sak och diskussion än att lura systemet för personlig vinning. Bidragsfusk är inget annat än simpel stöld i mina ögon.

Jag utnyttjar för h-e inte nåt... ok jag kör på statens vägar,(pyntar en massa vägskatt) jagar i statens skogar (där jag betalar statligt jaktkort mm.).

Rätta mej gärna om jag har fel men jag kan överhuvudtaget inte komma på en enda post där jag utnyttjar skattesystemet.

Jag kanske i en framtid kommer att belasta stadskassan men än så långe står jag ensam stolt och nåja..stark

Guest Nobody

Jag utnyttjar för h-e inte nåt... ok jag kör på statens vägar,(pyntar en massa vägskatt) jagar i statens skogar (där jag betalar statligt jaktkort mm.).

Rätta mej gärna om jag har fel men jag kan överhuvudtaget inte komma på en enda post där jag utnyttjar skattesystemet.

Jag kanske i en framtid kommer att belasta stadskassan men än så långe står jag ensam stolt och nåja..stark

Ursäkta om jag uttryckte mig klumpigt men om du läser en gång till så ser du att jag inte har anklagat dig för att ha utnyttjat något utan jag syftade på den som tråden handlade om.

Odin

Herr Ingen.

Vem som piskar vem kan vi lämna därhän, jag betalar åxå bevisligen sjukt mycket skatt fast mindre och mindre gärna då jag ser att statens(allas våra) resurser används till det ena mer suspecta ändamålet än det andra.

Eller det känns hade känts bättre att betala för dom som byggt vårt samhälle, och med det menar jag dom som jobbat och slitit så att vi är där vi är idag.

Missuppfatta inte det här nu, jag är ingen rasist även våra kära arbetskrafts invandrare är inräknade i det ovan.

Jag erkänner däremot att jaq inte har mkt. till övers för dom lycksökare som (oberoende av etnicitet) överutnyttjar syetemet

dandy

Bidragsfusk är inget annat än simpel stöld i mina ögon.

Exakt min åsikt clapping.gif karma där.

Att flytta utomlands och börja om på ny kula står fritt för var och en av oss, men är det rimligt att vi andra ska vara med och betala kalaset ?

dandy

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Advokat i Bangkok

för att vara mer korrekt så är det bedrägeri...

Guest Toprunner

Kan Du då berätta för mig vilken generation svenska skattebetalare som skapade det svenska "välfärdsamhället"?

Att sedan diverse folkvalda slösat bort möjligheten till ett bra fungerande samhälle kan ju inte lastas di gamle för, eller?

Jag menar inget annat än att det finns ingen "karma"-poängsystem för hur mycket ... eller hur många år man betalat skatt. Skattesystemet är som ett rör.. det som stoppas in i ena sidan går ut på andra sidan.

Ska man annars värdera medborgare efter hur mycket. eller hur många år man betalat skatt? Kanske man ska ta fram ett nyckeltal som beskriver hur många procent av sin lön man betalat under hur många år ? .. möjligheterna svindlar :rolleyes:

Vilka rättigheter ska sedan skattebetalare såsom Stefan Persson ( H&M ) isåfall åtnjuta? Han betalade år 2007 ... 682 000 000 kr i skatt ( under ett år alltså). Tydligen var det än mer 2008.

BaBoo

Medellivslängden är bara 80,86 enl.wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Medellivsl%C3%A4ngd

Och vi har betalat in skatt tills vi blir 82 år så med andra ord tjänar staten in 2 år i genomsnitt per person i Sverige!

BaBoo

Tack för tillrättningen Hobbe!

Jag var lite snabbt att skriva inlägget och tog fel med 10 år. Men den genomsnittliga livslängden är en bra bit under 65 år så det blir halva livet som den genomsnittlige invånaren i Sverige arbetar i alla fall.

Hälsning

Svarten

Men vi har ju näst högst skatt i världen (efter årskiftet så har vi högst igen) hur klarar andra samhällen sig utan denna hårda beskattning?

ronoh

Man betalar för sin utbildning tex, privatiserar sjukvården och drar på sig megaskulder och startar krig så fort någon terrorist flyger in i en skyskrapa..

Kanske

svarten

Man betalar för sin utbildning tex, privatiserar sjukvården och drar på sig megaskulder och startar krig så fort någon terrorist flyger in i en skyskrapa..

Kanske

Du har svarat 100 gånger bättre än vad jag kan!

Sverige skattesystem innefattar många områden som ligger inom den privata sektorn i andra länder. Om man vill jämföra kostnader mellan länderna måste man räkna ihop både de offentliga och privata kostnaderna. När man lägger ihop amerikanernas privata betalningar för t.ex. utbildning, dagis, sjukvård (så är dubbel så dyr per invånare som i Sverige), äldreomsorg, osv. med deras skattebetalningar blir inte skillnader mellan Sverige och USA så stora. Lägger man till den ökanda belånade offentliga konsumtionen i USA som Ronoh så skickligt omnämner blir skillnaderna ännu mindre.

Även när man lägger ihop privata och skattebetalningar i alla länder blir det skillnader mellan länder. Jag gissar att Sverige fortfarande ligger i topp i en sådan jämförelse. Detta skulle beror på landets ideologi att landets ungdomar ska växa upp med en viss miniminivå för att kunna bli friska, aktiva och deltagande i samhället under arbetsåren. Vidare ska samtliga pensionärer få en vettig tillvaro efter sina decenniers bidrag att bygga upp landet.

Hälsning

Svarten

mamma bäng fan pappa käng

Du har svarat 100 gånger bättre än vad jag kan!

Sverige skattesystem innefattar många områden som ligger inom den privata sektorn i andra länder. Om man vill jämföra kostnader mellan länderna måste man räkna ihop både de offentliga och privata kostnaderna. När man lägger ihop amerikanernas privata betalningar för t.ex. utbildning, dagis, sjukvård (så är dubbel så dyr per invånare som i Sverige), äldreomsorg, osv. med deras skattebetalningar blir inte skillnader mellan Sverige och USA så stora. Lägger man till den ökanda belånade offentliga konsumtionen i USA som Ronoh så skickligt omnämner blir skillnaderna ännu mindre.

Även när man lägger ihop privata och skattebetalningar i alla länder blir det skillnader mellan länder. Jag gissar att Sverige fortfarande ligger i topp i en sådan jämförelse. Detta skulle beror på landets ideologi att landets ungdomar ska växa upp med en viss miniminivå för att kunna bli friska, aktiva och deltagande i samhället under arbetsåren. Vidare ska samtliga pensionärer få en vettig tillvaro efter sina decenniers bidrag att bygga upp landet.

Hälsning

Svarten

Tja.

Det går inte att jämföra med USA som har ett helt annat system än oss. Alla jämförelser borde göras mot västeueropeiska länder elller tex Kanada och Australien, Nya Zealand.

Hur kommer det sig att Sverige har det näst högsta skatteuttaget av dessa länder men lång ifrån den bästa välfärden?

Varför finns det inga vårdköer i Australien och varför är sjukvården helt gratis när dom har en betydligt lägre skatteuttag än oss?

Varför ingår tandvård i sjukförsäkringen i Tyskland är dom har lägre skatteuttag än oss?

etc. etc. etc.

Svar: Det finns en gräns för skatteuttag där en högre beskattning på arbete inte längre genererar högre skatteinkomster när den överstigs.

Jag tror att den har passerats!!

/mvh

BaBoo

Tja.

Det går inte att jämföra med USA som har ett helt annat system än oss. Alla jämförelser borde göras mot västeueropeiska länder elller tex Kanada och Australien, Nya Zealand.

Hur kommer det sig att Sverige har det näst högsta skatteuttaget av dessa länder men lång ifrån den bästa välfärden?

Varför finns det inga vårdköer i Australien och varför är sjukvården helt gratis när dom har en betydligt lägre skatteuttag än oss?

Varför ingår tandvård i sjukförsäkringen i Tyskland är dom har lägre skatteuttag än oss?

etc. etc. etc.

Svar: Det finns en gräns för skatteuttag där en högre beskattning på arbete inte längre genererar högre skatteinkomster när den överstigs.

/mvh

Den fick du en +karma för av mig!

svarten

Tja.

etc. etc. etc.

/mvh

Hej Mamma bäng fan pappa käng!

Det inte att jämföra något land med annat enbart efter hur mycket skatt som tas ut från befolkningen. Varje land erbjuder olika offentliga tjänster. När det gäller till exempel läkemedel och hjälpmedel erbjuder Sverige t.ex. en lång rad läkemedel, rullstolar och hörapparater kostnadsfritt. För många läkemedel och för glasögon måste man betala allt själv. Inget annat land har exakt samma skattefinansierade förmåner. I länder där samma läkemedel inte subventioneras betalas visserligen mindre skatt för dessa men invånare måste då köpa dessa för egna pengar.

När olika länder jämförs måste både skattefinasierade förmåner och privata betalningar summeras för varje verksamhet där minst ett land lägger ut verksamheten med skattemedel. Vanligen sker det genom att de totala kostnaderna för de olika verksamheterna, som till exempel utbildning, sjukvård, äldreomsorg, osv. beräknas oavsett om finansieringen sker via skattemedel eller privat. När till exempel invånarnas kostnader för sjukvård i Sverige, Australien, Tyskland och USA beräknas läggs till de kostnaderna som de privatförsäkringsbolagen betalar på de kostnaderna som staten betalar för sjukvården. När så har skett syns inte länge lika enorma skillnader i vad sjukvården kostar invånarna.

Dina exempel Australien och Tyskland erbjuder visserligen kö- och avgiftsfrihet i vård respektive fri tandvård men Sverige erbjuder däremot mycket generösare föräldraledighet och barnomsorg, världens högsta överlevnadsfrekvens vid många sjukdomstillstånd i vård, och så vidare. Inget land kan erbjuda sina invånare det bästa av precis allt som finns. Det är inte rimligt att ett land kan vara världsledande inom var och enda idrottsgren oavsett hur hård medborgare beskattas för att finansiera idrotten. På samma vis kan inte något land erbjuda det bästa av allt som finns inom välfärden. Det är en prioriteringsfråga och just vilka områden som är mest lämpliga att satsa samt hur mycket skatt man kan få ut från landet utan att strypa ekonomi.

Du är knappast ensam om att tycka att taket är nått när det gäller skatteuttag i Sverige. Det är inte särskilt många som propagerar på skattehöjningar även fast vi är mitt uppe i den värsta lågkonjunkturen på väldigt länge. Det är dock väldigt svårt politiskt att avskaffa offentlig service som invånarna redan har haft. Sådana åtgärder fäller ofta regeringar. Sverige försöker i stället att rationalisera offentlig service som att minska anslagen med någon procent varje år, uppsöka fuskare samt att jaga onödiga kostnader på alla möjliga vis precis som ett företag.

Det finns inget land som har alla invånarnas fullast förtroende när det gäller välfärden. Det finns allting något fel med kostnaden, kvaliteten, utbud, m.m. Det enda som kan göras är att i samförstånd med väljarna utveckla och ständigt anpassa ett system som majoriteten tycker är bäst!

Hälsning

Svarten

Vaxet

Tja.

etc. etc. etc.

/mvh

Fick karma av mig med, ett mycket bra inlägg!+++ :great:

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy