Jump to content
IGNORERAD

Flytta till Thailand - behålla bidragen ?


dandy

emigrera och behålla bidragen  

132 röster

  1. 1. är det Ok att behålla bidrag när man emigrerat

    • JA - det är ok
      50
    • NEJ - det är oacceptabelt
      82


Recommended Posts

Vi har kommit väldigt långt från ämnet rtfm.gif .

Frågan var om det är OK att snylta bidrag som man inte är berättigad till (bedrägeri enligt advokaten).

Ni som svarat JA på det (härunder) verkar tycka det.

irjus , Toprunner , ban_kog_wat , Caddy 59 , dandic , Sakhon , b-tung , ronoh , Odin , måne , CB , Neolea , acarls , Lorentz07 , thongniam , Baa , BaBoo , lankasono , petere , tomurdoc , Red-dog , Peepee , Marsupilami , Wermland , kawasaki , Joints , Vaxet , McTwist , diskus , Surin P3 , wille , Dinkel , arneweisse , Khun Karla , noBuzz , UT006 , pigge01 , Crona , techdiver , AnsPii , PTF2012 , kongo24 , broder tuk tuk , Larka

Visserligen är en klar majoritet emot men det är skrämmande vilken dålig moral en del av er har.

Tycker det bevisar att det verkligen behövs en uppstramning av kontrollen mot bidragssnyltare.

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 434
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    62

  • mamma bäng fan pappa käng

    33

  • svarten

    25

  • Stickan

    22

Mest aktiva i denna tråd

Behalla ett bidrag och snylta bidrag ar ju inte riktigt samma sak med - iaf inte med nodvandighet. Om man lever i Thailand for en stund och bibehaller barnbidraget tycker jag det ar rimligt medans det finns en rad fall dar det ar direkt omoraliskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller som jag skrev tidigare, så har det mindre att göra med var jag bor (moraliskt) och mer att göra med om jag betalar skatt i Sverige eller inte. Plus en massa andra saker också för den delen.

Som andra sagt, så kanske man har betalat skatt hela livet och sedan som äldre får barn och flyttar utomlands. Är det moraliskt riktigt att inte få del av den kakan som man helt säkert varit med och betalt.

Och eftersom underskriften till ämnet är "moral", så tycker jag inte du ska komma dragandes med vad lagen säger ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller som jag skrev tidigare, så har det mindre att göra med var jag bor (moraliskt) och mer att göra med om jag betalar skatt i Sverige eller inte. Plus en massa andra saker också för den delen.

Som andra sagt, så kanske man har betalat skatt hela livet och sedan som äldre får barn och flyttar utomlands. Är det moraliskt riktigt att inte få del av den kakan som man helt säkert varit med och betalt.

Och eftersom underskriften till ämnet är "moral", så tycker jag inte du ska komma dragandes med vad lagen säger wink.gif

Med massa om, men, kanske, och andra saker försöker du förändra en solklar regel till din egna fördel.

Regeln är ju kristallklar. Bor du i Sverige så har du rätt till barnbidrag - Bor du utomlands (i mer än 6 mån) så har du det inte.

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Med massa om, men, kanske, och andra saker försöker du förändra en solklar regel till din egna fördel.

Regeln är ju kristallklar. Bor du i Sverige så har du rätt till barnbidrag - Bor du utomlands (i mer än 6 mån) så har du det inte.

dandy

Som jag också har skrivit förut, så tycker jag inte moral och lag går hand i hand.

Jag anser det moraliskt riktigt att kunna få barnbidrag/underhållsstöd för barn, även fast man råkar bo utomlands, om man betalar skatt i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har kommit väldigt långt från ämnet rtfm.gif .

Frågan var om det är OK att snylta bidrag som man inte är berättigad till (bedrägeri enligt advokaten).

Ni som svarat JA på det (härunder) verkar tycka det.

irjus , Toprunner , ban_kog_wat , Caddy 59 , dandic , Sakhon , b-tung , ronoh , Odin , måne , CB , Neolea , acarls , Lorentz07 , thongniam , Baa , BaBoo , lankasono , petere , tomurdoc , Red-dog , Peepee , Marsupilami , Wermland , kawasaki , Joints , Vaxet , McTwist , diskus , Surin P3 , wille , Dinkel , arneweisse , Khun Karla , noBuzz , UT006 , pigge01 , Crona , techdiver , AnsPii , PTF2012 , kongo24 , broder tuk tuk , Larka

Visserligen är en klar majoritet emot men det är skrämmande vilken dålig moral en del av er har.

Tycker det bevisar att det verkligen behövs en uppstramning av kontrollen mot bidragssnyltare.

dandy

Personligen är jag mot alla former av bidrag!

Men om man skall ha bidrag (som tex barnbidrag) då tycker jag alla som betalat skatt i sverige skall få bidraget (om de har barn)!

Alla eller ingen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag också har skrivit förut, så tycker jag inte moral och lag går hand i hand.

Jag anser det moraliskt riktigt att kunna få barnbidrag/underhållsstöd för barn, även fast man råkar bo utomlands, om man betalar skatt i Sverige.

Blir ju lite nyfiken på om du oxå lyfter barnbidrag från Sverige eftersom du anser det moraliskt riktigt?

Och om du gör det hur många barn kan det tänkas vara för?

Om man tex. har tre barn och lyfter barnbidrag för dessa när man bor i Thailand så behöver man ju knappast göra något mer för att försörja sig och familjen.

Man kanske skulle avla fram några barn till och sedan emigrera...

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ju lite nyfiken på om du oxå lyfter barnbidrag från Sverige eftersom du anser det moraliskt riktigt?

Och om du gör det hur många barn kan det tänkas vara för?

Om man tex. har tre barn och lyfter barnbidrag för dessa när man bor i Thailand så behöver man ju knappast göra något mer för att försörja sig och familjen.

Man kanske skulle avla fram några barn till och sedan emigrera...

Hehe, bara för att man anser nåt vara moraliskt riktigt betyder väl inte att man gör det.

Finns säkert de som tycker att t.ex. frivillig prostitution är moraliskt riktigt, men inte utövar prostitution själv.

Ang. att ha 3 barn och bli ekonomiskt oberoende i Thailand, så har du nog fått en hel del om bakfoten. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja väljer man att ha en hyra på 6000:- & mat för en person på 3000-4000:- då förstår jag att man inte kan spara något!

Vilken planet har Du nedstigit från?

Man "väljer" inte en hyra och man käkar inte skitmat frivilligt, försök att fatta vad meningen med inlägget var menat som, nämligen att påvisa hur löjligt Du uttrycker Dig när Du förringar människor som inte har haft möjlighet till högutbildning eller blivit ensamstående förälder t.ex. och därmed inte haft möjlighet att spara ihop den futtiga summan av 200 000 spänn.

Att sedan ha den i mitt tycke minst sagt översätteriattityden mot dessa och antyda att "håll Er hemma jävla fattiglappar eller slösare" ni har inte i "mitt" paradis att göra, SKÄRPNING.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ju lite nyfiken på om du oxå lyfter barnbidrag från Sverige eftersom du anser det moraliskt riktigt?

Och om du gör det hur många barn kan det tänkas vara för?

Om man tex. har tre barn och lyfter barnbidrag för dessa när man bor i Thailand så behöver man ju knappast göra något mer för att försörja sig och familjen.

Man kanske skulle avla fram några barn till och sedan emigrera...

555. Årets roligaste inlägg? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. att ha 3 barn och bli ekonomiskt oberoende i Thailand, så har du nog fått en hel del om bakfoten. crazy.gif

3 barn ger med flerbarnstillägg mellan 16.000 och 17.000 THB per månad. Ger kanske inte ekonomiskt oberoende men täcker väl upp för mat, el, kläder, bredband m.m. uppe i byn.

Å vaddå, pengarna kommer ju automatiskt - det är ju vi andra som får stå för notan sad.gif

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

3 barn ger med flerbarnstillägg mellan 16.000 och 17.000 THB per månad. Ger kanske inte ekonomiskt oberoende men täcker väl upp för mat, el, kläder, bredband m.m. uppe i byn.

Å vaddå, pengarna kommer ju automatiskt - det är ju vi andra som får stå för notan sad.gif

dandy

Du verkar ha lite svårt att förstå det jag skriver.

Hur kommer det sig att du tycker att det är ni andra som står för notan om jag också betalar skatt i Sverige?

Det är ju snarare tvärtom, att jag står för er nota, eftersom jag inte nyttjar systemet fullt ut. Varken skola för barnen, sjukvård, rättsväsendet, brandkåren osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken planet har Du nedstigit från?

Man "väljer" inte en hyra och man käkar inte skitmat frivilligt, försök att fatta vad meningen med inlägget var menat som, nämligen att påvisa hur löjligt Du uttrycker Dig när Du förringar människor som inte har haft möjlighet till högutbildning eller blivit ensamstående förälder t.ex. och därmed inte haft möjlighet att spara ihop den futtiga summan av 200 000 spänn.

Att sedan ha den i mitt tycke minst sagt översätteriattityden mot dessa och antyda att "håll Er hemma jävla fattiglappar eller slösare" ni har inte i "mitt" paradis att göra, SKÄRPNING.

Baa

Undrar vem som har översittarattiyd?

Klart att det är DU som väljer vilken hyra du skall betala vem annars är det som bestämmer vad du skall bo?

Om DU väljer att bo i ett 08-område (fint skall det va) så får du väl skylla dig själv!

Skitmat?? 3000-4000:- i mån för EN person DÅ är man ingen "fattiglapp"!

Jag har ingen hög utbildning och under 10år så var JAG ensamstående förälder!

SKÄRPNING åt dig din bortskämde fjant som måste äta fint o bo fint och sedan lipa över att det inte går att spara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Några följer lagen. Några följer sin moral. Å några har ingen moral. Samhället i ett nötskal. Så kommer de alltid att vara på gott å ont.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vem som har översittarattiyd?

Klart att det är DU som väljer vilken hyra du skall betala vem annars är det som bestämmer vad du skall bo?

Om DU väljer att bo i ett 08-område (fint skall det va) så får du väl skylla dig själv!

Skitmat?? 3000-4000:- i mån för EN person DÅ är man ingen "fattiglapp"!

Jag har ingen hög utbildning och under 10år så var JAG ensamstående förälder!

SKÄRPNING åt dig din bortskämde fjant som måste äta fint o bo fint och sedan lipa över att det inte går att spara!

HaHa Bortskämd, jo jag tackar, nu ja, men det har jag tjänat ihop till.

Uppenbarligen har Du inte en susning om hyres/kostnadsläget i 08 området, och väljer, jo, om ens föräldrar valde och och man inte har för avsikt att bryta den familjetraditionen så bor man i Fjollträsk. 3000 spänn i månaden för käk, hur kan Du tycka det är lyxkonsumtion, handlar Du aldrig själv? Konsumeninstitutet gör någon gång om året jämförelse på priset för en matkasse, kommer inte ihåg exakt men runt 250 spänn och tar man det 3 ggr i veckan så blir det 3000 i månaden, sen kanske man vill ta en vinare eller nåt ibland coh kanske köpa en semla i fastetider.

Nu gällde inte jämförelsen mig, det borde Du kunnat läsa mellan raderna, jag gör av med betydligt mer varje månad både i Sverige (08) och i LOS, men som sagts, bortskämd fjant som jag är kan jag leva med det.

.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan erkänna att jag inte riktigt visste vad jag röstade på och det vet jag fortfarande inte. Att lura sig till bidrag är givetvis fel finns det någon som verkligen tycker annorlunda? Jag tycker det där med bidrag är ganska dubbelt. På ena sidan är det av onda eftersom det skapar ett sug efter bidrag för dem som egentligen inte behöver det men ändå nyttjar det så mycket det går. I Sverige verkar det ibland som man kan få bidrag för precis allting och en del av dem är säkerligen inte nödvändiga utan skapar bara beroende och onödiga kostnader.

Men på andra sidan så finns det ju dom som verkligen är i behov och där ger ju bidragen de människorna chansen till ett drägligare liv och där har ju Sverige varit bättre än de flesta andra länder och det tycker jag vi kan vara stolta över, det är iaf jag. Av princip anser jag att det inte spelar någon roll var i världen man befinner sig om man har bidrag om man samtidigt är berättigad till dessa bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här följer ett trevligt exempel från verkligheten...Kvinna 88år. Pension 8400netto. Hyra 5300. Tillkommer. El,Tel:mat,Försäkr,mm. Bostadsbidrag på 300ca. Efter nyår sänks pensionen med 250kr. Bunden i hemmet pga. sjukdom. Måste gå med rullator. Försök få en manniska att flytta under dom förhållandena om ni kan. Men observera en sak!!! Hon känner sig inte det minsta fattig,för de har hon upplevt på riktig å kan jämföra, vilket vi andra förhoppningsvis slipper. Så skippa ordet fattig till ni har upplevt de på riktigt. Och hon äter inte hundmat heller. Det här är inte ovanligt i vårt land. Någon som vill byta kanske??????? Ibland är det svårt att se skogen för alla träd och många förstår inte hur bra dom har de när dom gnäller som värst. Men de kan ändra sig mycket fort.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

HaHa Bortskämd, jo jag tackar, nu ja, men det har jag tjänat ihop till.

Uppenbarligen har Du inte en susning om hyres/kostnadsläget i 08 området, och väljer, jo, om ens föräldrar valde och och man inte har för avsikt att bryta den familjetraditionen så bor man i Fjollträsk. 3000 spänn i månaden för käk, hur kan Du tycka det är lyxkonsumtion, handlar Du aldrig själv? Konsumeninstitutet gör någon gång om året jämförelse på priset för en matkasse, kommer inte ihåg exakt men runt 250 spänn och tar man det 3 ggr i veckan så blir det 3000 i månaden, sen kanske man vill ta en vinare eller nåt ibland coh kanske köpa en semla i fastetider.

Nu gällde inte jämförelsen mig, det borde Du kunnat läsa mellan raderna, jag gör av med betydligt mer varje månad både i Sverige (08) och i LOS, men som sagts, bortskämd fjant som jag är kan jag leva med det.

.

Baa

Du skrev 3000-4000:- 3000:- innebär 100:- dagen för EN person, för att spendera 100 kr om dagen eller mer dag ut och dag in på mat måste vara svårt om man inte ute var varannan dag och äter man ute ofta så ofta skall man inte gnälla över att man inte kan spara heller!

Vinare o öl kan du väl inte räkna in i matkassen?

Själv dricker jag massor av öl men lurar inte in den summan i mina matkostnader utan ölen räknar jag in i mina nöjen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här följer ett trevligt exempel från verkligheten...Kvinna 88år. Pension 8400netto. Hyra 5300. Tillkommer. El,Tel:mat,Försäkr,mm. Bostadsbidrag på 300ca. Efter nyår sänks pensionen med 250kr. Bunden i hemmet pga. sjukdom. Måste gå med rullator. Försök få en manniska att flytta under dom förhållandena om ni kan. Men observera en sak!!! Hon känner sig inte det minsta fattig,för de har hon upplevt på riktig å kan jämföra, vilket vi andra förhoppningsvis slipper. Så skippa ordet fattig till ni har upplevt de på riktigt. Och hon äter inte hundmat heller. Det här är inte ovanligt i vårt land. Någon som vill byta kanske??????? Ibland är det svårt att se skogen för alla träd och många förstår inte hur bra dom har de när dom gnäller som värst. Men de kan ändra sig mycket fort.

Bra skrivet!

Har en Mormor som är 84 år har en pension på 7000:- i månaden bor i hus har en relativt ny bil och hon lyckas SPARA lite varje månad mest pga att hon varit sparsam tidigare i sitt liv och inte dragit på sig massa skulder och höga levnadskostnader!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exemplet jag skrev om handlar om min mamma. Och även hon lyckas spara lite men så är hon skuldfri också. Jag undrar hur många i detta sällskap som klarar ett mat konto på 150kr i veckan,,För de går. Å kom ihåg att den som sitter högst upp i trädet när de faller slår sig hårdast å den som e mest jordnära kan kliva av å titta på eländet.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att du tycker att det är ni andra som står för notan om jag också betalar skatt i Sverige?

Siffrorna jag angav stämmer, jag vet inte om du pratar om dig själv eller i allmänhet.

Bo eller arbeta utomlands

Anmäl om barnet vistas utomlands

Om ditt barn ska vistas utomlands längre än sex månader ska du anmäla det till Försäkringskassan. Då upphör nämligen rätten till barnbidrag redan vid avresan från Sverige.

Biståndsarbetare, statsanställda, utlandsstuderande och deras familjemedlemmar kan dock få barnbidrag i vissa fall även om vistelsen utomlands skulle vara längre än sex månader.

Barn över 16 år kan få förlängt barnbidrag om de studerar utomlands på en skola med svenskt statsbidrag som motsvarar svensk grundskola, men du måste ansöka om det. Använd blanketten "Ansökan förlängt barnbidrag vid svensk utlandsskola".

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Siffrorna jag angav stämmer, jag vet inte om du pratar om dig själv eller i allmänhet.

Bo eller arbeta utomlands

Anmäl om barnet vistas utomlands

Om ditt barn ska vistas utomlands längre än sex månader ska du anmäla det till Försäkringskassan. Då upphör nämligen rätten till barnbidrag redan vid avresan från Sverige.

Biståndsarbetare, statsanställda, utlandsstuderande och deras familjemedlemmar kan dock få barnbidrag i vissa fall även om vistelsen utomlands skulle vara längre än sex månader.

Barn över 16 år kan få förlängt barnbidrag om de studerar utomlands på en skola med svenskt statsbidrag som motsvarar svensk grundskola, men du måste ansöka om det. Använd blanketten "Ansökan förlängt barnbidrag vid svensk utlandsskola".

dandy

Upprepar frågan Varför tycker du att det är NI andra som står för notan om Surin P3 betalar sskatt i Sverige??

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Baa en bortskämd fjant??Tycker jag absolut INTE,han har betalt skatt i sverige ett helt yrkesliv och nu så unnar han sig att ta det lugnt med sin fru.Jag tycker han gör så rätt så :great: Längtar själv till stunden när jag får bosätta mig merparten av året i Thailand även om jag inte får några barnbidrag så ska nog min pension räcka till att unna mig några öl när jag vill :na: Ta en öl åt mig oxå Baa :drinks: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...