Jump to content
IGNORERAD

Flytta till Thailand - behålla bidragen ?


dandy

emigrera och behålla bidragen  

132 röster

  1. 1. är det Ok att behålla bidrag när man emigrerat

    • JA - det är ok
      50
    • NEJ - det är oacceptabelt
      82


Recommended Posts

  • Svar 434
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    62

  • mamma bäng fan pappa käng

    33

  • svarten

    25

  • Stickan

    22

Mest aktiva i denna tråd

Magrood, tack för förklaringen!

Det betyder ju att folk inte bidragsfuskar!

De stödfuskar! Låter ju mycket bättre! yes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu - exakt en tredjedel tycker "bidragsfusk" är OK. blink.gif

Nu börjar jag läser rubriken till tråden blir jag lite osäker vad jag egentligen röstat på.

Om det är bidragsfusk så är jag nejröstare.

Gäller det bidrag som man är berättigade till så röstar jag självklart ja.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det egentligen inte OK att behålla bidragen när man emigrerar?

Är det för att lagen säger att man inte får? Eller för att man belastar skattebetalarna när man inte betalar skatt?

Vad är det som upprör? Lagöverträdelsen eller snyltandet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det egentligen inte OK att behålla bidragen när man emigrerar?

Är det för att lagen säger att man inte får? Eller för att man belastar skattebetalarna när man inte betalar skatt?

Vad är det som upprör? Lagöverträdelsen eller snyltandet?

Bade och i mitt fall iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Varför är det egentligen inte OK att behålla bidragen när man emigrerar?

Är det för att lagen säger att man inte får? Eller för att man belastar skattebetalarna när man inte betalar skatt?

Vad är det som upprör? Lagöverträdelsen eller snyltandet?

Om jag stjäl din bil vad stör mest? Att det är olagligt eller att bli av med bilen? /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte för att jag vill verka märkvärdig.

Men underhållsbidrag är det som den förälder som barnet inte bor hos betalar.

Underhållsstöd är den hjälp man får från Försäkringskassan i fall underhållsbidraget är för lågt eller uteblir av olika anledningar. Sen kan FK kräva tillbaks pengarna eller en del i alla fall, från den föräldern som är underhållsskyldig.

Mvh

Magrood

Jo nu var du märkvärdig! :dance1:

Men var går då gränsen? Om fadern lever och kan betala, är det ok då?

Om fadern är död och staten betalar, är det fel då?

för barnet betyder ju pengarna lika mycket i varje fall.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jo nu var du märkvärdig! dance1.gif

Men var går då gränsen? Om fadern lever och kan betala, är det ok då?

Om fadern är död och staten betalar, är det fel då?

för barnet betyder ju pengarna lika mycket i varje fall.

Om fadern är död så heter det väl inte underhållsbidrag utan barnpension alt. efterlevandepension?

Underhållsbidrag är väl enkom till den förälder som barnet bor hos och som betalas av den andre föräldern, och om den andre föräldern ej kan betala av FK?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den ene föräldern är död betalas fortfarande samma summa ut till vårdnadhavaren till barnet.

Och det är definitivt inte den döde fadern som betalar det.

Frågan var hurvida det är ok att ta emot pengarna om fadern är i livet och faktist betalar medan det inte är det om FK betalar.

Det är faktist barnet som pengarna är till för även om dom går till vårdnadshavaren.

Barnpension är någonting helt annat och har inget med saken att göra.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag betalar in till olika försäkringar via skattesedlen så borde jag har rätt till att få ta del av utbetalningen av försäkringen oavsett var jag bor! (Och jag anser att jag betalat in tillräckligt med skatt för att ha rätt till barnbidraget. Allra helst skulle jag vilja skippa barnbidrag helt och hållet för alla men det är en annan historia)!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Om den ene föräldern är död betalas fortfarande samma summa ut till vårdnadhavaren till barnet.

Och det är definitivt inte den döde fadern som betalar det.

Frågan var hurvida det är ok att ta emot pengarna om fadern är i livet och faktist betalar medan det inte är det om FK betalar.

Det är faktist barnet som pengarna är till för även om dom går till vårdnadshavaren.

Barnpension är någonting helt annat och har inget med saken att göra.

Nu har jag titta på forsakringskassan.se .

Underhållsbidrag = Från en förälder till en annan.

Underhållstöd = Från FK till en förälder när den andra föräldern ej kan fullgöra sin plikt.

Jag tror du har fel. Står inget om att underhålsstöd utbetalas om ena föräldern är död.

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/Allmänt%20om%20underhållsstöd.pdf

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså namnet spelar ju ingen roll i sammanhanget. Om du läser texten i dokumentet du länkar till så står det att även underhållsstödet är ett bidrag.

Nu var det inte namnet det var frågan om egentligen utan hurvida det är rätt att uppbära detta bidrag som heter underhållsstöd även om modern eller fadern flyttat till Thailand.

Tråden handlar om hurvida det är rätt att lyfta bidrag när man flyttat till Thailand eller ej.

Kan vi enas om att även underhållsstödet är ett bidrag och att man därför även borde räkna det?

Jag har inte fel angående om den ene föräldern är död. En död förälder kan nämligen inte fullgöra sin plikt och då träder FK in och betalar.

Detta är för att alla barn skall ha samma möjligheter i livet och är tämligen själklart.

Se din egen länk.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Alltså namnet spelar ju ingen roll i sammanhanget. Om du läser texten i dokumentet du länkar till så står det att även underhållsstödet är ett bidrag.

Nu var det inte namnet det var frågan om egentligen utan hurvida det är rätt att uppbära detta bidrag som heter underhållsstöd även om modern eller fadern flyttat till Thailand.

Tråden handlar om hurvida det är rätt att lyfta bidrag när man flyttat till Thailand eller ej.

Kan vi enas om att även underhållsstödet är ett bidrag och att man därför även borde räkna det?

Jag har inte fel angående om den ene föräldern är död. En död förälder kan nämligen inte fullgöra sin plikt och då träder FK in och betalar.

Detta är för att alla barn skall ha samma möjligheter i livet och är tämligen själklart.

Se din egen länk.

OK, Ska sluta upp att haka upp mig på att du skrev:

"Om den ene föräldern är död betalas fortfarande samma summa ut till vårdnadhavaren till barnet.

Och det är definitivt inte den döde fadern som betalar det."

För det stämmer ju inte?

Jag är bara allmänt intresserad av att hålla mig allmänbildad, därför jag reagerade.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag läst på lite till och det står tydligt att den föräldern barnet bor hos skall vara bosatt i Sverige.

Svaret på min fråga är då att det är INTE OK att flytta till Thailand och behålla underhållsstödet som ju är ett bidrag.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, Ska sluta upp att haka upp mig på att du skrev:

"Om den ene föräldern är död betalas fortfarande samma summa ut till vårdnadhavaren till barnet.

Och det är definitivt inte den döde fadern som betalar det."

För det stämmer ju inte.

Jag är bara allmänt intresserad av att hålla mig allmänbildad, därför jag reagerade.

/mvh

Jo det stämmer

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jo det stämmer

Tja.

Jag tycker det verkar orimligt att en död person kan vara underhållskyldig.

Och om underhållsskyldigheten upphör, borde ju underhållstödet upphöra.

Och ngn form av Barnpension inträda?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Jag tycker det verkar orimligt att en död person kan vara underhållskyldig.

Och om underhållsskyldigheten upphör, borde ju underhållstödet upphöra.

Och ngn form av Barnpension inträda?

/mvh

Självklart måste man få fortsatt underhållstöd även om den betalningsskyldige dör, kvinnor som inte vet vilken som är far till deras barn får ju underhållstöd (fadern kan ju vara död)!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Självklart måste man få fortsatt underhållstöd även om den betalningsskyldige dör, kvinnor som inte vet vilken som är far till deras barn får ju underhållstöd (fadern kan ju vara död)!

Jag tycker inte det är självklart!

När en känd fader dör finns ju inkomstsiffror att beräkna barnpensionen på.

När okänd fader dör så är det ju okänt, både faderns status (död/levande) och inkomstuppgifter för beräkning av barnpension.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är självklart!

När en känd fader dör finns ju inkomstsiffror att beräkna barnpensionen på.

När okänd fader dör så är det ju okänt, både faderns status (död/levande) och inkomstuppgifter för beräkning av barnpension.

/mvh

Så desto rikare far desto mer i barnpension?

Nej tror du har fel, samma underhåll till alla om de heter kamprad eller svensson har ingen betydelse i sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Så desto rikare far desto mer i barnpension?

Nej tror du har fel, samma underhåll till alla om de heter kamprad eller svensson har ingen betydelse i sverige!

Barnpension har inget med ens förmögenhet att göra utan beräknas från den avlidne förälderns antagna intjänade pension fram till 64 års ålder.

Det är en pension och har inget med underhåll att göra.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hittade detta i föräldrabalken:

Lag (1996:1030) om underhållsstöd

4 § Ett barn har inte rätt till underhållsstöd, om

5. barnet har rätt till barnpension eller efterlevandestöd

till barn efter en bidragsskyldig förälder på grund av

bestämmelserna i 2 eller 3 kap. lagen (2000:461) om

efterlevandepension och efterlevandestöd till barn.

Lag (2002:204).

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...