Jump to content
IGNORERAD

Flytta till Thailand - behålla bidragen ?


dandy

emigrera och behålla bidragen  

132 röster

  1. 1. är det Ok att behålla bidrag när man emigrerat

    • JA - det är ok
      50
    • NEJ - det är oacceptabelt
      82


Recommended Posts

Har jag påstått att jag skulle vara genetiskt överlägsen någon annan?

Håll dig till sanningen eller håll käften när argumenten tryter!

Hej BaBoo!

Ursäkta mig för att jag tolkade dig fel! Vad menade du då med följande inlägg:

"BaBoo, den 12 December 2009 - 03:08 , sade:

Finns en del problem i den familjen (genetiskt?)!

Flores äldre syster och Flores Mor har uppfört sig i under hela denna resa som 2 psykopater (o ibland har även HansG betett sig märkligt)!

Kort sagt, mycket märklig familj detta!"

om inte dina gener är annorlunda?

Hälsning

Svarten som har väl samma typ av gener som HansG, Flores och hennes syster och mor

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 434
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    62

  • mamma bäng fan pappa käng

    33

  • svarten

    25

  • Stickan

    22

Mest aktiva i denna tråd

Hej BaBoo!

Ursäkta mig för att jag tolkade dig fel! Vad menade du då med följande inlägg:

"BaBoo, den 12 December 2009 - 03:08 , sade:

Finns en del problem i den familjen (genetiskt?)!

Flores äldre syster och Flores Mor har uppfört sig i under hela denna resa som 2 psykopater (o ibland har även HansG betett sig märkligt)!

Kort sagt, mycket märklig familj detta!"

om inte dina gener är annorlunda?

Hälsning

Svarten som har väl samma typ av gener som HansG, Flores och hennes syster och mor

Var påstår jag att jag skulle vara bättre än dem?

Och GENETISKT bättre???

Skärp till dig nu innan jag blir förbannad på riktigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Det går inte att jämföra med USA som har ett helt annat system än oss. Alla jämförelser borde göras mot västeueropeiska länder elller tex Kanada och Australien, Nya Zealand.

Hur kommer det sig att Sverige har det näst högsta skatteuttaget av dessa länder men lång ifrån den bästa välfärden?

Varför finns det inga vårdköer i Australien och varför är sjukvården helt gratis när dom har en betydligt lägre skatteuttag än oss?

Varför ingår tandvård i sjukförsäkringen i Tyskland är dom har lägre skatteuttag än oss?etc. etc. etc.

Svar: Det finns en gräns för skatteuttag där en högre beskattning på arbete inte längre genererar högre skatteinkomster när den överstigs.

Jag tror att den har passerats!!

/mvh

Hej,

vad jag förstår så ar den fria Tandvården i Tyskland och även Nederländerna har jag för mig endast de som har arbete. Jag har för mig att personer som är arbetslösa inte får fri Tandvård.

<_< gubben <_<

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten nätt reflektion är ju det faktum är att det bara är 20% av svenskarna som betalar mer i skatt än de får i bidrag.

Dessutom verkar det efter sista politiska mätningarna som om svenska folket gärna vill sparka lite på dessa 20 % som fortfarande ger plus i kassan.

En farlig väg att gå, när de som betalar tröttnar så vad gör vi då?

Det vore ju intressant att veta vad du fått det ifrån. Kan du ange din källa så vi kan kontrolera om det stämmer?

Personligen tror jag att dom flesta som bor i Sverige faktist betalar mycket mer skatt än vad dom får i bidrag.

Tex. Arbetgivaravgifter som faktist är en skatt på ditt arbete även om det är arbetsgivaren som betalar in den.

Sedan har vi inkomstskatten såväl komunal som statlig. Momsen är 25 % på det mesta men sedan har vi ju även punktskatter på tex.

Alkohol, tobak, Bensin mm. så om man lägger ihop alltihopa skulle det förvåna mig mycket om det är som du säger.

Men fram med källan så kan vi kontrollera uppgifterna.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för snack i denna tråd klart som fan att man skall få ta med sig sina bkidrag och annat man lyckats skaffa sig under åren man bott i sverige.

Själv ger staten mig mif med glädje, 4 barnbidrag, sjukpension, jag får bostadsbidrag för en lägenhet som min mamma äger i sverige, men hon bor här med mig och dessutom får hon pension plus änkepension för farsan.

Han va en fylltratt men nu äntligen har vi lite nytta av honom.

Varför skulle jag avstå från alla fina bidrag jag kan få , tror ingen vill göra detta.'

Vi skjall försöka få skolpeng för våra barn och dessutom är chansen rätt stor att min fru kan få förtidspension då hon har lite ont i foten.

Jag är jatteglad att man kan få alla bidrag i sverige annars hade jag aldrig haft råd att bo i thailan.

Jag tycker du ska skaffa dig ett liv och ett jobb samt bidra lite istället för att suga ut!!!!! :kort:

Vad händer om dina barn blir sjuka drar du tillbaka till Svedala och betalar en hundring för fri

sjukvård och går före dom som gjort rätt för sig eller????

Din fru har lite ont i en fot ett tips "hugg av den gör samma med dina band till Svedala och stå på egna fötter

din bäbis.

Nä fyyy Faaaaaa... för såna som dej när inte ens äldre som byggt upp detta land får en värdig tillvaro

på gamla dar utan måste vända på varenda krona för att klara sig.

Hur skulle detta samhälle fungera om alla "tänkte eller inte tänker som du"???:crazy:

PS hatar blodiglar!!!!!

MVH Svampen "jobbat med ryggont i 10 år utan gnäll!!!! :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt tycker jag det är illa att folk flyttar utomlands och behåller bidragen.

Men det går bra att komma hem om man behöver t.ex sjukvård.

Nej var lite mer rakryggade. Svarten gjorde rätt.

nalle

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt tycker jag det är illa att folk flyttar utomlands och behåller bidragen.

Men det går bra att komma hem om man behöver t.ex sjukvård.

Nej var lite mer rakryggade. Svarten gjorde rätt.

nalle

Jag tycker nalle skall ändra sin attityd!

Det är inte bra att tycka så illa om folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt det där finns i andra europeiska länder.Det är inget unikt för Sverige.

Jag menar bara vi betalar in mer i relation till vad vi får ut.

Menar du att vi betalar mer i relation än vad vi får ut i relation till andra europeiska länder? I så fall skulle det vara intressant att ta del av dina källor.

Jag har bara erfarenhet av UK och där är skatterna lägre och i mitt tycke står det i relation till den klena välfärden som erbjuds. Jag är helt övertygad om att Sverige skulle vinna i det mesta om man gjorde en undersökning. Det ironiska är att i UK anses Sverige vara ett föregångsland där staten verkligen bryr sig om sina invånare. Precis innan jag åkte därifrån var det ett reportage på TV´n om de hederliga svenska politikerna som minsann inte ägnar sig åt samma fiffel med skattemedlen som de brittiska politikerna.

Jag vet inte hur många gånger jag har hört svenskar klaga på Sverige, politiker och skatter. Ofta dras några exempel upp från utlandet men vid en närmare granskning brukar det inte finnas något täckning över huvudtaget, ibland är det givetvis bättre men väldigt ofta sämre. Jag tycker Sverige är ett väldigt bra land. Allt är givetvis inte perfekt, långt ifrån, men vilket land är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Surin P3,

"Jag har nu röstat på att det är OK att flytta utomlands och behålla sina bidrag.

Efter lång tids fundering. Men jag kunde lika gärna ha röstat på Nej, oacceptabelt. Men det var så entydigt.

Jag kan tänka mig flera fall där det är mera ekonomi för Sverige att någon bor utomlands och får (stjäl) bidrag.

T.ex. om man i Sverige (som företagare) betalar skatt, har anställda och liknande fall."

Men kom igen nu, du menar väl inte allvar egentligen? Alldeles oavsett vad man tycker om reglerna, så är det inga lämpliga riktmärken som man godtyckligt kan följa. Om man nu väljer att skaffa barn och flytta till Thailand får man väl ta konsekvenserna av samma beslut och inte vältra över ansvaret på svenska skattebetalare. Eller om man nu ska ha godtyckliga/subjektiva bedömningar av lagar och regler, så vill jag ha tillbaka mitt körkort som jag blev av med i Fredags, då jag bara hade 0,6 promille. Jämfört med om jag bott i Tyskland så hade jag ju klarat mig.

Skojade bara. Kul eller hur?

Nja, jag anser att det moraliskt inte är fel om jag som nu, boende i Thailand med barn tar ut barnbidrag, om jag samtidigt har t.ex. 12 anställda i Sverige och betalar skatt på min inkomst (vinst) där.

Lika mycket skatt, som de som nyttjar det inhemska systemet dagligen, vilket är något jag avstår ifrån med glädje, som boende i Thailand.

Eller om jag skulle ha en hemsida som kan skötas ifrån både Sverige och Thailand, en hemsida som gör att jag kan befinna mig och arbeta i vilket hörn av världen som helst.

Men fortfarande betalar min inkomstskatt ifrån (arbetet) hemsidan i Sverige. Även då anser jag att det inte är moraliskt fel att få lite barnbidrag.

Tror inte vi ska blanda ihop moral med de svenska lagarna. Tycker det var länge sedan de gick hand i hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..Någon som har siffror på vad som Moder Svea beräknas gå miste om gällande

1. Bidragsfusk (privatpersoner)

2. Bidragsfusk (företag)

3. Skattefusk (privatpersoner)

4. Skattefusk (företag)

Mvh Fritz som tror att det även finns ganska många från grupperna 2,3 och 4 som flyttat till Thailand och har det gott.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste erkänna att jag känner mig mer o mer korkad, har jobbat i 45 år, betalat skatt hela mitt yrkesverksamma liv och betalar nu skatt på min pension, och har aldrig ens försökt slippa undan.

Med tanke på vad alla andra kan och gör samt har vetskap om hur man kan göra så är man tydligen ett unikum, eller finns det fler "korkskallar" som är ärliga?

Det verkar som om några har den inställningen att alla som tar emot bidrag är snyltare så fort de sätter foten utanför dörren,:

"stanna hemma och lid, Du har ju ingen funktion som skattebetalare längre" din usling som är för gammal eller sjuk för att passa in i skatteparadiset.

Baa (som garanterat tillhör/tillhört de 20%..)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

..

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Menar du att vi betalar mer i relation än vad vi får ut i relation till andra europeiska länder? I så fall skulle det vara intressant att ta del av dina källor.

Jag har bara erfarenhet av UK och där är skatterna lägre och i mitt tycke står det i relation till den klena välfärden som erbjuds. Jag är helt övertygad om att Sverige skulle vinna i det mesta om man gjorde en undersökning. Det ironiska är att i UK anses Sverige vara ett föregångsland där staten verkligen bryr sig om sina invånare. Precis innan jag åkte därifrån var det ett reportage på TV´n om de hederliga svenska politikerna som minsann inte ägnar sig åt samma fiffel med skattemedlen som de brittiska politikerna.

Jag vet inte hur många gånger jag har hört svenskar klaga på Sverige, politiker och skatter. Ofta dras några exempel upp från utlandet men vid en närmare granskning brukar det inte finnas något täckning över huvudtaget, ibland är det givetvis bättre men väldigt ofta sämre. Jag tycker Sverige är ett väldigt bra land. Allt är givetvis inte perfekt, långt ifrån, men vilket land är det?

Har inga direkta källor, det är empirisk kunskap ursprunget ur livserfarenhet.

Har du ngn källa som säger motsatsen? Att vi svenskar får ut mest i jämförelse med vad vi betalar in i exakt relation till vad vi betalar in? Jag tror inte det är mätbart! Så det finns nog inga källor över huvudetaget.

Men rent logiskt så finns det inget som säger att ett högre skatteutag i % genererar bäst skatteintäkt för landet. Vad är den exakta procenten där skatteuttaget genererar mest pengar till staten? 100% 0% 50%.

Vissa av dom skatter vi tar in i sverige kostar 50 öre per tjänad skattekrona att ta in och att administrera. Är det värt det?

Jag tror utan att ha några källor att ett lägre uttag av skatt på arbete gynnar Sverige och svenskarna eftersom det genererar mer arbete och mer inkomster.

I grund och botten blir det ens politiska ståndpunkt som bestämmer vad man tycker är det bästa skatteuttaget. Inga skrivna källor finns nog till det. Tycker man att allt ska vara 100% rättvist så då får man väl rösta på ett parti som vill höja skatterna då! Varför inte ta nåt som står för ett 100% skatteuttag och utdelning av potatiskuponger till folket. Det har vi ju historiskt sett att det funkat förr?

Eller var går den optimala brytpunten för beskattning av arbete och vad som genererar mest intäkter till staten.

Mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju om det är OK att behålla bidragen när man flyttar utomlands.

Eftersom alla vet att man inte FÅR behålla bidragen om man flyttar ut så kan frågan bara vara av moralisk karaktär.

Vad regelverket säger är ju tydligt. Det är inte OK enligt reglerna.

Personligen kan jag, precis som Surin P3, tycka att det är moraliskt ok. Dels av samma skäl som honom (om

man fortfarande betalar skatter i Sverige) men också dels av de skäl Atom angav.

I fallet barnbidrag så är bidraget tänkt att gå till barnet. Och om avsikten är att barnet ska återkomma

till Sverige för att jobba så varför inte låta barnet behålla bidraget under utlandsvistelsen?

Eller är det rimligt att andra Svenska barn får sina bidrag bara för att de bor i Sverige under barnaåren?

Varför är den fysiska bosättningen viktig? Är behovet av bidraget för det svenska barnet mindre på andra platser?

Bidraget syftar till att ge alla Svenska barn möjlighet till god uppväxt. Utom då för barn som tvingas åka

med sina föräldrar utomlands. De kan lika gärna få en skituppväxt. Eller?

Om det är moraliskt riktigt eller inte beror egentligen inte på om man flyttar eller inte. Snarare på om man

kan motivera ett fortsatt bidragstagande, utifrån sin belastning på skattesystemet, eller inte.

Jag tycker personligen inte att det är moraliskt riktigt att snylta på andra. Och därför gillar jag t.ex inte folk som går på

a-kassa flera år i sträck (eller ens många månader). Gillar inte heller folk som går till jobbet och bara hänger.

Tycker också att den här tråden på ett utmärkt sätt visar på den förvirring som råder bland svenska löntagare.

De flesta Svenskar (en absolut majoritet, kanske 95% av alla arbetsföra) betalar ingen skatt och är alltså inte skattebetalare.

Anledningen är att om man lät dem betala sin skatt skulle skattesvinnet bli så oerhört mycket större.

Arbetsgivaren är lagstadgat tvingad att dra skatten vid lönetillfället eftersom gemene svenne inte är betrodd. Med rätta.

Och därför är det skenheligt och utge sig för att stå för bidragstagares bidrag när den egna betalningsviljan aldrig bevisas.

Den här skenheligheten är tyvärr så ful att jag förstår en del individer som får lust att sno pengar via bidrag, bara för att retas. :)

Jag själv skulle t.ex kunna få 6400 kr per månad i barn och underhållsbidrag, plus föräldrapenning i 6 månader till om jag inte hade skrivit ut mig.

Sa nej till ca 130 000 i kommande bidrag.

Faaan. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ömsesidigt förtroende är ett mått på socialt kapital och i vilken utsträckning vi litar på varandra Ett fungerande social trygghetssystemen är beroende på att det finns ett ömsesidigt förtroende mellan människor. Medlemmar i samhället måste kunna lita på att alla betalar sina skatter och att skattemedel används korrekt.Annars brakar ju allt om vi inte

kan lita på varandra utan att några ska dra lasset. För att andra ska kunna ligga på soffan och vänta på pengar som vi

surt betalat in som skatt.Nä bidragsfusk leder till förfall på alla sätt. :diablo:

Tycker i alla fall jag vad tycker Ni?

Mvh Svampen :wai

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

..

Tycker också att den här tråden på ett utmärkt sätt visar på den förvirring som råder bland svenska löntagare.

De flesta Svenskar (en absolut majoritet, kanske 95% av alla arbetsföra) betalar ingen skatt och är alltså inte skattebetalare.

...

???? va ? /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ömsesidigt förtroende är ett mått på socialt kapital och i vilken utsträckning vi litar på varandra Ett fungerande social trygghetssystemen är beroende på att det finns ett ömsesidigt förtroende mellan människor. Medlemmar i samhället måste kunna lita på att alla betalar sina skatter och att skattemedel används korrekt.Annars brakar ju allt om vi inte

kan lita på varandra utan att några ska dra lasset. För att andra ska kunna ligga på soffan och vänta på pengar som vi

surt betalat in som skatt.Nä bidragsfusk leder till förfall på alla sätt. :diablo:

Tycker i alla fall jag vad tycker Ni?

Mvh Svampen :wai

Nu ska jag till jobbet & dra in lite skatteintäkter till äldrevården,polisen,räddningstjänsten,allmänna sjukvården osv!

Ha en bra dag i ett snöigt Svedala!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag fick lasa mening tva ganger innan poletten ramlade ned.

Nu fattar jag också. Betalare / inbetalare.

Om jag har A-skatt så betalar arbetsgivaren in min preliminära skatt. Men det är forfarande jag som betalar skatten, mig veterligen?

Om jag betalar moms så är det näringsidkaren som betalar in skatten.

Men det är fortfarande jag som betalar skatten, mig veterligen?

Om jag betalar energiskatt så är det elleverantören som betalar in skatten. Men det är fortfarande jag som betalar skatten, mig veterligen?

smile.gif /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag också. Betalare / inbetalare.

Om jag har A-skatt så betalar arbetsgivaren in min preliminära skatt. Men det är forfarande jag som betalar skatten, mig veterligen?

Om jag betalar moms så är det näringsidkaren som betalar in skatten.

Men det är fortfarande jag som betalar skatten, mig veterligen?

Om jag betalar energiskatt så är det elleverantören som betalar in skatten. Men det är fortfarande jag som betalar skatten, mig veterligen?

smile.gif /mvh

Jag tycker nog att du "slagit huvudet på spiken" :great:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..Någon som har siffror på vad som Moder Svea beräknas gå miste om gällande

1. Bidragsfusk (privatpersoner)

2. Bidragsfusk (företag)

3. Skattefusk (privatpersoner)

4. Skattefusk (företag)

Mvh Fritz som tror att det även finns ganska många från grupperna 2,3 och 4 som flyttat till Thailand och har det gott.

Sverige forlorar säkert en hel del pengar pa bidrags- och skattefuskare som flyttar/gommer sig utomlands och det är givetvis trist for de som gor rätt for sig och/eller de som är i behov av den hjälp som inbetalda skatte medel kan bidra med. Jag tror dock inte att det utgor särskilt många promille av statens budget så det är mer ett moraliskt än praktiskt problem for ska man se krasst på det är det nog mestadels kriminella ärthjärnor och forsloade individer som formodligen skulle kostat än mer om de var kvar i Sverige som väljer denna väg.

Ett betydligt storre problem for Sveriges framtida välfärd och välstånd är alla duktiga entreprenorer, ingenjorer mm som av olika anledningar väljer att lämna Sverige och soka lyckan utomlands. Där forlorar Sverige inte bara inkomstskatten från personen som flyttade utan ofta är det spetskompetens som kunnat bidra till många fler arbeten och skatteinkomster i Sverige istället for i utlandet om de blivit kvar.

Vi får ju chansen att ersätta en del av denna brain-drain genom invandrade irakiska läkare och ingenjorer men på grund av diverse omständigheter blir de oftast taxichaffisar eller städare istället vilket är yrken vi inte ska forringa men som trots allt genererar väldigt lite forädlingsvärde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige forlorar säkert en hel del pengar pa bidrags- och skattefuskare som flyttar/gommer sig utomlands och det är givetvis trist for de som gor rätt for sig och/eller de som är i behov av den hjälp som inbetalda skatte medel kan bidra med. Jag tror dock inte att det utgor särskilt många promille av statens budget så det är mer ett moraliskt än praktiskt problem for ska man se krasst på det är det nog mestadels kriminella ärthjärnor och forsloade individer som formodligen skulle kostat än mer om de var kvar i Sverige som väljer denna väg.

Ett betydligt storre problem for Sveriges framtida välfärd och välstånd är alla duktiga entreprenorer, ingenjorer mm som av olika anledningar väljer att lämna Sverige och soka lyckan utomlands. Där forlorar Sverige inte bara inkomstskatten från personen som flyttade utan ofta är det spetskompetens som kunnat bidra till många fler arbeten och skatteinkomster i Sverige istället for i utlandet om de blivit kvar.

Vi får ju chansen att ersätta en del av denna brain-drain genom invandrade irakiska läkare och ingenjorer men på grund av diverse omständigheter blir de oftast taxichaffisar eller städare istället vilket är yrken vi inte ska forringa men som trots allt genererar väldigt lite forädlingsvärde.

Hej på dig..Jag har någonstans i mitt bakhuvud att jag läst om en Gallup gjord bland företagare inom EU:s stater där Sverige hamnade om inte som nummer ett men i alla fall högt upp på en lista gällande möjligheter att starta och driva företag.

Men nu är det kalas här i huset då sambon fyller år så mitt minne är inte helt att lita på drinks.gif

Betträffande att invandrares kompetens inte tas tillvara på bättre sätt är jag den förste att beklaga.

Jag har själv haft nöjet att att göra med en invandrad polsk läkare i Piteåregionen. Att han på kort tid lärt sig behärska den för utomstående obegripliga dialekt som kan pratas där är för mig en gåta men jag blev klart imponerad.clapping.gif

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på dig..Jag har någonstans i mitt bakhuvud att jag läst om en Gallup gjord bland företagare inom EU:s stater där Sverige hamnade om inte som nummer ett men i alla fall högt upp på en lista gällande möjligheter att starta och driva företag.

Men nu är det kalas här i huset då sambon fyller år så mitt minne är inte helt att lita på drinks.gif

Tjena,

Inte får man sämre minne av att det är kalas, jag är aldrig så skarp som efter lite kalasandedrinks.gif .

Jag har också sett listor som sätter Sverige som ett av de enklaste länderna i EU att starta och driva foretag i. Jag antar att detta beror på en relativt låg foretagsskatt och forhållandevis lite byråkrati (nu blir nog många skogstokiga). De flesta entreprenorer, ingenjorer mm som soker sig utomlands tänker nog dock inte forst och främst på EU, forutom mojligtvis UK, utan snarare USA och Asien. Jamfort med USA och Asien sa har givetvis hela EU en mycket tuffare skattepolitik och mindre loneskillnader. Jag säger inte att det ena sättet är bättre än det andra men jag tror att redan nu, och än mer i framtiden, så kommer de flesta regeringar att inse att det egentligen bara är brain power ett land kan konkurrera med. Andelen riktigt skarpa hjärnor är ju detsamma från fodseln så for ett land att bli konkurrentskraftigt så gäller det att attrahera så många brainies som mojligt utifrån.

Hoga loner och låga skatter är givetvis inte det enda som attraherar foretag och individer; Sverige står sig fortfarande väl i konkurransen pga billig el, bra infrastruktur, obefintlig korruption, oforstord natur mm. Inom en snar framtid kan vi formodligen dessutom tillägga subtropiskt klimat vilket kommer vara en klar fordel när Kalifornien, Singapore och Hong Kong snittar på 40C great.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...