Jump to content
IGNORERAD

Flytta till Thailand - behålla bidragen ?


dandy

emigrera och behålla bidragen  

132 röster

  1. 1. är det Ok att behålla bidrag när man emigrerat

    • JA - det är ok
      50
    • NEJ - det är oacceptabelt
      82


Recommended Posts

Så varför var du så intresserad av andra medlemmars moral om den nu ändå är individuell? :)

Dandy har ju sagt det.

Han vill forma den till sin egen fördel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 434
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    62

  • mamma bäng fan pappa käng

    33

  • svarten

    25

  • Stickan

    22

Mest aktiva i denna tråd

rtfm.gif Är det okej tycker ni att leva i Thailand och ha en pension från Sverige varje månad unsure.gif

Enligt försäkringskassan är det helt okej

Ha det bäst

Khun Karla

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Pension kan väl inte räknas som "bidrag" för den jobbar du in. Bidrag kan du däremot mygla till dig med div. falska uppgifter, vilket vissa också lyckas med. Hög som Låg utan någon tanke på vad de kostar samhället. Tråkigt men sant.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

rtfm.gif Är det okej tycker ni att leva i Thailand och ha en pension från Sverige varje månad unsure.gif

Enligt försäkringskassan är det helt okej

Ha det bäst

Khun Karla

Tycker exat som du Ålderspensionen är ju innarbetade pengar som staten lånat av den berörde. :great:

Dessa medel får man väl råda över själv "om nu så många Pensionärer har råd att resa"?

Men det fanns ju föregående talare som bara sökte bidrag på heltid tydligen för att ta

med sig utomlands!

Det är inte så roligt att betala "Paraply Groggar" till fuskare, när dessa pengar behövs

mycket bättre till tex äldrevård,framtida pensioner mm mm.

Men dessa "scheters" kanske inte tänker på sina barn eller Svedala överhuvudtaget i framtiden!

Ta så mycket du kan skit i allt och alla utom dej själv ELLER!!!! :kort:

MVH Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så kommer de bli svårt för många äldre att få långvisum när dom höjde till över 600000 tbh i mån. som inkomst. Många äldre når aldrig upp dit med bara pension.vilket många har som enda försörjning. Dom har litat på ett samhälle som sviker dom i rask takt nu. Efter årsskiftet får dom lägre pension som ett tack för att Banker m.fl. inte skött sig. De tycker jag är svagt av vår regering.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så kommer de bli svårt för många äldre att få långvisum när dom höjde till över 600000 tbh i mån. som inkomst. Många äldre når aldrig upp dit med bara pension.vilket många har som enda försörjning. Dom har litat på ett samhälle som sviker dom i rask takt nu. Efter årsskiftet får dom lägre pension som ett tack för att Banker m.fl. inte skött sig. De tycker jag är svagt av vår regering.

Ööhh blev det inte lite många nollor där?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så kommer de bli svårt för många äldre att få långvisum när dom höjde till över 600000 tbh i mån. som inkomst. Många äldre når aldrig upp dit med bara pension.vilket många har som enda försörjning. Dom har litat på ett samhälle som sviker dom i rask takt nu. Efter årsskiftet får dom lägre pension som ett tack för att Banker m.fl. inte skött sig. De tycker jag är svagt av vår regering.

Du behöver inte ha 600 000 tbh utan det räknas ihop med hur mycket pengar du har på kontot, tror det var ca 200 000 SEK du skall ha på kontot.

Har man inte lyckats spara ihop 200 000:- på ett helt arbetsliv så skall man nog inte flytta till Thailand heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry med nollorna. Såg bara på forumet någonstans att de va en rätt hög inkomst per månad som gällde. Har inte satt mig in i de mer då jag själv bara tänker ta 3mån visa ett tag när allt är ordnat här hemma. Å då gäller väl andra villkor. De jag har lite svårt att förstå bara är varför vi ska behöva ha så hög inkomst. Alla åker ju inte ner och super skallen av sig så man behöver hjälp för att komma hem el. likn. För de är nog sådant som påverkat den utvecklingen.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

De jag har lite svårt att förstå bara är varför vi ska behöva ha så hög inkomst.

Det är ingen rättighet att få flytta till Thailand som pensionär. Thailand har inte så stor nytta av "fattigpensionärer" så kanske därför de har satt vissa belopp (sen att Svenska kronan är svag är ju Sveriges fel och inte Thailands)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattig är ett ord som man lätt tar till. I Sveriga finns de bara 3 grupper som vet hur det är att vara de, vi andra ser de på tv eller vid resor. Dessa grupper är:A: Våra äldre pensionärer. B: en del av våra invandrare. C: En del hemlösa. Grupp A+B fick inte välja, dom föddes in i de. Medan grupp C befinner sig där på grund av olika typer av prioriteringar och som inte sällan väljer att stanna kvar i dessa förhållanden av egen fri vilja. Rätta mig om jag har fel. Men att kalla någon fattigpensionär som har ett netto ut på 12/15000 i mån är att ta i väl mycket. För den summan räcker ju inte upp till dom belopp som nämnts på annan plats i forumet.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte ha 600 000 tbh utan det räknas ihop med hur mycket pengar du har på kontot, tror det var ca 200 000 SEK du skall ha på kontot.

Har man inte lyckats spara ihop 200 000:- på ett helt arbetsliv så skall man nog inte flytta till Thailand heller!

Skitsanck, finns väl ingen som helst substans i det uttalandet, finns ju de som aldrig kommit upp i de inkomsttalen att det gått att skaffa ett eget boende som är den största sparbössan av alla andra tillsammans, varför skulle inte dessa medborgare kunna ha ett drägligt och livskvalitativt liv i Thailand, förmodligen bättre än i skatteparadiset Sverige.

Sen en liten rättelse om pengarna, det beror på ålder och familjesituation hur mycket eller litet man skall ha på banken.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så kommer de bli svårt för många äldre att få långvisum när dom höjde till över 600000 tbh i mån. som inkomst. Många äldre når aldrig upp dit med bara pension.vilket många har som enda försörjning. Dom har litat på ett samhälle som sviker dom i rask takt nu. Efter årsskiftet får dom lägre pension som ett tack för att Banker m.fl. inte skött sig. De tycker jag är svagt av vår regering.

Det ska väl vara 60.000 bath i månaden eller 800.000 bath på ett thaikonto för att få 1-årsvisum för 50 plusare har jag för mig. Sen är det väl precis som Baa skriver att det ändras beroende på familjesituationen.

Det är ingen rättighet att få flytta till Thailand som pensionär. Thailand har inte så stor nytta av "fattigpensionärer" så kanske därför de har satt vissa belopp (sen att Svenska kronan är svag är ju Sveriges fel och inte Thailands)!

Måste faktiskt hålla med dig här Herr BaBoo :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Där kom svaret på beloppen tydligen. Tack för de. Jag talade med Herr Kamuun som är poolgubbe på Prince Hotell i Chiang Mai. Han jobbar 6 dar i veckan och tjänar 6000tbh i månaden så att en svensk "fattigpensionär" som kan göra av med t.ex 50000tbh i mån. inte skulle tillföra Thailand något köper jag inte.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får ju chansen att ersätta en del av denna brain-drain genom invandrade irakiska läkare och ingenjorer men på grund av diverse omständigheter blir de oftast taxichaffisar eller städare istället vilket är yrken vi inte ska forringa men som trots allt genererar väldigt lite forädlingsvärde.

Atom.

Har du verkligen ett enda konkret exempel pa att en enda Irakisk ( eller nagon annan invandrad ) lakare vars lakarkunskaper godkants av socialstyrelsen och som dessutom avlagt ett godkant svenskaprov tvingats att kora taxi istallet for att arbeta som lakare i Sverige?

Ar inte detta bara en skrona?

MVH.

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er! När vi var och skaffa ett nytt pass til frugan så frågade jag om ev. boende i Thailand. Kvinnan på ambassaden frågade om jag hade pension, ja sa jag. Då sa hon att det var bara att fylla i en ansökan sen skulle det vara fixat. Hon frågade ingenting om hur mycket jag hade, och tjänade i månaden. Men det måste ju finnas regler för det oxå eller?

Planerar om ca5-10 år att bosätta mig i Thailand på vintern. Frugan bestämmer, hon vill jobba längr här i Sverige och tjäna mer pengar först. Jag tjatar hela tiden på hon om bosättning i Thailand. Men toffel som jag är så får hon bestämma när.

Ha en underbar helg

jap.gif Khun Karlajap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska väl vara 60.000 bath i månaden eller 800.000 bath på ett thaikonto för att få 1-årsvisum för 50 plusare har jag för mig. Sen är det väl precis som Baa skriver att det ändras beroende på familjesituationen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nja...65.000 bath/månad är det som gäller eller en kombination av detta och pengar på banken

http://www.thaiembas...ts/nonOAswe.pdf

Om man som jag sökte reteriedmentvisa här i Thailand så räckte det med 65.000 bath brutto. 40.000 om du är gift med en thailändska sägs det, som om levnadskostnaderna skulle minska då. whistle.gif

Men man måste nog ha minst ett turistvisum i passet för att kunna kunna få detta tror jag.

Annars är det som vanligt, allt går att köpa för pengar. 22.000 bath var det senaste priset på ett årsvisum jag såg här i Pattaya.

Mvh Fritz...

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer förmodligen :great: Det var ett par år sedan som jag hörde dessa siffror.. Och eftersom det inte på långa vägar är aktuellt för mig att flytta till Thailand i nuläge så har jag inte hållit mig à jour om dessa siffror..

Link to comment
Dela på andra sajter

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om man som jag sökte reteriedmentvisa här i Thailand så räckte det med 65.000 bath brutto. 40.000 om du är gift med en thailändska sägs det, som om levnadskostnaderna skulle minska då. %7Boption%7D

Mvh Fritz...

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsanck, finns väl ingen som helst substans i det uttalandet, finns ju de som aldrig kommit upp i de inkomsttalen att det gått att skaffa ett eget boende som är den största sparbössan av alla andra tillsammans, varför skulle inte dessa medborgare kunna ha ett drägligt och livskvalitativt liv i Thailand, förmodligen bättre än i skatteparadiset Sverige.

Sen en liten rättelse om pengarna, det beror på ålder och familjesituation hur mycket eller litet man skall ha på banken.

Baa

Jo skitsnackare finns det gott om!

Men hävdar med en dåres envishet att har man inte klarat av att spara ihop typ 200 000:- på ett helt arbetsliv då har man nog inte råd att flytta till Thailand heller och vad skulle Thailand tjäna på att ha en massa fattigpensionärer i Thailand? Det är väl deras land så de sätter kraven!

Om man sparar 225:- i mån med 3% i ränta så blir det med ränta på ränta effekten 200 913:- på 45år.

Har man inte råd till detta i Sverige då har man gjort en del ekonomiskt dåliga val (för dyr bostad, bil etc..), eller som farsan brukade säga - Som man bäddar får man ligga :) !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo skitsnackare finns det gott om!

Men hävdar med en dåres envishet att har man inte klarat av att spara ihop typ 200 000:- på ett helt arbetsliv då har man nog inte råd att flytta till Thailand heller och vad skulle Thailand tjäna på att ha en massa fattigpensionärer i Thailand? Det är väl deras land så de sätter kraven!

Om man sparar 225:- i mån med 3% i ränta så blir det med ränta på ränta effekten 200 913:- på 45år.

Har man inte råd till detta i Sverige då har man gjort en del ekonomiskt dåliga val (för dyr bostad, bil etc..), eller som farsan brukade säga - Som man bäddar får man ligga :) !

Hävda vad Du vill men om en svensk pensionär med lite egna pensioner sitter på en inkomst på runt 15 000 i månaden så får han "käka hundmat" i sin tvårummare i en Stockholmsförort.

Kom inte och påstå att det skulle vara sämre för honom/henne här i Thailand för då har Du nog missuppfattat andras situationer och överför dessa endast Dina egna inkomst/utgiftsstatuter som ju väsäntligt skiljer sig från de möjligheter äldre haft.

Och varför skulle inte Thailands affärsmän vilja sälja sina varor till en "fattiglapp" så länge denne betalar, Thailands statsfinanser lär näppeligen förändras till det sämre om det är vad Du tror.

Och, vill man vara lite småelek så är det lätt att tro att det är Du som mår mest illa av att "fattiglappar" har det bra medans Du fortfarande sliter. :whistle:

Du är bra på att räkna ut vad andra skulle ha gjort, hoppas Du räknar lika bra åt Dig själv för det lär inte bli billigare att leva som pancho för Dig. :great:

Baa,

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1958 låg årshyran på ca 1900kr för en 2a på Lidingö och veckolönen på ca 125kr för en vanlig knegare. Jag skulle vilja se den som kunde sätta av dom sparpengarna då. De är ju dom som är pensionärer nu och inte vi med dagens löner. Om man hänvisar till 45-50 år tillbaka får man också kolla vad som gällde vid den tiden. Bara som en parentes i diskutionen. Å visst ska man rätta mun efter matsäcken, annars kan man ju bli kändis i "Lyxfällan" vilket en del verkar gilla.

Ändrades av Mr Ning Ning

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

att det är Du som mår mest illa av att "fattiglappar" har det bra medans Du fortfarande sliter. :whistle:

Du är bra på att räkna ut vad andra skulle ha gjort, hoppas Du räknar lika bra åt Dig själv för det lär inte bli billigare att leva som pancho för Dig. :great:

Baa,

Är själv inte rik!

Sliter inte nämnvärt heller!

Jo räknar och sparar en hel del själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

1958 låg årshyran på ca 1900kr för en 2a på Lidingö och veckolönen på ca 125kr för en vanlig knegare. Jag skulle vilja se den som kunde sätta av dom sparpengarna då. De är ju dom som är pensionärer nu och inte vi med dagens löner. Om man hänvisar till 45-50 år tillbaka får man också kolla vad som gällde vid den tiden. Bara som en parentes i diskutionen.

Och det motsvarar i dagens läge en månads hyra på 6000 kr med 20000 netto i månadslön.. Det är därför det är viktigt att investera sina slantar oavsett om det är stora eller små, ligger de i madrassen så blir värdeminskningen enorm.

Nu vet jag i.o.f.s inte om din veckolön var netto eller brutto, men var den netto så gick ca 29% omräknat till månadslön till hyran medan i det andra fallet 30% till hyran. Hade du sparat på rätt sätt så hade värdet på dina pengar stigit i samma takt som löner och hyror.

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

1958 låg årshyran på ca 1900kr för en 2a på Lidingö och veckolönen på ca 125kr för en vanlig knegare. Jag skulle vilja se den som kunde sätta av dom sparpengarna då. De är ju dom som är pensionärer nu och inte vi med dagens löner. Om man hänvisar till 45-50 år tillbaka får man också kolla vad som gällde vid den tiden. Bara som en parentes i diskutionen. Å visst ska man rätta mun efter matsäcken, annars kan man ju bli kändis i "Lyxfällan" vilket en del verkar gilla.

Hade du istället sparat 225:- i månaden i fonder o aktier i 45 år med 10% utdelning/avkastning om året så hade du haft 2 358 563 SEK (Börsen har stigit med 10-11 % historsikt per år så det är en rimlig nivå att räkna med)!

Angående inflationen så haltar ditt sätt att tänka, om jag börjar spara 225 kr i mån idag men nästa år får en löneökning på på 2 % så sparar jag då 2 % mer naturligtvis så därför så blir det ungefär samma "dagens pengavärde"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför det är viktigt att investera sina slantar oavsett om det är stora eller små, ligger de i madrassen så blir värdeminskningen enorm.

Exakt 225:- i mån i madrassen hade efter 45 år blivit 121 500:- istället för 200 000-3 miljoner :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...