Jump to content
IGNORERAD

Flytta till Thailand - behålla bidragen ?


dandy

emigrera och behålla bidragen  

132 röster

  1. 1. är det Ok att behålla bidrag när man emigrerat

    • JA - det är ok
      50
    • NEJ - det är oacceptabelt
      82


Recommended Posts

Har nog missat det nånstans bland alla inlägg, men vad räknar Ni som bidrag?

Barnbidrag, studiebidrag, pension?

Baa (Själv skulle jag vilja ha resebidrag, men det är väl bara en önskedröm.)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 434
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    62

  • mamma bäng fan pappa käng

    33

  • svarten

    25

  • Stickan

    22

Mest aktiva i denna tråd

Hej Odin!

Jag har ingen bil och har inte kunnat smita undan parkeringsavgifter! <_< Men jag förstår ditt resonemang. Det finns säkert många fler sätt att fuska än vad jag tänkte på.

I genomsnitt lever vi tills vi är nästan 90 år gamla. Vi jobbar i genomsnitt cirka hälften av dessa år - från 20 år till 64 är. Under halva livet är vi alltså "tärande" och under halva livet är vi "närande". Detta innebär att den halva av befolkningen som är i arbetsför ålder måste försörja den halva som inte är det. Försörjningsbördan är mera precist 2,1 personer per sysselsatt invånare enligt SCB:s beräkningar.

Cirka 80% av den kommunala landstingsskatten går till skolan och äldreomsorgen. I övrigt är sjukvården, huvudsakligen till äldre personer, den tredje stora posten som skattepengarna går till.

Hälsning

Svarten

Hej Svarten.

Du skriver att vi arbetar mellan 20 och 64 ar dvs i 45 ar.

Problemet ar att vi i genomsnitt bara arbetar i 30 ar, efter det att arbesloshet, studier, fortidspension mm har raknats av. Sverige har idag, liksom de senaste trettio aren ett stort overskott av arbetskraft, alternativt ett underskott av arbetstillfallen! I framtiden med en allt mer slimmad bemanning inom industrin och det allmanna komer detta arbetskraftsoverskott att bli anda varre en vad det ar idag!

Deta innebar att det bara ar tva av tre invanare mellan 20 och 64 ar som arbetar!

Var tredje invanare mellan 20 och 64 ar arbetar inte utan maste forsorjas av de tva som arbetar!

MVH.

Lutrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så är skattetrycket så högt att det känns ... och att man blir mer medveten om det.

---

Hej Magrood!

Begreppet skattetryck är ganska intressant. Det har en negativ klang och insinuerar på något vis att det bara är fråga om envägsbetalning, dvs, man betalar skatt men får inget tillbaks. Eftersom du är språkvetare undrar jag om du känner till några liknande begrepp i något annat språk? I mina öron låter det väldigt svenskt men det kanske finns i andra länder med höga skatter.

Hälsningar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man inte kunna göra som indianerna? Inventera vad som behövs göras och sen dela på arbetet. Även om det skulle innebära 4 timmars arbetsdag per arbetsför person. Och visst vore det smartare för sammhället att låta personer sluta jobba tidigare till förmån för ungdomarna. Folk över 50 klarar säkert bättre av att vara pensionerade än ungdomarna. Ursäkta mitt avbrott i tråden blink.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för snack i denna tråd klart som fan att man skall få ta med sig sina bkidrag och annat man lyckats skaffa sig under åren man bott i sverige.

Själv ger staten mig mif med glädje, 4 barnbidrag, sjukpension, jag får bostadsbidrag för en lägenhet som min mamma äger i sverige, men hon bor här med mig och dessutom får hon pension plus änkepension för farsan.

Han va en fylltratt men nu äntligen har vi lite nytta av honom.

Varför skulle jag avstå från alla fina bidrag jag kan få , tror ingen vill göra detta.'

Vi skjall försöka få skolpeng för våra barn och dessutom är chansen rätt stor att min fru kan få förtidspension då hon har lite ont i foten.

Jag är jatteglad att man kan få alla bidrag i sverige annars hade jag aldrig haft råd att bo i thailan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för snack i denna tråd klart som fan att man skall få ta med sig sina bkidrag och annat man lyckats skaffa sig under åren man bott i sverige.

Själv ger staten mig mif med glädje, 4 barnbidrag, sjukpension, jag får bostadsbidrag för en lägenhet som min mamma äger i sverige, men hon bor här med mig och dessutom får hon pension plus änkepension för farsan.

Han va en fylltratt men nu äntligen har vi lite nytta av honom.

Varför skulle jag avstå från alla fina bidrag jag kan få , tror ingen vill göra detta.'

Vi skjall försöka få skolpeng för våra barn och dessutom är chansen rätt stor att min fru kan få förtidspension då hon har lite ont i foten.

Jag är jatteglad att man kan få alla bidrag i sverige annars hade jag aldrig haft råd att bo i thailan.

Förstår inte hur du kan berätta det för oss utan att känna att det är nåt fel. Är det det nån mer som tycker som jag? unsure.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte hur du kan berätta det för oss utan att känna att det är nåt fel. Är det det nån mer som tycker som jag? unsure.gif

Det finns dessvärre alltid folk som utan att skämmas missbrukar vårt välfärdssystem till det yttersta vilket säkert har bidragit till att de som verkligen behöver hjälp fått det sämre.

Ser man till vad Tamdai har haft att bidra med i sina tidigare inlägg på forumet så är det svårt att ta honom på allvar. Han verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan och är förmodligen bara ute efter att provocera. Bättre att tiga ihjäl honom och hans likar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns dessvärre alltid folk som utan att skämmas missbrukar vårt välfärdssystem till det yttersta vilket säkert har bidragit till att de som verkligen behöver hjälp fått det sämre.

Ser man till vad Tamdai har haft att bidra med i sina tidigare inlägg på forumet så är det svårt att ta honom på allvar. Han verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan och är förmodligen bara ute efter att provocera. Bättre att tiga ihjäl honom och hans likar.

Nääää, han har nog inte alla hästar i stallet.unsure.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för snack i denna tråd klart som fan att man skall få ta med sig sina bkidrag och annat man lyckats skaffa sig under åren man bott i sverige.

Själv ger staten mig mif med glädje, 4 barnbidrag, sjukpension, jag får bostadsbidrag för en lägenhet som min mamma äger i sverige, men hon bor här med mig och dessutom får hon pension plus änkepension för farsan.

Han va en fylltratt men nu äntligen har vi lite nytta av honom.

Varför skulle jag avstå från alla fina bidrag jag kan få , tror ingen vill göra detta.'

Vi skjall försöka få skolpeng för våra barn och dessutom är chansen rätt stor att min fru kan få förtidspension då hon har lite ont i foten.

Jag är jatteglad att man kan få alla bidrag i sverige annars hade jag aldrig haft råd att bo i thailan.

Håller med till 100%, jag tar även hand om grannens pension eftersom han är senil, då får jag ju ännu mer tillbaka på skatten (som jag inte betalt i alla fall)

Baa som trollar lite

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar du för Stazi eller?

Så du är nöjd med Sveriges skattetryck!

Hej Baboo!

Nu hänger jag inte riktig med! Först hånas du för att jag anmälde en rik egenförtagare som rapporterar mycket låg inkomst och erhåller bidrag. Du hånar mig alltså för att jag inte är nöjd Sveriges skattetryck.

Sedan när jag svarar andras frågor om vart skatterna tar vägen samt förklarar hur Sverige kan jämföras med andra länder samt beskriver hur Sverige försöker sänka skattetrycket hånas du för att jag är nöjd med Sveriges skattetryck. Hur kan du utläsa någonstans att jag skulle vara nöjd med Sveriges skattetryck från mina beskrivningar?

Din logik låter intressant när den ställs mot bakgrunden av att du hävdar att dina gener är överlägna de hos två av våra medlemmar samt ytterligare två anhöriga. Inte för att starta en konflikt men jag måste säga att jag inte förstår din genetiska överlägsenhet.

Varför att det förresten så konstigt att privatpersoner rapporterar brottslingar som stjäl 1000-tals från butiker, gamla tanter eller från grannarna och vännerna i form av skatt? Ska vi låta våldtäkter, misshandel, osv. ske obehindrat bara för att slippa kallas ”Stazi” på Internet?

Anledningen till att jag anmälde de brott som jag nämnde var pga. mordhot från en person som döjlde sina uppgifter om t.ex. var han bodde. Detta ledde till att polisen inte ansåg hotet allvarligt. Jag ringde Fk och skatteverk att taktiska skäl för att se till att personen blev registrerade där han verkligen bodde för att jag kunde göra något åt mordhoten. Hur skulle du göra i stället?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten.

Du skriver att vi arbetar mellan 20 och 64 ar dvs i 45 ar.

Problemet ar att vi i genomsnitt bara arbetar i 30 ar, efter det att arbesloshet, studier, fortidspension mm har raknats av. Sverige har idag, liksom de senaste trettio aren ett stort overskott av arbetskraft, alternativt ett underskott av arbetstillfallen! I framtiden med en allt mer slimmad bemanning inom industrin och det allmanna komer detta arbetskraftsoverskott att bli anda varre en vad det ar idag!

Deta innebar att det bara ar tva av tre invanare mellan 20 och 64 ar som arbetar!

Var tredje invanare mellan 20 och 64 ar arbetar inte utan maste forsorjas av de tva som arbetar!

MVH.

Lutrad.

Hej Luttrad!

Mycket bra poäng där! Vi är ju så få som måste försörja så många unga och äldre. Det blir ännu tuffare att få ihop allting om det dessutom finns ett stor bortfall bland arbetskraften som också måste försörjas.

Det överskottet av arbetskraft som du talar delvis permanent. Detta beror pga så friktion. Tillgängliga arbetslösa är inte alltid lämpliga för de vakanser som finns. När människor blir av med sitt jobb har de inte alltid jobb nästa dag. Det tar lite tid. Detta innebär att varje finns många arbetslösa som är mellan jobben. Vidare får många får avsked från sina jobb när de är över 55 år. Det är inte allt så lätt för dessa att få nytt jobb innan pension.

Sedan finns det en konjukturskomponent. Under lågkonjunktur som nu skenar arbetslösheten iväg.

Allt detta gäller dock en perfekt fungerande marknad vilket Sverige förstås inte är. De felen i arbetsmarknaden leder till ytterligare arbetslöshet.

Med detta sagt spelar det ingen roll om arbetskraften skulle halveras eller fördubblas. Den ”friktionsbetingade” eller konjukturella arbetslöshet skulle vara densamma.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ...

en snabb reflextion ...

När man jämför toppen finns många mästerskap som anses som det mesta eller bästa av en massa förståsigpåare. (Jämför OS-guld, Vm-guld, jerringpriset, Guldbollen i sporten).

Själv hävdar jag att IMF's (Internationella valutafonden) BNP lista är den bästa av dåliga mätsätt.

Många torde ifrågasätta den listan, och jag vet inte själv om den är den bästa!

När det gäller bottenligan så verkar Sverges andraplats efter Danmark dock aldrig ifrågasatt!!

Summa sumarum :

Sverige har en oifrågasagd näst sista plats på skatteligan .

Och en sämre än genomsnittlig placering på alla välfärdslistor...

/mvh

Hej Mamma Bäng Fan Pappa Käng!

Tack för svaret men jag måste erkänna att jag blev beskviken. Jag trodde verkligen att du skulle hänvisa till en lyckad jämförelse av välfärden i olika länder som till exempel hur Sverige ligger i nedersta kvartila inom OCED. IMF-listan över BNP som du hänvisar till säger ju inget om välfärd. I Qatar och Förenade Arabemiraterna som har plats 3 och 7 lever Beduinerna i skjul tillsammans med sina kameler. Majoriteten av befolkningen i dessa länder är gästarbetare som uppehåller sig i landet med omänsklig levnardsstandard.

Som Fritz och Joints påpekar sker en hel del begreppligt förvirring här. Du och din stora ”karma fan club” förväxlar nog mellan välfärd och välstånd. BNP per kapita mäter ju enbart välstånd. Det finns inget samband mellan BNP och välfärd. Det som ska jämföras mellan länder när det gäller välfärd och skattetryck plus de privata avgifter som motsvarande service kostar i andra länder. Som Joints poängtera är det bar a i Sverige som begreppet skattetryck används. Nationekonomerna talar hellre om försörjningsbörda eller antal personer som försörjs av en sysselsatt. Detta avser kostnader som betalas antigen med skatt eller privat. Man kan inte säga att t.ex. Tyskland och Australien har lägre skatt och att Sverige därmed slösar bort 10 av landet BNP i onödigt skatt. Tyskar och Australienserna betalar många tusen kronor i månaden från den egna fickan för kostnader som inte täcks av landets BNP som till exempel bostadsbidrag till studenter, ensamstående föräldrar och pensionerade, förlorade inkomst pga. barnpassning, dagistaxor (8000-10000 kronor/månaden), försörjning av barnen under universitetsstudier osv. Med andra ord betalar vi mer skatt i Sverige men får mera tillbaka. Om min familj skulle flytta till Tyskland eller Australien skulle vi får mindre skatter men en minst lika stor ökning av privata kostnader.

Avslutningsvis för att lämna diskussionen av välfärd undrar jag vad du menar med Sverige ligger dålig till i välståndsligan:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita

Sverige ligger på plats 10 av 180 länder. Tre av de rikare länderna är ministater med liten befolkning och enorma oljeresurser. Island som är något större än Uppsala har nästan monopol på norra atlantens fiskbestånd. Lillaput landet Luxemburg har flera EU-funktioner med så många jobb att 20 % av befolkningen är invandrade tjänstemän från EU. Schweiz är rik på grund av sina unika hemliga bankkonton. De övriga rikare länder är inte så stora heller. Mer än 99 % av världens befolkning är fattigare än Sverige. Vad är så dåligt med Sveriges BNP? Titta hur långt ner länder som USA, Tyskland, Kanada, Storbritannien, osv. hamnar!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Skäms på dig Södertäljebo rtfm.gif men det tror jag nog inte att du gör crazy.gif

Spelar egentligen ingen roll om han är från Södertälje eller Lesjöfors..whistle.gif

Jag tycker principen - flytta vart du vill men betala för det själv - ska gälla

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Om min familj skulle flytta till Tyskland eller Australien skulle vi får mindre skatter men en minst lika stor ökning av privata kostnader.

Hej Svarten. Tack för ditt långa svar. Nej BNP är ingen bra mätning av välfärd och inte av välstånd heller. Sverige var bra nycket längre upp nu än när jag sneglade på den listan för några år sen. BNP/capita höjs orimligt mycket av Sveriges offentliga konsumtion och av att vi jobbar väldigt mycket per person i Sverige. BNP påverkas också väldigt mycket av valutakursen år från år.

Nej jag tror inte att eran familj skulle få lika högre privata kostnader om ni flyttade till Australien.

Ni skulle få högre lön , lägre skatt och generellt sett högre välfärd.

"Med andra ord betalar vi mer skatt i Sverige men får mera tillbaka"

Det där är en orimlig ekvation. Varför skulle penningmängden öka för att den tranfereras fram och tillbaka mellan stat och medborgare?? Tvärtom kostar det enormt mycket pengar att låta pengarna transfereras mellan staten och medborgarna.

"Tyskar och Australienserna betalar många tusen kronor i månaden från den egna fickan för kostnader som inte täcks av landets BNP som till exempel bostadsbidrag till studenter, ensamstående föräldrar och pensionerade, förlorade inkomst pga. barnpassning, dagistaxor (8000-10000 kronor/månaden), försörjning av barnen under universitetsstudier osv. "

Allt det där finns i andra europeiska länder.Det är inget unikt för Sverige.

Jag menar bara vi betalar in mer i relation till vad vi får ut.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu röstat på att det är OK att flytta utomlands och behålla sina bidrag.

Efter lång tids fundering. Men jag kunde lika gärna ha röstat på Nej, oacceptabelt. Men det var så entydigt.

Jag kan tänka mig flera fall där det är mera ekonomi för Sverige att någon bor utomlands och får (stjäl) bidrag.

T.ex. om man i Sverige (som företagare) betalar skatt, har anställda och liknande fall.

De finns enligt mig många fler fall som får Sveriges ekonomi att halta desto värre.

De som lyfter a-kassa (alternativt socialbidrag) och jobbar svart samtidigt och dessutom hamnar på sjukhus emellanåt samt har barn som går i skolan och ibland besöker tandläkaren. (Vilken kombination :) )

En som bor utomlands, skattar (eller har skattat hela livet) och "stjäl" vissa bidrag är enl. mig inte alls lika farligt som ovanstående exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fel eftersom reglerna säger att det är fel. Samtidigt tycker jag att reglerna är lite konstiga, barnbidraget är ju trots allt for barnets välbefinnande (inte foräldrarnas) och då borde ju alla svenska barn ha tillgång till det oavsett var de bor. Ett svenskt barn till en thailandsemigrant som forsoker hanka sig fram kan nog vara i storre behov av sitt barnbidrag än H&M-Perssons barnbarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog fanns det väl mer etik och moral förr i tiden. För att inte tala om ärlighet. Vad tog dom begreppen vägen. Försvann dom i samband med att man tog bort kristendomsundervisningen i skolan. Kanske är det dags att införa ämnet igen eller döpa om det till "Etik och moral"

På den tiden när jag gick i skolan och hade kristendomsundervisning blev man ju itudad 10 guds budord. Kanske bidrog det till att folk var mer ärliga förr. Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag tycker att det är en jätteviktig fråga i samhälle och skolan. Faktiskt viktigare än samhällskunskap.

Visst ska folk kunna ta med sig dom bidrag dom är berättigad till. Men att tillförskansa sig bidrag på bekostnad av andra medborgare tycker jag är lågt. blink.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu röstat på att det är OK att flytta utomlands och behålla sina bidrag.

Efter lång tids fundering. Men jag kunde lika gärna ha röstat på Nej, oacceptabelt. Men det var så entydigt.

Jag kan tänka mig flera fall där det är mera ekonomi för Sverige att någon bor utomlands och får (stjäl) bidrag.

T.ex. om man i Sverige (som företagare) betalar skatt, har anställda och liknande fall.

De finns enligt mig många fler fall som får Sveriges ekonomi att halta desto värre.

De som lyfter a-kassa (alternativt socialbidrag) och jobbar svart samtidigt och dessutom hamnar på sjukhus emellanåt samt har barn som går i skolan och ibland besöker tandläkaren. (Vilken kombination smile.gif )

En som bor utomlands, skattar (eller har skattat hela livet) och "stjäl" vissa bidrag är enl. mig inte alls lika farligt som ovanstående exempel.

Kontentan blir då alltså:

Det spelar ingen roll om jag stjäl och snyltar på välfärdssystemet eftersom det finns andra som roffar åt sig mer.

Tycker det är ett konstigt sätt att resonera på. 2 fel blir inte 1 rätt

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontentan blir då alltså:

Det spelar ingen roll om jag stjäl och snyltar på välfärdssystemet eftersom det finns andra som roffar åt sig mer.

Tycker det är ett konstigt sätt att resonera på. 2 fel blir inte 1 rätt

dandy

Nej, jag skrev faktiskt att det är Ok om man är med och betalar, fast man inte bor i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din logik låter intressant när den ställs mot bakgrunden av att du hävdar att dina gener är överlägna de hos två av våra medlemmar samt ytterligare två anhöriga. Inte för att starta en konflikt men jag måste säga att jag inte förstår din genetiska överlägsenhet.

Har jag påstått att jag skulle vara genetiskt överlägsen någon annan?

Håll dig till sanningen eller håll käften när argumenten tryter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst ska folk kunna ta med sig dom bidrag dom är berättigad till. Men att tillförskansa sig bidrag på bekostnad av andra medborgare tycker jag är lågt. blink.gif

En liten nätt reflektion är ju det faktum är att det bara är 20% av svenskarna som betalar mer i skatt än de får i bidrag.

Dessutom verkar det efter sista politiska mätningarna som om svenska folket gärna vill sparka lite på dessa 20 % som fortfarande ger plus i kassan.

En farlig väg att gå, när de som betalar tröttnar så vad gör vi då?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten nätt reflektion är ju det faktum är att det bara är 20% av svenskarna som betalar mer i skatt än de får i bidrag.

Dessutom verkar det efter sista politiska mätningarna som om svenska folket gärna vill sparka lite på dessa 20 % som fortfarande ger plus i kassan.

En farlig väg att gå, när de som betalar tröttnar så vad gör vi då?

+ Karma för bra inlägg :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Surin P3,

"Jag har nu röstat på att det är OK att flytta utomlands och behålla sina bidrag.

Efter lång tids fundering. Men jag kunde lika gärna ha röstat på Nej, oacceptabelt. Men det var så entydigt.

Jag kan tänka mig flera fall där det är mera ekonomi för Sverige att någon bor utomlands och får (stjäl) bidrag.

T.ex. om man i Sverige (som företagare) betalar skatt, har anställda och liknande fall."

Men kom igen nu, du menar väl inte allvar egentligen? Alldeles oavsett vad man tycker om reglerna, så är det inga lämpliga riktmärken som man godtyckligt kan följa. Om man nu väljer att skaffa barn och flytta till Thailand får man väl ta konsekvenserna av samma beslut och inte vältra över ansvaret på svenska skattebetalare. Eller om man nu ska ha godtyckliga/subjektiva bedömningar av lagar och regler, så vill jag ha tillbaka mitt körkort som jag blev av med i Fredags, då jag bara hade 0,6 promille. Jämfört med om jag bott i Tyskland så hade jag ju klarat mig.

Skojade bara. Kul eller hur?

Atom,

"Ett svenskt barn till en thailandsemigrant som forsoker hanka sig fram kan nog vara i storre behov av sitt barnbidrag än H&M-Perssons barnbarn."

Det må vara hänt och i de allra flesta fall sant men likaväl är det med dagens regelsystem fel.

För övrigt så ger jag inte speciellt mycket för människor som ringer till diverse myndigheter och påpekar andras förehavanden.

Ändrades av emulov
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...