Jump to content
IGNORERAD

Folkbokföring och vårdnad


NangYak

Recommended Posts

Hej!

Nu behöver jag hjälp. Vi var hos skatteverket och ville folkbokföra frugan och hennes två barn från tidigare äktenskap i Sverige.

Beskedet kom igår att eftersom har fått sina två barn under äktenskap i Thailand, har hon gemensam vårdnad av barnen med sin före detta man.

Detta kom som en överraskning då hon har papper från amphur som säger att hon har ensam vårdad. Migrationsverket har godtagit detta, varför gör inte skatteverket det? Ringde handläggaren och fick svaret att Thailändsk vårdnad inte gäller i Sverige enligt föräldrabalken! Vill hon ha vårdnaden får hon ansöka om detta hos tingsrätten.

Ska det vara så???

/NF

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu behöver jag hjälp. Vi var hos skatteverket och ville folkbokföra frugan och hennes två barn från tidigare äktenskap i Sverige.

Beskedet kom igår att eftersom har fått sina två barn under äktenskap i Thailand, har hon gemensam vårdnad av barnen med sin före detta man.

Detta kom som en överraskning då hon har papper från amphur som säger att hon har ensam vårdad. Migrationsverket har godtagit detta, varför gör inte skatteverket det? Ringde handläggaren och fick svaret att Thailändsk vårdnad inte gäller i Sverige enligt föräldrabalken! Vill hon ha vårdnaden får hon ansöka om detta hos tingsrätten.

Ska det vara så???

/NF

Hej

Det bästa är nog att ni tar kontakt med familjerätten hos socialkontoret i er hemkommun. De borde kunna hjälpa er.

Normalt så godkänner inte svenska Skatteverket det thailändska födelsebeviset som underlag för fastställande av faderskap, så vida det inte är pappan som anmälde födelsen själv. Även då kan det krångla. I många fall är man tvungen att få en dom för att kunna fastställa faderskapet (om inte man hittar pappan och han skriver under faderskapsbekräftelse och skickar tillbaks det). Eftersom målet är mellan barnet och fadern så brukar man få rättshjälp.

När det gäller vårdnaden har jag inte hört något liknande. Men om skatteverket resonerar på samma sätt som de resonerar med födelsebevis så är det möjligt att man får driva samma process. Det är som sagt bäst att höra med familjerättsbyrån hos kommunen.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Vi har också råkat ut för samma som Noobiefarang men jag har ännu inte sett några negativa konsekvenser... skulle det bli så får man väl ta tag i det.

Är dock nyfiken på vilka konsekvenserna kan bli... eller är?

För oss gick det bra att bokföra "pilten" i sverige,, men det var fortfarande delad vårdnad trots solida dokument från Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ju ingen roll om de svenska myndigheterna anser att fadern o modern har gemensam vårdnad vilket numera är det normala i sverige!

Det har inget med umgängesrätten att göra, så det är skillnad på delad vårdnad och gemensam vårdnad-så ingen större praktisk betydelse mer än att fadern har rätt till insikt i barnens liv, men det har han ju redan sagt upp i TL sm jag förstod det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller numera enligt Skatteverket:

"Om ett barn flyttar in från utlandet och det inte föreligger något

vårdnadsbeslut som gäller här i landet bör Skatteverket normalt registrera

vårdnad om barnet enligt svenska principer. Kontoret bör således utgå från

att föräldrar som är eller har varit gifta med varandra har gemensam

vårdnad och att i annat fall modern är ensam vårdnadshavare".

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Tack för era svar. Så beslutet var alltså riktigt. Jag tycker fortfarande att det är en rätt märklig policy, men det är väl bara att acceptera regelverket.

Det sköna är väl att det tydligen inte har några koncekvenser, så länge fadern inte flyttar till Sverige förstås. :)

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu har jag stött på ett potentiellt problem med delad vårdnad.

Föräldrapenningen/ledigheten fördelas lika mellan vårdnadshavarna enligt Försäkringskassan. Hälften var.

Om mamman är ensam vårdnadshavare får hon ensam ta ut alla dagar. Hur blir det när ena förldren inte är med i bilden och inte ens är inskriven i försäkringskassan eller Sverige. Då omfattas han väl inte av förlädraförsäkringen?

Försvinner dagarna som hör till pappan?

Eller finns det något undantag för det när pappan inte finns med i bilden?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...