Jump to content
IGNORERAD

Föräldraledig i Thailand


Neolea

Recommended Posts

Tänkte höra om det är nån som har erfarenhet av att vara föräldraledig i Thailand en längre tid(mer än 1 år). Hur är F-kassans regler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får vara max 6 månader i utanför Sverige. Stannar du mer än 6 månader ska du skrivas ut ur försäkringskassan och får således inte längre uppbära föräldrapenning etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vi var i Thailand 2,5 månader.

Jag kommer inte exakt ihåg hur vi gjorde.

Men om jag minns rätt så tog Svarten pappaledigt och semester. Sammanlagt blev det 2,5 månad.

Och jag jobbade där nere och tog ledigt när det passade.

Världens bästa arbetsplats för min del. :-) Men internetkoppling kunde vara bättre.

---

Det är alltså inga problem att ta föräldraledighet och vara i Thailand (inte för den tiden vi tog)

Det är bara bra för barnet (antar att barnet är halvt thai) och släkten.

Och för föräldrarna är det inte fel att tillbringa sin föräldralediga tid där heller.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Advokat i Bangkok

Detta gäller vistelse/boende utanför EU:

Om man avser att flytta utomlands ryker både barnbidrag och föräldrapenning redan vid utresan.

Om man avser att stanna utomlands högst sex månader får man både barnbidrag och föräldrapenning som vanligt.

Om man kommer på att man ska stanna längre än sex månader så försvinner bidragen efter sex månader.

Föräldrapenning får man när man har jobb i Sverige (eller är utsänd < sex månader av svensk arbetsgivare).

Per

Advokat med intresse och erfarenhet av Thailand!

Fri rådgivning utan kommersiellt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Om man kommer på att man ska stanna längre än sex månader så försvinner bidragen efter sex månader"

Men hur bra koll har F-kassan på om man befinner sig i Sverige eller Thailand om man är skriven på en adress i Sverige?

Säger att man är borta i 6 månader hur länge måste man vara i Sverige innan man kan åka för en ny 6 månaders period?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Upp till 6 månader som sagt.

Jag hade 5.5 månader under vintern. Hem och jobba 5 månader och sen 5 månader vintern därpå.

Min sambo hade föräldraledigt utan ersättning parrallellt med min föräldraledighet vilket är tillåtet upp till att barnet fyller 18 månader.

Helt perfekt att behöva tänka på overaller och vinterkläder. Helt perfekt att få umgås med sitt barn på heltid också. Helt klart värt lite lönedip. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Advokat i Bangkok

"Om man kommer på att man ska stanna längre än sex månader så försvinner bidragen efter sex månader"

Men hur bra koll har F-kassan på om man befinner sig i Sverige eller Thailand om man är skriven på en adress i Sverige?

Säger att man är borta i 6 månader hur länge måste man vara i Sverige innan man kan åka för en ny 6 månaders period?

Förutsättningen för föräldrapenning är ju att du har jobb!!!

Som Mamma... kan man jobba i Sverige och sedan vistas i Thailand i sex månader utan problem. Det räknas som långsemester.

Jag har hört att FK har stenkoll på de som åker utomlands. Man skickar brev, kontaktar anhöriga e t c.

Per

Advokat med intresse och erfarenhet av Thailand!

Fri rådgivning utan kommersiellt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobb har jag, och föräldradagarna tas ut på mig eftersom min sambo inte har jobbat i Sverige och därför ligger på lägsta nivån. Försöker bara komma på ett bra sätt att tillbringa min pappaledighet i sambons hemstad med våran gemensama dotterns morföräldrar. Konstiga regler att man inte får vara vart man vill och hur länge man vill med sin familj, kan tycka att även morföräldrar ska ha rätt att lära känna barnbarnen men det är alltså tidsbestämt till max 6 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ser ju ibland reportage om folk(familjer) som säljer allt för att segla jorden runt eller nåt, och nog verkar det som de ofta finansierar detta med semester samlad på hög och föräldraledighet, eller är detta fel uppfattat?

Att FK numera har bättre koll är nog ett som är säkert..

Och har man bara en "vanlig" anställning med månadslön så blir det nog svårt att vara borta mer än sex månader, har man pension eller är egen företagare och man "skattar" fram en inkomst är det nog lättare..

Om man bortser från angiveri, så i vilka register kan FK fånga upp att något inte stämmer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Advokat i Bangkok

tomt

Advokat med intresse och erfarenhet av Thailand!

Fri rådgivning utan kommersiellt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Advokat i Bangkok

Det heter Utökat elektroniskt informationsutbyte. Av länken framgår att reglerna möjliggör ett

utökat elektroniskt informationsutbyte mellan myndigheter m.fl. Reformen avser Migrationsverket, Försäkringskassan, Skatteverket,

Kronofogdemyndigheten, Statens pensionsverk, Centrala studiestödsnämnden, Arbetsförmedlingen, arbetslöshetskassorna och kommunernas socialnämnder.

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Rapporter/Svar%20på%20regeringsuppdrag/rupp7521_09%20utökat%20elektroniskt%20informationsutbyte.pdf

Per

Advokat med intresse och erfarenhet av Thailand!

Fri rådgivning utan kommersiellt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobb har jag, och föräldradagarna tas ut på mig eftersom min sambo inte har jobbat i Sverige och därför ligger på lägsta nivån. Försöker bara komma på ett bra sätt att tillbringa min pappaledighet i sambons hemstad med våran gemensama dotterns morföräldrar. Konstiga regler att man inte får vara vart man vill och hur länge man vill med sin familj, kan tycka att även morföräldrar ska ha rätt att lära känna barnbarnen men det är alltså tidsbestämt till max 6 månader.

Nja, det är ju inte bara för föräldraledigheten 6 mån regeln finns, den är nog i första hand tänkt för annat. Bor man mer än halvårsvis utomlands så vill myndigheterna räkna en som utflyttad i alla möjliga sammanhang.

Men hur bra koll f-kassan har vet jag inte, själv har jag varit bortrest på föräldraledighet mixat med semester/kompledigt ett drygt halvår vid ett tillfälle. Och det mötte inga hinder.

Jag känner också dom som varit borta helår på föräldraledighet utan att få problem. Så undgår man upptäckt klarar man sig.

Men som sagt, efter 6 mån utomlands så tappar man egentligen typiska svenska rättigheter som barnbidrag/föräldraledighet etc.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Advokat i Bangkok

En annan sak som kan vara intressant att veta.

Många som får sjukersättning vill av förståeliga skäl bo i Thailand.

Om sjukersättningen beräknas på den inkomst man hade innan - s k inkomstrelaterad ersättning- så får man behålla sjukersättningen även om man flyttar till Thailand. Om man däremot saknade inkomst när man fick sjukersättning och man därför får s k garantiersättning så förlorar man hela ersättningen om man flyttar till Thailand.

Per

Advokat med intresse och erfarenhet av Thailand!

Fri rådgivning utan kommersiellt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...