Jump to content
IGNORERAD

Hemmasittare


Atom

Recommended Posts

Efter vår längre vistelse i byn i våras i samband med lock-down har jag reflekterat över hur många hemmasittare det finns här; alltså relativt unga människor som just inte gör något annat än sitter/ligger hemma. Ibland kanske de hjälper till lite vid familjens lilla rörelse men oftast inte ens det. Man skulle ju kunna förstå denna apati om byn låg 100 km från närmaste tätort i Nakorn Nowhere med absolut noll möjligheter till jobb och få chanser till aktiviteter, men här finns obegränsat med relativt välbetalda industrijobb för alla utbildningsgrader och det är dessutom bara en dryg timme till Bangkok och Pattaya om man hellre jobbar inom serviceindustrin. Inte så lätt senaste året givetvis men det här är inget fenomen som dykt upp med Covid utan har funnits här en längre tid, även om det verkar ha ökat.

 

Sedan har vi de som faktiskt jobbar och driver någon liten familjeverksamhet; en liten nudelrestaurang ett par km utanför statskärnan eller MC-verkstad på landet. Även bland denna grupp så vimlar det av människor som absolut aldrig lämnar sin tomt, om det inte är för förnödenheter.

 

Jag finner dessa observationer oerhört märkliga för samtidigt är ju den genomsnittlige thailändaren den mest sociala person jag någonsin träffat; säger aldrig nej till en fest eller lite somtam med sina kompisar. 

 

Det kan ju vara så att jag läst av situationen fel men jag tror inte det då jag även framfört min spaning till frugan, svärmor och några andra släktingar och de håller alla med men ingen av dem har heller någon förklaring till varför så många relativt unga thailändare väljer att närmast helt isolera sig från samhället. Det sägs att thailändare spenderar mer tid på sociala media och ser mer på TV än nästan några andra nationaliteter men har funderat mycket på varför det blivit så.

 

Har någon av er gjort samma observation och har ni någon analys över varför det är / har blivit så?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall man jobba 10 timmar om dagen för 300-350 baht när man kan ligga hemma och slappa hela dagen och maten kommer på bordet och moppen är tankad samt att man får en hundring eller två av någon familjemedlem så man kan ta några öl med polarna? 

 

Skillnaden ekonomiskt mellan att jobba och inte göra något är för liten, så saknas helt motivation. 

 

Björntjänster är man bra på i Thailand. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, samet said:

Varför skall man jobba 10 timmar om dagen för 300-350 baht när man kan ligga hemma och slappa hela dagen och maten kommer på bordet och moppen är tankad samt att man får en hundring eller två av någon familjemedlem så man kan ta några öl med polarna? 

 

Skillnaden ekonomiskt mellan att jobba och inte göra något är för liten, så saknas helt motivation. 

 

Björntjänster är man bra på i Thailand. 

 

 

Det är en förklaring som helt klart gäller för många thailändare; framförallt unga grabbar. De jag tänker på ger sig dock sällan ut och tar en öl med polarna; de sitter just bara hemma och häckar, med eller utan pengar. Vi var på en av mina favorit hål-i-väggen restauranger idag där en mor och hennes två döttrar gör Pak Mar, en korsning av nudlar och dim sum som är kommunens claim to fame. Maten är billig men väldigt populär så de borde göra en del pengar. Döttrarna är 40+ (frugan gick i skolan med en av dem) men båda är ogifta, bor hemma, och svärmor har aldrig någonsin sett dem utanför restaurangen trots att hon normalt sett är på marknaden två gånger om dagen. 

 

Frugan gick i skolan här tills 9:an och de har en aktiv Line-grupp och träffas ofta över en skål nudlar eller lite whiskey/soda. Diskussionen om hur många av deras 40+ kompisar som de vet bor kvar hemma men ändå aldrig någonsin ser är flitigt återkommande. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Efter vår längre vistelse i byn i våras i samband med lock-down har jag reflekterat över hur många hemmasittare det finns här; alltså relativt unga människor som just inte gör något annat än sitter/ligger hemma. Ibland kanske de hjälper till lite vid familjens lilla rörelse men oftast inte ens det. Man skulle ju kunna förstå denna apati om byn låg 100 km från närmaste tätort i Nakorn Nowhere med absolut noll möjligheter till jobb och få chanser till aktiviteter, men här finns obegränsat med relativt välbetalda industrijobb för alla utbildningsgrader och det är dessutom bara en dryg timme till Bangkok och Pattaya om man hellre jobbar inom serviceindustrin. Inte så lätt senaste året givetvis men det här är inget fenomen som dykt upp med Covid utan har funnits här en längre tid, även om det verkar ha ökat.

 

Sedan har vi de som faktiskt jobbar och driver någon liten familjeverksamhet; en liten nudelrestaurang ett par km utanför statskärnan eller MC-verkstad på landet. Även bland denna grupp så vimlar det av människor som absolut aldrig lämnar sin tomt, om det inte är för förnödenheter.

 

Jag finner dessa observationer oerhört märkliga för samtidigt är ju den genomsnittlige thailändaren den mest sociala person jag någonsin träffat; säger aldrig nej till en fest eller lite somtam med sina kompisar. 

 

Det kan ju vara så att jag läst av situationen fel men jag tror inte det då jag även framfört min spaning till frugan, svärmor och några andra släktingar och de håller alla med men ingen av dem har heller någon förklaring till varför så många relativt unga thailändare väljer att närmast helt isolera sig från samhället. Det sägs att thailändare spenderar mer tid på sociala media och ser mer på TV än nästan några andra nationaliteter men har funderat mycket på varför det blivit så.

 

Har någon av er gjort samma observation och har ni någon analys över varför det är / har blivit så?

Den nya teknikens missbruk av har man sett, sen varför yngre fassnar framför mobilen iställe för att typ. gå ut se sig om lite.

Har ett sådant typ. exemplar i huset försöker få henna att göra något men njet lättare flytta berg typ.

 

Sen varför det har blivit så den yngre generationen har svårt att ta för sig göra något, ja den som kan lösa det får Nobels pris i något

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Dolemon:

Den nya teknikens missbruk av har man sett, sen varför yngre fassnar framför mobilen iställe för att typ. gå ut se sig om lite.

Har ett sådant typ. exemplar i huset försöker få henna att göra något men njet lättare flytta berg typ.

 

Sen varför det har blivit så den yngre generationen har svårt att ta för sig göra något, ja den som kan lösa det får Nobels pris i något

Försök även se det positiva i det.

Det är en tuff värld idag, skjutningar, våldtäkter och annat elände som inte var så utbrett förr

Men du vet att du har dottern tryggt inom hemmets hägn.

Sedan är det ju inte helt fel att hålla koll på vad kidsen håller på med i den digitala världen och även göra dem medvetna om att även där finns faror.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Alarik:

Försök även se det positiva i det.

Det är en tuff värld idag, skjutningar, våldtäkter och annat elände som inte var så utbrett förr

Men du vet att du har dottern tryggt inom hemmets hägn.

Sedan är det ju inte helt fel att hålla koll på vad kidsen håller på med i den digitala världen och även göra dem medvetna om att även där finns faror.

Ja nog är man trygg när man har dom hemma, men jag fundera lika som du  varför det ska vara så svårt att aktivera sig bara lite.

Youtube och facebook verkar vara dagens liv typ.

 

Fynderar lite i det längre perpektivet vem som ska göra saker i framtiden för att få mat på bordet typ.

Maten kommer inte av sig själv till kylskåpet.

Du som jag måste jobba för att få levebröd och känna att man gör något nytta i samhälle 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Dolemon:

Ja nog är man trygg när man har dom hemma, men jag fundera lika som du  varför det ska vara så svårt att aktivera sig bara lite.

Youtube och facebook verkar vara dagens liv typ.

 

Fynderar lite i det längre perpektivet vem som ska göra saker i framtiden för att få mat på bordet typ.

Maten kommer inte av sig själv till kylskåpet.

Du som jag måste jobba för att få levebröd och känna att man gör något nytta i samhälle 

Klart att vi är oroliga. Det var våra föräldrar säkert också för oss. Hör väl till.

Datorspel är också något som aktiverar ungdomar. I och för sig nog mest grabbarna.

Vi kanske tycker att spel är mest av ondo

men detta och de sociala kontakterna i den globala digitala världen gör att de blir väldigt duktiga i engelska.

Kunskaper i den digitala världen och språkkunskap. Inte fy skam.

Sköter de sedan sitt skolarbete och får hjälp med detta vid behov så är mycket vunnet.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en son till en svägerska. 

Håller sig enbart hemma. 

Jobbar hårt i familjens egen bybutik. 

Men gör mig veterligen inget annat. 

Han har flickvänner som han dumpat med argumentet att han är för fattig för att ha flickvän / egen familj. 

 

Det hela är mycket skumt. 

Misstänker han är gatöj.

Psykiskt verkar han vara i dålig form. 

 

Hur frigjorda thailändare än är, så i några familjer jag sett så är en gatöj en besvikelse och om dom har 2 söner varav 1 inte är gatöj så blir han favorit. 

 

Ytterligare en observation. 

Även i fattiga familer ställs det inga krav på att vuxna hemmavarande barn ska bidra. 

Tvärtom kan en stor del av den lilla disponibla inkomsten gå till att vuxna barn ska kunna sitta och spela tv-spel hela dagarna. 

 

Väldigt kravlöst. 

Då blir nog inte initiativen så många från "barnen" heller. 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har noterat liknande beteenden som Atom beskriver i sitt första inlägg, och speciellt här på soien mot den stora gatan i den lilla förorten Min Buri.

 

Och speciellt nu i dessa Covid-19 tider då man till och med får skäll av frugan för att man går på lokala puben och tar två öl och "tjötar" med lite folk. Frugan tycker vi skall sitta inlåsta till hela världens Covid-19 är utrotad. 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Jag har en son till en svägerska. 

Håller sig enbart hemma. 

Jobbar hårt i familjens egen bybutik. 

Men gör mig veterligen inget annat. 

Han har flickvänner som han dumpat med argumentet att han är för fattig för att ha flickvän / egen familj. 

 

Det hela är mycket skumt. 

Misstänker han är gatöj.

Psykiskt verkar han vara i dålig form. 

Katöj? Han har ju haft flickvänner...

Skumt? Jag tycker att det verkar vara en ordentlig och förståndig grabb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Jag har en son till en svägerska. 

Håller sig enbart hemma. 

Jobbar hårt i familjens egen bybutik. 

Men gör mig veterligen inget annat. 

Han har flickvänner som han dumpat med argumentet att han är för fattig för att ha flickvän / egen familj. 

 

Det hela är mycket skumt. 

Misstänker han är gatöj.

Psykiskt verkar han vara i dålig form. 

 

Hur frigjorda thailändare än är, så i några familjer jag sett så är en gatöj en besvikelse och om dom har 2 söner varav 1 inte är gatöj så blir han favorit. 

 

Ytterligare en observation. 

Även i fattiga familer ställs det inga krav på att vuxna hemmavarande barn ska bidra. 

Tvärtom kan en stor del av den lilla disponibla inkomsten gå till att vuxna barn ska kunna sitta och spela tv-spel hela dagarna. 

 

Väldigt kravlöst. 

Då blir nog inte initiativen så många från "barnen" heller. 

 

 

 

Det där känner man igen!

Den som jag bor med kommer från Vientiane och var inte högt aktad av sin far. 

Mamman dog när han var ung hon var tydligen en bra person.

Men när falangen kom in i matchen för runt 15 år sedan vart den annat ljud i skällan.

Då på ev. partyn och fester kröps det när vi var där, hedersplats också när någon gifte sig mm mm inte min stil alls.

Det bästa är väl att jag inte brydde mig speciellt och min sambo inte heller faktiskt.

Nu har gubben lämnat in för gott men det var en frisk fläkt!

 

Sen att Katoyer har ett bäst före datum det vet man i regel har sett en drös av dessa.

Tyvärr sätter många asiater ett likhetstecken med det hela att killen skall vara katoy!

Men de som inte är det utan rent av inte intresserade av tjejer brukar ofta vara tämligen välutbildade och har bra jobb men de lever ofta i "smyg".

Kan vara så att de inte har någon att försörja (fru, barn) och att de har tänkt på sin karriär.

Har några vänner runt om i b.la Thailand, Laos, Taiwan, Hong Kong, Filippinerna som gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Rillex:

Det där känner man igen!

Den som jag bor med kommer från Vientiane och var inte högt aktad av sin far. 

Mamman dog när han var ung hon var tydligen en bra person.

Men när falangen kom in i matchen för runt 15 år sedan vart den annat ljud i skällan.

Då på ev. partyn och fester kröps det när vi var där, hedersplats också när någon gifte sig mm mm inte min stil alls.

Det bästa är väl att jag inte brydde mig speciellt och min sambo inte heller faktiskt.

Nu har gubben lämnat in för gott men det var en frisk fläkt!

 

Sen att Katoyer har ett bäst före datum det vet man i regel har sett en drös av dessa.

Tyvärr sätter många asiater ett likhetstecken med det hela att killen skall vara katoy!

Men de som inte är det utan rent av inte intresserade av tjejer brukar ofta vara tämligen välutbildade och har bra jobb men de lever ofta i "smyg".

Kan vara så att de inte har någon att försörja (fru, barn) och att de har tänkt på sin karriär.

Har några vänner runt om i b.la Thailand, Laos, Taiwan, Hong Kong, Filippinerna som gjort det.

Pratas väldigt mycket om katoyer- ladyboys när det gäller Thailand.

Och det är väl de som utmärker sig i typ Pattaya, Patpong och Patong.

Men det pratas inte så mycket om dem som är homosexuella, och inte önskar att vara annat än grabbar, fast att det naturligtvis finns många som är det.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Alarik said:

Katöj? Han har ju haft flickvänner...

Skumt? Jag tycker att det verkar vara en ordentlig och förståndig grabb.

Ibland gör folk våld på sig själva för att falla in i normen. 

 

Flertalet gånger har släkten förnekat att en person skulle vara gatöj, personer som senare kommit ut ur garderoben. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stjp8729:

Har noterat liknande beteenden som Atom beskriver i sitt första inlägg, och speciellt här på soien mot den stora gatan i den lilla förorten Min Buri.

 

Och speciellt nu i dessa Covid-19 tider då man till och med får skäll av frugan för att man går på lokala puben och tar två öl och "tjötar" med lite folk. Frugan tycker vi skall sitta inlåsta till hela världens Covid-19 är utrotad. 

 

 

 

 

Du borde lyssna på frugan mer! Covid är inte ens uppe på topp än. Att sitta på puben nu borde vara lika med böter. Men att vänta till det hela är över tror jag knappast på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Chomphoo said:

Du borde lyssna på frugan mer! Covid är inte ens uppe på topp än. Att sitta på puben nu borde vara lika med böter. Men att vänta till det hela är över tror jag knappast på. 

Hej Chomphoo,

 

Behöver inte lyssna på frugan, puben är ändå stängd på grund av Covid-19.. :)

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Nicholas:

Ibland gör folk våld på sig själva för att falla in i normen. 

Ja, tyvärr är det så.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Du borde lyssna på frugan mer! Covid är inte ens uppe på topp än. Att sitta på puben nu borde vara lika med böter. Men att vänta till det hela är över tror jag knappast på. 

Nu säger du ju emot dig själv

 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2021-01-04 at 14:36, skrev måne:

Nu säger du ju emot dig själv

 

Jag lyssnar alltid på frun. Hon är Thai och ingen thai har någonsin fel! Puben sitter jag inte på då jag är fast i Sverige för andra vintern i rad. Kan lika gärna få corona för det ser inte ut som man kommer iväg hem till risbyn 2021 heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...