Jump to content
IGNORERAD

Lååång tid för paket....varning!


lars60

Recommended Posts

Sambon var lite dumsnål vid senaste resan och skickade ett paket från Bangkok,

hem till Sverige.och för att spara några bath så skulle det gå med båt.

Vi var in på postkontoret den 14/10.och det har inte kommit fram än.och

funderingen är om det någosin kommer fram. :whistle:

Nästa gång blir det med all säkerhet flygfrakt som gäller.

16okt133-1.jpg

Ändrades av lars60

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

tur att det e torkad käk :o:(

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen egen erfarenhet av båtfrakt, men googlar man lite så kan man läsa om allt från 3 veckor till 8 veckor.. Så det kanske dimper ner vilken dag som helst.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

tur att det e torkad käk :o:(

Javisst.annars har det blivit torkat (eller ruttet). :yes:

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen egen erfarenhet av båtfrakt, men googlar man lite så kan man läsa om allt från 3 veckor till 8 veckor.. Så det kanske dimper ner vilken dag som helst.. :)

...tidig julklapp kanske! :great:

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi lämnade in för båtfrakt i slutet på maj. Det var ca 40 kg och det kom efter ca 2 månader. Det finns olika 'tider' att köpa så det behöver inte vara onormalt att det tar lite tid. Mindre pengar mera vänta heheh

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag undersökte saken inför bokleveransen så skulle det ta 2-3 månader med båt sa posten.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte själv med båt en gång från Sverige till Bangkok med diverse stopp på vägen och det tog 2 månader att komma dit då.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Har skickat med båtfrakt från både Singapore och Indien.

Borde vara något sånär lika lång frakttid från Thailand.

Båda gångerna kom det fram. Båda gångerna tog det mellan, tummen och pekfingret, 2-3 månader.

Ena gången kunde man läsa på stämplarna att det tog 3 veckor från ankomst Sverige till ankomst hemma. (tullen??)

Ha tålamod det kommer nog snart.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk även på att man kan skicka vykorten med flaskpost, då kan man oxå spara några kronor.

Snållänningen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Har skickat med båtfrakt från både Singapore och Indien.

Borde vara något sånär lika lång frakttid från Thailand.

Båda gångerna kom det fram. Båda gångerna tog det mellan, tummen och pekfingret, 2-3 månader.

Ena gången kunde man läsa på stämplarna att det tog 3 veckor från ankomst Sverige till ankomst hemma. (tullen??)

Ha tålamod det kommer nog snart.

/mvh

Det låter iaf förhoppningsfullt. :great:

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist vi skickade paket från posten i BKK valde vi den absolut billigaste varianten, eftersom vi inte var i behov av grejorna omedelbart.

Vi upplystes då om att leveransen kan ta upp till 3 månader. Detta var vi inställda på. Nu kom paketet i alla fall efter 7-8 veckor.

Måste säga att jag har god erfarenhet av Posten i Thailand. De är tillmötergående och hjälpsamma, det finns bra kartonger och packmaterial, de bryr sig inte mycket i vad jag stoppar i paketet, och priserna verkar i alla fall vara enligt prislistor och inte godtyckligt. Sedan kan det förstås vara så att leveranser tar längre tid än vad som skulle behövas och liknande, men i stort har jag bra erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Har hört att det billigaste går med roddbåt ;)

den nye arne :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har också skickat flera hundra kg med posten i Bangkok, senast i slutet av okt..

Dom säger alltid att det ska ta ca 3mån med båtfrakt men de brukar komma efter ca 1,5-2 mån, har aldrig blivit av med nått paket..

Så de är bara o ha lite tålamod så komer de strax.. :great:

Mvh Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

har skickat ganska många paket med Thaipost som ytpost , brukar ta upp til 3 månader , bara 1 paket har inte dykt upp och det var väl 5 år sedan, det skickades , kanske åkte det med den här båten

burningShip1.jpg

eller den här

Alt_Containership.jpg

Ändrades av Cambodia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sambon var lite dumsnål vid senaste resan och skickade ett paket från Bangkok,

hem till Sverige.och för att spara några bath så skulle det gå med båt.

Vi var in på postkontoret den 14/10.och det har inte kommit fram än.och

funderingen är om det någosin kommer fram. :whistle:

Nästa gång blir det med all säkerhet flygfrakt som gäller.

16okt133-1.jpg

Paketet kom idag, 22/12, dvs 3 mån och 1 v efter det att vi besökte postkontoret i Bangkok.

"Bättre sen än aldrig"

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Paketet kom idag, 22/12, dvs 3 mån och 1 v efter det att vi besökte postkontoret i Bangkok.

"Bättre sen än aldrig"

"Vi var in på postkontoret den 14/10"

2 manader och vecka snarare och det ar val helt ok eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vi var in på postkontoret den 14/10"

2 manader och vecka snarare och det ar val helt ok eller?

Sorry, räknade lite fel där. :suicide:

Du har ju helt rätt, Wille! :great:

Ändrades av lars60

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom frugan hade så mycket bagage till Thailand så fick vi gå till posten å skicka ett paket på max 20 kg (19,99Kg vägde det)

har för mig att jag betalade ca 1300sek för det, men det var i byn på 7 dagar, bra jobbat posten!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

För en som är i branschen så kan jag väl bara nämna att rent allmänt så är det billigt med flygfrakt till Asien, mycket dyrare därifrån.

Samma gäller båt, men inte riktigt lika stor skillnad.

Men det kan ju vara svårt för privatpersoner att få kredit hos de speditionsfirmor som kan ge de bästa priserna.

Mer än 4-5 veckor skall det inte behöva ta med båt.

Tid utöver det så ligger troligtvis paketet i en terminal i Thailand i några veckor innan den avgår.

Tänk på att en transportförsäkring kan vara bra att ha, speciellt när det gäller sjöfrakt och om det är saker utav värde.

Mycket konstiga och skumma regler där... T.ex. om skeppet med ditt paket ombord förliser, så blir du skyldig att betala en del av kostnaderna för att bärga, sanera, whatever som det kan behövas göra för att få ordning på skepp och last.

Och om saker försvinner eller skadas under båt/flyg transport så är ersättningen minimal.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en som är i branschen så kan jag väl bara nämna att rent allmänt så är det billigt med flygfrakt till Asien, mycket dyrare därifrån.

Samma gäller båt, men inte riktigt lika stor skillnad.

Låter ju logiskt, massiv export och minimal import - mycket ledig kapacitet på återresan. Illustrerar ett av världens stora problem.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, i Kina auktionerar man ut plats på flygen för högstbjudande, och på Arlanda åker flygbolagen och delar ut julgodis (mums!) och erbjuder flygfraktspriser som knappt eller inte alls täcker soppan på tillbakavägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...