Jump to content
IGNORERAD

Go fund me Cancerpatient Nutcha. Är detta seriöst eller inte?


Tommy

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev samet:

MiniSamet föddes utan att mamma var inskriven på sjukhuset med sitt personnummer. 

 

Planerat kejsarsnitt, fick en räkning på drygt 50k. Tycker jag är väldigt billigt för operation med all personal och 3 dygn på BB med allt vad det innebär. 

 

Sveriges Regioner kanske skulle kolla på Thailand och ta ordentligt betalt.

Respekt!!

 

Lås tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swippe

    27

  • apknug

    10

  • UglyFarang

    9

  • Tommy

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

12 timmar sedan, skrev kalasbullen:

Cancer var ju det du önskade mig för några år sedan. Tack. Det kändes fint.

Det har jag inget minne av, är du säker?

 

Jag ber om ursäkt, om det är sant.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Swippe:

Vad är det som skulle vara så dyrt med den vården menar du? Man tillbringar den sista tiden i hemmet fullproppad med smärtstillande medicin,det är ju operationer och om man får ligga inne på sjukhuset som det blir dyrt. Sen står det väl ingenstans i det läkarintyget att den behandlingen nekas heller pga brist på pengar/försäkring? 

 

16 timmar sedan, skrev Tallviking:

I Sverige nekas man aldrig vård oavsett om man har försäkringsskydd eller inte. Det är fakturan som kommer efteråt som är problemet för det här paret

Fast denna faktura, eller kostnad, borde vara ett icke problem. Fakturan skickas till vårdtagaren som inte kan betala den nu och tyvärr inte heller efter dödsfallet varken praktiskt eller ekonomiskt. 

 

Fakturan går då till dödsboet vilket inte heller kan betala då tillgångar saknas. Maken begär inte bodelning och drabbas då inte ens indirekt av hustruns skulder. 

 

Om hustrun dock blir frisk, som jag hoppas, har det gifta paret ett problem med skulden helt klart. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev apknug:

 

Fast denna faktura, eller kostnad, borde vara ett icke problem. Fakturan skickas till vårdtagaren som inte kan betala den nu och tyvärr inte heller efter dödsfallet varken praktiskt eller ekonomiskt. 

 

Fakturan går då till dödsboet vilket inte heller kan betala då tillgångar saknas. Maken begär inte bodelning och drabbas då inte ens indirekt av hustruns skulder. 

 

Om hustrun dock blir frisk, som jag hoppas, har det gifta paret ett problem med skulden helt klart. 

Lysande analys... med undantaget att hon inte har ett persobnummer, således ingen egen juridisk person utan har en garant, som i samband med hennes visumansökan tagit på sig ansvaret för hennes ekonomiska förehavanden. 

 

Annars var det en lysande idé att lämna notan till staten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev samet:

Lysande analys... med undantaget att hon inte har ett persobnummer, således ingen egen juridisk person utan har en garant, som i samband med hennes visumansökan tagit på sig ansvaret för hennes ekonomiska förehavanden. 

 

Annars var det en lysande idé att lämna notan till staten

Personnummer? För att bli juridisk person? Ja då skulle turister få svårt att gör nåt över huvud taget. Rättsoförmögna. Teckna mobilabonnemang är dock ett bra exempel där man kan få problem för dock, svårt att få kredit. Men hon är väl vem är och har rättshandlingskappacitet även om hon inte har nåt papper på det. (Travestering av Roy Andersson)

 

Fast allvarligt talat vart går gränsen för garantens ansvar? För turistvisum garanterar man väl resa och uppehälle? 

 

Inte fasen har san signat upp nåt inblancokontrakt där man ansvarar för varenda förpliktelse för sina besökare.

 

Men visst, knakar hon ner till Socialkontoret och vill ha socialbidrag borde de de gå på garantorn. Men jag är inte övertygat om det låta all sekretess mellan myndigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-01-02 at 04:28, skrev apknug:

 

Fast denna faktura, eller kostnad, borde vara ett icke problem. Fakturan skickas till vårdtagaren som inte kan betala den nu och tyvärr inte heller efter dödsfallet varken praktiskt eller ekonomiskt. 

 

Fakturan går då till dödsboet vilket inte heller kan betala då tillgångar saknas. Maken begär inte bodelning och drabbas då inte ens indirekt av hustruns skulder. 

 

Om hustrun dock blir frisk, som jag hoppas, har det gifta paret ett problem med skulden helt klart. 

Fast kan det inte vara som så att hennes man är den som går i ekonomisk garanti för hennes vård? Det är ju han som intygar att han ska stå för mat och husrum och övriga utgifter under hennes besök i Sverige när de söker Besöksvisum hit. För även om fakturan skickas till vårdtagaren så finns det ju ingen som kan tvinga denne att betala sin räkning om hen inte ens har uppehållstillstånd i Sverige, ska de skicka fakturan till Thailand då och försöka driva in skulden om den som fått vård i Sverige vägrar betala? Menar att det egentligen är oväsentligt om vårdtagaren överlever eller ej, för oavsett så kan Svensk sjukvård aldrig kräva personen på pengar om personen bara är här på besök. Är väl därför sjukvården vägrar att ge mer vård om de inte får cash. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Swippe:

Fast kan det inte vara som så att hennes man är den som går i ekonomisk garanti för hennes vård? Det är ju han som intygar att han ska stå för mat och husrum och övriga utgifter under hennes besök i Sverige när de söker Besöksvisum hit. För även om fakturan skickas till vårdtagaren så finns det ju ingen som kan tvinga denne att betala sin räkning om hen inte ens har uppehållstillstånd i Sverige, ska de skicka fakturan till Thailand då och försöka driva in skulden om den som fått vård i Sverige vägrar betala? Menar att det egentligen är oväsentligt om vårdtagaren överlever eller ej, för oavsett så kan Svensk sjukvård aldrig kräva personen på pengar om personen bara är här på besök. Är väl därför sjukvården vägrar att ge mer vård om de inte får cash. 

I Sverige så kan man inte ärva andras skulder.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev UglyFarang:

I Sverige så kan man inte ärva andras skulder.

Men det är ju inte nån annans skuld om man är garant för någon. Bjuder man hit nån på Besöksvisum så är man ekonomisk garant för den personen, det är ens ansvar i så fall att stå för mat och husrum och övriga kostnader, inkl sjukvård. För längesen så var det inte ens obligatoriskt att man behövde ha en försäkring för att få Besöksvisum men det är ju krav numera. Om den försäkringen av någon anledning inte gäller så går ansvaret över på garanten.

 

Om man t ex bjuder hit någon på Besöksvisum som gäller 3 mån så är det obligatoriskt att man har en sjukförsäkring som täcker sjukvård i Sverige. Men om man efter 3 månader när det visumet ska gå ut förlänger det, eller rättare sagt söker "Uppehållstillstånd för Besök" antar jag att det heter, så är det inte obligatoriskt med sjukförsäkring. Så var det för några år sen i alla fall, tror inte det är ändrat heller. Man är dock rätt dum om man inte även förlänger den försäkringen i god tid som man redan skaffat i samband med 3 månaders besöket för händer det nåt så blir man ju skyldig att betala för den personens sjukvård om det händer något.

 

Nu verkar det ju inte spela nån roll i detta fallet eftersom den Svenska sjukvården vägrar att ge sjukvård på kredit (faktura) om man läser det som kvinnans man skriver.

 

 

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Swippe:

Men det är ju inte nån annans skuld om man är garant för någon. Bjuder man hit nån på Besöksvisum så är man ekonomisk garant för den personen, det är ens ansvar i så fall att stå för mat och husrum och övriga kostnader, inkl sjukvård. För längesen så var det inte ens obligatoriskt att man behövde ha en försäkring för att få Besöksvisum men det är ju krav numera. Om den försäkringen av någon anledning inte gäller så går ansvaret över på garanten.

 

Om man t ex bjuder hit någon på Besöksvisum som gäller 3 mån så är det obligatoriskt att man har en sjukförsäkring som täcker sjukvård i Sverige. Men om man efter 3 månader när det visumet ska gå ut förlänger det, eller rättare sagt söker "Uppehållstillstånd för Besök" antar jag att det heter, så är det inte obligatoriskt med sjukförsäkring. Så var det för några år sen i alla fall, tror inte det är ändrat heller. Man är dock rätt dum om man inte även förlänger den försäkringen i god tid som man redan skaffat i samband med 3 månaders besöket för händer det nåt så blir man ju skyldig att betala för den personens sjukvård om det händer något.

 

Nu verkar det ju inte spela nån roll i detta fallet eftersom den Svenska sjukvården vägrar att ge sjukvård på kredit (faktura) om man läser det som kvinnans man skriver.

 

 

Nja,resa och uppehälle "garanteras" väl. Det skulle kunna leda till miljonskulder för den som bjudit hit någon om besökaren ex vis råkar ut för en olycka hamnar i respirator som en grönsak.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev apknug:

Nja,resa och uppehälle "garanteras" väl. Det skulle kunna leda till miljonskulder för den som bjudit hit någon om besökaren ex vis råkar ut för en olycka hamnar i respirator som en grönsak.

 

 

 

 

EXAKT! Det är ju därför det blev krav på obligatorisk försäkring, så att det inte står folk där med miljonskulder... 😮 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Swippe:

EXAKT! Det är ju därför det blev krav på obligatorisk försäkring, så att det inte står folk där med miljonskulder... 😮 

Folk? Turister eller garanter? Eller staten som slipper betala?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Folk? Turister eller garanter? Eller staten som slipper betala?

 

 

Garantor

 

3 minuter sedan, skrev Swippe:

EXAKT! Det är ju därför det blev krav på obligatorisk försäkring, så att det inte står folk där med miljonskulder... 😮 

Garantors ansvar är begränsat till resa och uppehälle. Det går inte att från strömma kanalbolag skicka faktura till garantor och säga att din besökare betalade inte biljetten till Fjäderholmarna. Var så god att betala.

 

Eller säga att by the way en bay pass operation också tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Folk? Turister eller garanter? Eller staten som slipper betala?

 

 

Alla! Den som besöker har knappast cash och har inte garanten heller cash så hamnar ju skulden på staten till slut. Bästa för alla är då en försäkring som står för kostnaden så klart.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Swippe:

Alla! Den som besöker har knappast cash och har inte garanten heller cash så hamnar ju skulden på staten till slut. Bästa för alla är då en försäkring som står för kostnaden så klart.

Ok jag tror vi talar förbi varandra. Jag lägger ner nu. Men du slipper betala för din besökare om det händer nåt otrevligt det är min poäng.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Garantor

 

Garantors ansvar är begränsat till resa och uppehälle. Det går inte att från strömma kanalbolag skicka faktura till garantor och säga att din besökare betalade inte biljetten till Fjäderholmarna. Var så god att betala.

 

Eller säga att by the way en bay pass operation också tack.

Vad har du fått det ifrån? Garanten är skyldig att betala för personens sjukvård om försäkring saknas, det är därför det blev krav på att man måste ha försäkring när man söker Besöksvisum till Sverige. När jag sökte Besöksvisum åt min förra tjej för snart 18 år sen så struntade jag i försäkring eftersom det inte var krav på det då, men hade hon behövt åka till sjukan så hade det blivit jag som fått betala.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev apknug:

Ok jag tror vi talar förbi varandra. Jag lägger ner nu. Men du slipper betala för din besökare om det händer nåt otrevligt det är min poäng.

 

 

Ja för att det är krav på försäkring! 😉 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev apknug:

Ok jag tror vi talar förbi varandra. Jag lägger ner nu. Men du slipper betala för din besökare om det händer nåt otrevligt det är min poäng.

 

 

Om du fortfarande tror att du inte behöver betala för din besökare så kan du ju läsa lite i denna tråden som är 10 år gammal 😉 

 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Swippe:

Men det är ju inte nån annans skuld om man är garant för någon. Bjuder man hit nån på Besöksvisum så är man ekonomisk garant för den personen, det är ens ansvar i så fall att stå för mat och husrum och övriga kostnader, inkl sjukvård. För längesen så var det inte ens obligatoriskt att man behövde ha en försäkring för att få Besöksvisum men det är ju krav numera. Om den försäkringen av någon anledning inte gäller så går ansvaret över på garanten.

 

Om man t ex bjuder hit någon på Besöksvisum som gäller 3 mån så är det obligatoriskt att man har en sjukförsäkring som täcker sjukvård i Sverige. Men om man efter 3 månader när det visumet ska gå ut förlänger det, eller rättare sagt söker "Uppehållstillstånd för Besök" antar jag att det heter, så är det inte obligatoriskt med sjukförsäkring. Så var det för några år sen i alla fall, tror inte det är ändrat heller. Man är dock rätt dum om man inte även förlänger den försäkringen i god tid som man redan skaffat i samband med 3 månaders besöket för händer det nåt så blir man ju skyldig att betala för den personens sjukvård om det händer något.

 

Nu verkar det ju inte spela nån roll i detta fallet eftersom den Svenska sjukvården vägrar att ge sjukvård på kredit (faktura) om man läser det som kvinnans man skriver.

 

 

Jag är övertygad om att då det finns ett krav på försäkring vid visum för besök och det pga uppkomna situationen med nedstängningen pga Covid ej gått att förlänga försäkringen så bör man kunna hävda Force Majeure.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att många här har swisch och då kan man med lätthet kolla vem det är som samlar in pengar via swisch genom att nästan göra en överföring.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Jag är övertygad om att då det finns ett krav på försäkring vid visum för besök och det pga uppkomna situationen med nedstängningen pga Covid ej gått att förlänga försäkringen så bör man kunna hävda Force Majeure.

Force Majeure betyder i detta fallet= de får själva betala, är fortfarande inte statens ansvar att ta ansvar för besökare som är i behov av sjukvård i Sverige. Har man giltig försäkring= försäkringen betalar, har man ej giltig försäkring oavsett om det beror på Covid-19 eller att försäkringsbolaget konkat eller vad som helst= de får själva betala. Mycket enkelt.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Swippe:

Force Majeure betyder i detta fallet= de får själva betala, är fortfarande inte statens ansvar att ta ansvar för besökare som är i behov av sjukvård i Sverige. Har man giltig försäkring= försäkringen betalar, har man ej giltig försäkring oavsett om det beror på Covid-19 eller att försäkringsbolaget konkat eller vad som helst= de får själva betala. Mycket enkelt.

Nej, det gör det inte.

 

Här har du vad det betyder:

"Force majeure [fɔʂ maˈɧœ̞ːr] (franska för övermakt) är en juridisk term för övermäktiga eller obemästerliga krafter, oväntade eller oförutsägbara händelser och effekter som inte kan hanteras på sedvanligt vis, vilka förhindrar någon att göra vad den föresatt sig eller förbundit sig till, i synnerhet vad som ankommer någon att göra enligt rättsligt bindande avtal."

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Swippe:

Om du fortfarande tror att du inte behöver betala för din besökare så kan du ju läsa lite i denna tråden som är 10 år gammal 😉 

 

 

 

Ja vore det väl bra om du också läste i den 10 år gamla tråden :-)  där det med tydlighet framgår att den som bjuder in INTE har någon skyldighet att betala för besökarens sjukvårdskostnader då dessa inte räknas som normala kostnader för resa och uppehälle.

 

(Att sedan många väljer att betala för sina besökare för att de ex tror de ska få en annan vård, kommer att försöka få tillbaks på försäkringen eller att "paret" ej ska stå med skulder är en annan sak än skyldighet) 

 

 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Nej, det gör det inte.

 

Här har du vad det betyder:

"Force majeure [fɔʂ maˈɧœ̞ːr] (franska för övermakt) är en juridisk term för övermäktiga eller obemästerliga krafter, oväntade eller oförutsägbara händelser och effekter som inte kan hanteras på sedvanligt vis, vilka förhindrar någon att göra vad den föresatt sig eller förbundit sig till, i synnerhet vad som ankommer någon att göra enligt rättsligt bindande avtal."

Herregud, du är ju ute på en så lång cykeltur så Greta skulle bli grön av avund! 😛 

 

För att överhuvudtaget kunna åberopa Fore Majeure så krävs det ju att två parter har tecknat ett avtal. Har Jörgen och hans fru tecknat någon form av avtal med Svensk sjukvård? Nej givetvis inte! Möjligtvis så skulle försäkringsbolaget kunna hävda Force Majeure eftersom det uppstått en situation de kan anse sig inte kunnat förutse, men de är ju trots allt ett försäkringsbolag så att försäkringstagaren ska kunna drabbas av Cancer eller ha svårt att kunna resa hem pga av t ex en pandemi går knappast att friskriva sig ifrån.

 

Oavsett så är det ju inget som Svensk sjukvård har att göra med, fattar du verkligen inte det? De vill ha betalt, de bryr sig inte det minsta vem det är som betalar bara de får betalt.

 

Det enda Jörgen och hans fru eller vem som helst som är missnöjd med ett Försäkringsbolags beslut är att betala för sjukvården och sen kräva Försäkringsbolaget på dessa pengar.

 

Force Majeure, dagens roligaste skämt. Man skulle nästan kunna tro att du jobbar som juridiskt ombud åt Trump 😉 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev apknug:

Ja vore det väl bra om du också läste i den 10 år gamla tråden :-)  där det med tydlighet framgår att den som bjuder in INTE har någon skyldighet att betala för besökarens sjukvårdskostnader då dessa inte räknas som normala kostnader för resa och uppehälle.

 

(Att sedan många väljer att betala för sina besökare för att de ex tror de ska få en annan vård, kommer att försöka få tillbaks på försäkringen eller att "paret" ej ska stå med skulder är en annan sak än skyldighet) 

 

 

Kanske dags att skaffa glasögon då?

 

"Om du är turist från ett land utanför EU betalar du hela vårdkostnaden själv vid akut och/eller planerad vård."

 

"DU får en räkning avseende hennes kostnader för behandling, eftersom DU står som garant för henne (antar jag) under tiden hon är här på visum.."

 

Du går efter att "Banarne"och nån till tolkat det som att man inte behöver betala, är det bättre referenser att de som skrivit i tråden att de varit tvungna att betala?

 

Om det är som du säger så behöver man ju ingen försäkring överhuvudtaget då? Ja för att kunna visa upp när man söker Besöksvisum så klart, men det kan man ju fixa nåt snyggt på photoshop, är nog ingen större risk att ambassaden ringer försäkringsbolaget och kollar att man faktist har en försäkring. Fasiken vad folk är dumma som betalar flera tusen kronor för en Försäkring man inte behöver, vi har ju fri sjukvård i Sverige, även om man bara är här som turist för bara att skita i att betala när räkningen kommer! 😛 

 

Tipsa Jörgen och hans fru om detta då! Du som är så smart :-) 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog bara migranter och papperslösa som får gratis vård i Sverige, resten har skyldigheter.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...