Jump to content
IGNORERAD

Go fund me Cancerpatient Nutcha. Är detta seriöst eller inte?


Tommy

Recommended Posts

Vet inte med även den palliativa behandlingen blir väl väldigt dyr för den som saknar försäkring ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swippe

    27

  • apknug

    10

  • UglyFarang

    9

  • Tommy

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Vet inte med även den palliativa behandlingen blir väl väldigt dyr för den som saknar försäkring ?

Vad är det som skulle vara så dyrt med den vården menar du? Man tillbringar den sista tiden i hemmet fullproppad med smärtstillande medicin,det är ju operationer och om man får ligga inne på sjukhuset som det blir dyrt. Sen står det väl ingenstans i det läkarintyget att den behandlingen nekas heller pga brist på pengar/försäkring? 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-12-30 at 22:22, skrev Tommy:

Frugan kom just till mej med ett inlägg från nåt forum, det gäller en "Go Fund Me" begäran om hjälp med pengar till en Thailändsk kvinnas cancervård i Sverige.

 

Lång historia kort: Nutcha kom på besök i Januari till sin Pojkvän Jörgen.

Pga Covid kunde hon inte resa hem som planerat, under vistelsen här har det tydligen visat sej att hon har cancer (fruktansvärd sjukdom), och de första vårdtillfällena gick bra men sen visade det sej att hennes försäkring gått ut, då hon fått upprepade förlängningar på besöksvisumet, och nu vill Sverige ha betalt för all vård hon får.

 

Det ligger med ett Brev från nån Underläkare på Enheten samordnad Cancerutredning, med överskriften "Till den det berör".

 

Jörgen ber om 500000 Kronor för att kunna ge frugan (de har tydligen gift sej nyligen) cancervården hon behöver.

 

Så 2 frågor, 1, Nån som känner Nutcha och Jörgen?  2, Skulle verkligen svensk sjukvård vägra vårda nån som är "fast" i Sverige cancervård för att denne saknar försäkring?

 

 

MVH

 

Cancer var ju det du önskade mig för några år sedan. Tack. Det kändes fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Swippe:

Vad är det som skulle vara så dyrt med den vården menar du? Man tillbringar den sista tiden i hemmet fullproppad med smärtstillande medicin,det är ju operationer och om man får ligga inne på sjukhuset som det blir dyrt. Sen står det väl ingenstans i det läkarintyget att den behandlingen nekas heller pga brist på pengar/försäkring? 

Vård och mediciner i Sverige är starkt subventionerade och du betalar som svensk bara bråkdelar av den egentliga kostnaden. Resten står kommun och landsting för. En som saknar försäkringsskydd och inte är asylsökande får då stå för hela kostnaden själv

 

Hörde om någon thailändska som födde barn i Sverige och saknade försäkring som tydligen var väldigt dyrt trots att det var en helt normal förlossning utan komplikationer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Vård och mediciner i Sverige är starkt subventionerade och du betalar som svensk bara bråkdelar av den egentliga kostnaden. Resten står kommun och landsting för. En som saknar försäkringsskydd och inte är asylsökande får då stå för hela kostnaden själv

 

Hörde om någon thailändska som födde barn i Sverige och saknade försäkring som tydligen var väldigt dyrt trots att det var en helt normal förlossning utan komplikationer

Nu har jag förvisso noll koll på vad mediciner kostar men kan tänka mig att morfin är bland de billigaste läkemedlen som finns faktist. En förlossning är ju en helt annan sak för då ligger du ju inlagd på sjukhus med massa personal som kollar till dig dygnet runt.

 

Sen om man läser läkarutlåtandet så står det ju faktist att man planerat för palliativ vård, verkar ju vara löst alltså. Står ju ingenstans att man inte kan erbjuda denna vården eftersom pengar eller försäkring saknas. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vård och mediciner i Sverige är starkt subventionerade och du betalar som svensk bara bråkdelar av den egentliga kostnaden. Resten står kommun och landsting för. En som saknar försäkringsskydd och inte är asylsökande får då stå för hela kostnaden själv

 

Hörde om någon thailändska som födde barn i Sverige och saknade försäkring som tydligen var väldigt dyrt trots att det var en helt normal förlossning utan komplikationer

MiniSamet föddes utan att mamma var inskriven på sjukhuset med sitt personnummer. 

 

Planerat kejsarsnitt, fick en räkning på drygt 50k. Tycker jag är väldigt billigt för operation med all personal och 3 dygn på BB med allt vad det innebär. 

 

Sveriges Regioner kanske skulle kolla på Thailand och ta ordentligt betalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Swippe:

Nu har jag förvisso noll koll på vad mediciner kostar men kan tänka mig att morfin är bland de billigaste läkemedlen som finns faktist. En förlossning är ju en helt annan sak för då ligger du ju inlagd på sjukhus med massa personal som kollar till dig dygnet runt.

 

Sen om man läser läkarutlåtandet så står det ju faktist att man planerat för palliativ vård, verkar ju vara löst alltså. Står ju ingenstans att man inte kan erbjuda denna vården eftersom pengar eller försäkring saknas. 

Det är inte vården i sig som är problemet. Hon får naturligtvis den vård hon behöver. Det är kostnaden för den vård hon får som är problemet

 

För personer som inte är folkbokförda i Sverige, inte är EU-medborgare, inte bor i Australien, Israel eller Turkiet och inte är asylsökande gäller att dom får betala full kostnad för alla former av mediciner och vård

 

En helt normal förlossning kostade den här kvinnan (med svenskt uppehållstillstånd, pappan svensk och barnet svenskt) 60.000 kr. För en svensk hade det kostat under 1000 kr beroende på hur många dagar man ligger inne och avsett hur komplicerad förlossningen än var

https://www.expressen.se/kvallsposten/de-tvingas-betala-60-000-kr-for-forlossning/

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minutes ago, Swippe said:

Nu har jag förvisso noll koll på vad mediciner kostar men kan tänka mig att morfin är bland de billigaste läkemedlen som finns faktist. En förlossning är ju en helt annan sak för då ligger du ju inlagd på sjukhus med massa personal som kollar till dig dygnet runt.

 

Sen om man läser läkarutlåtandet så står det ju faktist att man planerat för palliativ vård, verkar ju vara löst alltså. Står ju ingenstans att man inte kan erbjuda denna vården eftersom pengar eller försäkring saknas. 

Google always knows...😉. så kallad palliativ vård innefattar ganska mycket behandling och kan pågå i flera år.

 

"Begreppet palliativ vård är ett förhållningssätt som används för att beskriva den behandling och de åtgärder som du kan få. Palliativ cancerbehandling kan omfatta flera olika insatser som exempelvis operation, behandling med cytostatika, hormoner eller strålning samt andra former av symtomlindring."

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Min granne låg inne på pallaitiv den sista tiden, personalen gjorde allt för att kunde någorlunda avslut till livet.

Han kunde få en whiskey eller starköl, men tyvärr så blev det en massa morfin istället för att lindra smärtan i hans kropp.

Saknar honom fortfarande, men livet fortsätter för oss som finns kvar.

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Det är inte vården i sig som är problemet. Hon får naturligtvis den vård hon behöver. Det är kostnaden för den vård hon får som är problemet

 

För personer som inte är folkbokförda i Sverige, inte är EU-medborgare, inte bor i Australien, Israel eller Turkiet och inte är asylsökande gäller att dom får betala full kostnad för alla former av mediciner och vård

 

En helt normal förlossning kostade den här kvinnan (med svenska uppehållstillstånd, pappan svensk och barnet svenskt) 60.000 kr. För en svensk hade det kostat under 1000 kr beroende på hur många dagar man ligger inne och avsett hur komplicerad förlossningen än var

https://www.expressen.se/kvallsposten/de-tvingas-betala-60-000-kr-for-forlossning/

 

Men hon har ju hittils fått vården betald av sin försäkring och av läkarutlåtandet att döma så planeras ju hon få fortsatt vård erbjuden. Står ingenstans att hon nekas palliativ vård för att pengar eller försäkring saknas så det är uppenbarligen inte problemet. De (Jörgen) säger ju att de behöver pengar för att försäkringen inte längre vill täcka vården, men då uppstår ju frågorna vilken vård är det som försäkringen inte vill betala och låter verkligen Svensk sjukvård nån dö hemma utan smärtstillande behandling för att det inte finns en försäkring som betalar den vården. Tror inte Sverige är så inhumana faktist. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Google always knows...😉. så kallad pallitativ vård innefattar ganska mycket behandling och kan pågå i flera år.

 

Begreppet palliativ vård är ett förhållningssätt som används för att beskriva den behandling och de åtgärder som du kan få. Palliativ cancerbehandling kan omfatta flera olika insatser som exempelvis operation, behandling med cytostatika, hormoner eller strålning samt andra former av symtomlindring.

 

Ha ha ha, ja nu orkar jag inte googla på "hur länge lever man med bröstcancer som spridit sig till skelettet" men jag är ganska säker på att den vård som främst erbjuds i detta fallet är starka smärtstillande mediciner tills patienten dör inom max 6 månader. 😮 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Swippe:

Men hon har ju hittils fått vården betald av sin försäkring och av läkarutlåtandet att döma så planeras ju hon få fortsatt vård erbjuden. Står ingenstans att hon nekas palliativ vård för att pengar eller försäkring saknas så det är uppenbarligen inte problemet. De (Jörgen) säger ju att de behöver pengar för att försäkringen inte längre vill täcka vården, men då uppstår ju frågorna vilken vård är det som försäkringen inte vill betala och låter verkligen Svensk sjukvård nån dö hemma utan smärtstillande behandling för att det inte finns en försäkring som betalar den vården. Tror inte Sverige är så inhumana faktist. 

I Sverige nekas man aldrig vård oavsett om man har försäkringsskydd eller inte. Det är fakturan som kommer efteråt som är problemet för det här paret

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns

2 minuter sedan, skrev Swippe:

Ha ha ha, ja nu orkar jag inte googla på "hur länge lever man med bröstcancer som spridit sig till skelettet" men jag är ganska säker på att den vård som främst erbjuds i detta fallet är starka smärtstillande mediciner tills patienten dör inom max 6 månader. 😮 

Finns det inte ett maxbelopp för hur mycket försäkringarna betalar ut, dom thailändska i alla fall ?

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Finns

det inte ett maxbelopp för hur mycket försäkringarna betalar ut, dom thailändska i alla fall ?

Är det säkert, bör väl ligga på typ 2 miljoner bath eller nåt sånt? Men även om maxbeloppet skulle uppnås, vilket jag har svårt att tänka mig eftersom det är operationer och när man är inlagd länge på sjukhus som kostnaden springer iväg, skulle verkligen den Svenska sjukvården dra in smärtstillande palliativ behandling bara för att försäkringen inte täcker längre? Hmm, knappast...

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Swippe:

Ha ha ha, ja nu orkar jag inte googla på "hur länge lever man med bröstcancer som spridit sig till skelettet" men jag är ganska säker på att den vård som främst erbjuds i detta fallet är starka smärtstillande mediciner tills patienten dör inom max 6 månader. 😮 

Dagens tips, lyd Spooncreeks råd om att googla innan du skriver en massa smörja. Det är inte morfinet som är det som är den största kostnaden, det borde inte ens behöva googlas för att inse det självklara i det.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

I Sverige nekas man aldrig vård oavsett om man har försäkringsskydd eller inte. Det är fakturan som kommer efteråt som är problemet för det här paret

Men hon har ju haft en försäkring som betalat vården hittils, men enligt Jörgen så går den inte att förlänga längre? Om jag förstått det rätt? Men det låter ju konstigt eftersom flera andra sagt att försäkringen går att förlänga om man inte kan/får resa hem,hon har ju ett läkarutlåtande på att hon inte kan resa hem utan hon ska vårdas här i Sverige tills hon dör.

 

Men jag tror inte att Jörgen behöver samla in 500 000 för att betala den palliativa vården tills hon dör, eftersom summan redan var så specificerad så är det mer rimligt att tro att de behöver pengarna till alternativ vård i ett annat land, t ex Finland. Och för sån vård täcker inga försäkringar, ja inte en vanlig reseförsäkring åtminstone. 

 

Det är ju viss skillnad på att samla ihop pengar till nån som ändå ska dö, eller att försöka samla ihop pengar i hopp om att kunna betala för en behandling som kan rädda hennes liv om man har tur. 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Fritz:

Dagens tips, lyd Spooncreeks råd om att googla innan du skriver en massa smörja. Det är inte morfinet som är det som är den största kostnaden, det borde inte ens behöva googlas för att inse det självklara i det.

Vad är det som är den stora kostnaden i detta fallet då? Säg mig du som tycks vara insatt i detta fallet? För att googla lär knappast göra att jag får reda på vad som är den stora kostnaden för att vårda nån med långt gången bröstcancer som spridit sig till skelettet? Men däremot så vet jag ju vilken vård folk har fått som haft cancer som spridit sig till skelettet, de har haft ont som satan och de har fått starka smärstillande mediciner. Oftast dropp med morfin.

 

Så smörja skriver jag inte, är nog du som har sämre koll än mig. Men googla som sagt, innan du påstår att jag har fel 😉 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Vård i Sverige är dyrt. Som tur är så subventioneras det mesta av kostnaden för oss svennar (och några andra grupper), men inte för thailändskor utan uppehållstillstånd.

Och mediciner är dyrt, vet (inte killgissar eller "tolkar") att cancermediciner och/eller smärtstillande kan gå på tusentals kronor per dag. Och läkarbesök är fullpris, när frugan var här gick ett besök på 3400 sek (2016). Har man ingen försäkring som tar notan blir det dyrt.

 

Om fallet i sig vet jag inget, dock VET jag att vård i Sverige är DYRT om man är en thailändska utan försäkring. 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev FF:

Min granne låg inne på pallaitiv den sista tiden, personalen gjorde allt för att kunde någorlunda avslut till livet.

Han kunde få en whiskey eller starköl, men tyvärr så blev det en massa morfin istället för att lindra smärtan i hans kropp.

Saknar honom fortfarande, men livet fortsätter för oss som finns kvar.

 

   FF

Menar du verkligen att det var fel att ge honom den smärtlindring han behövde för att stå ut ? Befinner man sig i livets slutskede är man sällan sugen på alkohol eller på mat heller för den delen.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Fritz:

Menar du verkligen att det var fel att ge honom den smärtlindring han behövde för att stå ut ? Befinner man sig i livets slutskede är man sällan sugen på alkohol eller på mat heller för den delen.

 

Det var hans val, inte personalen som gjorde valen åt han.

Min mening var att dom allt för att skulle få bästa avslutningen i hans liv.

 

  FF

 

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att jag och flera med mig tjafsar om försäkringar och kostnader för behandlingar, är det ingen som vet om pengarna behövdes till hennes palliativa vård= så att hon slipper lida mer än nödvändigt till sin död, eller behövdes pengarna för att man skulle försöka fixa en behandling i t ex Finland där det kanske finns en chans att man kan fixa detta?

 

Frågade min tjej och hon har så klart läst om detta också på Facebook men hon sa att när folk ställt mera detaljerade frågor till tjejens kille så hade han inte svarat överhuvudtaget utan det vara bara hans kompis som verkade skriva om detta och sköta insamlingen? Är ju konstigt om man bara fått ihop drygt 11 000 kr och sen plötsligt så stoppar man insamlingen (nån som skrev det här i tråden) för att man fått ihop summan (500 000 kr) som behövdes, låter skumt.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minutes ago, Swippe said:

Istället för att jag och flera med mig tjafsar om försäkringar och kostnader för behandlingar, är det ingen som vet om pengarna behövdes till hennes palliativa vård= så att hon slipper lida mer än nödvändigt till sin död, eller behövdes pengarna för att man skulle försöka fixa en behandling i t ex Finland där det kanske finns en chans att man kan fixa detta?

 

Frågade min tjej och hon har så klart läst om detta också på Facebook men hon sa att när folk ställt mera detaljerade frågor till tjejens kille så hade han inte svarat överhuvudtaget utan det vara bara hans kompis som verkade skriva om detta och sköta insamlingen? Är ju konstigt om man bara fått ihop drygt 11 000 kr och sen plötsligt så stoppar man insamlingen (nån som skrev det här i tråden) för att man fått ihop summan (500 000 kr) som behövdes, låter skumt.

Google is still your friend....

 

https://www.gofundme.com/f/help-nuchta-fight-cancer?qid=a4b8b915379e347d91d0a2a187f11022 . drygt 15.000 pix insamlade, insamlingen är öppen. Där kan du också få svar på dina övriga frågor.

 

"We received the worst news in 19/11 from Linköping hospital. They told us that she has breast cancer which now has spread to her bones and pelvis. The cancer has spread too much and impossible to completely cure it but with the help of radiation therapy and chemotherapy they will try to get it under some control and give her more time and less pain. (please see the documents below under updates)

On Friday 3/12 she was at Linköping hospital for radiation treatment, oncology clinic, met doctors, did blood tests and X-rays. The week after we were there on monday-friday where she received radiation therapy and new blood.

After radiation therapy her pain went significantly down.

 

Biggest chock, after the cancer news (we must pay everything ourselves)…

Until then we had paid the Swedish rates, which means you only pay 200 kr for each visit to the hospital. Now they told us that they had made a mistake, as she is not a citizen or has a residence permit. My wife and I have to pay everything as we are tourists!

All of a sudden a 15 min visit to the doctor went from 200 kr to 2 275 kr. Just for the visit, not any treatments or medicines!

How did we end up here?...

She got stuck here due to Covid not being able to fly to Thailand for her interview at the Swedish embassy so she could get her residence permit, and of course her travel insurance stopped being valid long time ago. Now she can’t go back there to do the bureaucratic paper work so she can come back as my wife, and she can’t even get cancer treatment if we don't pay for everything our self.

So on 18/12 she would have started the chemotherapy and getting new blood because her blood values are again very bad, and she would also get medical help at home where they would come to test her blood and watch her medication. But none of that has happened and will happen unless we pay for everything in advance.

They have already opened and put a venous port in her chest that is supposed to be for the cytotoxic drugs but its just hanging there in her chest.

Basically they have ended her treatment because she is not covered and we have no money to pay for ourselves. She’s just lying down at home in pain, getting worse.

I’ve been in contact with the Swedish Migration Agency and the Swedish embassy in Thailand, as they have promised to do the paper works without her being the physically for the interview, but the clock is ticking, we don’t know how long it will take, and she is getting worse by the day. And even if the eventually decide to our favor, non of the costs will be covered retroactive.
I’m afraid when they finally decide, without treatments RIGHT NOW, it will be too late"

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev spooncreek:

Google is still your friend....

 

https://www.gofundme.com/f/help-nuchta-fight-cancer?qid=a4b8b915379e347d91d0a2a187f11022 . drygt 15.000 pix insamlade, insamlingen är öppen. Där kan du också få svar på dina övriga frågor.

 

"We received the worst news in 19/11 from Linköping hospital. They told us that she has breast cancer which now has spread to her bones and pelvis. The cancer has spread too much and impossible to completely cure it but with the help of radiation therapy and chemotherapy they will try to get it under some control and give her more time and less pain. (please see the documents below under updates)

On Friday 3/12 she was at Linköping hospital for radiation treatment, oncology clinic, met doctors, did blood tests and X-rays. The week after we were there on monday-friday where she received radiation therapy and new blood.

After radiation therapy her pain went significantly down.

 

Biggest chock, after the cancer news (we must pay everything ourselves)…

Until then we had paid the Swedish rates, which means you only pay 200 kr for each visit to the hospital. Now they told us that they had made a mistake, as she is not a citizen or has a residence permit. My wife and I have to pay everything as we are tourists!

All of a sudden a 15 min visit to the doctor went from 200 kr to 2 275 kr. Just for the visit, not any treatments or medicines!

How did we end up here?...

She got stuck here due to Covid not being able to fly to Thailand for her interview at the Swedish embassy so she could get her residence permit, and of course her travel insurance stopped being valid long time ago. Now she can’t go back there to do the bureaucratic paper work so she can come back as my wife, and she can’t even get cancer treatment if we don't pay for everything our self.

So on 18/12 she would have started the chemotherapy and getting new blood because her blood values are again very bad, and she would also get medical help at home where they would come to test her blood and watch her medication. But none of that has happened and will happen unless we pay for everything in advance.

They have already opened and put a venous port in her chest that is supposed to be for the cytotoxic drugs but its just hanging there in her chest.

Basically they have ended her treatment because she is not covered and we have no money to pay for ourselves. She’s just lying down at home in pain, getting worse.

I’ve been in contact with the Swedish Migration Agency and the Swedish embassy in Thailand, as they have promised to do the paper works without her being the physically for the interview, but the clock is ticking, we don’t know how long it will take, and she is getting worse by the day. And even if the eventually decide to our favor, non of the costs will be covered retroactive.
I’m afraid when they finally decide, without treatments RIGHT NOW, it will be too late"

 

 

Tack! :-)

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

She got stuck here due to Covid not being able to fly to Thailand for her interview at the Swedish embassy so she could get her residence permit, and of course her travel insurance stopped being valid long time ago. Now she can’t go back there to do the bureaucratic paper work so she can come back as my wife, and she can’t even get cancer treatment if we don't pay for everything our self.

Det är denna bit i berättelsen som behöver förklaras noggrannare, Varför är inte försäkringen giltig längre, om man inte har kunnat resa tillbaka pga hälsoskäl eller pga Corona restriktioner? I båda fall kan man ha förlängt försäkringen, bara man inte låter den löpa ut utan förlänger i tid.

 

Vill minnas att det skrevs t.om bolagets namn i FB inlägget och förklarades om att först var det OK men sen hade bolaget ändrat sig om betalningsansvaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Cancerpatienter fick innan plandemin vänta orimligt länge. Undrar hur långa väntetiderna är nu om man är svensk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...