Jump to content
IGNORERAD

Arvsrätt i Thailand?


Dannep4

Recommended Posts

Jag har koll på lagar om arvskifte och hur det funkar i Sverige men hur det fungerar i Thailand har jag mindre koll på.

Jag och min fru är gifta både i Sverige och i Thailand.

Vi har tillgångar i båda länderna Allt i Thailand står i min frus namn och en del är mark.

Hon har särkullbarn men vi har även gemensamma barn med dubbla medborgarskap.

 

Jag förmodar att flera här har bättre koll än jag hur det fungerar i Thailand vid hennes respektive mitt frånfälle?

Vem ärver andel i % osv? 

 

Det vore bra att få lite klarhet i vilka lagar som gäller i Thailand om det värsta händer, vilket det för eller senare gör.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dannep4

    6

  • Tallviking

    5

  • born41

    3

  • UglyFarang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Har för mig att arvskiftet skall genomföras efter Thailändsk lag om du dör i Thailand

 

Det var en ändring i arvslagen 2015 om detta

 

Du kan läsa mer om detta här

 

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/rwanda/hjälp-till-svenskar-utomlands/arv-i-internationella-situationer/

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Tallviking:

Har för mig att arvskiftet skall genomföras efter Thailändsk lag om du dör i Thailand

 

Det var en ändring i arvslagen 2015 om detta

 

Du kan läsa mer om detta här

 

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/rwanda/hjälp-till-svenskar-utomlands/arv-i-internationella-situationer/

Inte om man dör i Thailand men däremot om man är skriven i Thailand.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Tallviking:

Har för mig att arvskiftet skall genomföras efter Thailändsk lag om du dör i Thailand

 

Det var en ändring i arvslagen 2015 om detta

 

Du kan läsa mer om detta här

 

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/rwanda/hjälp-till-svenskar-utomlands/arv-i-internationella-situationer/

Tack för svaret. Men jag vet inte om det är tillämpligt eftersom Thailand inte står med bland sökbara länder.

Det kan ju även vara svårt att i förväg veta i vilket land någon av oss kommer att lämna in.

Men att vara förberedd och tänkt igenom hur det går för var och en är nog en bra idé.

Så min fråga kvarstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Inte om man dör i Thailand men däremot om man är skriven i Thailand.

Vad jag förstått är en Thailändare alltid skriven i Thailand. Inte jag däremot.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Dannep4:

Vad jag förstått är en Thailändare alltid skriven i Thailand. Inte jag däremot.

Det är möjligt, men då gäller det endast egendomen i Thailand och det fixar man med ett testamente i Thailand, det ni äger i Sverige där gäller svensk arvslag så länge ni är skrivna i Sverige.

 

EDIT: det är alltid vettigt med ett testamente för att undvika missförstånd och minska risken för juridiska tvistemål.

Vi har testamente i Sverige och ska vid nästa gemensamma resa till Thailand fixa ett där också.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Dannep4:

Tack för svaret. Men jag vet inte om det är tillämpligt eftersom Thailand inte står med bland sökbara länder.

Det kan ju även vara svårt att i förväg veta i vilket land någon av oss kommer att lämna in.

Men att vara förberedd och tänkt igenom hur det går för var och en är nog en bra idé.

Så min fråga kvarstår.

Första stycket i texten säger en hel del:

 

Frågor om arv ska normalt prövas i det land där den avlidne hade hemvist och enligt det landets lag. En person kan dock i ett testamente bestämma att lagen i det land där han eller hon var medborgare ska tillämpas i stället.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

Det är möjligt, men då gäller det endast egendomen i Thailand och det fixar man med ett testamente i Thailand, det ni äger i Sverige där gäller svensk arvslag så länge ni är skrivna i Sverige.

Nu börjar du närma dig min fundering. Att barnen ärver min fru i Thailand råder det ingen tvekan om.

Frågan är om jag ärver något utan testamente?

En annan fråga är om tillgångarna i Thailand räknas som giftorättsgods och skall arvskiftas i händelse av mitt frånfälle precis som i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Första stycket i texten säger en hel del:

 

Frågor om arv ska normalt prövas i det land där den avlidne hade hemvist och enligt det landets lag. En person kan dock i ett testamente bestämma att lagen i det land där han eller hon var medborgare ska tillämpas i stället.

Normalt är sällan praxis i Thailand. Det måste finnas fler på forumet som funderat på dom juridiska bitarna.

Thailänsk lag förbjuder ju tex. mig att äga mark. Frågan är om jag ens ärver något eller om det bara är barnen?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Dannep4:

Normalt är sällan praxis i Thailand. Det måste finnas fler på forumet som funderat på dom juridiska bitarna.

Thailänsk lag förbjuder ju tex. mig att äga mark. Frågan är om jag ens ärver något eller om det bara är barnen?

Du får ärva mark via ett testamente men du måste sedan sälja den inom 12 månader till en thai eller thai-företag, annars riskerar du att den tvångssäljs

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Dannep4:

Normalt är sällan praxis i Thailand. Det måste finnas fler på forumet som funderat på dom juridiska bitarna.

Thailänsk lag förbjuder ju tex. mig att äga mark. Frågan är om jag ens ärver något eller om det bara är barnen?

Om du ärver mark i Thailand så ger lagen dej 6 månader att sälja men det ska inte vara problem att få förlängt till 1 år.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 hours ago, Dannep4 said:

Jag har koll på lagar om arvskifte och hur det funkar i Sverige men hur det fungerar i Thailand har jag mindre koll på.

Jag och min fru är gifta både i Sverige och i Thailand.

Vi har tillgångar i båda länderna Allt i Thailand står i min frus namn och en del är mark.

Hon har särkullbarn men vi har även gemensamma barn med dubbla medborgarskap.

 

Jag förmodar att flera här har bättre koll än jag hur det fungerar i Thailand vid hennes respektive mitt frånfälle?

Vem ärver andel i % osv? 

 

Det vore bra att få lite klarhet i vilka lagar som gäller i Thailand om det värsta händer, vilket det för eller senare gör.


Skriv testamente! 
Vill du att den svenska arvsförordningen ska gälla för dig som svensk medborgare så ska det skrivas in i testamentet annars gäller lagen i det land du är mantalsskriven
enligt ändringen i den svenska arvsförordningen från den 17 augusti 2015. Googla på "nya arvsförordningen" och liknande så kan du säkert finna mer.

 

Jag gissar att det inte spelar någon roll i vilket land ett testamente har blivit utfärdat för att gälla, bara att underskriften är bevittnad av två personer som inte är arvsberättigade.

Man behöver ingen advokat utan kan skriva ett testamente själv, det finns säkert färdiga mallar på internet. Man kan sedan be en god vän eller en icke arvsberättigad släkting att
förvara ett av två original, det andra kan man förvara hemma. Tänk på att lagar kan ändras utan att man är uppmärksam men har man ett testamente så ökar möjligheten att allt blir
som man tänkt när man ramlat ut för stupet.

 

Man kan ju rådgöra med en Thai advokat om man är osäker och en sak att kolla upp är att om frun äger en fastighet i Thailand och det finns ett minderårigt barn med i bilden,
då kan det vara så att om hon avlider så får fastigheten inte säljas innan barnet är myndigt. Jag har hört det ett flertal gånger men av Thai så det är mycket möjligt att det inte stämmer.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen mest intresserad av att veta vad som gäller om det nu inte finns ett testamente i Thailand.

Vad säger den Thailändska arvslagen?

 

Att veta vad som gäller är steg ett. Att eventuellt vidta åtgärder är nästa steg.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev born41:

Det är en god ide att lämna in ett exemplar av testamentet till Domsagan för registrering.

Ett registrerat testamente kan inte "myglas"bort. Du eller ni kan när som helst skriva ett nytt testamente.

 

Born41

Du skriver "Domsagan"? I Sverige finns ingen myndighet som registrerar testamenten (Domsagor finns inte ens kvar), i Thailand däremot kan man registrera sitt testamente hos Amphoe, kostar typ 30 THB.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Tallviking:

Du får ärva mark via ett testamente men du måste sedan sälja den inom 12 månader till en thai eller thai-företag, annars riskerar du att den tvångssäljs

Är det max 1 Rai får du ha det tills vidare och det krävs registrerat giftermål i Thailand.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Esspe:

Är det max 1 Rai får du ha det tills vidare och det krävs registrerat giftermål i Thailand.

Jag är lite tveksam till den uppgiften. Har du någon länk som visar på detta ?

 

Inheritance of land by a foreign spouse as statutory heir

In theory a foreigner can acquire land by inheritance as statutory heir (as opposed to legatees or heirs who are entitled by last will) and register ownership after having obtained permission from the Minister of interior.

Section 93 of the Land Code Act: 'A foreigner who acquires land by inheritance as statutory heir can have an ownership in such land upon a permission of the Minister of Interior. However, the total plots of land shall not be exceeding of those specified in Section 87'

It should be noted that the over 55 year old section 93 applies only to foreign ownership of land under a treaty (section 86 Land Code Act) and NOT to foreigners receiving land as a statutory heir from a Thai spouse. The last treaty allowing foreigners to own land in Thailand was terminated in 1970 therefore there is currently NO legal ground for the Minister of Interior to allow any foreigner to acquire land in Thailand as a statutory heir.

This in practice means that any foreign spouse who acquires land by inheritance as a statutory heir has to transfer the land within 1 year to a Thai national. The forgoing applies only to foreigners inheriting land as a statutory heir and not to foreigners heirs who acquire land under a last will.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Tallviking:

Jag är lite tveksam till den uppgiften. Har du någon länk som visar på detta ?

 

Inheritance of land by a foreign spouse as statutory heir

In theory a foreigner can acquire land by inheritance as statutory heir (as opposed to legatees or heirs who are entitled by last will) and register ownership after having obtained permission from the Minister of interior.

Section 93 of the Land Code Act: 'A foreigner who acquires land by inheritance as statutory heir can have an ownership in such land upon a permission of the Minister of Interior. However, the total plots of land shall not be exceeding of those specified in Section 87'

It should be noted that the over 55 year old section 93 applies only to foreign ownership of land under a treaty (section 86 Land Code Act) and NOT to foreigners receiving land as a statutory heir from a Thai spouse. The last treaty allowing foreigners to own land in Thailand was terminated in 1970 therefore there is currently NO legal ground for the Minister of Interior to allow any foreigner to acquire land in Thailand as a statutory heir.

This in practice means that any foreign spouse who acquires land by inheritance as a statutory heir has to transfer the land within 1 year to a Thai national. The forgoing applies only to foreigners inheriting land as a statutory heir and not to foreigners heirs who acquire land under a last will.

Möjligt att det inte stämmer men fick det från en ganska tillförlitlig källa för ett tag sen. Ska se om jag kan hitta det igen men det säkraste är ju att kontakta en advokat.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Du skriver "Domsagan"? I Sverige finns ingen myndighet som registrerar testamenten (Domsagor finns inte ens kvar), i Thailand däremot kan man registrera sitt testamente hos Amphoe, kostar typ 30 THB.

Du har helt rätt. Numer heter det domkrets sen några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev born41:

Du har helt rätt. Numer heter det domkrets sen några år.

 

Å vad har det med saken att göra?

 

Testamente i Sverige behöver intw längre registreras, dock kan man frivilligt registrera det hos Skattemyndigheten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/26/2020 at 11:54 PM, Dannep4 said:

Jag är egentligen mest intresserad av att veta vad som gäller om det nu inte finns ett testamente i Thailand.

Vad säger den Thailändska arvslagen?

 

Att veta vad som gäller är steg ett. Att eventuellt vidta åtgärder är nästa steg.

Om du vill ha en kopia på thailändsk arvslag med svensk översättning så skicka mig din emailadress i ett meddelande. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev samet:

 

Å vad har det med saken att göra?

 

Testamente i Sverige behöver intw längre registreras, dock kan man frivilligt registrera det hos Skattemyndigheten. 

Alltså, man kan INTE registrera testamenten i Sverige, vare sig hos Domsagan, Domkretsen och INTE heller hos Skattemyndigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Alltså, man kan INTE registrera testamenten i Sverige, vare sig hos Domsagan, Domkretsen och INTE heller hos Skattemyndigheten.

Här gäller det att sätta ner foten 😅

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Alltså, man kan INTE registrera testamenten i Sverige, vare sig hos Domsagan, Domkretsen och INTE heller hos Skattemyndigheten.

Jo, man kan registrera det på skatteverket, detta är frivilligt och ett sätt att försäkra sig om att testamentet inte "försvinner" efter ens död. 

 

Således är testamentet giltigt (förutsatt att man gjort rätt), oavsett om det är registrerat eller ej. Skatteverket bara tillhandahåller en "bevakningstjänst". 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...