Jump to content
IGNORERAD

fråga om uppehållstillstånd för besök


heyra

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga som jag vill ställa. Jag ska förlänga min flickväns visum, men hon kommer få ett uppehållstillstånd för besök antar jag. Så nu till min fråga kan hon med ett sådant visum (uppehållstillstånd för besök) resa ut ifrån sverige till sitt hemland (som inte är ett EU/Schengen land) under en viss tid och sedan resa in till sverige igen?

Eller måste man under visumets giltighetstid stanna kvar i sverige och om man skulle resa tillbaka så går detta visum ut..

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

När man förlämger ett besök får man ett s.k. "uppehållstillstånd för besök". Det är ett tidsbegränsat uppehållstillstånd som medger ett obegränsat antal in-och utresor under tillståndstiden.

Din flickvän kan resa hem och komma tillbaks under den tid som det tidsbegränsade uppehållstillståndet gäller.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det positiva svaret.

Det är så här att hon har fått en visum som är giltig i endast en månad. Man har ju rätt att få maximalt 3 månaders visum (90 dagar). Så därför vill jag förlänga hennes visum. Men som sakt behöver hon åka tillbaka för att göra ett par saker i sitt hemland för att sedan återvända hit till sverige.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaikonsult kan du svara på hur lång tid det tar att fixa hindersprövning om jag har fixat papper på hennes civilstatus på svenska/engelska? Jag är svensmedborgare och hon är här på privat visum.

De på skatteverket säger upp till 3 månader men jag läser att folk får hindersprövning efter ett par dagar bara.. 3 månader låter tok för mkt.

Vad tror du/ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte förlänga ett visum utan man måste söka ett uppehållstillstånd för besök om man vill förlänga besöket.

När det gäller schengenvisum och antalet beviljade in- och utresor så står detta i den visumstämpel som ambassaden sätter in i sökandens pass. Man anger i ansökan till schengenvisum om man önskar en, två eller flera inresor.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hon har två inresor till sverige. Innebär detta att ifall vi förlänger hennes visum med "uppehållstillstånd för besök " så kommer hon få resa tillbaka till sverige en gång till under giltighetstiden? Alltså jag förstår inte först skrev du att ett uppehållstillstånd för besök har obegränsad in och utresor till sverige så länge den är giltigt...

Kan du förklara detta för mig.

Thaikonsult du har ett PM från mig ochså!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är två helt skilda visum, på hennes nuvarande schengenvisa kan hon alltså lämna scheneng och komma tillbaka en gång till under giltighetstiden, söker hon nytt visum här i Sverige blir det nya förutsättningar..

Varför fick hon bara 1 månad?

Rent teoretisk bör hon kunna åka tillbaka och få två månader till och sedan förlänga här i tre...

Vad är planerna sedan, ni ska gifta er här verkar det som, ska hon bosätta sig här?

Det har nämligen betydelse vad man säger när man söker besöksvisum, och även tiden man bott ihop har stor betydelse(för att det ska gå snabbt och smidigt) om man sedan söker UT för bosättning..

Ska du bo i Thailand måste däremot äktenskapet registreras där enligt konstens alla regler, det gäller även vid UT ansökan att äktenskapet ska vara registrerat i båda länderna..

Det är en del pappersarbete,stämplar och översättningar som krävs, det är betydligt enklare tvärtom då svenska skatteverket själv fixar översättningar mm..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret islander.

Så du menar att hon harr rätt att få ett visum för två månader till. Så vi behöver inte ansöka om "uppehållstillstånd för besök" här i sverige...

Om jag förstått svaret från ditt inlägg korrekt så kan hon alltså åka tillbaka till sitt hemland och ansöka om ett nytt privatviusm direkt (om jag skickar inbjudan förstås)? Behöver hon inte vänta 6 månader innan hon kan komma tillbaka till sverige igen? Så står det på deras hemsida iallafall, visum för högst 90 dagar per 6 månader. Det är lite svårt att förstå vad de menar egentligen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi håller oss till schengenvisum så kan hon ansöka för två månader till hos ambassaden före karenstiden på 3 månader inträder. Maximala visumtiden som beviljas inom en 6 månadersperiod är 3 månader. Sedan är det inte säkert att ambassaden beviljar ett nytt schengenvisum igen eftersom din flickvän nyligen besökt Sverige. Det blir en chansning.

Om vi nu håller oss till uppehållstillstånd för besök som är ett tidsbegränsat uppehållstillstånd och inget schengenvisum, kan hon förlänga sitt besök hos Migrationsverket i Sverige oavsett om hon fått en månad eller tre månaders schengenvisum tidigare. Praxisen för besök av flickvän ligger idag kring 6 månader inkl. visumtiden. Man kan få beviljat en längre tid om det finns synnerliga skäl till förlängningen.

Man kan inte blanda ihop schengenvisum och uppehållstillstånd för besök. Det är helt skilda tillståndstyper med helt skilda regelverk.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde nyss migrationsverket och dem sa att ett Uppbehållstillstånd för besök är ett nationellt visum eller vad det kallas och att det bara går att använda i sverige och att inga nya inresor kan ske. Så det är inte alls ett obegränsad antal in och ut resoer som ni säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heyra!

Nästa gång du pratar med Migrationsverkets upplysning, be dem då vänligen att ge dig information om det regelverk som begränsar antalet in- och utresor vid ett uppehållstillstånd för besök. Det är intressant för oss alla.

Vi på Thaikonsult har aldrig hört talas om någon begränsning av in- och utresor när man har ett uppehållstillstånd för besök som tillsammans med arbete, studier och näringsverksamhet, regleras i Utlänningslagens 5 kap. 10§. Finns heller inget omnämnt i Utlänningsförordningen eller någon praxis i frågan.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kontaktade Lena Bernström som är avdelningschef på Migrationsverket i Norrköping - den enhet som bl.a. handlägger längre uppehållstillstånd för besök och är ansvariga för rutinerna kring denna tillståndsform. Frågade om det skett några förändringar beträffande in- och utresor från Sverige under tillståndstiden.

Lena svarade så här efter att ha kontrollerat med enhetschefen i Norrköping:

Det finns inga hinder att återvända till Sverige under tillståndstiden men man bör kontollera så man har rätt att resa in i det land man önskar besöka.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...