Jump to content
IGNORERAD

Ny laptop


Mankan

Recommended Posts

Vi verkar alla ha olika åsikter om vad som är viktigast. Enligt mitt sätt att se det är det

bildskärmen. Den måste vara minst full HD och ordentlig ljusstyrka. Om man köper på 

typ Elgiganten så säljer dom fortfarande en del datorer med medioker upplösning.

Själv köpte jag för några år sedan en billig 13;3:a med en i3 och lite minne och en

dålig skärm. Har den som resedator och till det duger den men den dåliga skärmen

gör den enormt tråkig att använda. Har ångrat mej många gånger.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    10

  • Tallviking

    8

  • andrejsdenruskige

    5

  • Stefan

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

17 timmar sedan, skrev samet:

Fast första frågan är ju vad skall hon göra med den, vilken prestanda behövs egentligen.

 

Vi teknikgubbar gillar nyaste, snabbaste, bästa osv... men det kostar därefter. Så vad är behovet egentligen? Mail och surf i soffan? Eller ner i väskan dagligen för pendling till jobbet? 

 

Den största skillnaden mellan konsument och business produkterna brukar vara livslängd, hur många böjningar kablen mellan skärm och burk tål, batteritid, vikt osv... prestanda som är viktiga för business men inte så avgörande i soffan. 

 

Har de senaste 15 åren haft några Dell men senaste tre maskinerna har varit HP, stabila och klarat mycket "manhandling". 

 

Just nu sitter jag med en HP Elitebook 840 G7 i7 som jag är grymt nöjd med. Men haft några Probook 640 innan som funkat minst lika bra för nästan halva pengen.

 

Så behov kontra priset får man funderar på. 

Och alla har väl SSD disk eller hur?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar med att man funderar på att köpa en dator på 13,5tum för max 7 - 8 000. Så känns det ju lite fel att leda in på begagnade prestanda maskiner som tom ligger högre i pris. Känns lite som om man funderar på att köpa en ny pendlarbil för att man skall ta sig  till arbetet men man blir rekommenderad att istället satsa på en begagnad Porsche turbo därför att man får betydligt mer för pengarna. 

 

Köp inte dyrare an du behöver, vem blir gladare av att se att processorn utnyttjas till 15% när plånboken är tom?

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev WAXO:

Börjar med att man funderar på att köpa en dator på 13,5tum för max 7 - 8 000. Så känns det ju lite fel att leda in på begagnade prestanda maskiner som tom ligger högre i pris. Känns lite som om man funderar på att köpa en ny pendlarbil för att man skall ta sig  till arbetet men man blir rekommenderad att istället satsa på en begagnad Porsche turbo därför att man får betydligt mer för pengarna. 

 

Köp inte dyrare an du behöver, vem blir gladare av att se att processorn utnyttjas till 15% när plånboken är tom?

 

WAXO

Det ska bli spännande att se om du också blir sågad jäms med fotknölarna för att komma med ett sådant utvecklingsfientligt inlägg. Har inte du heller några ambitioner ?  ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev WAXO:

Köp inte dyrare an du behöver,

Kvalité kostar också en del, vissa kanske nöjer sig med elgiganten 2995kr, jag gör inte det.

För mig är produkter från Apple det klockrena valet, håller länge och har toppkvalité, men alla tycker inte som jag.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev WAXO:

Börjar med att man funderar på att köpa en dator på 13,5tum för max 7 - 8 000. Så känns det ju lite fel att leda in på begagnade prestanda maskiner som tom ligger högre i pris. Känns lite som om man funderar på att köpa en ny pendlarbil för att man skall ta sig  till arbetet men man blir rekommenderad att istället satsa på en begagnad Porsche turbo därför att man får betydligt mer för pengarna. 

 

Köp inte dyrare an du behöver, vem blir gladare av att se att processorn utnyttjas till 15% när plånboken är tom?

 

WAXO

Du kan se det lite så här så kanske du förstår synsättet

 

Du behöver en vettig kombi för hela familjen och har två alternativ som båda kostar ungefär samma peng:

- En sprillans ny Ford Mondeo kombi med lilla motorn på 100 hk och ett års garanti men majoriteten av inredningen i billig plast och dåligt rostskyddad plåt

- En ett år gammal Mercedes E-klass kombi med 200 hk motor, skinnklädsel, hög kvalitet i inredningen, väl ljudisolerad och mycket bra rostskydd med två års garanti.

 

Alla väljer naturligtvis vad som passar deras personlighet bäst. Vissa prioriterar väldigt högt att få en sprillans ny bil som ingen annan ägt och själv ta smällen med hög värdeminskning första året och vissa tar hellre en begagnad för dom prioriterar kvalitet, prestanda och hållbarhet främst

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fritz:

Det ska bli spännande att se om du också blir sågad jäms med fotknölarna för att komma med ett sådant utvecklingsfientligt inlägg. Har inte du heller några ambitioner ?  ;)

Sitter just nu med en HP elitebook 840 I7 näst senaste modellen som kostade runt 20 000 ny i knä. Jag eftermonterat en M2 ssd på 2T, eftersom jag arbetar med ett tjogotal virituella maskiner där flera av dem kan vara öppna samtidigt där funkar den kanon. Men att surfa på nätet, kolla lite youtube och läsa lite mail ja då gör den ingen större nytta utan att försäljaren skrattade hela vägen till banken.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
56 minuter sedan, skrev Soengsang:

Kvalité kostar också en del, vissa kanske nöjer sig med elgiganten 2995kr, jag gör inte det.

För mig är produkter från Apple det klockrena valet, håller länge och har toppkvalité, men alla tycker inte som jag.

Nej, det är ju många som tycker ganska så fel. 
 

Något som har stört mig för en herrans massa år sedan är fläktljudet, värdelösa styrplattor (heter det så) och en massa annat krafs. 
 

Jag var enorm Apple motståndare, men råkade köpa en Mac Mini. Efter det så har det inte kommit in någon windowsburk i hemmet. 
 

Ska man bara använda den hemma till vardagssysslor så varför inte ny Mac med deras egna processor?

 

Lite dyrare men varar längre. 
Att folk är livrädda för att dom inte klarar annat än Windows är enda orsaken att inte byta

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilar och datorer är ju en sak men det kanske handlar om känslan trots allt.

 

För många år sedan körde jag drygt 200 mil för att komma över en väldigt speciell HIFI förstärkare. Jag hade tur och lyckades komma över den till ett vrakpris! 
Väl hemma kopplades den in på mina fantastiska högtalare från Olle Mirsch. Jag lade på min favorit CD och vilket ljud, fantastiskt!! När jag låg där i centrum på min utmärkta plats i soffan föll blicken på högtalarkablarna, de hade onekligen ett par år på nacken och borde kanske bytas. Jag knallade ner till Nisse på Jämt-Ljud och frågade vad han kunde erbjuda. Hans första fråga var viken musik jag lyssnade på och vad jag hade för övriga komponenter i min anläggning. När jag förklarat vad jag hade, fick jag ett positivt gensvar av Nisse och han började visa vad han kunde erbjuda i kabelväg.

Vi börjar med dessa, en hyfsad kabel som jag kan bjuda på till en gammal kund som dig.

Men sen har vi dessa som måste specialbeställas i exakt rätt längd eftersom de är kapslade i en mantel med tungt vatten ifrån Norge, de kostar 11 000:- metern och är förmodligen bättre än de förra. Det kanske rent av skulle kunna gå att mäta upp en klar förbättring av de elektriska signalerna. Men om musiken skall få dig att sväva iväg skall du köpa ett par kablar som du tror på, men heller inte tömmer kylskåpet några månader framåt.

Jag köpte kablar för 400:- metern och de har jag fortfarande kvar, men nu är det tapeterna jag retar mig på när jag ligger i soffan och försöker sväva iväg med min musik.

 

WAXO

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Nej, det är ju många som tycker ganska så fel. 
 

Något som har stört mig för en herrans massa år sedan är fläktljudet, värdelösa styrplattor (heter det så) och en massa annat krafs. 
 

Jag var enorm Apple motståndare, men råkade köpa en Mac Mini. Efter det så har det inte kommit in någon windowsburk i hemmet. 
 

Ska man bara använda den hemma till vardagssysslor så varför inte ny Mac med deras egna processor?

 

Lite dyrare men varar längre. 
Att folk är livrädda för att dom inte klarar annat än Windows är enda orsaken att inte byta

Jag har haft min mac en retina pro i 8 år nu fungerar fortfarande felfritt.

 

   Ff

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
5 minuter sedan, skrev FF:

Jag har haft min mac en retina pro i 8 år nu fungerar fortfarande felfritt.

 

   Ff

Ja, enda nackdelen är väl om man sysslar med CAD. 
Skulle jag behöva det så loggar jag in på jobbet och kör remote. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara den nya processorn i nya MacBook Pro 13”, mini och air M1:an galet snabb för den pengen.

slår det mesta i första utgåvan.

 

Så nu kommer en en ändring av processorerna.

Kommer inte dröja länge förens intel kommer att göra något liknande.

 

Så att gå köpa en pc idag skulle det bli något kit för några tusenlappar och vänta något år innan den nya släpps om man vill ha en pc.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-12-25 at 14:23, skrev Mankan:

Är det någon som har några tips?

 

Tanten ska skaffa en ny. Hon har fått för sig att hon helts vill ha en Dell eftersom att det är vad hon har på jobbet. Men där verkar det vara lite dåligt utbud. Speciellt om man vill åka någonstans för att klämma och känna. Mediamakt verkar inte ens säja Dell.

 

Kriterier:

Windows

13.5 tum (Är väl önskemålet just för att den ska vara lätt att bära på)

Pris runt 7000-8000kr

 

Här har du en tips . Jag köpte en model med i 7 och mycket ram för helt andra pengar dessutom har jag andra behöv av dator än bara surfa på internet. De levererar dagen efter beställning. Den har bra batteritid.

Priset är 9990 men på hemsidan får du 2000 kronor i rabatt

 

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=159W3EA&opt=UUW&sel=NTB

 

 

Jag köpte den här. Som sagt jag har andra behöv.

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2W0S4EA&opt=UUW&sel=NTB

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, enda nackdelen är väl om man sysslar med CAD. 
Skulle jag behöva det så loggar jag in på jobbet och kör remote. 

Småtrist om man jobbar med CAD/BIM, Autocad suger bäverpung när det handlar om remote. 

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
7 timmar sedan, skrev Stefan:

Småtrist om man jobbar med CAD/BIM, Autocad suger bäverpung när det handlar om remote. 

//S

Ja....men vill man så kan man ju även boota up sin Mac med Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja....men vill man så kan man ju även boota up sin Mac med Windows.

Lite som att köpa en Porsche och skylta om den till en Lada.... 😉

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
5 minuter sedan, skrev Stefan:

Lite som att köpa en Porsche och skylta om den till en Lada.... 😉

 

Precis!

Eller som att installera en sjuhelsikes virus på en välfungerande burk ;)

 

Därför är det så bra att kunna skilja jobb och fritid

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja....men vill man så kan man ju även boota up sin Mac med Windows.

Varför behöver du boota Mac med Windows? DWG går ju att köra på Windows, Äpple, Unix eller Linux utan problem liksom de flesta standard format för text, musik, video eller annat.

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Precis!

Eller som att installera en sjuhelsikes virus på en välfungerande burk ;)

 

Därför är det så bra att kunna skilja jobb och fritid

Nu är jobb och fritid i princip samma sak för mig, Linux är valet på min lilla privata server. Annars är Windows 10 ett måste då programvaran kräver det, det är sjukt instabilt att få Revit att fungera bra på en Mac, Revit fungerar bra att remota, dock inte Autocad. 

Jag är för lat att lära mig ett OS till, men i en rent privat situation skulle valet bli annorlund!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Köra DWG? Kanske finns något program som klarar det på en MAC, dock använder nästan alla i branchen olika tillägg till programvaran, här blir det tvärnit för en MAC!

//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-12-26 at 01:19, skrev Mankan:

Ja det är nog som du säger en ganska bra affär att köpa begagnat men jag har som det låter lite svårt att sälja in den iden till min sambo. Det finns ju naturligtvis en viss risk med beggat. Det verkar då mer intressant att kliva upp i pris. Just Dell xps verkar inte finns billigare än 14-15 tusen och slår man ut det på säg 5 år så är det ju inte så farligt. 

 

https://www.webhallen.com/se/product/321651-Dell-XPS-13-7390-13-3-FHD-IPS-i5-10210U-8GB-256GB-Intel-UHD-Win-10

 

Allvarligt, vad är frugan van vid och vad ska hon ha den till? 

Helt meningslöst att köpa en värstingdator till nån som inte har behov eller kunskap att nyttja den. 

Vilka applikationer kör hon, i vilken miljö? 

Förmodligen uppskattar hon en helt ny billigare modell än en beg värsting just för att hon inte förstår skillnaden i mellan dom. 

 

Det mest prisvärda för dig är väl att frugan blir nöjd, sen kvittar det väl eg hur bra hennes dator är på tunga renderingar å spel som hon aldrig kör. En ny mellanklass modell blir hon förmodligen jätteglad för. 

Kolla upp vilka modeller som finns i din budget och googla på tester/reviews på dem. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Swift 4X4:

Varför behöver du boota Mac med Windows? DWG går ju att köra på Windows, Äpple, Unix eller Linux utan problem liksom de flesta standard format för text, musik, video eller annat.

Aveva PDMS kan bli problem. Filer som .Nwd är även det ett problem.

Nu jobbar jag sällan med detta mer än i read-only, men även där blir det problem för mig.

Autodesk Inventor har jag däremot kört på Mac.

 

55 minuter sedan, skrev Stefan:

Nu är jobb och fritid i princip samma sak för mig, Linux är valet på min lilla privata server. Annars är Windows 10 ett måste då programvaran kräver det, det är sjukt instabilt att få Revit att fungera bra på en Mac, Revit fungerar bra att remota, dock inte Autocad. 

Jag är för lat att lära mig ett OS till, men i en rent privat situation skulle valet bli annorlund!

//S

Till vardagligt bruk så har det inte så stor betydelse vad man väljer för operativsystem.

Med Mac så är det inte direkt någon större tröskel, då man inte behöver kunna något som helst egentligen.

Sysslar man med musik eller fotografi så är Mac ett bra val. Betalar man räkningar, porrsurfar, trollar på nätet och andra vardagliga saker, så spelar det ingen roll vad man har för operativsystem.....så länge inte fläkten viner bara för att man scrollar för fort på Aftonbladet eller liknande saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...