Jump to content
IGNORERAD

Ny laptop


Mankan

Recommended Posts

Är det någon som har några tips?

 

Tanten ska skaffa en ny. Hon har fått för sig att hon helts vill ha en Dell eftersom att det är vad hon har på jobbet. Men där verkar det vara lite dåligt utbud. Speciellt om man vill åka någonstans för att klämma och känna. Mediamakt verkar inte ens säja Dell.

 

Kriterier:

Windows

13.5 tum (Är väl önskemålet just för att den ska vara lätt att bära på)

Pris runt 7000-8000kr

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    10

  • Tallviking

    8

  • andrejsdenruskige

    5

  • Stefan

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Välj inte de "billiga" lowend-modellerna som alla märken säljer på Mediamarkt, Elgiganten etc utan de som klassas som företagsmodeller eller uppåt

 

Skulle rekommendera HP Probook som lämplig nivå. Lenovo, Dell har också motsvarande mellanmodeller

 

Konsumentmodellerna är rena "plastaskiten" och långsamma redan när dom lämnar fabriken

 

Fundera allvarligt också på alternativet att köpa en lätt begagnad toppmodell typ Hp Elitebook, Lenovo X1 Carbon eller Dell XPS. Du får oftast 3 års garanti på dom och köper du en ett år gammal variant är det toppklass på hur den är byggd, material och komponenter och fortfarande två års garanti. Köper du en ny för samma summa med konsumentmodell har den bara ett års garanti och avsevärt sämre standard från början.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Tallviking:

Välj inte de "billiga" lowend-modellerna som alla märken säljer på Mediamarkt, Elgiganten etc utan de som klassas som företagsmodeller eller uppåt

 

Skulle rekommendera HP Probook som lämplig nivå. Lenovo, Dell har också motsvarande mellanmodeller

 

Konsumentmodellerna är rena "plastaskiten" och långsamma redan när dom lämnar fabriken

 

Fundera allvarligt också på alternativet att köpa en lätt begagnad toppmodell typ Hp Elitebook, Lenovo X1 Carbon eller Dell XPS. Du får oftast 3 års garanti på dom och köper du en ett år gammal variant är det toppklass på hur den är byggd, material och komponenter och fortfarande två års garanti. Köper du en ny för samma summa med konsumentmodell har den bara ett års garanti och avsevärt sämre standard från början.

Här finns en DELL XPS 13 9350 för strax över 7000kr vilket är rätt överkomligt. Är det nått du skulle rekommendera?

https://shop.inrego.se/barbara/dell-xps-13-9350-4?gclid=Cj0KCQiAuJb_BRDJARIsAKkycUnbbVdvkjNxS2GGrZUCEVu3ZDp41rg7ZD2RfpMN_yr0pV2S2FOC9XIaAsZlEALw_wcB

 

Det kan nog vara möjligt att kliva upp till rund 10000kr också om det går att försvara med att det resulterar i en betydligt bättre dator. Begagnat kanske är svårare att sälja in men är det någon site du rekommendera som säljer begagnat med garanti?

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Mankan:

Här finns en DELL XPS 13 9350 för strax över 7000kr vilket är rätt överkomligt. Är det nått du skulle rekommendera?

https://shop.inrego.se/barbara/dell-xps-13-9350-4?gclid=Cj0KCQiAuJb_BRDJARIsAKkycUnbbVdvkjNxS2GGrZUCEVu3ZDp41rg7ZD2RfpMN_yr0pV2S2FOC9XIaAsZlEALw_wcB

 

Det kan nog vara möjligt att kliva upp till rund 10000kr också om det går att försvara med att det resulterar i en betydligt bättre dator. Begagnat kanske är svårare att sälja in men är det någon site du rekommendera som säljer begagnat med garanti?

 

Inser nu att den jag hittade verkar vara begagnad. Där av det billiga priset

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Mankan:

Här finns en DELL XPS 13 9350 för strax över 7000kr vilket är rätt överkomligt. Är det nått du skulle rekommendera?

https://shop.inrego.se/barbara/dell-xps-13-9350-4?gclid=Cj0KCQiAuJb_BRDJARIsAKkycUnbbVdvkjNxS2GGrZUCEVu3ZDp41rg7ZD2RfpMN_yr0pV2S2FOC9XIaAsZlEALw_wcB

 

Det kan nog vara möjligt att kliva upp till rund 10000kr också om det går att försvara med att det resulterar i en betydligt bättre dator. Begagnat kanske är svårare att sälja in men är det någon site du rekommendera som säljer begagnat med garanti?

 

Den är för gammal. Den har 6:e generationens processor (6200U - 6:an anger processorgenerationen) och du bör titta på minst 8:e generationens processor eller nyare för dom pengarna. Köp inte av företag för dom ligger alldeles för högt i pris

 

Håll koll på Blocket och Tradera

 

T.ex den här bör du kunna erbjuda säg 9500 kr för och ev beredd att gå upp till 10

https://www.blocket.se/annons/stockholm/lenovo_s940_ultratunn_14__uhd__i7_16gb_1t/92522559

 

Eller denna

https://www.blocket.se/annons/stockholm/dell_latitude_4710_14__2_in_1_i7/93432207

 

Och denna

https://www.blocket.se/annons/stockholm/dell_xps_13_i7_16gb_512gb_ssd_nyskick/92844157

 

I den prisklassen kan man ofta pruta ganska hårt och vara kall för inte sällan säger dom nej men återkommer efter ett tag när dom inte får något annat napp

I den prisklassen är det svårt att sälja nästan nya proffsdatorer för företag köper inte sådana och privatpersoner letar billigare datorer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få en ett år gammal dator för 10.000 som kostade ny 25000 kr

 

Och då med 2 års garanti kvar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Du kan få en ett år gammal dator för 10.000 som kostade ny 25000 kr

 

Och då med 2 års garanti kvar

Ja det är nog som du säger en ganska bra affär att köpa begagnat men jag har som det låter lite svårt att sälja in den iden till min sambo. Det finns ju naturligtvis en viss risk med beggat. Det verkar då mer intressant att kliva upp i pris. Just Dell xps verkar inte finns billigare än 14-15 tusen och slår man ut det på säg 5 år så är det ju inte så farligt. 

 

https://www.webhallen.com/se/product/321651-Dell-XPS-13-7390-13-3-FHD-IPS-i5-10210U-8GB-256GB-Intel-UHD-Win-10

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst, hittills mycket värdefulla tips för mig. Och jag tror jag själv ska överväga en beggad när det snart blir aktuellt. Bra jobbat och tack @Tallviking

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja det är nog som du säger en ganska bra affär att köpa begagnat men jag har som det låter lite svårt att sälja in den iden till min sambo. Det finns ju naturligtvis en viss risk med beggat. Det verkar då mer intressant att kliva upp i pris. Just Dell xps verkar inte finns billigare än 14-15 tusen och slår man ut det på säg 5 år så är det ju inte så farligt. 

 

https://www.webhallen.com/se/product/321651-Dell-XPS-13-7390-13-3-FHD-IPS-i5-10210U-8GB-256GB-Intel-UHD-Win-10

 

Här har du ett annat alternativ annars som kan vara bra

https://www.dustinhome.se/product/5011197320/zenbook-14

 

Och denna

 

https://www.dustinhome.se/product/5011206898/yoga-slim-7

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska inte på någotvis kalla mej datorexpert men jag har köpt några beg HP Elitebook med magnesiumskal som pallar lite stryk när man är ute och reser, jag är nöjd med I7 däremot inte med W10.

Jag har alltid externt tangentbord, mus och skärm hemma.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde häromdagen 90 st HP Probook 640 G8:or med 11:e generationens i5-processorer och dom ligger idag på 10.000 + moms

 

Man kan generellt säga att en i5:a av en viss generation normal presterar något bättre än en i7:a av generationen innan (en i5:a av 11:e generationen är bättre än en i7:a av 10:e generationen) Och ofta minskar strömförbrukningen för varje ny generation

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

Jag beställde häromdagen 90 st HP Probook 640 G8:or med 11:e generationens i5-processorer och dom ligger idag på 10.000 + moms

 

Man kan generellt säga att en i5:a av en viss generation normal presterar något bättre än en i7:a av generationen innan (en i5:a av 11:e generationen är bättre än en i7:a av 10:e generationen) Och ofta minskar strömförbrukningen för varje ny generation

Jag har själv en gammal Elitebook med i5 som säkert är minst 5 år gammal och funkar hur jävla bra som helst för mitt privata behov. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Mankan:

Ganska OK men dock bara 8:e generationens processor. Nu börjar 11:e generationen att säljas

 

Just den har Win 10 Pro vilket är bra för då kan du köra Bitlocker-kryptering av disken och den har i7:a och 16 Gb RAM

 

Du kan dock komma ner en del i pris

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5260313

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket prestanda behöver man på en hemmadator egentligen? Man behöver väl inte en dyr sportbil om man bor i Bastuträsk och aldrig kör utanför kommungränsen eller tänker jag helt fel med den jämförelsen ?  ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Ganska OK men dock bara 8:e generationens processor. Nu börjar 11:e generationen att säljas

 

Just den har Win 10 Pro vilket är bra för då kan du köra Bitlocker-kryptering av disken och den har i7:a och 16 Gb RAM

 

Du kan dock komma ner en del i pris

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5260313

Aha den siffran var också viktig. Roligt man lär sig.

 

image.png.d2a4ce7ef39b36417297b00dcad25802.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fritz:

Hur mycket prestanda behöver man på en hemmadator egentligen? Man behöver väl inte en dyr sportbil om man bor i Bastuträsk och aldrig kör utanför kommungränsen eller tänker jag helt fel med den jämförelsen ?  ;)

Vad skönt det måste kännas med den filosofin att den spik är en spik, en skruv är en skruv, en bil är en bil och i det här fallet då en dator är en dator. Så köp det som är billigast då blir du nöjd.

 

Som tur är så finns det folk med lite större ambitioner. Hur hade utvecklingen sett ut annars?

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Mankan:

Aha den siffran var också viktig. Roligt man lär sig.

 

image.png.d2a4ce7ef39b36417297b00dcad25802.png

Man kan lite grovt säga att det kommer en ny generation processorer en gång om året (dock var 9:e generationen något som snabbt passerades, därav att 8:an fortfarande säljs

 

Skall du köpa en ny så försök hitta en med 10 eller 11:e generatioen och då räcker en i5:a för att klart slå 8:e generationens i7:or

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast första frågan är ju vad skall hon göra med den, vilken prestanda behövs egentligen.

 

Vi teknikgubbar gillar nyaste, snabbaste, bästa osv... men det kostar därefter. Så vad är behovet egentligen? Mail och surf i soffan? Eller ner i väskan dagligen för pendling till jobbet? 

 

Den största skillnaden mellan konsument och business produkterna brukar vara livslängd, hur många böjningar kablen mellan skärm och burk tål, batteritid, vikt osv... prestanda som är viktiga för business men inte så avgörande i soffan. 

 

Har de senaste 15 åren haft några Dell men senaste tre maskinerna har varit HP, stabila och klarat mycket "manhandling". 

 

Just nu sitter jag med en HP Elitebook 840 G7 i7 som jag är grymt nöjd med. Men haft några Probook 640 innan som funkat minst lika bra för nästan halva pengen.

 

Så behov kontra priset får man funderar på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Tallviking:

Man kan lite grovt säga att det kommer en ny generation processorer en gång om året (dock var 9:e generationen något som snabbt passerades, därav att 8:an fortfarande säljs

 

Skall du köpa en ny så försök hitta en med 10 eller 11:e generatioen och då räcker en i5:a för att klart slå 8:e generationens i7:or

 

6 minuter sedan, skrev samet:

Fast första frågan är ju vad skall hon göra med den, vilken prestanda behövs egentligen.

 

Vi teknikgubbar gillar nyaste, snabbaste, bästa osv... men det kostar därefter. Så vad är behovet egentligen? Mail och surf i soffan? Eller ner i väskan dagligen för pendling till jobbet? 

 

Den största skillnaden mellan konsument och business produkterna brukar vara livslängd, hur många böjningar kablen mellan skärm och burk tål, batteritid, vikt osv... prestanda som är viktiga för business men inte så avgörande i soffan. 

 

Har de senaste 15 åren haft några Dell men senaste tre maskinerna har varit HP, stabila och klarat mycket "manhandling". 

 

Just nu sitter jag med en HP Elitebook 840 G7 i7 som jag är grymt nöjd med. Men haft några Probook 640 innan som funkat minst lika bra för nästan halva pengen.

 

Så behov kontra priset får man funderar på. 

Själv sitter jag med en Microsoft Surface pro 3 en I7:a

 

 

Går utmärkt att surfa på MPR med den...

 

 

börjar dock bli lite trött om man skall titta på 4K i fullbild

 

/Enis

 

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

HP Zbook I7:a med 16 GB ram, Senaste processorgenarationen. Går helt fantastiskt, men jag jobbar med BI och data analys 24 700 listpris. Så dom flesta behöver inte detta helt krasst.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev samet:

Fast första frågan är ju vad skall hon göra med den, vilken prestanda behövs egentligen.

 

Vi teknikgubbar gillar nyaste, snabbaste, bästa osv... men det kostar därefter. Så vad är behovet egentligen? Mail och surf i soffan? Eller ner i väskan dagligen för pendling till jobbet? 

 

Den största skillnaden mellan konsument och business produkterna brukar vara livslängd, hur många böjningar kablen mellan skärm och burk tål, batteritid, vikt osv... prestanda som är viktiga för business men inte så avgörande i soffan. 

 

Har de senaste 15 åren haft några Dell men senaste tre maskinerna har varit HP, stabila och klarat mycket "manhandling". 

 

Just nu sitter jag med en HP Elitebook 840 G7 i7 som jag är grymt nöjd med. Men haft några Probook 640 innan som funkat minst lika bra för nästan halva pengen.

 

Så behov kontra priset får man funderar på. 

Hade du något förslag på vad hon ska köpa?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar hon inte avancerade spel, behöver hon inte det senaste och snabbaste. Viktigast idag anser jag är en snabb disk (SSD) och hyfsat med minne (minst 8gb). Onödigt att köpa dyrare än vad man har användning för.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Mankan:

Hade du något förslag på vad hon ska köpa?

Nja. Som sagt beror ju på behovet.

Men som jag skrev, har bara gott att säga om HP. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...