Jump to content
IGNORERAD

Hur man kör i Thailand


Surin P3

Recommended Posts

:D   Mycket sanningsenlig beskrivning av hur det ser ut i den thailändska trafiken.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

He he he, jag trodde ju att det var en "seriös" beskrivning av hur man skulle köra först... ;D

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det, ju...  ??? eller?

Är inte detta ett utklipp ur den Thailändska körkortsboken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är det, ju...  ??? eller?

Är inte detta ett utklipp ur den Thailändska körkortsboken?

Frågan är väl om det ens finns en körkortsbok i Thailand?! :ahh:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Rogigoal

Körkortsbok i Thailand :ahh: ,många verkar strunta i att läsa den då :icon_lol: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Omkörningsteknik med tuk-tuk i Bangkok

Man lägger sig bakom bussen rätt nära

IMG_0627.jpg

Och sen när man tror att där är en lucka så drar man på i rusningstrafiken

IMG_0628.jpg

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är inte direkt nåt hårt pluggande för att få körkort i Thailand.

Min Tgf lånade en pick-up betalade 120 baht och efter att hon visat sina körfärdigheter i ca 5 minuter hade hon körkort.

OBS! Efter att hon kört 6 månader på detta thaikort i finland fick hon sedan byta det thailändska körkortet mot ett EU-Körkort.

Nu kan hon således susfram i hela Europa :icon_lol:

Till saken hör att idag kör hon bra efter flera års träning men i början var det mycket chansningar på vem kör först metoden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart P3.. Själv behöver man ett par chang i kroppen för att våga sig ut i trafiken ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest woien

Quote

Till saken hör att idag kör hon bra efter flera års träning men i början var det mycket chansningar på vem kör först metoden...

Är det verkligen så att man kan omvandla thaikörkort till EU kort ?

Har för mig att det inte skall funka.

Hoppas det INTE gör det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftig (och verklighetsbaserad) beskrivning. Betr. hur Thai skaffar kort så har min TGF skaffat sitt på så sätt att våran grannes kusin i BanPhoe utfärdar sådana så det kostade en grillad kyckling hemma hos honom och hans fru medan det fixades, Tgf körde både dit och hem, No problem..so far.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Köpte bil förra vintern och hann med att gasa runt i cirka 1.000 mil.

Tyckte det var förvånansvärt lätt att köra i Thailand... mycket mer simpelt än jag trodde.

Visst är Sverige säkrare på många sätt, men samtidigt är LOS-trafiken dumt logiskt... eller hur man ska uttrycka det.

Efter ett tag lärde man sig blinka med helljus i tid och otid och tuta vid var och varannan korsning.  :thumbsup:

/jfk - som ser fram emot att komma ned i höst och få köra lite riktigt bil igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

BankAnaconda

En underbar tråd  :thumbsup:

Men alla som gnäller över thai trafiken borde testa Indonesien

Jag var i Jarkarta och åkte buss över hela Java till Bali

Resultat= Jag tycker ALL annan trafik är lung och fin.

Jösses vilka minnen :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna beskrivning via "körkortsboken" är klockren. Precis som sanning om trafiken  :D

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jodå bilderna i första inlägget är åt he...e, men ska du köra i Thailand är det viktigt att veta att dom inte kan sina egna regler. Kolla bara på dom vita sträcken, dom kör över heldragen linje hela tiden. Dom vita linjerna är rättmålade till 99% i Thailand. Men det är inte många som ser dom eller vet vad dom är till för.

Kör försiktigt då du är här.. :)

\\\ Herr Jim har tjatat ///

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

På Samui kör man nog värst :confused:

Coolast av alla är denna indier:

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är imponerad av Thailändarna i trafiken, och tycker dom kör mycket bra överlag (ok undantag finns).  :thumbsup:

Speciellt då om man jämför med Malaysia, Singapore, Taiwan, Korea, Indonesien för att inte prata om Kina. Och med risk för att bli påhoppad tycker jag tom att Thailändare kör bättre än Svenskar.  :police:

Signatur, 5000 mil i Thailand.. Och 15 000 mil i Asien sedan 2001.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Dom värsta jag har åkt med i Thailand är 2 engelsmän , det enda dom gjorde var att sitta och gapa och skrika

på att Thai bilisterna körde så kasst . Men det var nog dom som körde riktigt illa . Satt och höll i mej ganska hårt.

Man ska kramas i trafiken .

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag är imponerad av Thailändarna i trafiken, och tycker dom kör mycket bra överlag (ok undantag finns).  :thumbsup:

Speciellt då om man jämför med Malaysia, Singapore, Taiwan, Korea, Indonesien för att inte prata om Kina. Och med risk för att bli påhoppad tycker jag tom att Thailändare kör bättre än Svenskar.  :police:

Signatur, 5000 mil i Thailand.. Och 15 000 mil i Asien sedan 2001.

Finner heller inget särskilt anmärkningsvärt med den Thailändska trafiken,  ca 25,000 mil i Asien utan incident.

Fast att man kör bättre än i Sverige stöds inte utav olyckstatistiken...

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker de flesta bilforare i Thailand kor helt OK, nar de ar nyktra vill saga, och det ar val den storsta anledningen till att olycksstatistiken ar sa pass illa i Thailand, att valdigt manga kor pa fyllan eller atminstonde nagot onyktra. Den andra anledningen ar att yrkesforare (taxi, buss och lastbil) ar betydligt samre har an i Sverige. Beror formodligen bade pa bristande utbildning samt ofta pressade krav for att dra in pengar. Absolut varst tycker jag det ar i Indien. Ruggigt daliga bilar, daliga chaufforer, vagar som helt plotsligt tar slut samt heliga kor, grisar och kameler pa vagarna. Dar behover man ta sig en ordentlig starkare innan man satter sig i taxin. Om sedan olyckan skulle vara framme och man inte fororsakas omedelbart sa lar ju ett dygn eller tva pa ett landsorts sjukhus gora resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finner heller inget särskilt anmärkningsvärt med den Thailändska trafiken,  ca 25,000 mil i Asien utan incident.

Fast att man kör bättre än i Sverige stöds inte utav olyckstatistiken...

Det gör inte jag heller, men man måste nog se till de ekonomiska förutsättningarna och de traditionella transportmedlen, i synnerht på landsbyggden, för att hitta en av förklaringarna till statistiken. Gamla utrangerade fordon=dålig säkerhet, Att lasta en "buffelvagn" knökfull var väl inte så farligt, men en ny pickup i 100 blås=livsfarligt, o.s.v. Det är även i LOS som här, den differenta hastigheten är oftast den största olycksrisken och den är MYCKET större i LOS. Plus avsaknad av det vi kallar för sunt förnuft, där kallas det att ge andra möjlighet till transport när man sitter 10-15 st på ett flak...finns hur mycket som helst MEN alkohol är fortfarande nr ett, där måste det till en skärpning.

Inget ont o.s.v.    trafiken har minska drastiskt den sista tiden p.g.av priset på drivmedel, olyckorna med.

HaDe

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har märkt på mig själv att jag använder den normala högersvängen för MC när jag är ute o kör runt byn :crazy:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Quote

Häftig (och verklighetsbaserad) beskrivning. Betr. hur Thai skaffar kort så har min TGF skaffat sitt på så sätt att våran grannes kusin i BanPhoe utfärdar sådana så det kostade en grillad kyckling hemma hos honom och hans fru medan det fixades, Tgf körde både dit och hem, No problem..so far.

Baa

Kan han fixa ett till mig med så bjuder vi på en helkväll.Jag bor i Ban Phe också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...