Jump to content
IGNORERAD

Trött på Thailand?


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Utan att vara näsvis, det är ett mycket större antal muslimer i södra Thailand, där bl.a. Phuket o Krabiregionerna ingår, än som syns på ytan i dessa turisttäta områden.

Nu är det Phuket jag bor på när jag är i Thailand och jag har aldrig sett att islam skulle ha den minsta inverkan där (inte fler muslimer än jag ser i en vanlig svensk större stad)!

Turistområderna är inget som tilltalar mig och jag spenderar ingen tid där när jag är på Phuket!

I byn utanför som jag håller till ser man knappt heller aldrig några faranger (så då förstår jag hur få man springer på om man bor på vischan på fastlandet)!

Ändrades av BaBoo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    5

  • BaBoo

    5

  • svarten

    4

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Nu är det Phuket jag bor på när jag är i Thailand och jag har aldrig sett att islam skulle ha den minsta inverkan där (inte fler muslimer än jag ser i en vanlig svensk större stad)!

Turistområderna är inget som tilltalar mig och jag spenderar ingen tid där när jag är på Phuket!

I byn utanför som jag håller till ser man knappt heller aldrig några faranger (så då förstår jag hur få man springer på om man bor på vischan på fastlandet)!

Och i vilken specifik ort i tycker du islam har haft ngn större inverkan i det relativt sekulerade Malaysia? /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Och i vilken specifik ort i tycker du islam har haft ngn större inverkan i det relativt sekulerade Malaysia? /mvh

Har aldrig varit i Malaysia och har inga som helst planer på att åka dit heller!

Åk du dit i fortsättningen om du tycker det är ett bättre alternativ än Thailand men i så fall kan du väl starta ett Malaysiaforum och diskutera deras politik och religon där :)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Har aldrig varit i Malaysia och har inga som helst planer på att åka dit heller!

Åk du dit i fortsättningen om du tycker det är ett bättre alternativ än Thailand men i så fall kan du väl starta ett Malaysiaforum och diskutera deras politik och religon där smile.gif

Ursäkta men jag tror att det var du som först började diskutera religionen i Malaysia i denna tråd om Thailands grannländer i detta Thailandsforum :) .

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man inte är trött på Thailand så kan ju alltid våra kära resebyråer och media skapa en förflyttning av turister till något ställe där dom kan tjäna mer kronor. För i slutänden handlar det bara om var det finns pengar att tjäna.

I dom länder som föreslogs så är ju lönebilderna betydligt lägre än i ( till och med ) Thailand.

Länderna var för sig. Tja... Laos, nej inga stränder, Vietnamn, har testat och inte fler gånger. Vill jag bli blåst kan jag åka till turkiet.

Malaysia, riskfaktor stor.

Kambodja., Möjlig konkurent, har även stränder.

Indonesien, utan Bali, inte en chans. Där ligger det muslimska i vägen. Har varit där några ggr då brorsan är gift med en indonesiska från Jakarta.

Ett land som alla glömmer är, hör och häpna, Burma. Med chans att bli lynchad nu. Men Burma är 30 år efter Thailand i sitt regerings skick men när det rättar till sig och det kommer det att göra så småning om. Men en liten titt på kartan visar hur mycket kustlinje och hur mycket öar som helst. Men detta är ju i framtiden, frågan är ju bara hur långt i framtiden.

/ Ban

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Håller nog inte med om att riskfaktorn är hög i Malaysia skulle våga åka dit .

men nog är det så att burma är nästa Thailand eller kanske nog mer nya Kambodja, för inte skulle ture turist åka till kambodia för lite mer än tio år sen :worried2: .

Det som talar för att grannländerna skulle bli aktuella är restiden från sverige är ungefär lika lång.

Fillipinerna har ett dåligt rykte och ligger för långt bort annars verkar det bra; Säkert dom kör på rätt sida vägen Enkelt dom skriver med riktiga bokstäver som man slipper vara analfabet. Gott man kan käka en skiva död gris (stekt/grillad) :drool: med en kall öl utan att någon blir upprörd. :sarcastic:

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte men de är väl inte så glada att man partar loss, i vilket fall så tror jag att en stor anledning till att vi västerlänningar blir förtjusta i tex Thailand är pga av att de är Buddhister, de har inte den stränga gamla kristendomen o islamismen i sitt grundtänkande vilket gör allt blir lite friare o roligare!

Kan säkert vara förenat med viss risk att supa skallen i bitar i t ex Iran eller på Talibankontrollerat område i Afghanistan <_< Men jag kan garantera dig att du kan "parta loss" precis lika mycket i Malaysia som i t ex Thailand utan problem. Det finns "Red Light" district i t ex Kuala Lumpur och även discon och barer. Men det går naturligtvis inte att jämföra med utbudet i t ex Pattaya eller Patong, men det finns som sagt. Och när det gäller Thailand så är ju faktist ett av Svenskarnas favvoställen t ex Koh Lanta, där är väl befolkningen till ca 90% muslimer och mig veterligen så är det inga problem att festa loss där heller.

Nu har jag inte varit runt på så många ställen i Malaysia men för mig så är Malaysia ingen konkurent till Thailand. Men det beror inte på befolkningen, de är jättetrevliga de jag mött i alla fall. Men Thailand är Thailand helt enkelt och ligger i en klass för sig själv.

Frågan är verkligen om speciellt många tröttnar så mycket på Thailand så att de vill byta land på sin nästa resa? Jag menar, Thailand är ju så stort och det finns alltid nåt ställe för alla. Kanske folk tröttnat på Phuket, Samui, Pattaya osv. Men finns ju massa små öar där du kan få vara i stort sett för dig själv om du tröttnat på charterkänslan på de större turistställena. :great:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man inte är trött på Thailand så kan ju alltid våra kära resebyråer och media skapa en förflyttning av turister till något ställe där dom kan tjäna mer kronor. För i slutänden handlar det bara om var det finns pengar att tjäna.

I dom länder som föreslogs så är ju lönebilderna betydligt lägre än i ( till och med ) Thailand.

Länderna var för sig. Tja... Laos, nej inga stränder, Vietnamn, har testat och inte fler gånger. Vill jag bli blåst kan jag åka till turkiet.

Malaysia, riskfaktor stor.

Kambodja., Möjlig konkurent, har även stränder.

Indonesien, utan Bali, inte en chans. Där ligger det muslimska i vägen. Har varit där några ggr då brorsan är gift med en indonesiska från Jakarta.

Ett land som alla glömmer är, hör och häpna, Burma. Med chans att bli lynchad nu. Men Burma är 30 år efter Thailand i sitt regerings skick men när det rättar till sig och det kommer det att göra så småning om. Men en liten titt på kartan visar hur mycket kustlinje och hur mycket öar som helst. Men detta är ju i framtiden, frågan är ju bara hur långt i framtiden.

/ Ban

Håller helt med, Burma eller Myanmar, ett kommande semesterland, var så däker, finns redan en ganska gedigen, dock sliten, strandhotellsbebyggelse, bebos i dag till största delen av höga militärer med deras "sällskap". Men stranden är superb.

Däremot gillar jag faktiskt Vietnam, kanske för att jag inte varit i HoChiMin sedan 10-12 år utan Hanoi och norra delen senaste resan,ojdå tiden går, 5 år sen, jaja seder och bruk förändras snabbt ibland.

Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå konstgjord, va är det för fel på strandturismen, inte kom väl stränderna till efter turismen, det är väl mycket tack vare dem som turismen upptäckt Thailand, att det sedan är olika tycke o smak om var och hur man väljer att tillbringa sin tid är ju bara av godo, vore väl trist o trångt om vi alla va i ban nånstans.

Baa som provat boende vid beach och risfält och gillar båda.

Hej Baa!

Mitt inlägg ska inte tolkas att jag tycker att det fel på strandturism för att jag använder ordet "konstgjord". Jag menar att strandturism inte är huvudattraktion för mig. Om det vore det vore det ingen mening att flyga till Thailand och betala massor pengar och vara jetlaggad i ett par veckor. Om huvudattraktionen med en semester är att ligga på stränder om dagarna och umgås med fulla svenskar, tyskar och engelsmän på högljudda diskotekar om kvällarna då kan jag lika gärna flyga till Mallorca eller Hurgada för ett par tusenlappar utan störa dygnsrytmen.

Vad jag gillar mest på semester är att utforska genuina miljöar där folk lever vardagliga liv. Jag vill gärna umgås med lokalbefolkningen, äta deras mat samt lära mig dess språk, kultur och historia.

Men jag kan ändå har mycket kul på strandorter. Under de senaste två resorna har jag varit på två nya strand orter - Hua Hin och Pattaya - för att träffa vänner. Det var mycket kul men det är ingen miljö där jag skulle vilja ägna hela semestern åt och ännu mindre hela pensionärslivet. Vi äro alla olika ju!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kan ändå har mycket kul på strandorter. Under de senaste två resorna har jag varit på två nya strand orter - Hua Hin och Pattaya - för att träffa vänner. Det var mycket kul men det är ingen miljö där jag skulle vilja ägna hela semestern åt och ännu mindre hela pensionärslivet. Vi äro alla olika ju!

Hälsning

Svarten

Hej Svarten!

Tro det eller ej, men det finns faktiskt olika miljöer i Pattaya, men det är klart - ett pensionärsliv i Uppsala är väl det ultimata.B)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa!

Mitt inlägg ska inte tolkas att jag tycker att det fel på strandturism för att jag använder ordet "konstgjord". Jag menar att strandturism inte är huvudattraktion för mig. Om det vore det vore det ingen mening att flyga till Thailand och betala massor pengar och vara jetlaggad i ett par veckor. Om huvudattraktionen med en semester är att ligga på stränder om dagarna och umgås med fulla svenskar, tyskar och engelsmän på högljudda diskotekar om kvällarna då kan jag lika gärna flyga till Mallorca eller Hurgada för ett par tusenlappar utan störa dygnsrytmen.

Vad jag gillar mest på semester är att utforska genuina miljöar där folk lever vardagliga liv. Jag vill gärna umgås med lokalbefolkningen, äta deras mat samt lära mig dess språk, kultur och historia.

Men jag kan ändå har mycket kul på strandorter. Under de senaste två resorna har jag varit på två nya strand orter - Hua Hin och Pattaya - för att träffa vänner. Det var mycket kul men det är ingen miljö där jag skulle vilja ägna hela semestern åt och ännu mindre hela pensionärslivet. Vi äro alla olika ju!

Hälsning

Svarten

Svarten!

Ber om ursäkt om det jag skrev misstolkades till att negativisera Dig och Dina ideal, inte alls min mening, ville bara påpeka att utan strandlivet hade förmodligen inte Thailand haft den dragningskraft som det har på bl.a. svenska semesterresande.

Sedan kan jag bara hålla med Dig, har som bekant efter ett år i Phuket slagit ner mina bopålar i Udon, delvis för att slippa semesterstressade turistermen mest för den ofantligt stora skillnaden i bemötande man får, inte bara en massa turiskskinnande utan ett i de flesta fall ärligt smile. Dessutom skall inte kostnadsläget negligeras, det är så pass mkt billigare att leva här att det blir klöver över för ett par rejäla semestersstänkare vid en sandstrand per år.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten!

Tro det eller ej, men det finns faktiskt olika miljöer i Pattaya, men det är klart - ett pensionärsliv i Uppsala är väl det ultimata.B)

Hej Jive!

Jag tror på dig! Det finns många miljöer i Pattaya. Staden är ju Thailands och även Sveriges Las Vegas. Du får gärna visa mig och Magrood några av dessa andra miljöer nästa gång vi kommer till Pattaya. Det är alltid jätteskoj att umgås med dig och din fru!

Magrood och jag tänker flytta till Roi Et när jag pensionerar mig förresten även om jag tycker faktiskt att det inte vore så tokigt med ett pensionärsliv i Uppsala. Det finns massor av vänner och nöjen som jag inte hinner med när jag jobbar heltid!

Som sagt Pattaya tycks sakna mitt huvudintresse i utlandet - en riktig genuin miljö med en exotisk kultur. Men staden ligger bara 4-5 timmar bort från Roi Et.

Det är lätt att ta en sväng ner när man vill. Det passar särskilt bra när vi får besök från Sverige som t.ex. nyligen när min dotter åkte med oss till Thailand!

Ha det gott!

Svarten

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så Svarten, att mitt och min frus liv till större delen kretsar runt bowlingen och det sociala liv som bowlingen har skapat. Det kan låta torftigt, men det räcker för oss och är faktiskt inte fy skam. Det är en härlig blandning av thai och faranger från olika hörn i värden, som träffas regelbundet minst 2 ggr/vecka.

Sedan har vi ju avbrotten med barliv och annat som hör turistlivet till, när sköna människor som du och Magrood, Vaxet med fru, för att ta några, kommer på besök.

Vi hoppas få besök av er här många gånger, så ni också får träffa de här sköna människorna, som lever ganska långt från Pattayas barer.

Hälsa Magrood och ha det riktigt bra!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...