Jump to content
IGNORERAD

Trött på Thailand?


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Trött på Thailand? är rubriken på en artikel i Vagabond.

http://www.vagabond.r-och-strander/

Vad tror ni ? Kommer Thailand att förlora turister till grannländer som Malaysia, Thailand, Laos, Cambodja och Vietnam?

Varför? - Varför inte?

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    5

  • BaBoo

    5

  • svarten

    4

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

Nu när Thailand blivit det nya Mallis för Svenskarna, så kommer säkerligen grannarna att dra nytta av detta.

De som inte vill prata Svenska i baren på kvällen eller äta pytt i panna till lunch, kommer nog att söka nya resmål.

Vi som har anknytning kommer fortsättningsvis vara trogna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni ? Kommer Thailand att förlora turister till grannländer som Malaysia, Thailand, Laos, Cambodja och Vietnam?

Läs meningen igen och begrunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni ? Kommer Thailand att förlora turister till grannländer som Malaysia, Thailand, Laos, Cambodja och Vietnam?

Läs meningen igen och begrunda.

Hej ja de kommer dom att göra flera av mina kamrater tar Malaysia i vinter i stället

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Trött på Thailand? är rubriken på en artikel i Vagabond.

http://www.vagabond.r-och-strander/

Vad tror ni ? Kommer Thailand att förlora turister till grannländer som Malaysia, Thailand, Laos, Cambodja och Vietnam?

Varför? - Varför inte?

Vore väl en naturlig utveckling egentligen..

Ligger ju i månniskans natur att vilja se något nytt och spännande när man då och då får råd att ge sig iväg. Att sitta på samma jäkla krog år efter år passar väl vissa men dock inte alla.

När nu Thailand växt upp som en turistort av gigantiska mått är det väl även naturligt att andra länder gör det samma. Det som lockade resenärer då Thailand betraktades som något exklusivt blir ju då ersatt av andra.

När jag var yngre så hette det ju att Thailand var det bara perversa gubbar som ville sätta på unga pojkar och flickor som åkte till. Tydligen var det ju en spännande tanke eftersom fler och fler åkte dit. :whistle:

Nu har ju var och varannan kotte varit där, och många med familj..

Så kanske dags för nya länder att stå för det mer exotiska och okända?

Men hur som helst.. det är väl ingen tvekan om att många som varit i Thailand många gånger skulle tycka det var spännande att prova något nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,det är väl viss risk för att man byter till ett annat land så småningom. Snart ser/hör man inget annat i Thailand än svenska,norska,tyska, flaggor hängandes överallt på barer,restauranger,lägenheter osv.Och när man går på restaurang och ska äta så är det nästan det första man läser,svensk husmanskost,pyttipanna osv. ibland verkar det som vartannan människa där är från norden. Nä,det är ju det man vill komma ifrån för att få lite omväxling,men när det börjar bli som hemma så känns det att det kan kvitta,och då kommer jag förmodligen byta land,men det kommer nog dröja nåt år till.Nu åker jag på måndag och det ska bli jääävligt gott,nästan 3 månader där nere :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Malaysia är Muslimskt!

Och vad gör det? Dom tvingar väl inte dig att utöva den muslimska tron.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad gör det? Dom tvingar väl inte dig att utöva den muslimska tron.

mvh. Lars

Vet inte men de är väl inte så glada att man partar loss, i vilket fall så tror jag att en stor anledning till att vi västerlänningar blir förtjusta i tex Thailand är pga av att de är Buddhister, de har inte den stränga gamla kristendomen o islamismen i sitt grundtänkande vilket gör allt blir lite friare o roligare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller man sig undan turiststråken så kan man nog hitta mycket att gilla i Thailand.

Tror inte så mycket på Malaysia som en turistort i samma storlek som Thailand har varit.

Vet inte varför, den rätta känslan inställer sig inte bara :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Malaysia är Muslimskt!

Eehhhhh...Vad är då "Svensk ön" Koh Lanta????? Buddhistiskt ??? Nej! Muslimskt men lika fasen har den blivit "Svensk Ön".

Jag har rest mycket i Malaysia och tycker inte Islam påverkar deras sätt så mycket om man är på turistorter eller i storstan.

Men visst märks det på andra håll. Och så alkohol priset! Dyyyyrt!

Jag tror prisläget gör det mer oatraktivt. Om man ska bo på något fint ställe vid havet så kostar det mycket mer än i Thailand.

Sedan har ju båda länder sina dyra och billiga ställen. Vad vet jag. Vi får se vad framtiden visar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eehhhhh...Vad är då "Svensk ön" Koh Lanta????? Buddhistiskt ??? Nej! Muslimskt men lika fasen har den blivit "Svensk Ön".

Jag har rest mycket i Malaysia och tycker inte Islam påverkar deras sätt så mycket om man är på turistorter eller i storstan.

Men visst märks det på andra håll. Och så alkohol priset! Dyyyyrt!

Jag tror prisläget gör det mer oatraktivt. Om man ska bo på något fint ställe vid havet så kostar det mycket mer än i Thailand.

Sedan har ju båda länder sina dyra och billiga ställen. Vad vet jag. Vi får se vad framtiden visar.

Koh Lanta tillhör Thailand och styrs efter buddhistiska traditioner, muslim står inte högt i kurs i Thailand, Malaysia styrs av Muslimska traditioner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Lanta tillhör Thailand och styrs efter buddhistiska traditioner, muslim står inte högt i kurs i Thailand, Malaysia styrs av Muslimska traditioner!

Utan att vara näsvis, det är ett mycket större antal muslimer i södra Thailand, där bl.a. Phuket o Krabiregionerna ingår, än som syns på ytan i dessa turisttäta områden.

Hur länderna styrs är en helt annan sak, dock håller jag med om att som västerländskt turistland kommer Malaysia lite längre ner på skalan som "partyland" samt är det lite dyrare än Thailand.

Flytta några mil söderut och Du kommer till Bali, visserligen härjat av dåliga inputs efter bomber och annat skit, men där rådde rätt strikta religiösa riktlinjer på 70-80 talet, visserligen Hinduistiska men det märkte man inte mycket av på 90 talet och framåt, så, min tro är att pengamammon kommer att tala om, mot förmodan, Malaysia skulle rikta sig mot "singelturismen", familjeturismen finns liksom naturturismen så varför skulle man dra ner "dräggen" från Thailand?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har längre eller kortare besök i Indonesien, Malaysia, Kambodja, Vietnam, Laos och Burma förutom Thailand då och min mening är att inget av dessa länder har lika bra grundförutsättningar för att bli ett stort turistland. Inte på några årtionden i alla fall.

Visst, folk som varit i Thailand kommer att prova annat, men bara för att upptäcka att det inte var samma sak/lika bra. Och för dom som är nyfikna och gärna vill ha en "äventyrsresa" i den personliga meritförteckningen så smäller Thailand numer inte speciellt högt. Så dom svenska äventyrsresenärerna kommer nog bara på genomresa i fortsättningen och många vana thailandsresenärer som önskar prova något nytt kommer att göra det. Men dessa kommer nog att i antal ersättas av mindre vana resenärer som lockas av det enkla så summa summarum kommer thailandsresenärerna inte att minska.

Vad gäller Thailand som ett "mallorca" eller inte så kan jag ju konstatera att 95% av landet fortfarande är i princip oexploaterat av turismen och till ytan är landet större än Sverige. Här i Surinbyn, där jag befinner mig nu, så tog det hela 2 mån av den här resan innan jag såg första farangen, och det var i lördags vid gränsmarknaden då jag såg hela tre stycken. Innan det noll och intet farangansikte på två månader alltså. Jo inne i stan eller i inte så värst avlägsna Prasat så ser man någon varenda gång man är där, men nu menade jag här i byn och i amphur.

Så visst finns det fortfarande gott om "äventyrsresmål" i Thailand, problemet för äventyrsresenärerna är väl att det inte går att skryta med att man varit på en turistfri plats i Thailand eftersom svenskarna förknippar hela landet med Phuket. Nej, landet måste heta något annat för att hemmaomgivningen ska imponeras av att man varit till ett turistlöst eller äventyrligt resmål. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har längre eller kortare besök i Indonesien, Malaysia, Kambodja, Vietnam, Laos och Burma förutom Thailand då och min mening är att inget av dessa länder har lika bra grundförutsättningar för att bli ett stort turistland. Inte på några årtionden i alla fall.

Visst, folk som varit i Thailand kommer att prova annat, men bara för att upptäcka att det inte var samma sak/lika bra. Och för dom som är nyfikna och gärna vill ha en "äventyrsresa" i den personliga meritförteckningen så smäller Thailand numer inte speciellt högt. Så dom svenska äventyrsresenärerna kommer nog bara på genomresa i fortsättningen och många vana thailandsresenärer som önskar prova något nytt kommer att göra det. Men dessa kommer nog att i antal ersättas av mindre vana resenärer som lockas av det enkla så summa summarum kommer thailandsresenärerna inte att minska.

Vad gäller Thailand som ett "mallorca" eller inte så kan jag ju konstatera att 95% av landet fortfarande är i princip oexploaterat av turismen och till ytan är landet större än Sverige. Här i Surinbyn, där jag befinner mig nu, så tog det hela 2 mån av den här resan innan jag såg första farangen, och det var i lördags vid gränsmarknaden då jag såg hela tre stycken. Innan det noll och intet farangansikte på två månader alltså. Jo inne i stan eller i inte så värst avlägsna Prasat så ser man någon varenda gång man är där, men nu menade jag här i byn och i amphur.

Så visst finns det fortfarande gott om "äventyrsresmål" i Thailand, problemet för äventyrsresenärerna är väl att det inte går att skryta med att man varit på en turistfri plats i Thailand eftersom svenskarna förknippar hela landet med Phuket. Nej, landet måste heta något annat för att hemmaomgivningen ska imponeras av att man varit till ett turistlöst eller äventyrligt resmål. :)

Tjenare Kim, kul att se att Du håller Thaifanan högt.

Men om skall vara riktigt turisttänkande så är väl 99,9% av svenska turister ute efter sol o sand efter 11 månader i grådasket hemma. Inte f-n sätter man sig på nån djäkla samlor ute i bydammet när det trots allt finns en kustremsa runt nästan 50% av Thailand, förmodligen mer om man cirkelmäter alla öar.

Att det är glest på faranger i Din by med omnejd kanske kan förklaras med just att det inte finns den form av turistattraktioner, i Udon stort sett samma sak, finns i princip bara ett fåtal genomfartsturister, och dom är inte ute efter bad utan kulturlla upplevelser i Asien i stort och då ligger Udon på vägen mot Veintianne, vilke även NongKhai lever en del på.

De flesta övriga faranger, nästan alla, har familjeanknytning här och egentligen räknas väl inte dom som turister även om dom spenderar sin ledighet till stor del här.

Baa

.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, nu mera är vi alltså trötta på Thailand... Förmodligen är det något, som de politiskt korrekta svenska samhället har bestämt.. Själv är jag inte trött på Thailand.. Men tydligen så tycker Mååååna och hennes gelikar att så är fallet.. Och då är det ju så.. Schweiz är ju såååå ute.. Åhhh...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog enda som kan fördärva turismen är fullt inbördeskrig, vilket i sig inte förefaller osannolikt att inträffa inom en snar framtid med tanke på kungens hälsa samt att nuvarande regering är en militär diktatur.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Kim, kul att se att Du håller Thaifanan högt.

Men om skall vara riktigt turisttänkande så är väl 99,9% av svenska turister ute efter sol o sand efter 11 månader i grådasket hemma. Inte f-n sätter man sig på nån djäkla samlor ute i bydammet när det trots allt finns en kustremsa runt nästan 50% av Thailand, förmodligen mer om man cirkelmäter alla öar.

Att det är glest på faranger i Din by med omnejd kanske kan förklaras med just att det inte finns den form av turistattraktioner, i Udon stort sett samma sak, finns i princip bara ett fåtal genomfartsturister, och dom är inte ute efter bad utan kulturlla upplevelser i Asien i stort och då ligger Udon på vägen mot Veintianne, vilke även NongKhai lever en del på.

De flesta övriga faranger, nästan alla, har familjeanknytning här och egentligen räknas väl inte dom som turister även om dom spenderar sin ledighet till stor del här.

Baa

.

Finns gott om i princip oexploaterade stränder och öar i Thailand Baa. Jag har sett många av dom personligen och finner dom lika ointressanta som dom flesta andra turister gör. Men nu var det ju inte just utrymmesbrist jag menade Thailand, eller grannländerna lider någon brist på utan helt andra saker.

Sitt på en toppenfin strand i Vietnam med 10 tiggare som sträcker fram sin hand mot dig runt strandfilten, hur kul är det på en skala? Att behöva gå ett par km i en storstad utan att hitta en enda restaurang när man är hungrig, transporter runt landet på obefintliga, eller ruskigt dåliga vägar osv, är vad man möter i många av grannländerna.

Och underligt nog verkar Thailand ha fått både bästa matkulturen, bästa vyerna, bästa stränderna, bästa befolkningen (man får vara ifred om man vill, man får sällskap om man vill), enklaste transporterna, lagom prisnivå utan att ha allt för fattig/desperat befolkning osv osv. Och det är pga detta jag anser att Thailand kommer att fortsätta vara attraktivt, inte för att det inte finns några turister i just Surin eller Udon.

Vad jag menade med det exemplet var att det faktiskt fortfarande finns gott om äventyrliga, oexploaterade resmål i landet för dom få som önskar det. Chiang mai är för övrigt ett exempel på en inlandsstad som lockar mängder av turister utan att ha havsstrand.

Grannländerna är kul, javisst, men lika enkla, trivsamma och välordnade på i princip alla tänkbara fronter är dom inte. Det har jag sett med egna ögon. Men det är ju min personliga åsikt, jag har haft fel förr.

Men när jag t ex 1999 besökte Vietnam så skrev alla svenska tidningar att det var svenskarnas kommande resmål efter Thailand. 2009 kan jag konstatera att dom hade helt fel.. och jag förstår varför.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när jag t ex 1999 besökte Vietnam så skrev alla svenska tidningar att det var svenskarnas kommande resmål efter Thailand. 2009 kan jag konstatera att dom hade helt fel.. och jag förstår varför.

Redan när jag åkte 1991 fick jag höra hur ute Thailand var och hur inne Vietnam skulle bli.

Det ligger en viss logik i att media alltid hyllar de platser dit massturismen ännu inte nått. Mallis och Kreta brukar ju inte toppa någon innelista heller.

När det gäller SOA kommer troligen Thailand att alltid hamna i topp när det gäller antalet turister. De andra länderna har helt enkelt inte samma infrastruktur och samma förutsättningar. I och försig så har väl Malaysia nästan samma geografi samtidigt som de är aningen mer ordning och reda där men de lider väl att en tråkighetsstämpel och har inte den för turisten så trevliga maipenrai-attityden som Thailand.

Personligen anser jag dock att Thailand är det tråkigaste landet att turista i. Burma, Kambodja, Laos och Vietnam är mycket mer spännande speciellt om man som mig inte är så fokuserad på just stränder och öar hela tiden. Men till Thailands turistnivåer tror jag aldrig de når.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Personligen anser jag dock att Thailand är det tråkigaste landet att turista i. Burma, Kambodja, Laos och Vietnam är mycket mer spännande speciellt om man som mig inte är så fokuserad på just stränder och öar hela tiden. Men till Thailands turistnivåer tror jag aldrig de når.

Hej Joints!

Jag är inte heller helt fokuserad på stränder och öar. Den delen av Thailand känner jag knappt. Ändå är jag helt frälst i Thailand som turistland. Det finns oändligt mycket att göra och uppleva i t.ex. den norra halvan av Thailand om man vill uppleva annat en konstgjord tillvaro på stränder och öar! :wai:

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Att lite besviket sucka eller säga äsch vad trist Thailand har blivit att besöka är kanske en normal reaktion om man nu bara har valt att hänga kring de tillrättalagda och specialarrangerade kustområdena (turistgetton).

Om jag både skulle bo på och spendera en hel månad på nöjesfältet Liseberg med allt vad det innebär av skräpmat, sockervadd, chokladhjul, karuseller och löjliga gröna kaniner. Ja då skulle nog även jag bli en smula trött på det tillrättalagda turistmålet. Men tar man sig en liten promenad utanför områdets skyddande staket så finns det ju faktiskt lite mer att upptäcka i Göteborg. Det gäller för övrigt även i Thailand.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Att lite besviket sucka eller säga äsch vad trist Thailand har blivit att besöka är kanske en normal reaktion om man nu bara har valt att hänga kring de tillrättalagda och specialarrangerade kustområdena (turistgetton).

Om jag både skulle bo på och spendera en hel månad på nöjesfältet Liseberg med allt vad det innebär av skräpmat, sockervadd, chokladhjul, karuseller och löjliga gröna kaniner. Ja då skulle nog även jag bli en smula trött på det tillrättalagda turistmålet. Men tar man sig en liten promenad utanför områdets skyddande staket så finns det ju faktiskt lite mer att upptäcka i Göteborg. Det gäller för övrigt även i Thailand.

Hej Siam Nilsson!

Så rätt du har!

Har man varit på olika stränder runt om världen så har man varit på alla. Det är samma folk som sköter massturistanläggningarna runt om på planeten. Varje plats ska ha allt och få har något unikt. Samma gäller Bangkok tycker jag. Det mesta påminns om andra världsmetropoler runt om världen.

Varje plats har visserligen något unikt - maten som är bättre på hemmamark, lokalbefolkning med litet annat utseende, något ovanligt geografiskt fenomen, . Men detta leder bara till att en ny plats kan vara kul i ett par dagar.

Jag tror också att turistmassorna kommer till slut att tröttna på Thailand, särskilt när priser håller på att stiga, och svärma mot Vietnams och Kambodjas stränder för att om 20 år leta efter nya stränder.

Lite annat är det för dem som trivs där turister är i minoritet. Där hittar man de unika miljöerna som är lite svårare att trötta på om man väl någon trivs i dem!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, trött på Thailand är jag väl inte.

Men den enorma entusiasm jag kände de första åren där kommer nog aldrig tillbaka.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joints!

Jag är inte heller helt fokuserad på stränder och öar. Den delen av Thailand känner jag knappt. Ändå är jag helt frälst i Thailand som turistland. Det finns oändligt mycket att göra och uppleva i t.ex. den norra halvan av Thailand om man vill uppleva annat en konstgjord tillvaro på stränder och öar! :wai:

Hälsning

Svarten

Vadå konstgjord, va är det för fel på strandturismen, inte kom väl stränderna till efter turismen, det är väl mycket tack vare dem som turismen upptäckt Thailand, att det sedan är olika tycke o smak om var och hur man väljer att tillbringa sin tid är ju bara av godo, vore väl trist o trångt om vi alla va i ban nånstans.

Baa som provat boende vid beach och risfält och gillar båda.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Vadå konstgjord, va är det för fel på strandturismen, inte kom väl stränderna till efter turismen, det är väl mycket tack vare dem som turismen upptäckt Thailand, att det sedan är olika tycke o smak om var och hur man väljer att tillbringa sin tid är ju bara av godo, vore väl trist o trångt om vi alla va i ban nånstans.

Baa som provat boende vid beach och risfält och gillar båda.

håller med baa.hellre ser jag massa tokiga falanger än å titta på risfält.men smaken e som baken delad :blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...