Jump to content
IGNORERAD

Munkar - hur funkar det?


Abercrombie

Recommended Posts

Buddistiska munkar är väl av ungefär lika blandad kvalitet som katolska präster, eller vilken religion man nu väljer att  jämföra med. De goda finns där naturligtivis, samtidigt som korruptionen  troligen är  mer omfattande inom buddhismen, i alla fall i Thailand, än vad stött på förr i någon annan religion.

 

Sen har vi också tokskallarna, de asociala eller de med psykiska problem som söker sig till munklivet. Senast denne munk som flippade igår i Chonburi.

 

image.png.01542e232025d369e6adb252e0ae3968.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    27

  • frogfish

    16

  • Alarik

    10

  • Batting

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tycker det mesta är sagt men jag skulle vilja tillägga att jag inte bara ser munkar som uppdelade i två grupper; de som är där för hela livet och de som spenderar några veckor eller månader.

 

Jag skulle också vilja göra en uppdelning till, mellan de som är munkar vid ett bytempel och de som är munkar vid ett kommersiellt tempel. Alla kanske inte har tänkt på det men de allra flesta templen är bytempel; tempel som typ bykyrkor på mina far- och morföräldrars tid hade en stor social betydelse, även för de som inte var särskilt religiösa. En samlingsplats i byn för bröllop, begravningar och konfirmation men även studiecirklar och välgörenhet. I dessa tempel tror jag bedrägerierna är ganska begränsade, byborna har oftast relativt bra koll på templets finanser och snor de några pengar så är det från den angränsade skolan; givetvis minst lika illa men med den lokala logiken så kommer de pengarna fria och från Bangkok. 

 

Jag tror de flesta också sett de kommersiella templen, även om de kanske inte sett dem så. Ett kommersiellt tempel bedriver oftast marknadsföring och har något "speciellt" för att locka folk; något tema som att templet är byggt i rostfritt, har stora elefantstatyer eller ett gäng tigrar. Munkarna där är oftast kringresande proffsmunkar och är inte lokalt förankrade och templet i sig har inget med närområdet att göra utan ägs oftast av någon businesssnubbe. Inte sällan är det dessa tempel som också marknadsför sig med munkar som kan förutse lottonummer, rekommendera din bilfärg och ge dig ett horoskop eller en avsugning av en underårig novis. 

 

Personligen besöker jag bytemplet med svärmor på Songkran och vid en eventuell begravning eller konfirmation. Generellt sett tycker jag hela Buddhism-köret är ointressant men jag accepterar det i en historisk och social kontext.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2020-12-15 at 18:34, skrev Boa52:

Snälla jag har varit i Thai nu 18 år , minst en mån per år, så nog försrår du jag sett det

Nu får herr Boa räkna om, eller så är det bara så att du helt enkelt ljuger. 

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Nu får herr Boa räkna om, eller så är det bara så att du helt enkelt ljuger. 

Han kanske inte är duktig på matte heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Nu får herr Boa räkna om, eller så är det bara så att du helt enkelt ljuger. 

Det är så enkelt att vi är för korkade för att förstå hur Boa tänker. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/14/2020 at 7:52 PM, Batting said:

Enligt traditionen så ska väl byborna ge munken något efter förmåga.
Dom som har mycket ger mycket, och den som har lite ger lite, eller kanske inget.
Sedan delas allt upp mellan både bybor och munkar som äter gemensamt.
Det är som ett utjämnande skattesystem.
Men det var förmodligen Back in the days.

Munkarna knallar runt varje morgon och får käk. 

 

Dom kommer på rad. 

Byborna ställer raskt upp på rad längs vägen i grupper vid olika ställen beroende på byns storlek. 

 

Munkarna tar maten och vad det nu kan vara och försvinner hem till templet. 

 

Aldrig sett att dom skulle dela någon mat tillbaka till byborna. 

 

Möjligen hänger några fattiga stackare vid templet och får mat, det vet jag inget om för jag har aldrig följt efter dom till templet. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Nicholas:

Munkarna knallar runt varje morgon och får käk. 

 

Dom kommer på rad. 

Byborna ställer raskt upp på rad längs vägen i grupper vid olika ställen beroende på byns storlek. 

 

Munkarna tar maten och vad det nu kan vara och försvinner hem till templet. 

 

Aldrig sett att dom skulle dela någon mat tillbaka till byborna. 

 

Möjligen hänger några fattiga stackare vid templet och får mat, det vet jag inget om för jag har aldrig följt efter dom till templet. 

 

Min svärmor som bor i Khumpawapi besöker sitt tempel varje dag och kommer sedan hem med kassar fulla med mat och annatsom som munkarna inte behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Nicholas:

Munkarna knallar runt varje morgon och får käk. 

 

Dom kommer på rad. 

Byborna ställer raskt upp på rad längs vägen i grupper vid olika ställen beroende på byns storlek. 

 

Munkarna tar maten och vad det nu kan vara och försvinner hem till templet. 

 

Aldrig sett att dom skulle dela någon mat tillbaka till byborna. 

 

Möjligen hänger några fattiga stackare vid templet och får mat, det vet jag inget om för jag har aldrig följt efter dom till templet. 

 

Ja allt det där har även jag sett, men ursprungligen så kanske det fungerade lite mer som det jag har fått höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Batting:

Ja allt det där har även jag sett, men ursprungligen så kanske det fungerade lite mer som det jag har fått höra.

Eller så hörde du helt enkelt fel?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/24/2020 at 4:43 AM, Nicholas said:

Munkarna knallar runt varje morgon och får käk. 

 

Dom kommer på rad. 

Byborna ställer raskt upp på rad längs vägen i grupper vid olika ställen beroende på byns storlek. 

 

Munkarna tar maten och vad det nu kan vara och försvinner hem till templet. 

 

Aldrig sett att dom skulle dela någon mat tillbaka till byborna. 

 

Möjligen hänger några fattiga stackare vid templet och får mat, det vet jag inget om för jag har aldrig följt efter dom till templet. 

 

Inte mycket för munkar och tempel men som jag skrev ovan; rena bytempel fyller en social funktion man inte ska underskatta. Det förekommer garanterat korruption också bland bytemplen men där har ändå byborna oftast bra insikt och det är till stor del därför folk donerar pengar till templen för projekt i byskolan istället för att donera direkt till byskolan där garanterat 30-50% försvinner.

 

Jag skulle uppskatta att 80-90% av munkarna i vårt bytempel bara är tillfälliga munkar som normalt sett är hyfsat aktiva i "civilsamhället" och de få "fasta" munkarna är alla från byn eller i alla fall provinsen så de, eller deras familjer, kommer inte undan så enkelt. Rektorer i skolan är dock ofta utifrån och lokalpolitiker är untouchable så där är risken mycket större.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...