Jump to content
IGNORERAD

Munkar - hur funkar det?


Abercrombie

Recommended Posts

2 hours ago, Mr_Martin said:

De ungdomar som var munkar samtidigt, var väl mest där för att göra sina föräldrar glada eller få lite bättre karma. Typ deras variant av konfirmationsläger, ungdomarna får lära sig lite om budda och meditation och åka på utflykt till olika tempel under några veckor.

/Martin

Ja oftast ett mycket dyrt "konfirmationläger" för föräldrarna.

 

Annars verkar de ha det rätt ok i sina Benz och privatjets.-)

 

Benz.jpg.cf3e2da42ee8c9bd39a4f136e683c34f.jpg

Jet.thumb.jpg.64c5cfb5ade075d727bb954077a8d4cb.jpg

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    27

  • frogfish

    16

  • Alarik

    10

  • Batting

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 timmar sedan, skrev evert 1:

”Men ok thai har lätt för att fly, blunda för det obehagliga, men sådana är nog thaimän överlag.”

Det gäller sydostasiater i stor mån och synnerligen män därifrån.

Det kan en med god kännedom i dessa härader intyga.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ger inte mycket för dessa morötter, större delen av dem är tärande, ofta en väldigt bra inkomst för familjen.

Men kan förstå att många tycker de är pittoreska.

Hur får dom inkomst om dom är munk, Ok gratis mat men ine till familjen

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Min svärfar blev munk för att han söp för mycket. Inget religiöst över det , utan bara ett billigt och enkelt sätt att komma in på torken på.

 

Det finns många anledningar till varför man väljer att bli munk.

Ingen religon att bli munk utan ett livsstil som dom väljer en viss tid

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Boa52:

Hur får dom inkomst om dom är munk, Ok gratis mat men ine till familjen

Du har aldrig sett hur mycket pengar det skänks?

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev hamnoi:

Du har aldrig sett hur mycket pengar det skänks?

Tror mera än vad du vet, <du har ingen anning varför pojkar blir munkar, några har skrivt

varför men det klarar du inte ta åt dej.Var får du din mera information ifrån, inte nån Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Tror mera än vad du vet, <du har ingen anning varför pojkar blir munkar, några har skrivt

varför men det klarar du inte ta åt dej.Var får du din mera information ifrån, inte nån Thai

Nää, jag har aldrig varit i Thailand o jag har absolut inte bott i svärmors hus 50m från templet som jag heller inte besökt ivf 20 gånger. Har aldrig heller varit på fest där grannens son skulle bli munk för ett tag.

 

 

Dra igen dunkhålet nu din jubelidi*t!

För något svar på frågan har du inte såklart, var väl för svårt ställd till en med kardborre på skorna.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Tror mera än vad du vet, <du har ingen anning varför pojkar blir munkar, några har skrivt

varför men det klarar du inte ta åt dej.Var får du din mera information ifrån, inte nån Thai

Frugan är thai och hon ger pengar till munkar ibland, åtminstone till templet. Har du aldrig sett ett pengaträd? Kolla nedan isf:

 

image.png.d6bdad575f446b761fad240912967bcc.png

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Alarik:

Du bjuder på det.

"Bjuder", du tycker att det är något positivt som får dig att må bra? :44:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Batting:

"Bjuder", du tycker att det är något positivt som får dig att må bra? :44:

Vad har du för planer för pensionstiden då, Batting? En ärlig fråga.

Blir det "halvflytt" till Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev hamnoi:

Nää, jag har aldrig varit i Thailand o jag har absolut inte bott i svärmors hus 50m från templet som jag heller inte besökt ivf 20 gånger. Har aldrig heller varit på fest där grannens son skulle bli munk för ett tag.

 

 

Dra igen dunkhålet nu din jubelidi*t!

För något svar på frågan har du inte såklart, var väl för svårt ställd till en med kardborre på skorna.

Varför blir pojkar munkar ,1 mån, 4 mån några har samma svar på det  som jag,

blidka familjen Sen förstår jag inte varför du är dj otrevlig är du sån jämt eller bara

 när nån inte håller med dej

Link to comment
Dela på andra sajter

Det trista med länder som Thailand är bristen på sociala reformer.
Det anser man sig inte ha råd med, men när det gäller den religiösa delen av samhället finns det tydligen hur mycket pengar som helst.
Det finns ju tempel i varje gathörn, och det är inga billiga skapelser där de där Munkarna kan sitta och filosofera.
Jag funderar på hur många "Jättebuddha" som har kommit till bara sedan jag börjat resa dit. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev frogfish:

Frugan är thai och hon ger pengar till munkar ibland, åtminstone till templet. Har du aldrig sett ett pengaträd? Kolla nedan isf:

 

image.png.d6bdad575f446b761fad240912967bcc.png

Snälla jag har varit i Thai nu 18 år , minst en mån per år, så nog försrår du jag sett det

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev frogfish:

Vad har du för planer för pensionstiden då, Batting? En ärlig fråga.

Blir det "halvflytt" till Thailand?

Ja det är ju vad jag skulle vilja, men jag måste nog se vad jag har råd med först.
Fast det borde väl iallafall kunna bli lite längre resor än de där vanliga tvåveckors resorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Snälla jag har varit i Thai nu 18 år , minst en mån per år, så nog försrår du jag sett det

Fick för mig att du påstod att thai inte ger pengar till munkar. Men jag hade nog kalibrerat min Enigma fel, du kanske sa tvärtom👍

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Batting:

Det trista med länder som Thailand är bristen på sociala reformer.
Det anser man sig inte ha råd med, men när det gäller den religiösa delen av samhället finns det tydligen hur mycket pengar som helst.
Det finns ju tempel i varje gathörn, och det är inga billiga skapelser där de där Munkarna kan sitta och filosofera.
Jag funderar på hur många "Jättebuddha" som har kommit till bara sedan jag börjat resa dit. 

Lite fel av dej budismen är ingen religion, en livstil

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Fick för mig att du påstod att thai inte ger pengar till munkar. Men jag hade nog kalibrerat min Enigma fel, du kanske sa tvärtom👍

Du läser inte inläggen utan bara fantiserar dina egna svar, tyvärr

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Boa52:

Lite fel av dej budismen är ingen religion, en livstil

Buddhismen är en världsreligion som år 2010 hade omkring 500 miljoner utövare, vilka utgjorde omkring 7% av världens befolkning. Buddhismen räknas ofta som världens fjärde största religion, men antalet anhängare är omtvistat.

 

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Buddhism

 

 

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Lite fel av dej budismen är ingen religion, en livstil

Nja, det räknas som en av världsreligionerna.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Världsreligion

 

Sen ryms det ju en hel del inom det thailändska utövandet, inte minst en stor del animism, så frågan kanske är filosofisk (det betyder: Inte för dig, Boa🙉).

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Lite fel av dej budismen är ingen religion, en livstil

Testa att Googla någon gång innan du svarar.

Då får du upp att Buddism är Världens 6e största religion.

Men du vet väl bättre som vanligt.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Du läser inte inläggen utan bara fantiserar dina egna svar, tyvärr

Nja, jag försökte så gott jag kunde, men det är inte alltid så lätt ska du veta.

Men jag förstår att jag tolkade fel. Så nu vet jag att du vet att thai ger en massa pengar till munkar👍

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Lite fel av dej budismen är ingen religion, en livstil

Hur tänker du då?
Menar du att det beror på att Buddha inte är en Gud utan bara en profet?
Ibland så tycker jag att det som tillbeds i de där templen verkar vara ett hopkok av både Buddhism och Hinduism, och plötsligt så sprattlar en Kinesisk Apgud till i ett hörn.
Men visst kalla det för vad du vill.
Det tillämpas iallafall på ett religiöst vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Boa52:

Du läser inte inläggen utan bara fantiserar dina egna svar, tyvärr

#drickinteträsprit

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Batting:

Hur tänker du då?
Menar du att det beror på att Buddha inte är en Gud utan bara en profet?
Ibland så tycker jag att det som tillbeds i de där templen verkar vara ett hopkok av både Buddhism och Hinduism, och plötsligt så sprattlar en Kinesisk Apgud till i ett hörn.
Men visst kalla det för vad du vill.
Det tillämpas iallafall på ett religiöst vis.

Buddishmen tillhör en av världereligonerna men är i  grunden en religon utan Gud

I centrum står Buddha, den upplyste som är en läromästare och förebild som visar

hur buddiska ska leva. Är det en Religon utan Gud. bara visa hur folket ska leva

Håller inte med om det Budda var en lärare om ville visa folket hur dom skulle göra

Alltså ingen religon utan en vis man som ville väl

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Batting:

Hur tänker du då?
Menar du att det beror på att Buddha inte är en Gud utan bara en profet?
Ibland så tycker jag att det som tillbeds i de där templen verkar vara ett hopkok av både Buddhism och Hinduism, och plötsligt så sprattlar en Kinesisk Apgud till i ett hörn.
Men visst kalla det för vad du vill.
Det tillämpas iallafall på ett religiöst vis.

Många anser därför att buddhismen liknar en filosofi mer än en religion då man inte tror på någon gud, utan på en lära eller insikt om livet. Samtidigt tillber man buddhastatyer och då framställs  buddha i gudaform och man offrar till den. Detta har lett till att människor har olika syn på buddhismen och man kan därför inte enas om det är en filosofi eller en religion.

 

https://www.mimersbrunn.se/article?id=60075

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...