Jump to content
IGNORERAD

Dokumentär ni bör se


Atom

Recommended Posts

1 hour ago, Atom said:

Jag tror att kineser i allmänhet känner sig underlägsna västerlänningar men Fuyao hade ju valt ut sina allra bästa arbetare för att bli instruktörer i Ohio-fabriken och är man van att jobba 60 timmar i veckan och sova på ett liggunderlag, trots en universitetsexamen, så tycker man givetvis att jänkararbetarna är slöa och korkade.

 

Jag har också en personlig reflektion då jag jobbat i Kina i drygt 20 år. Vi utländska experter bor alltid på 5-stjärniga hotell och bjuds på fantastiska banquetter där det inte snålas på vare sig fladdermöss, hundpenisar eller björnhjärnor; vi är, eller kanske snarare var, rockstjärnor. Kineserna i Fuyao var deras hjältar men de bodde 4 snubbar i en etta och levde på instant noodles.

 

Det är inte bara västerlandets arbetare som behöver step up; vi bortskämda expats måste nog ta ett ännu större steg. Kommer dock inte hända inom en snar framtid, jag skulle kunna dubbla min lön imorgon genom att jobba för ett kinesiskt företag så vi har en förhandlingsmöjlighet som en vanlig arbetare aldrig någonsin kommer i närheten av.

Att jänkarna är lite småkorkade och lata/långsamma är mitt intryck med. Men det beror väl på att det är främst outbildade hamnarbetare jag jämför med och inte direkt hedgefondförvaltarna på Wall street. Kanske verkligheten har kommit ifatt omvärlden, mitt intryck är att kommer man utanför de finare kvarteren så ser det ju riktigt illa ut på sina platser. Många tror/trodde ju på myten att alla jänkare är rika och lever flott men man behöver ju inte komma långt från stadskärnorna för att se vilken misär det kan vara. Ett av mina krav på ett land för att kalla sig civiliserat är åtminstone hyffsad sjukvård för alla men där brister det ju kapitalt mot många fattigare länder. Iaf om man saknar jobb.

 

Tyvärr är det nog så i många västländer att vi per automatik tror oss vara bättre än de flesta andra. I många fall är det kanske så, annars hade du väl knappast fått dubbel lön från ett kinesiskt företag, men gapet har nog överlag minskat rejält.

Jag vet inte din anledning men gissar att det är liknande frugan t.ex. som absolut inte vill jobba för ett kinesiskt företag pga arbetskultur och synsätt på sina anställda. Pengar är bra men det räcker inte för att man ska trivas. Hon tackade ju nyligen nej till kinesiska Oppo, västerländska företag är mycket mer attraktivare. Får se vart hon hamnar, hon gör sista dagen på nuvarande jobbet 25 Feb. 

Själv är jag som du vet en oavlönad gammal hemmafru :-)

 

/ SatanG

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    6

  • Rillex

    4

  • audirs2

    2

  • bambam

    2

Mest aktiva i denna tråd

Vaccinkrigarna är en skrämmande dokumentärserie i 3 delar som finns att hämta ner från SVT Play om man missade när det sändes. 

 

Avsnitt 1

Säsong 1 — Avsnitt 1. .

Ons 2 dec • 57 min

. Publicerad Ons 2 dec 02:00. 57 min.

Diza ligger vaken på nätterna bredvid sin fyra månader gamla son. I huvudet snurrar allt hon har läst på nätet. Ska hon tillåta att han vaccineras mot sjukdomar som mässling och polio? När träffade hon senast någon med mässling? Trots att vi lever i en pandemi tycks antivaccin-rörelsen koppla ett allt hårdare grepp om de unga föräldrarna. Hur gick det till när en skandaliserad brittisk läkare och en hemmamamma från Österbotten blev ett hot mot både barnhälsovården och kampen mot covid-19? Journalisterna Anna Nordbeck och Malin Olofsson bestämde sig för att ta reda på svaret och drevs allt djupare in i att infiltrera dagens vaccinmotstånd. Del 1 av 3.

Döljer beskrivning för Säsong 1 — Avsnitt 1

 

Avsnitt 2

Säsong 1 — Avsnitt 2. .

Ons 9 dec • 59 min

. Publicerad Ons 9 dec 02:00. 59 min.

Diza blev mamma strax efter nyår. Hon vet att myndigheterna säger att barnvaccinationerna är extremt säkra - ändå kan hon inte sluta tänka på allt hon läst i sociala medier om biverkningar. Ett av orosmolnen är autism. Hur lyckas antivaccin-rörelsen hålla liv i myten om en koppling mellan vaccin och autism - trots att forskningen gång på gång visat att det inte stämmer? Journalisterna Anna Nordbeck och Malin Olofsson har infiltrerat vaccinmotståndsrörelsen för att få kontakt med människorna bakom de framgångsrika kampanjerna. En viktig förklaring visar sig finnas i en gåtfull allians mellan en av vår tids mest skandaliserade forskare och en allt större grupp av förtvivlade föräldrar. Del 2 av 3.

Döljer beskrivning för Säsong 1 — Avsnitt 2

 

Avsnitt 3

Säsong 1 — Avsnitt 3. .

Ons 16 dec • 58 min

. Publicerad Ons 16 dec 02:00. 58 min.

Journalisterna Anna Nordbeck och Malin Olofsson har infiltrerat antivaccinationsrörelsen i mer än 1,5 år. De har förvånats över all värme och gemenskap som präglar rörelsen. Men ju djupare in i rörelsen de lyckats komma, desto tydligare har det också blivit att det finns metoder och mål som oroliga föräldrar inte ska få reda på. Samtidigt är det dags för den nyblivna mamman Diza att fatta viktiga vaccinationsbeslut. Därför blir hon den första som får se bilderna inifrån rörelsen, även de som bara kunde fångas med dold kamera. Men kommer sanningen om hur företrädare för rörelsen manipulerar, vilseleder och döljer sina verkliga mål att påverka Dizas beslut? Del 3 av 3.

 

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-vaccinkrigarna

 

 

 

 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Fritz:

Vaccinkrigarna är en skrämmande dokumentärserie i 3 delar som finns att hämta ner från SVT Play om man missade när det sändes. 

 

Avsnitt 1

Säsong 1 — Avsnitt 1. .

Ons 2 dec • 57 min

. Publicerad Ons 2 dec 02:00. 57 min.

Diza ligger vaken på nätterna bredvid sin fyra månader gamla son. I huvudet snurrar allt hon har läst på nätet. Ska hon tillåta att han vaccineras mot sjukdomar som mässling och polio? När träffade hon senast någon med mässling? Trots att vi lever i en pandemi tycks antivaccin-rörelsen koppla ett allt hårdare grepp om de unga föräldrarna. Hur gick det till när en skandaliserad brittisk läkare och en hemmamamma från Österbotten blev ett hot mot både barnhälsovården och kampen mot covid-19? Journalisterna Anna Nordbeck och Malin Olofsson bestämde sig för att ta reda på svaret och drevs allt djupare in i att infiltrera dagens vaccinmotstånd. Del 1 av 3.

Döljer beskrivning för Säsong 1 — Avsnitt 1

 

Avsnitt 2

Säsong 1 — Avsnitt 2. .

Ons 9 dec • 59 min

. Publicerad Ons 9 dec 02:00. 59 min.

Diza blev mamma strax efter nyår. Hon vet att myndigheterna säger att barnvaccinationerna är extremt säkra - ändå kan hon inte sluta tänka på allt hon läst i sociala medier om biverkningar. Ett av orosmolnen är autism. Hur lyckas antivaccin-rörelsen hålla liv i myten om en koppling mellan vaccin och autism - trots att forskningen gång på gång visat att det inte stämmer? Journalisterna Anna Nordbeck och Malin Olofsson har infiltrerat vaccinmotståndsrörelsen för att få kontakt med människorna bakom de framgångsrika kampanjerna. En viktig förklaring visar sig finnas i en gåtfull allians mellan en av vår tids mest skandaliserade forskare och en allt större grupp av förtvivlade föräldrar. Del 2 av 3.

Döljer beskrivning för Säsong 1 — Avsnitt 2

 

Avsnitt 3

Säsong 1 — Avsnitt 3. .

Ons 16 dec • 58 min

. Publicerad Ons 16 dec 02:00. 58 min.

Journalisterna Anna Nordbeck och Malin Olofsson har infiltrerat antivaccinationsrörelsen i mer än 1,5 år. De har förvånats över all värme och gemenskap som präglar rörelsen. Men ju djupare in i rörelsen de lyckats komma, desto tydligare har det också blivit att det finns metoder och mål som oroliga föräldrar inte ska få reda på. Samtidigt är det dags för den nyblivna mamman Diza att fatta viktiga vaccinationsbeslut. Därför blir hon den första som får se bilderna inifrån rörelsen, även de som bara kunde fångas med dold kamera. Men kommer sanningen om hur företrädare för rörelsen manipulerar, vilseleder och döljer sina verkliga mål att påverka Dizas beslut? Del 3 av 3.

 

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-vaccinkrigarna

 

 

 

 

Jag har sett alla 3 avsnitten. Det är ett understetment att säga att jag blev förfärad.

Dom har lärt sig hur man gör folk osäkra, och att manipulera -och man undrar, hur många små barn dom indirekt har orsakat lidande och död.

Jag är emot dödsstraff, men efter att sett reportagen, så är jag nog redo att ändra ståndpunkt.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

Pengar är bra men det räcker inte för att man ska trivas. Hon tackade ju nyligen nej till ......

Instämmer. Viktigt att känna att man gör något vettigt. Att trivas. Pengar kommer i andra hand. (så länge man klarar sig) Vill inte sälja min själ till djävulen.

Men detta är ju individuellt. Finns säkert dem som kan tänka sig att göra det mesta, bara det betalar bra. (Som att tillverka dope i Thailand för att snabbt få kulor och tjacka en anständig barre ......no matter the consequences - typ så liksom.) 🤨

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...