Jump to content
IGNORERAD

Ersättning vid flygförsening


thaifan

Recommended Posts

EU tog ju nyligen ett beslut om att flygbolagen skulle betala högre ersättningar vid förseningar på över 3h. Med anledning av det undrar jag om någon vet ifall Finnairs försening nu i morse på 191minuter kan innebära att man får ersättning? Förseningen berodde på en strejk bland bolagets egen personal och borde ju vara deras eget ansvar. Sen vet jag inte om resorna måste vara mellan EU länder. Men frågan är alltså om någon vet vad som gäller och hur man i så fall går vidare?

/Thaifan

Link to comment
Dela på andra sajter

Konsumentverket har detta om ersättning vid försenat flyg

Vad är en försening enligt EU:s regler?

Det finns särskilt angivet vad som räknas som en försening i förordningen. Flygsträckan och hur lång tid flygningen försenas avgör. Som försening räknas det om flygbolaget räknar med att flygningen fördröjs med minst:

  • två timmar vid alla flygningar på högst 1 500 kilometer,
  • tre timmar vid alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och vid alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 kilometer,
  • fyra timmar vid alla flygningar som inte omfattas av föregående punkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett det där på konsumentverket men läste även det här från den 20/11 men har inte hittat något mer officiellt.

http://www.bortabra.se/Nyheter/Skarpt-lag-for-ersattning-vid-flygforsening.html

Efter ett utslag i EU:s domstol tvingas flygbolag att betala från 2 500 till 6 200 kronor i ersättning till en passagerare vars flyg är försenat med tre timmar eller mer, skriver TT. För att undvika att behöva betala kompensationen måste förseningen bero på extraordinära omständigheter. Att flygplanet behöver tekniskt underhåll anses inte vara en extraordinär omständighet, om inte felet på flygmaskinen är av väldigt ovanlig karaktär.

- Det här är en rejäl skärpning av EU:s förordning och handlar om en schablonersättning till drabbade passagerare. Enligt det tidigare regelverket fick resenärer ersättning för hotellrum och mat om planet var försenat i två timmar. I vissa fall kunde även ett mindre skadestånd utgå, säger Eva-Marie Löfqvist, pressansvarig på Transportstyrelsen, till TT.

Domen innebär att ett flyg som är försenat med mer än tre timmar likställs med en helt inställd flygning, ungefär samma ersättningsbelopp gäller numera. Hur stor kompensationen blir beror på flygningens längd, men ska alltså ligga i spannet 2 500 till 6 200 kronor.

Det ser ju intressant ut men frågan är ju hur man klassar strejk bland den egna personalen och hur man går vidare .

/Thaifan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta ditt försäkringsbolag.

Dom vet säkert vad som gäller och hur du ska göra

Kanske t.o.m hjälper dig med detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ringde faktiskt mitt försäkringsbolag i morse och frågade. Fick då ett förvirrat svar om att den här ersättningen inte

var en försäkringsfråga utan en affär mellan resenären och flygbolaget. För att kunna fortsätta diskussionen ville de sen

att jag ändå skulle gör en anmälan för att få en handläggare osv. Eftersom jag ju tyvärr inte är den som rest utan kollar

åt en bekant kunde jag ju inte fortsätta.

/Thaifan

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...