Jump to content
IGNORERAD

Visum till Thailand


josa

Recommended Posts

Vi åker till Thailand i december, vi blir borta 40 dagar.

Jag har inte ordnat något visum pga att resebyrån sa att

det inte var något problem, bara att göra en visarun till Kambodja.

Nu när jag pratade med resebyrån så var dom inte lika säkra utan tycker

att jag ska göra ett visum på ambassaden i Stockholm.

Det är bara det att vi bor 45 mil från Stockholm och vi åker nästa tisdag.

Är det någon här MPR som har någon erfarenhet av detta?

Kan man bli stoppad på flygplatsen om man inte har något visum?

Om man blir stoppad, kan man lösa det på plats eller är det kört?

Tack på förhand

Josa

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall själv iväg på 6 veckor nästa sommar, så frågan intressant för mig med.

Visumet kostar bara 200 sek och tar en vecka ungefär. (Dom har en gratis kampanj nu och fram till 4 mars nästa år är visum gratis)

http://www.thaiconsulate.se/visa.htm

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vi åker till Thailand i december, vi blir borta 40 dagar.

Jag har inte ordnat något visum pga att resebyrån sa att

det inte var något problem, bara att göra en visarun till Kambodja.

Nu när jag pratade med resebyrån så var dom inte lika säkra utan tycker

att jag ska göra ett visum på ambassaden i Stockholm.

Det är bara det att vi bor 45 mil från Stockholm och vi åker nästa tisdag.

Är det någon här MPR som har någon erfarenhet av detta?

Kan man bli stoppad på flygplatsen om man inte har något visum?

Om man blir stoppad, kan man lösa det på plats eller är det kört?

Tack på förhand

Josa

Jag tycker det inte borde vara ngt problem i praktiken. Har aldrig varit med om att man har blivit kollad på returbiljett vid ankomsten till Bangkok. I teorin kan flygbolaget stoppa dig innan avresa om du inte har visum och din biljett sträcker sig mer än 30 dagar.

Om du vill vara 100 % säker kan du ju köpa några billiga tor biljetter tex med Air Asia till ngt grannland. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Har säkert 10+ resor där jag haft returbiljetten bokad till ett långt senare datum än jag haft tillstånd att vara i landet. utan att det mött några somm helst problem. Så slappna av och njut av den kommande resan, ingen anledning tilll oro.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev stoppad en gång. (KLM)

Räddades enbart av att damen i incheckningen läste fel och blandade ihop turistvisa/VOA och uppfattade att det gick att förlänga även VOA med en månad i Thailand.

Risken är kanske inte så stor, men eftersom flygbolaget riskerar att bli ansvarig för hemtransport om dom har släppt iväg dig utan giltigt visa så finns risken.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev stoppad en gång. (KLM)

Räddades enbart av att damen i incheckningen läste fel och blandade ihop turistvisa/VOA och uppfattade att det gick att förlänga även VOA med en månad i Thailand.

Risken är kanske inte så stor, men eftersom flygbolaget riskerar att bli ansvarig för hemtransport om dom har släppt iväg dig utan giltigt visa så finns risken.

Poffa

Du menar väl att du var nära att bli stoppad, inte att du faktiskt blev det?

Påminns själv om ett par ggr då incheckningspersonalen har ifrågasatt hur vi kan resa iväg ett halvår utan att lillgrabben har något visa alls i sitt svenska pass. Men det har jag förklarat med att han inte behöver något eftersom han är för ung, hans mamma är thai och att han faktiskt har medborgarskap i landet (utan att vi kan bevisa det genom ett thaipass). Och efter ca 20 sek av förklaringar så har vi släppts igenom.

Så man kan ju gardera sig med att ha en bra förklaring på lager i medvetandet, t ex sanningen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall själv iväg på 6 veckor nästa sommar, så frågan intressant för mig med.

Visumet kostar bara 200 sek och tar en vecka ungefär. (Dom har en gratis kampanj nu och fram till 4 mars nästa år är visum gratis)

http://www.thaiconsulate.se/visa.htm

Var kan jag se att det verkligen är gratis?? På länken ovan(konsulatet) så står det att det kostar 200kr...

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har säkert 10+ resor där jag haft returbiljetten bokad till ett långt senare datum än jag haft tillstånd att vara i landet. utan att det mött några somm helst problem. Så slappna av och njut av den kommande resan, ingen anledning tilll oro.

Stämmer inte med att ta det lugnt utan visa <_<

Har bekanta som har hus i Puket dom skulle flyga med SAS i fjol, dom blev stoppade på Arlanda pga. inget visa vid incheckningen.

Dom har flygit utan visa förut men denna gång hade SAS fått "hjärn" släpp

Dom sa kan inte släppa iväg er pga. inge visa, var bara till att boka ny flygbiljett och skaffa visa.

Dom var trogna SAS resenärer förut inte mer.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Var kan jag se att det verkligen är gratis?? På länken ovan(konsulatet) så står det att det kostar 200kr...

/ Joe

Stämmer att det är gratis :dance1::dance1:

Har en bekant som åker om 2 veckor han skickade med pengar när han ansökte om visa.

Passet kom tillbaka i fredags med visa stämpel och pengarna liggande i passet :drinks:

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på Kims linje, utan visum.

Förhoppningsvis så är det lättare med Thai än SAS.

Tack för era svar.

Josa

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer inte med att ta det lugnt utan visa <_<

Har bekanta som har hus i Puket dom skulle flyga med SAS i fjol, dom blev stoppade på Arlanda pga. inget visa vid incheckningen.

Dom har flygit utan visa förut men denna gång hade SAS fått "hjärn" släpp

Dom sa kan inte släppa iväg er pga. inge visa, var bara till att boka ny flygbiljett och skaffa visa.

Dom var trogna SAS resenärer förut inte mer.

Mvh.Plätt

Jag tycker flygbolagen kunde vara lite mer smidiga i denna situation. Det är förstås inte roligt att behöva flyga tillbaka någon som nekas inträde i destinationslandet, men vad sägs om att den som är övertygad om att få komma in skriver på en försäkran om att stå för flygbolagets eventuella kostnader för detta? Kan ju garanteras med kreditkort och namnteckning. Jag skulle skriva på ett sådant avtal hellre än att bli avvisad vid incheckning i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker flygbolagen kunde vara lite mer smidiga i denna situation. Det är förstås inte roligt att behöva flyga tillbaka någon som nekas inträde i destinationslandet, men vad sägs om att den som är övertygad om att få komma in skriver på en försäkran om att stå för flygbolagets eventuella kostnader för detta? Kan ju garanteras med kreditkort och namnteckning. Jag skulle skriva på ett sådant avtal hellre än att bli avvisad vid incheckning i Sverige.

Herr Chang har talat.

Jag håller med om att flygbolagen kunde vara mer smidiga i dessa fall.

Å andra sidan så förstår jag flygbolagen också, de har naturligtvis fått besked av ledningen att aldrig släppa på nån på planet utan giltigt visum eftersom de ställs ansvariga för återtransport. Att skriva på en kreditkorts slip in blanco skulle ju aldrig jag göra i alla fall. Det skulle ju teoretiskt sätt kunna kosta 100-tusentals kronor med en återtransport om en nitisk passkontrollant i Thailand sen inte släpper in dig. För gör han sitt jobb till punkt och pricka så bör du inte släppas in i landet utan giltigt visum, eller hur? :rtfm:

Men det är klart kan man bara lita på maipenrai mentaliteten i alla instanser så borde det gå bra såklart :dance1:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag tycker flygbolagen kunde vara lite mer smidiga i denna situation. Det är förstås inte roligt att behöva flyga tillbaka någon som nekas inträde i destinationslandet, men vad sägs om att den som är övertygad om att få komma in skriver på en försäkran om att stå för flygbolagets eventuella kostnader för detta? Kan ju garanteras med kreditkort och namnteckning. Jag skulle skriva på ett sådant avtal hellre än att bli avvisad vid incheckning i Sverige.

Herr Chang har talat.

Vad man kan göra om man blir stoppad är ju att snabbt som tusan logga in på tex Air-Asia och köpa en billig billig biljett någonstans inom 30 dagar. En serviceminded person i incheckningen skulle ju kunna hjälpa till med detta tips. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte bara förklara hur man gör en sk, visa run?

Det måste väl kunna ordnas på detta sätt?. Bli nekad för detta har jag aldrig blivit.

Det måste vara något nytt i sådana fall.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Sitter nu ca:9 mil öster om Chachoengsao med ett segt internet via mobilen.

Vi gjorde som Kim sa och det gick skitbra, inga frågor. :great:

Tack igen Kim.

Josa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Thailand har inget krav på biljett när man anländer utan visum (visa exemption). Man ska dock kunna visa upp 10 000 THB eller 20 000 THB /familj. Jag har dock aldrig visat några pengar i passkontrollen. (över 10 inresor)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...