Jump to content
IGNORERAD

Gifta sig med indonesiska som svensk student, är det möjligt?


Jens Snow

Recommended Posts

Det här är ju lite off-topic, eftersom det här är ett Thailand-forum, men min förhoppning är att jag ska kunna få bra hjälp här. Visserligen kan jag vända mig till Migrationsverket, men det känns tveksamt hur hjälpsamma de är.

 

Hur som helst, jag har en flickvän som är indonesiska. Jag har alltid tänkt att det bara är att gifta sig för att hon ska komma hit och bosätta sig, men det verkar inte vara så enkelt. Migrationsverket ställer ju krav på att man ska kunna försörja sin partner och ha en duglig bostad. Med min månatliga CSN-inkomst och för tillfället ett studentrumsboende så tycks jag inte uppfylla de kraven. För mig verkar det dock inte omöjligt att klara av att försörja en till person. Studentbostäder är ju generellt sett billiga och matkostnaderna kommer bara öka lite grann varje månad. Jag har en del sparpengar, som kanske har viss betydelse, men det är inte som om jag är ekonomiskt oberoende. Går allt väl får jag in lite extra pengar på aktieinvesteringar. 

 

Vad har jag för möjligheter att gifta mig med min flickvän i dagsläget? Är de enda alternativen att göra färdigt mina studier och få jobb, eller hoppa av studier och börja jobba nu? Alternativt försöka bli rik vid sidan av studierna, men det är ju inte så sannolikt.


Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    7

  • Amigo

    6

  • Swippe

    5

  • Krille

    4

Mest aktiva i denna tråd

Problemet du ställs inför är att du är svensk, härligt eller hur? Var du en invandrare i Sverige som bara levde på bidrag hade det inte varit några problem med att ta hit hela tjocka släkten och låta svenska staten, dvs skattebetalarna stå för deras försörjning.

 

Se till att rösta rätt nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2020-12-07 at 12:07, skrev Jens Snow:

Det här är ju lite off-topic, eftersom det här är ett Thailand-forum, men min förhoppning är att jag ska kunna få bra hjälp här. Visserligen kan jag vända mig till Migrationsverket, men det känns tveksamt hur hjälpsamma de är.

 

Hur som helst, jag har en flickvän som är indonesiska. Jag har alltid tänkt att det bara är att gifta sig för att hon ska komma hit och bosätta sig, men det verkar inte vara så enkelt. Migrationsverket ställer ju krav på att man ska kunna försörja sin partner och ha en duglig bostad. Med min månatliga CSN-inkomst och för tillfället ett studentrumsboende så tycks jag inte uppfylla de kraven. För mig verkar det dock inte omöjligt att klara av att försörja en till person. Studentbostäder är ju generellt sett billiga och matkostnaderna kommer bara öka lite grann varje månad. Jag har en del sparpengar, som kanske har viss betydelse, men det är inte som om jag är ekonomiskt oberoende. Går allt väl får jag in lite extra pengar på aktieinvesteringar. 

 

Vad har jag för möjligheter att gifta mig med min flickvän i dagsläget? Är de enda alternativen att göra färdigt mina studier och få jobb, eller hoppa av studier och börja jobba nu? Alternativt försöka bli rik vid sidan av studierna, men det är ju inte så sannolikt.


Tack

Att gifta sig är inga problem, men det hjälper inte din situation. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vilka enorma krav Migrationsverket ställer.

Att kräva att kunna försörja sin partner och ha en duglig bostad är ju bara för mycket.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att landet Indonesien är ett muslimskt land och muslimer kräver att man måste vara av samma tro för att få gifta sig!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev audirs2:

Har för mig att landet Indonesien är ett muslimskt land och muslimer kräver att man måste vara av samma tro för att få gifta sig!

För 25 år sedan var jag i Indonesien.

På Bali träffade jag en Dansk sjöman, som hade gift sig med en muslimsk dam.

Damen arbetade på en bordell, när han träffade henne, men tycke uppstod.

Familjen krävde att han skulle bli muslim för att ge sitt samtycke, annars var det bättre att hon fortsatte på bordellen. Dansken ville ha kvinnan så han konverterade till Islam och då blev bröllopet av.

Hur det gick när dom kom till Danmark vet jag ej, då vi inte haft någon kontakt sen dess.

 

Sensmoral:

För en muslimsk (man) är det bättre att en kvinna arbetar som luder, än att gifta sig med en icke muslim.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev audirs2:

Har för mig att landet Indonesien är ett muslimskt land och muslimer kräver att man måste vara av samma tro för att få gifta sig!

Enl.Wikipedia 

"

Cirka 88 % av landets befolkning är muslimer, huvudsakligen sunnimuslimer. Landet har därmed den största muslimska befolkning av alla länder i världen. Den kristna minoriteten är på cirka 8 %, varav 5 % är protestanter. På Bali är befolkningen i huvudsak hinduer; dessa utgör cirka 2 % av landets totala befolkning, medan 1 % är buddhister. Dessutom finns flera mindre, inhemska religioner.

Indonesien har formellt religionsfrihet enligt konstitutionen, men i praktiken är den mycket begränsad. Endast sex religioner (islam, protestantism, katolicism, hinduism, buddhism och konfucianism) har officiell religionsstatus och lagen kräver att alla i sina identitetshandlingar bekänner sig till någon av dessa. Andra religioner saknar skydd och detsamma gäller för ateister. Hädelse är ett brott som kan straffas med fängelse, och offentligt deklarerad ateism kan räcka för att dömas.[31]"

 

Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-12-07 at 12:07, skrev Jens Snow:

Hur som helst, jag har en flickvän som är indonesiska.

 

Indonesien är ett stort land. 13000 öar varav hälften är bebodda. Minst 15 olika språk men det konstruerade Bahia Indonesia är det som lärs ut i skolorna och är offisiellt landets språk.

Sumatra är i huvudsak kristet medan Bali är Hinduiskt.

Dom flesta är muslimer. Har du kollat vilken religion hon har, det kan göra stor skillnad.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev audirs2:

Har för mig att landet Indonesien är ett muslimskt land och muslimer kräver att man måste vara av samma tro för att få gifta sig!

En muslimsk man kan gifta sig med en icke muslimsk kvinna

men men en muslimsk kvinna måste gifta sig med en muslimsk man.

Någon jävla ordning måste det ju vara.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-12-07 at 18:07, skrev Jens Snow:

Det här är ju lite off-topic, eftersom det här är ett Thailand-forum, men min förhoppning är att jag ska kunna få bra hjälp här. Visserligen kan jag vända mig till Migrationsverket, men det känns tveksamt hur hjälpsamma de är.

 

Hur som helst, jag har en flickvän som är indonesiska. Jag har alltid tänkt att det bara är att gifta sig för att hon ska komma hit och bosätta sig, men det verkar inte vara så enkelt. Migrationsverket ställer ju krav på att man ska kunna försörja sin partner och ha en duglig bostad. Med min månatliga CSN-inkomst och för tillfället ett studentrumsboende så tycks jag inte uppfylla de kraven. För mig verkar det dock inte omöjligt att klara av att försörja en till person. Studentbostäder är ju generellt sett billiga och matkostnaderna kommer bara öka lite grann varje månad. Jag har en del sparpengar, som kanske har viss betydelse, men det är inte som om jag är ekonomiskt oberoende. Går allt väl får jag in lite extra pengar på aktieinvesteringar. 

 

Vad har jag för möjligheter att gifta mig med min flickvän i dagsläget? Är de enda alternativen att göra färdigt mina studier och få jobb, eller hoppa av studier och börja jobba nu? Alternativt försöka bli rik vid sidan av studierna, men det är ju inte så sannolikt.


Tack

Lite nyfiken på om du har träffat henne irl nångång eller om det är ett rent distansförhållande? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon möjlighet för dig att studera på distans? I sådant fall kanske du kan flytta till henne under studietiden?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-12-18 at 14:06, skrev lasseiudon:

Problemet du ställs inför är att du är svensk, härligt eller hur? Var du en invandrare i Sverige som bara levde på bidrag hade det inte varit några problem med att ta hit hela tjocka släkten och låta svenska staten, dvs skattebetalarna stå för deras försörjning.

 

Se till att rösta rätt nästa gång.

Vilken regering var det som hängde av dörren från gångjärnen och använde den som wakeboard? Vad "den sidan" lovar att göra om dom åter vinner valet är ju bara ett tomt löfte. Politiker har en tendens att glömma. Så även denna regering.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Amigo:

Ingenting är omöjligt säger Gunde.

 

Verkar vara en fredagstråd, skapat på en måndag.

Jens Snow - ny medlem?

Tycker mig känna igen det där med att starta en tråd, gärna kontroversiell, och sedan luta sig tillbaka och se vad som händer.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Alarik:

Jens Snow - ny medlem?

Tycker mig känna igen det där med att starta en tråd, gärna kontroversiell, och sedan luta sig tillbaka och se vad som händer.

I stort sett alla på det här forumet har flickvän/sambo/fru som flyttat från Thailand till Sverige så jag har svårt att se vad som skulle vara kontroversiellt. Antagligen det bästa forumet för TS att ställa frågan på. Bortsett då från att det tyvärr alltid finns de som känner sig tvingade att diskutera svensk invandringspolitik i alla trådar oavsett ämne. I det här fallet redan i första svaret......

 

Om det nu finns de som lyckats låta sin flickvän flytta till Sverige trots studier skulle det nog vara intressantare för TS än en diskussion kring muslimer och svensk invandringspolitik 🙂

 

Har man ett hyfsat sparkapital för t ex resor så tror inte jag att det i praktiken är omöjligt att överleva två stycken på ett studiemedel under en begränsad period. Lyckas dessutom flickvännen få någon form av jobb så behöver det ju inte bli så speciellt jobbigt. Det blir knappast några utsvävningar men om man är inställd på att det kan bli kämpigt under några år går det säkert. Klarar sig förhållandet igenom den perioden så är jag rätt övertygad om att det är ett bra bevis på att det är ett seriöst förhållande.

 

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Krille:

I stort sett alla på det här forumet har flickvän/sambo/fru som flyttat från Thailand till Sverige så jag har svårt att se vad som skulle vara kontroversiellt.

/Krille

 

Och var har jag nämnt att just det här trådämnet skulle vara kontroversiellt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 12/7/2020 at 6:07 PM, Jens Snow said:

Det här är ju lite off-topic, eftersom det här är ett Thailand-forum, men min förhoppning är att jag ska kunna få bra hjälp här. Visserligen kan jag vända mig till Migrationsverket, men det känns tveksamt hur hjälpsamma de är.

 

Hur som helst, jag har en flickvän som är indonesiska. Jag har alltid tänkt att det bara är att gifta sig för att hon ska komma hit och bosätta sig, men det verkar inte vara så enkelt. Migrationsverket ställer ju krav på att man ska kunna försörja sin partner och ha en duglig bostad. Med min månatliga CSN-inkomst och för tillfället ett studentrumsboende så tycks jag inte uppfylla de kraven. För mig verkar det dock inte omöjligt att klara av att försörja en till person. Studentbostäder är ju generellt sett billiga och matkostnaderna kommer bara öka lite grann varje månad. Jag har en del sparpengar, som kanske har viss betydelse, men det är inte som om jag är ekonomiskt oberoende. Går allt väl får jag in lite extra pengar på aktieinvesteringar. 

 

Vad har jag för möjligheter att gifta mig med min flickvän i dagsläget? Är de enda alternativen att göra färdigt mina studier och få jobb, eller hoppa av studier och börja jobba nu? Alternativt försöka bli rik vid sidan av studierna, men det är ju inte så sannolikt.


Tack

 

Unge man, här ska du få ditt livs bästa råd. Fullgör dina studier och gå vidare istället, speciellt om hon tillhör kamelreligionen.

 

Jag har jobbat i Indonesien tidigare och brukade gå ner på "Hot man bar" i Jakarta när jag var rastlös. En gång träffade jag en annan svensk där på baren som hade gift sig med en indonestjej och han berättade att han hade gått igenom en tvåveckors kurs om hur man blir en trogen stenkastare och hade till och med fått en egen liten matta för fredagsbönen. Han berättade att han skulle flytta tillbaka till Sverige med nya lilla hustrun. Jag var helt mållös men det slutade inte där utan han visade stolt upp sitt nya svenska pass där han hade lagt till Muhammad till sitt normala namn. Så där stolligt kan det bli när man blir kär och glöm inte att gud endast gav oss män tillräckligt med blod för ett huvud i taget. Det är därför det trasslar till sig ibland.

 

4-5 år senare träffade jag samma snubbe igen av en ren tillfällighet vid ett kort besök i Sverige. Då var han skild och hon hade flyttat tillbaka till Indonesien men han hade Muhammad kvar i passet.   Vilket jävla fiasko.

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

TS har inte kommenterat sen starten för två veckor sedan. Personligen skulle jag vara jätteintresserat om råden i motsvarande situtation.

 

Vi, jag o min tjej har en annan situation just nu, vi har bott ihop i Thailand ca 3 är, jag har liten etta på 25 kvm i Sverige samt väldigt liten sjukersättning eller vad det kallas för nåt idag (sjukpension). Vad jag tittade på kraven i höstas, så uppfyller både lägenheten och min inkomst kraven för UT som vi ansökte i mitten av augusti iår. Dock skrev vi/hon att planen att flytta hit är tidigast hösten 2021 så ärendet ligger nog vilande än så länge hos Migri, hon har inte fått kallelse till intervju eller handläggare till ansökan än. Men vi har ingen brådska.

 

Nu när jag tittar vad jag skrivit, är vår ärende inte alls liknande, inte ens i närheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

TS har inte kommenterat sen starten för två veckor sedan. Personligen skulle jag vara jätteintresserat om råden i motsvarande situtation.

 

Vi, jag o min tjej har en annan situation just nu, vi har bott ihop i Thailand ca 3 är, jag har liten etta på 25 kvm i Sverige samt väldigt liten sjukersättning eller vad det kallas för nåt idag (sjukpension). Vad jag tittade på kraven i höstas, så uppfyller både lägenheten och min inkomst kraven för UT som vi ansökte i mitten av augusti iår. Dock skrev vi/hon att planen att flytta hit är tidigast hösten 2021 så ärendet ligger nog vilande än så länge hos Migri, hon har inte fått kallelse till intervju eller handläggare till ansökan än. Men vi har ingen brådska.

 

Nu när jag tittar vad jag skrivit, är vår ärende inte alls liknande, inte ens i närheten.

Problemet är inte din inkomst, tror inte ens de kräver in papper för detta när ni söker UT. Problemet är att de med stor risk kommer att neka UT eftersom de inte anser det styrkt att ni har ett "seriöst förhållande". De menar helt enkelt att det inte finns tillräckliga bevis för att ni faktist har bott ihop i Thailand i 3 år. Nu förutsätter jag att hon aldrig varit i Sverige och besökt dig på Besöksvisum?

 

För det är ju den vägen de flesta går, man träffar någon och sen fixar man Besöksvisum åt den personen så den kan komma hit 3 månader och sen kanske man förlänger det här med ytterligare några månader, brukar ju inte vara några problem. För att söka ett Besöksvisum så krävs det ju att du kan styrka att du har ekonomiska resurser för att ha råd att betala för hennes vistelse här + medicinsk försäkring så klart.

 

Sen efter hon varit här på Besök t ex 3 månader, då söker man UT och då har man ju redan "bevisat" att man har ett i deras ögon seriöst förhållande eftersom man åtminstone kan visa att man känt varandra en viss tid och bott ihop osv.

 

När du söker UT för din tjej så vet ju inte Migrationsverket om du träffa henne en lördagkväll och sen söker UT åt henne på Måndag typ 😛 

 

Vi får hålla tummarna för dig men vet andra som varit i en liknande situation= bara bott ihop i Thailand och det blir problem sen när de söker UT.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Så jag har mina visum/extensioner i passet, stämplar när jag rest in o ut Thailand och vissa blanketter om anmälan på immigrationen som hon som "hyresvärd" var tvungen att göra enl gällande regelverk, samt mina anmälningar när jag kommit till Thailand. Så det är ganska enkelt att bevisa samboendet när man följt regler från början.

 

Sen går det att läsa på migrationsverkets hemsida vad som gäller för bostad o inkomst. För dig som är anhörig till någon som ansöker om uppe­hålls­till­stånd för att bo till­sam­mans med dig i Sverige

 

Din försörj­ning

Du behöver visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du kan försörja dig själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd. Som arbetsrelaterad inkomst räknas till exempel

lön från arbete

arbetslöshetsersättning

sjukpenning

inkomstgrundad ålderspension.

Du kan också uppfylla kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet som du själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd kan leva på under minst två år.

Din inkomst

Hur stor din inkomst måste vara för att du ska uppfylla försörjningskravet beror på hur stor familjen är och hur hög boendekostnad du har. Du måste ha en inkomst som efter skatt räcker till den faktiska boendekostnaden och till normalbeloppen för de personer som ska ingå i hushållet. . Det betyder att du efter att bostaden är betalad varje månad ska ha pengar som räcker till bland annat mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar och andra mindre utgifter för tillfälliga behov för hela hushållet.

För 2020 är normalbeloppet

5 002 kronor för en ensamstående vuxen

8 264 kronor för sammanlevande makar eller sambor

2 654 kronor för barn till och med 6 år

3 055 kronor för barn 7 år eller äldre.

Mer information om vilka handlingar du kan bifoga för att visa din inkomst

Din bostad

Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå och minst ett rum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler rum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd. Att vara inneboende hos någon annan eller bo hemma hos sina föräldrar räknas inte som att ha en godtagbar bostad.

Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.

Du måste kunna visa att du har en bostad för minst ett år framåt i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Amigo:

 

 

Så jag har mina visum/extensioner i passet, stämplar när jag rest in o ut Thailand och vissa blanketter om anmälan på immigrationen som hon som "hyresvärd" var tvungen att göra enl gällande regelverk, samt mina anmälningar när jag kommit till Thailand. Så det är ganska enkelt att bevisa samboendet när man följt regler från början.

 

Sen går det att läsa på migrationsverkets hemsida vad som gäller för bostad o inkomst. För dig som är anhörig till någon som ansöker om uppe­hålls­till­stånd för att bo till­sam­mans med dig i Sverige

 

Din försörj­ning

Du behöver visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du kan försörja dig själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd. Som arbetsrelaterad inkomst räknas till exempel

lön från arbete

arbetslöshetsersättning

sjukpenning

inkomstgrundad ålderspension.

Du kan också uppfylla kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet som du själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd kan leva på under minst två år.

Din inkomst

Hur stor din inkomst måste vara för att du ska uppfylla försörjningskravet beror på hur stor familjen är och hur hög boendekostnad du har. Du måste ha en inkomst som efter skatt räcker till den faktiska boendekostnaden och till normalbeloppen för de personer som ska ingå i hushållet. . Det betyder att du efter att bostaden är betalad varje månad ska ha pengar som räcker till bland annat mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar och andra mindre utgifter för tillfälliga behov för hela hushållet.

För 2020 är normalbeloppet

5 002 kronor för en ensamstående vuxen

8 264 kronor för sammanlevande makar eller sambor

2 654 kronor för barn till och med 6 år

3 055 kronor för barn 7 år eller äldre.

Mer information om vilka handlingar du kan bifoga för att visa din inkomst

Din bostad

Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå och minst ett rum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler rum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd. Att vara inneboende hos någon annan eller bo hemma hos sina föräldrar räknas inte som att ha en godtagbar bostad.

Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.

Du måste kunna visa att du har en bostad för minst ett år framåt i tiden.

För dig så anser du det så klart vara bevis att du fyllt i alla uppgifter rätt osv och skrivit hennes namn, men du hade så klart ansett att det varit bevis om du hade gift dig med henne sen flera år tillbaka i Thailand och kunde visa upp papper på det ocskå t ex. Men Migrationsverket anser kanske inte detta vara tillräckliga bevis. De kan säga att du kanske bara hyrt ett rum av denna kvinna och nu vill du hjälpa henne att få ett UT till Sverige, man vet aldrig hur en enskild handläggare tänker 😮

 

Jag minns inte vad det stått i de UT ansökningar jag gjort, 2 gånger, senaste gången för 7 år sen cirka. Kan inte minnas att jag behövt styrka inkomst, tillgångar eller bostad överhuvudtaget. Men den texten du bifogar är ju väldigt tydlig, så uppfyller du de kraven så är den biten inga problem i alla fall.

 

Sen bör det väl tilläggas att skulle du nu få avslag först med motiveringen att de inte anser det styrkt t ex att ni bott ihop i 3 år i Thailand så ges du ju möjligheten att komma in med mer dokument eller ge dom mer information som kan få dom att ompröva sitt beslut. De vill väl testa lite och se hur seriös man är om de är det minsta osäkra, det är ändå en ganska stor sak att ge nån ett UT som blir PUT efter 2 år och Svenskt medborgarskap efter 3 år om ni bott ihop.

 

Jag vet hur de tjaffsa om småsaker med mig när jag sökte Besöksvisum till min tjej, vi hade skrivit att hon jobbade på ett sjukhus när vi träffades men hon hade inte skickat in några lönespecar därifrån för stod ingenstans att det var viktigt och jag trodde det hade noll betydelse om hon överhuvudtaget jobbade när vi träffades. Men det kan ju tydligen vara viktigt för jobbar hon så kan det ju vara så att hon försörjer någon i Thailand och bla bla bla. Han var rätt dryg killen jag snackade med och ifrågasätte och sa att uppgifter jag och hon sagt inte till 100% stämde överens men det var ju skitsaker, typ att jag sagt att vi träffats i 14 dagar första gången men hon hade sagt 11 dar kanske eller nåt sånt. Men sa att hon skulle åka dit och lämna allt de behövde och det gjorde hon också, hon hann knappt sätta sig på Skytrain hem igen innan de hörde av sig och sa att hon kunde komma in och få sin stämpel för nu var allt klart. Så det som från början lät väldigt jobbigt och negativt tog max 20 min att lösa när de väl fått mer dokumentation. 😛 

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skriver vi ju om olika saker, Du skriver om besökvisum, jag om UT. Jag är inte alls orolig hur ansökan kommer beslutas. Sen är det ju Ambassaden som behandlar visumansökningar, migrationsverket UT ansökningar.

 

>>Mitt ex fick besökvisum beviljat efter bara 4 veckors bekantsskap, UT utan särskilda frågor eller annat, ca 5 mån behandlingstid men det var ju 2008. Men då hade vi aldrig bott ihop (utom besöket + tillfälligt UT på 3 mån), hade känt varandra i ca 9 mån

 

Men vi får se när det blir dags, nästa sen sommar troligen. Jag litar till 98% att beslutet blir positivt till Oss. Sen har jag ju  förklarat varför jag inte varit i Thailand på drygt två år och varför jag inte kan bosätta mig där längre tider. Det kan man läsa i tråden om organdonation och sambon till Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Alarik:

Jens Snow - ny medlem?

Tycker mig känna igen det där med att starta en tråd, gärna kontroversiell, och sedan luta sig tillbaka och se vad som händer.

 

4 timmar sedan, skrev Krille:

I stort sett alla på det här forumet har flickvän/sambo/fru som flyttat från Thailand till Sverige så jag har svårt att se vad som skulle vara kontroversiellt. Antagligen det bästa forumet för TS att ställa frågan på. Bortsett då från att det tyvärr alltid finns de som känner sig tvingade att diskutera svensk invandringspolitik i alla trådar oavsett ämne. I det här fallet redan i första svaret......

 

Om det nu finns de som lyckats låta sin flickvän flytta till Sverige trots studier skulle det nog vara intressantare för TS än en diskussion kring muslimer och svensk invandringspolitik 🙂

 

Har man ett hyfsat sparkapital för t ex resor så tror inte jag att det i praktiken är omöjligt att överleva två stycken på ett studiemedel under en begränsad period. Lyckas dessutom flickvännen få någon form av jobb så behöver det ju inte bli så speciellt jobbigt. Det blir knappast några utsvävningar men om man är inställd på att det kan bli kämpigt under några år går det säkert. Klarar sig förhållandet igenom den perioden så är jag rätt övertygad om att det är ett bra bevis på att det är ett seriöst förhållande.

 

/Krille

 

 

4 timmar sedan, skrev Alarik:

Och var har jag nämnt att just det här trådämnet skulle vara kontroversiellt.

Typ tre inlägg upp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...