Jump to content
IGNORERAD

ela idiota schwedish mit bar girl?


ghostr

Recommended Posts

Hmm... är inte riktigt säker på vad du menar att vetenskapen inte hittat några skillnader i beteende mellan olika etniska grupper. Jag antar att du menar nedärvda egenskaper? För nog finns det skillnader som bottnar i olika kultur och uppfostran? Vad gäller gener kan väl ingen förneka att det finns viss klimatanpassning som ärvs, typ hudfärg, näsans form etc. Men vad gäller "insidan" till exempel intelligens föds vi i och för sig inte på lika villkor, men detta är ju individuellt och har inget med etnisk grupp att göra.

...

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang!

I just det inlägget menar jag den typ av beteende som ständigt nämns här på forumet som t.ex. empati, möjlighet till att klara av en utbildning, lättja, girighet, lurande, osv. Men i ett bredare perspektiv har inte den vetenskap som jag känner till hittat någon typ av skillnad alls mellan olika etniska grupper.

Du tror att skillnader i kultur och uppfostran leder till beteendemässiga skillnader. Men finns det någon etnisk grupp där var och enda barn utsätts för samma kultur och uppfostran? Finns det två barn som reagerar exakt samma på samma uppfostran och exponering av en viss kultur?

Det är kanske fel av mig att tala för all vetenskap då du tycks känna till vetenskapligt belagda etniska skillnader. Mina kunskaper härrör från sociologi och antropologi. Till vilken disciplin hör de vetenskapliga rön som du känner till? Det låter väldig spännande. Kan du sammanfatta skillnader i hudfärg, näsans form, osv. samt skillnader till följd av gemensam kultur och uppfostran i Sverige, Norge, Danmark, Thailand, Laos och Burma? Det vore mycket spännande att diskutera.

Jag kan i alla fall säga att sociologin har slutat att leta efter skillnader pga etnicitet, religion och nationalitet för länge sedan. De första tidiga sociologerna försökte förklara skillnader i bl.a. självmord och ekonomisk utveckling. Länder och etniska grupper med katolsk majoritet skulle ha lägst självmordsfrekvens. Judar skulle ha haft den högsta. Protestantism skulle ha gett olika etniska grupper bättre ekonomisk rationalitet och katolicism sämre dito. Detta skulle leda till att t.ex. engelsmän hörde till de mest ekonomiskt framgångsrika etniska grupperna och t.ex. spanjorer och portugiser till de sämre. Men med tiden dök så många undantag upp att alla sådana teorier dog ut.

Antropologi skapades med syftet att kartlägga alla världens etniska grupper. Eftersom kartläggningen var viktig i koloniserings syfte fick den mycket stora anslag. Idag efter många försök har samtliga antropologer gett upp uppgiften och hävdar att etnicitet är själv upplevd.

Det kan kännas framgångsrikt att börja med att kartlägga svenskars, thailändares samt senegalesernas unika egenskaper. Men när antropologer skulle försöka hitta unika egenskaper bland grannar dyker det upp allvarliga problem. Vad finns det finns unika drag som skiljer invånarna åt i t.ex. Charlottenberg och grannorten Eidskog i Norge eller mellan två byar på varsin sida av Mekongfloden där den ut gränsen mellan Isaan och Laos? När Skåne var del av Danmark betraktades skåningar som danskar. När Danmark förlorade Skåne till Sverige blev de svenskar. Hur kommer det sig? Hur kan etnicitet för en region ändra sig över en natt om den verkligen finns?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 319
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • conservator

    55

  • Baa

    34

  • måne

    12

  • Avregistrerad clion

    12

Mest aktiva i denna tråd

Avregistrerad clion

clion,hon vill inte ge dom en slant,hon är lat :whistle: Mvh Måne

bortskämd e nog mer passande :bag: men va gör man inte för dom små liven :wai:

hoppas du har kryatt på dig i mörkrett :na::na:

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå jag har spenderat min tid i TL, jag måste nog säga att den mesta kunskapenn har fixat utanför förhållande dock, men jag

hoppas att din fru har lärt dig en del genuina thaikunskaper!

men är det en tävling eller?

Vem vet mest om vadå i TL??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå jag har spenderat min tid i TL, jag måste nog säga att den mesta kunskapenn har fixat utanför förhållande dock, men jag

hoppas att din fru har lärt dig en del genuina thaikunskaper!

men är det en tävling eller?

Vem vet mest om vadå i TL??

Personligen tycker jag att du snackar "GOJA" och du verkar inte lärt dig så mycket i LOS!!! :bag:

MVH Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ju pinsam, du säger bara att man snackar skit och att du har lärt dig en massa av din fru, mer det blir ju inte!

Jag vet fortfarande inte vilken goja jag har förmedlat till dig? eller vad du kallar Goja

Det låter som du har en massa dussinkunskaper, kan ha fel men det låter så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stor idé att sitta och mäta snopp och "Jag vet minsan jäääättemycket om Thailand för att (valfritt...).

Själv har jag bott i Sverige i princip hela livet och jag fattar knappt vad DET HÄR landet går ut på, innebär och hur ALLA beter sig. :crazy:

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag sa ! jag frågade om det var en tävling så håller med fullt ut, lite patetiskt!

Men fick frågan om jag visste ngt om TL över huvudtaget, och att jag bara snackade skit, så jag ville bara bemöta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tävling? Vi har ju redan en självutnämnd världsmästare här som vet och kan allt om människor han aldrig har träffat.. :20:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

VILKEN JÄVLA URSPÅRNING DET VART I DEN HÄR TRÅDEN

ATT NI BARA ORKAR Å SITTA Å TJAFSA MED VARANDRA

NI BETER ER SOM SMÅ BARN (KANSKE ÄR DET ÅSSÅ)

Jag har träffat en bartjej å hon är helt underbar och råärlig, kommer till sommaren, sen bär det av till norra Thailand till huset som börjar byggas i februari-mars, har kännt henne sen 17/10-09 då hon var med mig hela tiden i 3 veckor, jag langade över visakortet till henne å hon gick å tog ut pengar, var hon å handlade så gav hon tillbaks vartenda öre, litar till 100 000% på henne, hon är 21 jag är 44 jag vet att det är stor åldersskillnad mellan oss, men jag säger som hon sa till mig VAD GÖR DET OM MAN TRIVS MED VARANDRA det är bara en siffra.

KÖR PÅ FÖR FAN, VAD HAR DU ATT FÖRLORA FÖRUTOM PENGAR, KÖR SÅ DET RYKER LIVET ÄR KORT

Mitt första inlägg här

Bete er som människor ock inte djur är mitt tips, annars är det ett trevligt forum.

Hej på er

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

ord o inga visor, du verkar ha kul med din dam i allfall, låter dessutom som en ganska bekymmerlös person!

så kör du på!

Link to comment
Dela på andra sajter

VILKEN JÄVLA URSPÅRNING DET VART I DEN HÄR TRÅDEN

ATT NI BARA ORKAR Å SITTA Å TJAFSA MED VARANDRA

NI BETER ER SOM SMÅ BARN (KANSKE ÄR DET ÅSSÅ)

Jag har träffat en bartjej å hon är helt underbar och råärlig, kommer till sommaren, sen bär det av till norra Thailand till huset som börjar byggas i februari-mars, har kännt henne sen 17/10-09 då hon var med mig hela tiden i 3 veckor, jag langade över visakortet till henne å hon gick å tog ut pengar, var hon å handlade så gav hon tillbaks vartenda öre, litar till 100 000% på henne, hon är 21 jag är 44 jag vet att det är stor åldersskillnad mellan oss, men jag säger som hon sa till mig VAD GÖR DET OM MAN TRIVS MED VARANDRA det är bara en siffra.

KÖR PÅ FÖR FAN, VAD HAR DU ATT FÖRLORA FÖRUTOM PENGAR, KÖR SÅ DET RYKER LIVET ÄR KORT

Mitt första inlägg här

Bete er som människor ock inte djur är mitt tips, annars är det ett trevligt forum.

Hej på er

Vilken diskret entré. :whistle:

Det skulle vara intressant att få veta lite mer om hur du på endast tre veckor kom fram till att du vill bygga ett hus till den här tjejen?

Skulle du gjort detsamma om du träffat en tjej här hemma?

Hur vet du att hon är "råärlig"? Det är väl inte särskilt svårt att spela teater i tre veckor om det ligger ett nybyggt hus i potten? Det skulle nog jag med klara av.

För mig skulle det ta minst ett år innan jag ens skulle fundera på att gifta mig med någon, oavsett hur bra man trivs med den andre. Man måste ju lära känna varandra ordentligt först och det gör man väl bara genom att dela en grå vardag tillsammans under en längre period. Eller är det jag som tänker fel här??

Vad har du för tidigare erfarenheter av landet?

Förstagångsresenär som blev kär i en söt tjej som var snäll och trevlig är min gissning.

Oavsett vad du svarar eller om du svarar så önskar jag dig lycka till och gratulerar dig till att ha fört in tråden på rätt spår igen. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej totalt fri ifrån bekymmer är väl få förunnat, om det finns någon-men du körde en rak linje i alla fall, utan att fundera allt för mkt!

skön stil ändå måste jag säga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hørru gammeln!

Själv har jag inte spenderat särskilt mycket i hembyn, bortsett från vårt bröllop vi hade där. Men de flesta byinvånarna vet väl att det kostar att åka till Thailand och vara där en månad, så uppenbarligen har vi inte ont om pengar. Ibland sitter det någon tonårig tjej och observerar mig intensivt en längre stund. Jag kan bara spekulera i om hon funderar i banorna hur det vore att leva med en farang. En obehaglig känsla... tror inte jag är så representativ ;-)

Jo men så ær det ju! hehe

Inte ont menat då!

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå jag har spenderat min tid i TL, jag måste nog säga att den mesta kunskapenn har fixat utanför förhållande dock, men jag

hoppas att din fru har lärt dig en del genuina thaikunskaper!

men är det en tävling eller?

Vem vet mest om vadå i TL??

Tävling eller inte har väl ingen betydelse, att däremot trampa in som en dj-la moralkärring och värdsmästare och hävda sin visdom är i mitt tycke jävligt korkat, kunskap efter att ha spenderat en tid i LOS, jo jag tackar, finns de som bor här som garvar sig harmynta över den typen av expertis, efter många år av såväl boende och yrkesverksamhet är dessa fortfarande ödmjuka nog att säga att man börjar komma landet o traditionen inpå livet, så, coola nere lite snubben.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

VILKEN JÄVLA URSPÅRNING DET VART I DEN HÄR TRÅDEN

ATT NI BARA ORKAR Å SITTA Å TJAFSA MED VARANDRA

NI BETER ER SOM SMÅ BARN (KANSKE ÄR DET ÅSSÅ)

Jag har träffat en bartjej å hon är helt underbar och råärlig, kommer till sommaren, sen bär det av till norra Thailand till huset som börjar byggas i februari-mars, har kännt henne sen 17/10-09 då hon var med mig hela tiden i 3 veckor, jag langade över visakortet till henne å hon gick å tog ut pengar, var hon å handlade så gav hon tillbaks vartenda öre, litar till 100 000% på henne, hon är 21 jag är 44 jag vet att det är stor åldersskillnad mellan oss, men jag säger som hon sa till mig VAD GÖR DET OM MAN TRIVS MED VARANDRA det är bara en siffra.

KÖR PÅ FÖR FAN, VAD HAR DU ATT FÖRLORA FÖRUTOM PENGAR, KÖR SÅ DET RYKER LIVET ÄR KORT

Mitt första inlägg här

Bete er som människor ock inte djur är mitt tips, annars är det ett trevligt forum.

Hej på er

jepp :drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

VILKEN JÄVLA URSPÅRNING DET VART I DEN HÄR TRÅDEN

ATT NI BARA ORKAR Å SITTA Å TJAFSA MED VARANDRA

NI BETER ER SOM SMÅ BARN (KANSKE ÄR DET ÅSSÅ)

Jag har träffat en bartjej å hon är helt underbar och råärlig, kommer till sommaren, sen bär det av till norra Thailand till huset som börjar byggas i februari-mars, har kännt henne sen 17/10-09 då hon var med mig hela tiden i 3 veckor, jag langade över visakortet till henne å hon gick å tog ut pengar, var hon å handlade så gav hon tillbaks vartenda öre, litar till 100 000% på henne, hon är 21 jag är 44 jag vet att det är stor åldersskillnad mellan oss, men jag säger som hon sa till mig VAD GÖR DET OM MAN TRIVS MED VARANDRA det är bara en siffra.

KÖR PÅ FÖR FAN, VAD HAR DU ATT FÖRLORA FÖRUTOM PENGAR, KÖR SÅ DET RYKER LIVET ÄR KORT

Mitt första inlägg här

Bete er som människor ock inte djur är mitt tips, annars är det ett trevligt forum.

Hej på er

Stort lycka till, men, ska Du bo i norra Thailand nu?

Om inte så bygg inte för stort och dyrt, vill inte på något sätt bromsa Ditt val, men ett ord i all välmening, har Du inte skitmycke klöver så slå inte på för stort, det slutar inte med det, kommer många spinnoffkostnader i samband med husbyggen och sånt, gjorde samma resa i livet som Du gör nu för 5 år sedan, ångrar ingenting men det blev dyrt, mycket dyrarare än min optimistiska kalkyl (som ändå saltatsrejält).

En sak, ska Du själv bo i kåken, lägg på för bättre kvalitet, om det är en familjegåva, dra ner och fundera på vad som fanns innan, och en sak, jo visst, generalisering, men Thai i allmänhet (och landsbefolkning i synnerhet) är inte mycket för fastighetsunderhåll så därför, SIMMA LUGNT.

Best of luck.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen lille gubben, det var du som frågade om jag över hudtaget visste ngt, så jag svarade-det var väl de du önskade när du ställde frågan!?

Så!!1 jag har inte hävdat min visdom genom att klampa in, jag svarde endast på de frågor du ställde!

Men det är kul att du berättar hur det verkligen ligger till på ditt informativa sätt!

Men strunt i det vi kan nog konstatera att vi har olika värderingar och uppfattningar om saker och ting, och det är väl inte speciellt ovanligt, tyckte att

ovanstående hade en poäng med att det spårat ur en del, därav mitt ödmjuka svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag träffade en barkatt igår. Jag märkte direkt att hon älskar mig. Hon älskar inte killen hon låg med timmen innan och absolut inte alla dom hon hade förra veckan. Dom andra skickar också pengar men mina är mest värda. Jag har lärt mig så mycket på detta forumet. Att dom älskar en direkt, att man ska betala direkt, det är absolut inte att köpa dom, skulle jag inte betalat skulle jag fått henne ändå, att man ska absolut bygga ett hus till familjen, helst köpa en moppe till hennes bror och en bil till gubben, att hon har absolut ingen thaikille, att hon kommer absolut inte att träffa någon annan när jag åker hem, att hon kommer bara att hålla sina kompisar sällskap i baren, att hon kommer till 100% att bo hos familjen när jag åker. Tack för alla bra tips mina vänner. Jag är absolut inte en torsk som så många andra och jag inte skämta aprilo som en viss person(bil). Nu måste katten vila om han ska orka med alla katt honor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Grejen är att jag sa att jag ville bygga hus men hon sa " kan vi inte vänta så att vi lär känna varandra mer så vi vet vad vi vill" jo sa jag men jag vill att saker ska hända snabbt i mitt liv, så vi köpte 2 rai av hennes farmor för 6000skr, huset blir 100-120kvm med en liten pol, vad har jag att förlora, ingenting förutom pengar som bara är en siffra i livet. Hennes farsa är husbyggare å farmare till vardags.

Jag är nöjd å det är hon å,,HAHAHA skämt åsido så tycker jag att man ska unna sig nåt här i livet å varför inte en kåk i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag träffade en barkatt igår. Jag märkte direkt att hon älskar mig. Hon älskar inte killen hon låg med timmen innan och absolut inte alla dom hon hade förra veckan. Dom andra skickar också pengar men mina är mest värda. Jag har lärt mig så mycket på detta forumet. Att dom älskar en direkt, att man ska betala direkt, det är absolut inte att köpa dom, skulle jag inte betalat skulle jag fått henne ändå, att man ska absolut bygga ett hus till familjen, helst köpa en moppe till hennes bror och en bil till gubben, att hon har absolut ingen thaikille, att hon kommer absolut inte att träffa någon annan när jag åker hem, att hon kommer bara att hålla sina kompisar sällskap i baren, att hon kommer till 100% att bo hos familjen när jag åker. Tack för alla bra tips mina vänner. Jag är absolut inte en torsk som så många andra och jag inte skämta aprilo som en viss person(bil). Nu måste katten vila om han ska orka med alla katt honor.

Ingen kommentar till detta inlägg då jag inte tycker om sarkasmer

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Grejen är att jag sa att jag ville bygga hus men hon sa " kan vi inte vänta så att vi lär känna varandra mer så vi vet vad vi vill" jo sa jag men jag vill att saker ska hända snabbt i mitt liv, så vi köpte 2 rai av hennes farmor för 6000skr, huset blir 100-120kvm med en liten pol, vad har jag att förlora, ingenting förutom pengar som bara är en siffra i livet. Hennes farsa är husbyggare å farmare till vardags.

Jag är nöjd å det är hon å,,HAHAHA skämt åsido så tycker jag att man ska unna sig nåt här i livet å varför inte en kåk i Thailand

Du skriver ju i annan tråd på forumet och undrar över hur man ringer billigast. Om nu pengar bara är en siffra i livet... då är det väl bara att ta mobilen och ringa med vilket konto som helst? :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Vilken diskret entré. whistle.gif

Det skulle vara intressant att få veta lite mer om hur du på endast tre veckor kom fram till att du vill bygga ett hus till den här tjejen?

Skulle du gjort detsamma om du träffat en tjej här hemma?

Hur vet du att hon är "råärlig"? Det är väl inte särskilt svårt att spela teater i tre veckor om det ligger ett nybyggt hus i potten? Det skulle nog jag med klara av.

För mig skulle det ta minst ett år innan jag ens skulle fundera på att gifta mig med någon, oavsett hur bra man trivs med den andre. Man måste ju lära känna varandra ordentligt först och det gör man väl bara genom att dela en grå vardag tillsammans under en längre period. Eller är det jag som tänker fel här??

Vad har du för tidigare erfarenheter av landet?

Förstagångsresenär som blev kär i en söt tjej som var snäll och trevlig är min gissning.

Oavsett vad du svarar eller om du svarar så önskar jag dig lycka till och gratulerar dig till att ha fört in tråden på rätt spår igen. great.gif

1 Bygger inte åt henne, bygger åt oss

2 Tycker inte om svenska tjejer då dom är tråkiga

3 Ska inte gifta mig

4 Japp förstagångsresenär men har umgåtts med thaipople i 4 år här i sverige så jag vet hur dom funkar, var ihop med en thaitjej förra året

5 Alla har vi olika tänkande här i livet å det är väl tur det

6 Jag är en människokännare om man säger så

Poängen i det hela är att jag är happy över situationen

Hoppas att mina svar har hjälpt till att stilla nyfikenhete hur jag tänker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att du fortfarande är happy över situationen om några år.

Du är inte den första människokännaren jag hört om som bygger ett hus i tron om att sedan kunna leva lycklig resten av livet för att sedan, när allt är färdigt och betalt, märka att det inte alls blev som man först tänkt sig.

Men har man tillräckligt med pengar så att man kan ta livet med en axelryckning så visst, varför inte. Det kan ju faktiskt bli bra, vilket man får hoppas, trots de historier man läser om allt för ofta som påpekar motsatsen.

Bara på det här forumet finns det ett antal som lyckas ganska bra i sina relationer så bevisligen kan det ju gå bra även om det i mina ögon gått väldigt snabbt från det att du träffade henne tills du beslöt dig för att köpa land och bygga hus.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...