Jump to content
IGNORERAD

Frugan vill byta namn?!


Pontus

Recommended Posts

Morsning,

Nu när vi ska ner till Thailand vill frugan hemskt gärna byta namn till mitt efternamn. Någon som gjort det? Är ju inte helt enkelt kan jag tänka då det måste skaffas nytt ID och Pass samt stämpel för PUT.

Hon hintade även om att hennes två barn skulle byta samtidigt. Dom har också PUT och är 10 och 12 år.

Vad måste vi göra? Gå till amphur och byta först och skaffa nytt ID kort, skaffa nytt pass på foreign affairs, Svenska ambassaden för nya stämplar av PUT?

Tackar!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Morsning,

Nu när vi ska ner till Thailand vill frugan hemskt gärna byta namn till mitt efternamn. Någon som gjort det? Är ju inte helt enkelt kan jag tänka då det måste skaffas nytt ID och Pass samt stämpel för PUT.

Hon hintade även om att hennes två barn skulle byta samtidigt. Dom har också PUT och är 10 och 12 år.

Vad måste vi göra? Gå till amphur och byta först och skaffa nytt ID kort, skaffa nytt pass på foreign affairs, Svenska ambassaden för nya stämplar av PUT?

Tackar!

Exakt så som Du beskriver har vi gjort, tar ju lite tid men vad kvinnan vill, kvinnan får. :bag:

Plus att vi fixat nytt körkort på bil o mc

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

En följd fråga avseende namnbyte, är det inte enklare att hon och barnen byter efternamn när dom är i Sverige och skaffar nya pass på ambassaden så de får PUT stämplar i rätt pass samt sedan fixar resten av namnbytet då de kommer till Thailand?

Mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

En följd fråga avseende namnbyte, är det inte enklare att hon och barnen byter efternamn när dom är i Sverige och skaffar nya pass på ambassaden så de får PUT stämplar i rätt pass samt sedan fixar resten av namnbytet då de kommer till Thailand?

Mvh

M-C

Jovisst är det det. Visste inte att man kunde göra på det viset istället?!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min fru har hört att om man byter efternamn till farangnamn så blir det problem med arv,

nuvarande markpapper och huspapper.

Stämmer det?

Både frun och barnen vill byta till mitt efternamn.

Josa

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer med det gamla passet,

kan hon åka hem på det fast hon har fått ett nytt i Thailand?

Det gamla efternamnet står ju på biljetten?

Mvh Holst

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan 1999 har thailändska kvinnor gifta med utlänningar rätt att äga mark i Thailand. Men hustrun och hennes utländske make måste förklara vid markregistreringen att pengarna till köpet av marken är hustruns egna pengar och inte makens. Som en rättslig konsekvens av ovanstående, kommer marken som köpts att ägas av hustrun ensam. Vid en eventuell separation eller skilsmässa kommer den utländske maken inte att få del av den köpta marken.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om byta namn på barnen så måste du ha den biologiska pappans tillstånd,om ej era gemensamma barn förstås.Det är de svenska reglerna,när de är 18 år får de välja själva

Link to comment
Dela på andra sajter

När frugan och jag gifte oss år 2000 så ville jag ta frugans efternamn, men hon illvägrade. Jag tyckte de hade varit häftigt att heta Stefan Senpheng, men så blev det ju inte

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru ville också ha mitt efternamn, men för att slippa krångla med nytt pass idkort osv. sparade hon sitt gamla efternamn som mellan namn och det har funkat hitintills ( 2 år) vill hon skippa sitt gamla efternamn fixar vi det när hon måste söka nytt pass.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

När frugan och jag gifte oss år 2000 så ville jag ta frugans efternamn, men hon illvägrade. Jag tyckte de hade varit häftigt att heta Stefan Senpheng, men så blev det ju inte

Hmm, det var ju intressant... får man fråga om hon angav något speciellt skäl för att vägra det?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, det var ju intressant... får man fråga om hon angav något speciellt skäl för att vägra det?

Herr Chang har talat.

Hon ville helt enkelt ha mitt efternamn och jag gav med mig

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru ville också ha mitt efternamn, men för att slippa krångla med nytt pass idkort osv. sparade hon sitt gamla efternamn som mellan namn och det har funkat hitintills ( 2 år) vill hon skippa sitt gamla efternamn fixar vi det när hon måste söka nytt pass.

Det här va intressant, jag ville göra likadant men se det var alldeles för svårt, oj,oj. vilket jobb det skulle bli så en av oss gav med sig alldeles för lätt.

Men nu har vi fixat de flesta dokument till mitt efternamn i alla fall och en av oss är mycket nöjd med det. :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite intresserad av varför en del uppenbarligen anser det viktigt att ha gemensamt efternamn? Är det pga äktenskapet, gemensamma barn, släktens förväntningar eller vad?

Jag påstår inte att det är fel, jag är bara nyfiken.

Själv har jag och sambo fru Chang inga planer på att byta till samma efternamn. Ej heller om vi mot förmodan skulle gifta oss "på riktigt".

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Joints bytte också efternamn men behövde inte skaffa nytt pass. Det nya namnet skrevs in på en blank sida i hennes gamla pass. Detta skedde på thaiambassaden i London.

Link to comment
Dela på andra sajter

Josa

Det händer inget med din frus arvsrätt för att hon byter efternamn enligt nuvarande thailändsk rätt.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...