Jump to content
IGNORERAD

Bosätta sig i Thailand!


BaBoo

Recommended Posts

Önska jag kunde bosätta mig i Thailand för gott,men det är ju alltid dethär med pengar tyvärr !!! Man jobbar och sliter för att precis få ihop det med den årliga resan som oftast är bara 2-3 månader. Men möjligheterna för mig att flytta till Thailand är ifall jag skulle vinna på Lotto eller V75 hehehe...men det kommer nog aldrig att ske.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 191
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    52

  • Sek Losos uncle

    18

  • måne

    10

  • andrejsdenruskige

    9

Mest aktiva i denna tråd

Du frågade i inlägget där du forklarade din affärsplan; "Vad tycker ni?" Vad du egentligen menade var kanske snarare "Visst har jag en jävligt bra ide som inte kan misslyckas!" smile.gif

Att du har släktingar i samma branch är givetvis en stor fordel så det blir säkert bra, lycka till.

Jepp frågade och är glad för svar och åsikter :)

Nu ser jag väl inte detta som nån direkt affärsplan utan ett av flera sätt att få in lite kulor på + att det blir en viss dervisering iom att man har investeringar i olika länder och olika valutor osv..

De flesta skulle inte orka lägg ner tid o jobb på en så här pass låg avkastning, men jag ser det som om att om jag drar in 5000 Baht i månaden tex så har jag gratis el o internet varje månad!

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del så skulle jag inte vara så säker på att det alltid är fullbelagt. Du och jag gör i stort sett samma sak satsar på mångfalld i stället för ett fåtal dyra lösningar. I ditt fall tror jag att om turistindustrin går ner så kan kanske det innebära ett minskat underlag. För min del har jag också tagit hänsyn till de lokala förutsättningarna. För min del innebär det att en ny stadsdel växer upp. Vilket också är en chansning, men om det inte blir så kommer ändå markpriserna att ligga kvar på dagens nivå och förlusten är inte mer än vad vi klarar. I mitt fall kommer också släkten att vara med och dra fördelar. I mitt fall vore det inte ett alternativ att göra det på något annat ställe, utan jag vill bygga upp något som min familj och släkten kan ha nytta av.

Atom säger att konkurrensen med andra thailändare ger en dålig avkastning. Där håller jag med BaBoo att vi har bättre förutsättningar än de flesta andra thailändare, men det finns alltid risk för överetableringar och dåliga tider. Andra alternativ är svårare att se i och med att vi vill bo där vi satsar.

Det finns alltid risker som man inte kan förutse. Atom kan inte vara 100% säker på sin HK-satsning, lika lite som du och jag kan vara säker på att våra satsningar kan vara 100%. Vem trodde att Lehman Brothers skulle krascha!

För ett par år sedan blev de som varnade för det som höll på att hända idi*tförklarade. Det enda vi med säkerhet kan säga, är att allt rörande framtiden är i högsta grad osäkert.

Säker kan man som sagt aldrig vara!

Det är ju lågkonjuktur just nu och ändå står inget tomt hos släkten (de har 26 st längor på olika platser)!

De som bor där jobbar mest med gummi och inom bygg!

Att markpriser och sådant skulle sjunka har ju folk sagt i alla tider och just dessa människor dör ju lika utfattiga som de föddes!

Phuket är en ö som ni vet så därför är land/mark begränsat på ett helt annat sätt än på andra platser!

Skall oxå tillägga att vi har planterat gummiträd (som går att börja skörda nästa år) så många bäckar små :)

Jag har inga planer på att bli mångmiljonär eller nåt utan tycker bara om att få utdelningar (kassako) på saker o ting (därför jag är så barnsligt förtjust i utdelingsaktier)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktier??? Ja,drömma kan man alltid :whistle: Absolut inget illa menat och hoppas verkligen ni klarar det,men att tro att man ska bli rik på aktier är lika stort som att tro att man ska få 7 rätt på lotto. Har ett flertal vänner som varit så blåögda och satsat massa pengar på aktier och varit såååååå säkra på sin sak och sagt precis som du..om några år,då jävlar har jag pengar och kan köpa det och det...efter många år med aktier äger ingen av dom ens en cyckel i dagsläget,mest skulder.

Men självklar hoppas jag och önskar er all tur i aktiermarknaden

Dina polare har förmodligen satsat på sk förhoppninsaktier och det liknar mer spel på hästar!

Men jag (& Joe?) handlar utdelningsaktier och förstår inte hur det skulle kunna bli en dålig affär?

Om du köper aktie för en tusing o får 50 spänn i utdelning varje år så har aktien förr eller senare betalat sig själv (magic), även om aktien skulle störtdyka till ett värde av 200 spänn så har det ingen betydelse eftersom man ALDRIG kommer att sälja den, däremot om den störtdyker pga nån lågkonjuktur eller annat så är det bara att handla när det är REA och folk börjar bli rädda!

Att räkna ut värdet på ett företag är inte jättesvårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Att räkna ut värdet på ett företag är inte jättesvårt!

Det är ju inte direkt jättelätt heller. Du kan ju fråga alla experter som räknade ut värdet på Enron och sedan diverse amerikanska banker 2008 eller kanske någon gammal svensk borshaj som räknade på Fermenta när det begav sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte direkt jättelätt heller. Du kan ju fråga alla experter som räknade ut värdet på Enron och sedan diverse amerikanska banker 2008 eller kanske någon gammal svensk borshaj som räknade på Fermenta när det begav sig.

De räknade inte ut nåt värde utan hade förhoppningar att värdet skulle stiga och är man så dum (eller snarare girig) så får man skylla sig själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Inte mycket som är svårt om man vet att man har rätt.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

De räknade inte ut nåt värde utan hade förhoppningar att värdet skulle stiga och är man så dum (eller snarare girig) så får man skylla sig själv!

Aha, så du menar att borsvärdet på ett foretag motsvarar dess riktiga värde? Hur kan det då gå upp med 5% på måndagen och sedan ner 7% på tisdagen? Det är ju samma foretag och borde ha samma värde. Ett foretags värde, borskurs, är framforallt baserat på forväntningar om framtiden så att räkna ut ett foretags värde är per definition ofantligt svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Hej där! Min plan är att hitta en thaitjej här i sverige "vilket verkar omöjligt" jobba och slita ca 15-20 år och spara så mycket det ¨går och sen köpa nåt hus eller lgh sen leva på spar pengarna eller kanske öppna nåt så lite stålar kommer in. Ps jag är 35. Men så är det det med att hitta en thaitjej här hemma :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, så du menar att borsvärdet på ett foretag motsvarar dess riktiga värde? Hur kan det då gå upp med 5% på måndagen och sedan ner 7% på tisdagen? Det är ju samma foretag och borde ha samma värde. Ett foretags värde, borskurs, är framforallt baserat på forväntningar om framtiden så att räkna ut ett foretags värde är per definition ofantligt svårt.

Nej börsvärdet har inget med det riktiga värdet att göra!

Så först räknar man ut vad företaget är värt sedan inväntar man tills marknaden nervärderar företaget och då köper man, ganska enkelt eller hur :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ut med en kontaktannons,det kommer garanterat många "seriösa" svar men säkert några riktiga oxå.Det finns många trevliga thaitjejer i sverige som hoppas på en framtid med en trevlig farang(förutsatt att du är trevlig)Mvh Måne som tycker du ska chansa med det :great:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ut med en kontaktannons,det kommer garanterat många "seriösa" svar men säkert några riktiga oxå.Det finns många trevliga thaitjejer i sverige som hoppas på en framtid med en trevlig farang(förutsatt att du är trevlig)Mvh Måne som tycker du ska chansa med det :great:

Va?? :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Läs igen

Baboo investerar väldigt långsiktigt men läser ibland lite for fort, hoppas han är mer noggrann när han läser årsrapporterna smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det några fler än du i denna tråd(nissefisk)och rådet var inte till dig :crazy: Mvh Måne som inte bara läser mina egna inlägg

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Ut med en kontaktannons,det kommer garanterat många "seriösa" svar men säkert några riktiga oxå.Det finns många trevliga thaitjejer i sverige som hoppas på en framtid med en trevlig farang(förutsatt att du är trevlig)Mvh Måne som tycker du ska chansa med det great.gif

Vart skulle man lägga ut en sån "annons" ? Klart jag är trevlig och inte så ful heller :)

Tänkte gå på thaifesten i GBG på lördag så där kanske man hittar nåt :)

Ändrades av nissefisk1
Link to comment
Dela på andra sajter

Baboo investerar väldigt långsiktigt men läser ibland lite for fort, hoppas han är mer noggrann när han läser årsrapporterna smile.gif

Nja ingen var citerad + att jag är trådskaparen men förstår nu att det var nissefisk han gav råd till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jepp frågade och är glad för svar och åsikter :)

Nu ser jag väl inte detta som nån direkt affärsplan utan ett av flera sätt att få in lite kulor på + att det blir en viss dervisering iom att man har investeringar i olika länder och olika valutor osv..

Gött :)

Nu har jag köpt en hyresfastighet i Sverige (tar över den siste Augusti) 2 st stora 3-rummare (112 m2 & 91 m2) + 175 m2 som hyres av kommunen (de har det som Hjälpmedelscentral), allt är nyrenoverat invändigt, en del småjobb utvändigt!

Så förhoppningsvis en någorlunda passiv inkomst i framtiden (många bäckar små :))!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gött :)

Nu har jag köpt en hyresfastighet i Sverige (tar över den siste Augusti) 2 st stora 3-rummare (112 m2 & 91 m2) + 175 m2 som hyres av kommunen (de har det som Hjälpmedelscentral), allt är nyrenoverat invändigt, en del småjobb utvändigt!

Så förhoppningsvis en någorlunda passiv inkomst i framtiden (många bäckar små :))!

Så idag blev fastigheten vår :)

Link to comment
Dela på andra sajter

En till mycket intressant tråd.

Tycker det är kul att höra vilka ideer som finns hos folk, gillar Baboo's sätt att resonera och planera.:great:

Men du får nog ta och se över ditt sätt att värdera företag - annars så spricker kanske alla dina framtidsplaner... :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

En till mycket intressant tråd.

Tycker det är kul att höra vilka ideer som finns hos folk, gillar Baboo's sätt att resonera och planera.:great:

Men du får nog ta och se över ditt sätt att värdera företag - annars så spricker kanske alla dina framtidsplaner... :whistle:

Jaha :unsure:

Vad är det som är fel på mitt sätt att värdera företag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

(Till BaBoo)

Aha, så du menar att borsvärdet på ett foretag motsvarar dess riktiga värde? Hur kan det då gå upp med 5% på måndagen och sedan ner 7% på tisdagen? Det är ju samma foretag och borde ha samma värde. Ett foretags värde, borskurs, är framforallt baserat på forväntningar om framtiden så att räkna ut ett foretags värde är per definition ofantligt svårt.

Jag tänker ganska annorlunda än de flesta.

/Vid FÖRSÄLJNINGEN är det viktiga vad ANDRA tycker.

/Vid KÖPET går jag efter vad JAG tror företaget är/kommer att bli värt inom den närmaste framtiden. Helst vill jag ha sådana, som just är på gång att FÅ bra resultat, genom att nått blir klart nu/strax. Och som inte marknaden fattat värdet på än. Sedan sätter jag mig att vänta på att marknaden fattar värdet också - och att jag antog rätt gällande företagets framtid :) MEN det ska vara realistiska bedömningar av vad resultatet kan bli snart. (Resultat plus forskingochutveckling plus tillfälliga exbantionskostnader). Sedan sätter jag mig och väntar på att marknaden håller med :) och då säljer jag, och försöker leta reda på något nytt liknande. Och jag har höga krav på lönsamheten, för att jag ska vilja ha dem. Om man lyckas hittas sådana här, så är det bara en fråga om tid till marknaden håller med. Om inte förr, så håller de med då det syns tydligt på resultatraden... Om inköpspriset är lågt, och jag har fel gällande snart kommande vinster, så gör det inte så mycket, eftersom inköpspriset var lågt :) Då är det bara att sälja, och skaffa något annat.

Jag brukar inte följa det själv :) men man bör ha riskspridning genom att minst 3-5 olika typer av företag samtidigt.

Så jag kör mycket annorlunda mot hur BaBoo gör, för jag gillar att "spela" på börsen. Men jag vill spela bra, med bra odds. Så jag brukar satsa på ANDRA än de redan populära "förhoppningsaktierna", för där är priserna redan höga. Jag vill köpa billigt :)

BaBoos sätt är säkrare, men mitt kan man tjäna mycket mer på. Om man håller sig undan de populära "förhoppningsbolagen" så är det inte särskilt riskabelt.

(((Under senaste 10 åren har det blivit skit ett år. Som bäst gick det under hösten 2008, då det gick + 50 % på 5 månader, samtidigt som nästan allt annat rasade.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...